A múltkori poszt folytatásaként következzen két olyan gyártó, akik szintén frissek a makettpiacon, és hasonlóan színvonalas kiteket gyártanak, mint a Miniart. Ők a Thunder modell és a Sabre. Érdekességképpen megemlítendő, hogy mindkét cég viszonylag új, és igen nagy kedvvel nyúlnak vasúti témákhoz. Ennek hála, két éve majdnem egyszerre dobták a piacra a német G10-es tehervagon makettjét. Nem mintha a vasútmodelles világban nem ez lenne a trend: jópár éve történt meg, hogy H0-ban minden nagyobb gyártó egyszerre jelentette meg a Silberling modelljét. A vasútmodell-gyártók pár ilyen hiba után csődbe mennek, a makettvilágban pedig csak hajba kapnak azon, hogy ki, kitől lopott.
A távol-keleti Thunder modell legelső makettje a G10-es tehervagon volt. Ha dícsértem a Miniart villamosát, akkor ez a makett egyenesen csúcs: szuperrészletes, sorjamentes, és kiváló az illeszkedése. Egy igazi maketthez illő módon a kicsinak rendes, profilokból álló alváza van, az ágytok külön alkatrész, és tud mozogni az ágyvezetékben, és amúgy az alváz szerintem majd 100%-ban az eredeti leképzése. Nekem van egy ilyen festés alatt, és őszíintén megvallom, ennyire problémamentes makettet még nem láttam. Ha van olyan kit, amelyik dobozába az ember berakja a ragasztót, majd a dobozt jól összerázva összeáll a makett magától, akkor ez az.
A jó hír, hogy ilyen vagon volt Magyarországon is, úgyhogy ha valaki érez magában eleget a feliratok megrjazolásához, egy háború utáni MÁV Hungária kocsit építhet belőle. Mivel viszonylag sokáig futottak Hazánkban ilyen vagonok, sokféle élethelyzetbe beleképzelhetők, sok diorámaötlet alapja lehet egy ilyen kocsi.
A Thunder modell másik remeke az Oppeln kocsi, amely szintén egy igen jó kit. Az Oppeln érdekessége, hogy szintén megtalálható volt Hazánk vasútjain. Manapság is lehet belőle fellelni néhányat, pályafenntartási-, vagy építőszerelvényekben. Erre a kocsira is igaz minden, amit az előzőről el lehet mondani minőség szempontjából. Birtoklok egy ilyen kitet - össze még nem raktam - de ránézésre a G10 minősége.
A gyártónak van még tartályvagonja, pőrekocsija, és BR80-as gőzmozdony makettje is. Első kettőt még nem volt szerencsém kézbe fogni, a harmadik pedig még megjelenés előtti fázisban van. Ezek, ha hozzák a korábbi makettek szintjét, akkor szintén örömmakettek lesznek.
A másik gyártó, akiről ma írni akartam, a Sabre. Ő is a Távol-keleten székel, és hasonlóan szép kiteket produkál, mint a Thunder modell. A legelső a "híres" G10-es tehervagon, amit még nem volt szerencsém kézben tartani, de a képeket elnézve, nem tudom eldönteni, hogy a Thunder modell végzett jobb munkát, vagy a Sabre. Beszéljenek helyettem a képek, szerintem ez a gyártó is nagyszerű munkát végzett.
A Sabre a G10 mellett megjelentetett még két- hat- és négytengelyes pőrevagonokat is - a két utóbbiezek jellemzően harkocsiszállításra volt a háborúban befogva. A hattengelyes változatot egyértelműen "Tigrisszállítónak" hívták. A kocsi érdekessége, hogy maradt jópár ilyen Magyarországon a háború után - mondjuk Tigris is maradhatott volna, nyugodtan - és pár éve még lehetett látni képeket, hogy Istvántelken egy ilyen van félredobva a parajosban. A kit szép, részletes - klubrtársam meg is építette az egyiket, és nem panaszkodott rá.
Ahogy lehet látni, van vasúti téma rendesen 1:35-ös méretben. Szerintem ha valaki gyakorolni akar - meg akarja tanulni, hogyan kell festeni, kiváló gyakorlás lehet pár vasúti témájú makett összerakása.
A sorozat nem ért véget, hamarosan jövök a következő résszel.
Utolsó kommentek