Éppen egy héttel a nagy port kavart második észak-balatoni retró hétvége után egy újabb, némileg hasonló rendezvény csábította a vasútbarátokat és -fotósokat. Mindkét eseményen nosztalgikus járművekkel lehetett utazni, azonban a hasonlatosság ebben ki is merült. Míg a Balatonnál retró, azaz régies hatást keltő, de a mindennapos forgalomban folyamatosan részt vevő mozdonyok és kocsik közlekedtek közforgalmú személyvonatokként, addig a második, a főváros keleti peremén megrendezett rendezvényen a napi közlekedésben részt nem vevő, ritkán látható, valamint valódi nosztalgia-motorvonatok "járkáltak" különvonatként. Maga a főrendezvény a Budapesti Helyi Érdekű Vállalat (BHÉV) 133 éves fennállása alkalmából került megrendezésre a Kerepes község területén található Szilasligeten, ahova a menetrend szerinti járatokon felül három további szerelvény szállította az érdeklődőket. Bár elég későn jutott tudomásomra ez az esemény, mint ahogy a Cinkota - Kerepes - Mogyoród útirányon át közlekedő nosztalgiavonatok menetrendje is, mivel aznap szerencsére éppen szabadnapos voltam, időt tudtam szakítani, hogy néhány fénykép elkészítése erejéig a helyszínre utazzak.
Vasútünnep egy majdnem kerek évforduló apropóján
2020.08.15. 06:30 Tastam
4 komment
Egy régimódi nap
2020.07.11. 06:30 Tastam
Néhány évvel ezelőtt nagy szenzáció volt, amikor a közforgalomból már két évtizede kikopott legendás Nohab-mozdonyok egy példánya, a 2761 017, azaz a volt MÁV M61 017 ismét menetrend szerinti személyszállító vonatot továbbított utolsó törzsvonalán, az észak-balatoni vasútvonalon. Az egész nyáron át minden hétvégén közlekedő egy pár vonat kedvéért sokan zarándokoltak el a magyar tenger partjára, még külföldről is érkeztek a sorozat rajongói. Az akció folytatásaként 2018-ban személyszállító vasúttársaságunk a Nosztalgia Kft-vel karöltve csapott egy régimódi hétvégét, amikoris néhány előre meghirdetett vonat élére az eredeti megjelenésére visszakapott M61, illetve M62 sorozatú gépek kerültek. A sikeren felbuzdulva a következő évben a MÁV-Start már két hétvégére kiterjesztve tartotta meg a régimódi, vagy népszerű nevén mondva retró napokat, újdonságként pedig a hazai gyártású M40-es sorozat is bekerült a vontatójárművek kínálatába. Aztán az idei év elején megérkezett a koronavírus, minek hatására a vasútrajongók és -fotósok népes tábora izgalommal várta, hogy vajon lesz-e folytatása az idén is a hagyománynak? Érdekes módon először egy német fórumon röppent fel az hír, hogy igen, meglesz, azonban a program hivatalos meghirdetésére még várni kellett. A két hétvége pontos menetrendje június közepén vált ismertté, és a benne foglaltaktól még a legkényesebb vasútbarátoknak is elállt a lélegzete. Jómagam mindkét korábbi alkalomkor részt vettem egy-egy régimódi napon, az idén pedig az első napon utaztam oda. Bár az időjárás (a fotózás szempontjából) nem volt a legjobb, legalább nem áztam meg, mint ahogy az tavaly és tavalyelőtt történt.
3 komment
Vészhelyzeti kiruccanás
2020.05.30. 06:30 Tastam
Az előző hozzászólás szerzőjéhez, crash-hoz hasonlóan én sem szívesen hozom szóba a koronavírust, azonban mivel jelenleg ha tetszik, ha nem, egyelőre mindennapjaink - de remélhetően hamarosan már csak történelmünk - részét képezi, úgy gondolom, a téma megkerülhetetlen. Jómagam szerencsére nem itthonról dolgozom, ezért a mozgásigényem a kijárási korlátozás alatt is valamennyire kielégítésre került. A munkába járás is egyfajta utazásélmény, azonban mégsem az igazi, tehát a kisebb-nagyobb kirándulások az időjárás javultával párhuzamosan egyre jobban hiányoztak. Ezért aztán a korlátozás Pest megyei feloldását követően hamarosan be is terveztük az első kiruccanásunkat. Az index fórumán többen is szuperlatívuszokban emlegették a Gyöngyösről kiinduló keskeny nyomközű vasút járműparkjának kinézetét, és mert valamiféle vaspályához szerettük volna ezt az utat megtenni, ezért úgy döntöttünk, a mátraaljai város lesz az úticél. Időpontnak az első "szabad" hétvége szombatját választottuk, azonban erről bizonyos kényszerítő körülmény miatt le kellett tennünk. Szerencsére a Mátravasút egyike azon hazai kisvasutaknak, amely naponta közlekedik, így túránkat egy nappal előrehozva már pénteken nekivágtunk az útnak. Persze a dolognak hátulütője is volt, mégpedig az, hogy napi forgalom csak a Mátraházára vezető fővonalon van, a Szalajkaházig húzódó mellékvonalon ilyenkor még csak csak hétvégeken járnak a vonatok. Így meg kellett elégednünk azzal, hogy csak egy szerelvényt láthatunk. Mindezeket egybevéve végül kiderült, hogy jó döntést hoztunk és végül nem csak egy szerelvénnyel találkoztunk.
1 komment
Videók a vezetőfülkéből
2020.05.20. 13:30 crash
Nem szeretnék beállni azok közé, akik meglovagolják a COVID-19 hullámot. Egy dolog kijelenthető - piszok unalmas otthonról dolgozni, úgy, hogy csak korlátozottan lehet kimozdulni. Ezen időkben felfedeztem egy új dolgot magamnak - a vonatok vezetőállásából készült videókat. Nem szól másról, mint hogy valaki feltesz egy kamerát a vezetőállásra, és felveszi az egész utat, esetleg megszerkeszti, majd feltölti a Youtube-ra. Munka mellett ilyeneket nézni a második monitoron kifejezetten szórakoztató - olyan, mintha utazás közben dolgoznék. Találtam néhány érdekes videót, amit gondoltam megosztok itt.
Szólj hozzá!
Makettek vasúti témában III.
2020.04.02. 12:49 crash
Az előző részekben (itt és itt) bemutatott gyártók után következzen a Trumpeter 1:35-ös méretarányú vasúti termékeinek áttekintése. A kínai gyártó már több, mint húsz éves múltra tekint vissza, és talán a legszélesebb termékpalettával rendelkezik. Van jónéhány vasúti járműve, de páncélvonatokat is lehet találni nála.
Szólj hozzá!
Címkék: vasút makett trumpeter
A 007-es ügynök akcióban
2020.03.21. 06:30 Tastam
Március 15-én a nemzeti ünneppel kapcsolatos, nagy tömegeket megmozgató ünnepségeket, megemlékezéseket biztonsági okok miatt a szervezők kénytelenek voltak lemondani, azonban hazai személyszállító vasúttársaságunk a szintén e napra tett ígéretét megtarthatta. Igazándiból ez már a második ígéret volt ugyanabban az ügyben, nevezetesen az új emeletes motorvonatok (KISS = Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug, azaz "komfortos, innovatív, vágtázni képes elővárosi vonat") utasforgalomba állításában. Az eredeti terv szerint erre a lépésre már februárban sort kellett volna keríteni, azonban - ahogy az sok esetben lenni szokott - a járművek szállítása késett. A gyártó, a Stalder a késést előre nem látható és rajtuk kívül álló okokkal magyarázta, ezek egyike például, hogy a vonatok ajtajainak beszállítóját árvíz sújtotta, melyben egy vonat már kiszállításra előkészített ajtókészlete tönkrement. A tájékoztató szerint az első körben megrendelt kilenc motorvonat szeptemberig, további nyolc egység az év végéig üzembe áll, a teljes, 40 vonatot számláló egység pedig a 2022-es év végére lesz készen. Egyelőre azonban csupán egy, számomra meglepő módon a 007-es "ügynök" (teljes nevén 94 55 1815 007-9) állt szolgálatba, ebben a hozzászólásban a velünk, vagyis a majdani használóival töltött első napjáról osztok meg néhány impressziót.
11 komment
Makettek vasúti témában II.
2020.03.14. 08:01 crash
A múltkori poszt folytatásaként következzen két olyan gyártó, akik szintén frissek a makettpiacon, és hasonlóan színvonalas kiteket gyártanak, mint a Miniart. Ők a Thunder modell és a Sabre. Érdekességképpen megemlítendő, hogy mindkét cég viszonylag új, és igen nagy kedvvel nyúlnak vasúti témákhoz. Ennek hála, két éve majdnem egyszerre dobták a piacra a német G10-es tehervagon makettjét. Nem mintha a vasútmodelles világban nem ez lenne a trend: jópár éve történt meg, hogy H0-ban minden nagyobb gyártó egyszerre jelentette meg a Silberling modelljét. A vasútmodell-gyártók pár ilyen hiba után csődbe mennek, a makettvilágban pedig csak hajba kapnak azon, hogy ki, kitől lopott.
Szólj hozzá!
Makettek vasúti témában I.
2020.03.05. 10:09 crash
Sokszor megkérdezik tőlem, hogy tanultam meg szórópisztollyal festeni. Egy titka van: gyakorlás. Erre általában jön a válasz, hogy "sajnálom a modellt elrontani". Egyrészt ne rontsd el, másrészt ha nem érzed magad biztosnak, akkor gyakorolj olyan munkadarabon, mit nem sajnálsz. Persze, egy N-es vasútmodellt nem egyszerű lefesteni, de meg lehet tanulni a dolgokat. A legutóbb belefogtam egy új nullás (1:45-ös méretarány) kocsi építésébe, amin egy újfajta festést szeretnék kipróbálni. Azonban én sem éreztem az erőt magamban, hogy egyből a nullás kasztnin kísérletezzek, hanem elhatároztam, hogy előbb a festési módot kipróbálom egy negyedannyiba kerülő, 1:35-ös tehervagon-maketten. Két előnye is van a dolognak: nagyban az ember begyakorolja a fogásokat, és amikor egy kisebb méretarányra vált, már nem olyan bénán áll a festés támasztotta kihívás elé. Másrészt, az 1:35-ös tehervagon összerakása, és festése is élmény.
Utolsó kommentek