Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

2 (+1) gőzmozdonnyal Szolnokra

2020.09.12. 06:30 Tastam

265.jpg2017. szeptember 2-án, szombaton a Nosztalgia kft gőzvontatású különvonat közlekedését hirdette meg a (Buda)Pest - Cegléd - Szolnok vasútvonal 170 éves jubileuma alkalmából, a program szerint a szerelvény a Szolnokon megtartott ünnepi aktus után tovább közlekedett az akkor éppen az első születésnapját ünneplő Reptár repülőmúzeumba. Az már csak a hab volt a tortán, hogy éppen ugyanarra a napra esett a Szolnok város napja elnevezésű eseménysorozat, így a vonat utasai számos szórakozási lehetőség közül választhattak a Tisza és a Zagyva összefolyásánál elterülő városban. A különvonatra annyian jelentkeztek, hogy az utazásszervező cég végül egy másik vonat indítását is megszervezte, így a jeles évforduló megünneplése igazán méltóra sikeredett. A parádés eseményen magam is megjelentem, élményeimről pedig be is számoltan ezen az oldalon. Azt hiszem, nyugodt szívvel állíthatom, hogy aki vette a fáradságot és akár csak a vonatok mozgását kísérte figyelemmel, akár csak a vidám forgatagok egyikét kereste fel, kiválóan érezte magát. Akkoriban úgy gondoltam, ez egy egyedi, megismételhetetlen esemény volt, azonban a Nosztalgia kft-nél - szerencsére - másként vélekedtek, és a következő esztendők szeptemberének első szombatjain újra indítottak különvonatos utakat Szolnokra. Nem volt ez másként az idén sem, ráadásul a szervezők ez évre igazi csemegével rukkoltak elő: a vonat továbbítását ugyanis két 424-es gőzmozdonyra bízta. Ezekhez csatlakozott Szolnokon, igaz, csak néma szemlélőként a nevezetes mozdonysorozat egy harmadik képviselője.

A nyár az idén abszolóte a papírforma szerint adta át a helyét a következő hónapnak, legalábbis ami az évszakváltás időpontját illeti. Augusztus utolsó napján még igazi kánikula volt, majd az éjszaka folyamán az ország felett áthaladt egy hidegfront, így szeptember 1-jén jóval hűvösebb, őszi időjárásra kelhettünk fel. Már aki tudott egyáltalán aludni, ugyanis e hidegfronttal egy rendkívül heves viharzóna is érkezett, amelynek egyik leghevesebb vonulata éppen Szolnok térségében tombolt. A vasúti forgalom is csak akadozva tudott elindulni, ezért a március óta első iskolai előadási nap sok bejáró fiatalnak döcögve kezdődött meg. Aztán szerencsére megnyugodott az időjárás, napról napra kellemesebb, melegebb lett, így 5-én, szombaton ragyogó napsütésben keltem útra Szolnokra, ahol a nosztalgiavonattal és a 424-esekkel kívántam randevúzni. Biztos, ami biztos alapon korán átvonatoztam Szolnokra. Mostanság meglehetősen sok olyan esemény történik a vasútnál, ami vonatkéséseket eredményez, és mindenképp el szerettem volna kerülni, hogy későn érkezzek meg, s emiatt esetleg elszalasszam a gőzmozdonyos vonat érkezését.

266.jpgKezdetben az állomáson tébláboltam, nézelődtem. Az 1975-ben, Szolnok város alapításának 900. évfordulójára időzített átadásakor közép-Európa legmodernebb pályaudvarának számító létesítmény fénye napjainkra igencsak megkopott. Ennek ellenére, bár már ráférne már egy alapos felújítás, még - szerintem - megfelelő színvonalon el tudja látni a feladatát. Ezen a képen a Miskolcról a főváros Nyugati pályaudvarára tartó Takta IC érkezése látható, a hátteret a szintén 1975-ben felépített irányítótorony uralja, melynek 6. emeletéről irányítják az állomás forgalmát.

267.jpgVolt még egy másik "randevúm" is, a nem sokkal az érkezésem után hozzám csatlakozott barátommal indításként meglátogattuk az állomás szélén elhelyezkedő bisztrót és egy-egy korsó finom sör segítségével felkészültünk az előttünk álló kalandokra. Miután feltankoltunk, elindultunk az állomás kezdőpont (vagyis Budapest) felöli bejáratához, ahol a különvonat érkezését kívántuk megörökíteni. Onnan kiválóan belátni a vontatási telepre, amit velünk együtt a vasútfotósok folyamatosan gyarapodó hada ki is használt. Sok mozdony állt benn, úgy tűnt, hogy a létesítmény a kapacitása határáig ki van használva.

268.jpgAmíg ott várakoztunk, több vonat elhaladt előttünk. Egyikük volt a Temesvárról Budapest-Keleti pu.-ra tartó Körös IC, melyet a 480 003, avagy Szent István mozdony vontatta. A szerelvény összeállításának az érdekessége, hogy a belföldi stokkot (amely Lőkösháza és a főváros között közlekedik a vonattal) a Nosztalgia Kft ún. Schlieren kocsijai alkották. A vasúttársaság az osztrák vasút kiselejtezett, de jó állapotú vagonjaiból szemezgette ki a saját kis Schlieren-kocsiparkját, a járműveket aztán átfényezés és némi felújítás után élményvonataiban járatta. Most a MÁV-Start a kocsihánya enyhítésére bérel néhányat, e vagonok a békéscsabai vonalon közlekednek.

269.jpgA Körös IC-t korábban a teljes útvonalon, vagyis a Temesvár és Kürtös közötti vonalrészen is a MÁV-Start 480-as sorozatú mozdonya továbbította. Ez nem mindig van így, vannak időszakok, amikor a határállomáson a román gép veszi át a vontatást, tudomásom szerint jelenleg sem járnak át a magyar gépek a romániai vaspályákra. Ugyanakkor a román személyszállító vasútvállalat, a CFR Marfa néhány 477-es sorozatú vontatójárműve is megkapta az engedélyt a magyarországi közlekedésre, s néhány nemzetközi gyorsvonat élén a fővárosunkig járnak. Ezen vonatok egyike a Budapestet Brassóval összekötő Fogaras IC, mely ezúttal a 477 895-ös masinával érkezett elénk.

270.jpgA piros mozdony megjelenése meglepetésként ért, nem számítottam arra, hogy ilyen géppel találkozom. Pár perccel később aztán újabb meglepetés ért, amikor a vontatási telepről szép csendben előresomfordált a CER vasútvállalat 753 609-es pályaszámú mozdonya. Ebből a típusú vontatójárműből hazánkban mindössze kettő van, ezért érthető módon ritkán kerül ilyen a vasútfotósok fényíró készülékei elé. A cseh CZ Loko gyárban régi Búvárok (az egykori cseh-szlovák T478-asok) alapjára teljesen új beltartalommal és külsővel felépített vontatójárművek nem túlzottan szép, de robusztus megjelenésére utaló beceneve: Bölény.

271.jpgNem sokkal később végre meghallottuk egy gőzmozdony sípjának jellegzetes hangját. A vonalszakasz mentén felsorakozott fotósok hirtelen elhallgattak, szinte vágni lehetett a csendet. Élesítettük a kameráinkat, mindenki megkereste a maga legjobbnak vélt beállítását és vártunk. Aztán a kanyarban felbukkant a nagyjából húszperces késéssel érkező vonat. Mivel a bejárati jelzőn két sárga fény fogadta, a mozdonyvezető tudta, hogy kitérő állású váltón kellett áthaladnia majd az állomáson megállnia, ezért vonatával már lassan haladt, miközben a pálya mentén sorozatban csattogtak a fényképezőgépek.

272.jpgA kép elkészítése után besiettünk az állomásra, ahol az események már megszokott forgatókönyv szerint zajlottak. Az első peronon a vasútvonal 170. évfordulója alkalmából felavatott emléktáblánál kis ünnepségre került sor ünnepi beszédekkel, koszorúzással. Miközben éppen a MÁV vezérigazgatója szónokolt, előreverekedtük magunkat a vonat elején büszkélkedő mozdonyokhoz, bár azt előre tudtuk, hogy a nagy tömeg miatt értékelhető kép készítésére úgysem lesz módunk. Nem is csalódtunk, rengetegen voltak a gépeknél, sokan egymást, vagy magukat fotózták. Nem baj, gondoltuk, majd amikor továbbindulnak még lesz alkalom fényképezésre.

273.jpgMivel ekkorra már nagyon "lemerültünk", újabb tankolás következett, utána pedig kisiettünk a járműjavító előtti elágazáshoz. A különvonat közben már elindult az állomásról a Reptár múzeum felé, de mivel az út első részét - a járműjavítóig - tolt menetben kellett megtennie, lassan haladt. Az eredeti terv szerint az elágazástól a menetirányváltást követően az egykori Szolnok-teher pályaudvarra vezető vontatóvágányon haladt volna tovább, azt azonban az ott lakók telerakták mindenféle lim-lommal, így egyszerűbbnek ígérkezett a járműjavító területén áthaladni. Meglepetésünkre azonban csak a második mozdony, a 424 247 volt a szerelvényre kapcsolva.

274.jpgA szerelvény behaladása után bezáródott a járműjavító ajtaja, mi pedig visszaindultunk az állomásra. Éppen amikor a vontatási teleppel egy vonalba értünk, felbukkant szemből a személypályaudvari tolatómozdony, amely a 424 009-et vontatta. A gőzös azonban közben megfordult, vagyis a kéménye már nem Debrecen, hanem Budapest felé nézett. Ebből arra következtettem, hogy a mozdony e viszonylag rövid idő alatt megjárta Szajolt és az ottani deltavágányon fordították meg. Később megtudtam, hogy az ideúton kisebb műszaki hiba lépett föl nála, de nagy nem lehetett a baj, mivel a fűtőház előtt a 478-ast lekapcsolták, s a vasparipa már saját erejéből gurult be.

275.jpgE rövidke intermezzo után már tényleg besétáltunk az állomásra. A szolnoki pályaudvar környékét nem ismerők számára elmondom, hogy a sínek melletti csapást használva jutottunk ki a járműjavítóhoz, illetve onnan vissza, a vontatási telep a vágányok túlsó oldalán helyezkedik el. Ez nem egy hivatalos útvonal, de általában ezt használják a környéken lakók is. Benn a személypályaudvaron néhány motorvonat állt, többek között két 6341-es, avagy a legújabb számozás szerint 416-os sorozatú orosz csoda. Mindkettő az új színséma szerint volt fényezve, amelyet a hírek szerint valamennyi jármű megkap az esedékes nagyjavítása alkalmával.

276.jpgA hazai vasutak egyik sajátossága, hogy a már szinte muzeális értékű gördülőállomány mellett nagyon jól megférnek a legújabb technológia felhasználásával létrehozott korszerű járművek. E kettősséget jól szemlélteti ez a felvétel: az 1976-os évjáratú, a Lőkösházára tartó Békés IC élén indulásra várakozó 431 261 akár a nagypapája lehetne az előtérben az IC továbbhaladására várakozó mindössze kétesztendős 193 837-es pályaszámú Vectronnak. A kontrasztot talán még tovább növeli, hogy az expresszvonat első vagonja egy kerékpárszállító szakasszal ellátott vadonatúj ún. IC+ kocsi.

277.jpgMegnéztem még azt a bizonyos harmadik 424-est is, ezzel azonban nem kellett sietni, mert bár a szemafor szabad jelzést mutatott neki, nem ment sehova. Az állomás üzemi épületének végében már hosszabb ideje kiállított 424 320-ról van szó, mely mögött egy időszakban egy személyvagon is látható volt. Azt azonban már korábban eltávolították és üzemképessé tették, nem lehetetlen, hogy a Reptárba közlekedő különvonatban is benne volt. A kiállított jármű elfogadható állapotban van, ami sajnos az országszerte több állomáson szobrozó társa nem mindegyikéről mondható el.

278.jpgBarátom közben már távozott, s magam is éppen indultam a vonatomhoz, amikor véletlenül meghallottam a tolatószemélyzet beszélgetését, miszerint "mennünk kell a másik gőzösért". Így aztán hamar átírtam a tervemet és néhány perc múlva, immár harmadszor a vontatási teleppel szemben találtam magam. A 424 009 már ott várakozott, a vezetőállásán tartózkodók élénk beszélgetésbe merülve nem vették észre, hogy a váltókezelő jelzésére indulniuk kellene ki az állomásra. Közben elhaladt előttem a Záhonyból Ceglédre tartó személyvonat, élén a 480 008-as Traxx-szal, de nélkülem. A váltókezelő megunva a hiábavaló jelzésadást, bement a helyiségébe és kiszólt a hangosbeszélőn...

279.jpg...ami hatásosnak bizonyult és a gép végre kigurult a személypályaudvar egyik hátsó vágányára. Ott megvárta, hogy egy Békéscsaba felől érkező gyorsvonat elhaladjon, majd megindult, s az újszászi, a ceglédi, valamint a lakiteleki vonalakat keresztezve kihaladt a Reptár felé. Szükség is volt ott rá, mert a különvonat szerelvényével tolatási mozgásokat végeztek, s így a kocsisor mindkét végére jutott egy-egy egyenes állású gőzmozdony. De mindez már nélkülem zajlott le, mert jómagam úgy döntöttem, a következő vonattal mégis hazautazom. Ezzel számomra véget ért szolnoki "gőzmozdonyparádé".
Kisgyermekkoromban nagyapám szinte minden vasárnap kivitt az állomásra, ahol tátott szájjal bámultam a hatalmas vasparipák mozgását. Azóta sok-sok év elmúlt, s talán azoknak a régi vasárnap délutánoknak is szerepe volt abban, hogy vasútrajongó és -fotós lettem. Számos dolog, tulajdonképpen az egész életem megváltozott azóta, egyvalami azonban megmaradt: a gőzmozdonyok és kezelőik iránt ma is ugyanazt a csodálatot és tiszteletet érzem, mint annak idején. Ezért is volt számomra nagy élmény ez a pár óra, amit Szolnokon töltöttem, hiszen szinte visszarepültem a gyermekkoromba és nem győztem gyönyörködni a két pompás gőzmozdony produkciójában.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr2016196096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása