Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Prágai villamosok

2014.02.08. 20:34 IST

Folytatnám a csöpp kis sorozatomat amelyet tavaly kezdtem el és amely eddig a varsói, valamint a krakkói villamosokról szólt. Tavaly úgy alakult, hogy eltöltöttünk egy hosszú hétvégét Prágában, így a városban való bóklászás közben készítettem néhány képet a villamosokról is. Ezekből mutatnék meg párat.

DSC_0634.jpg

A fenti képen egy Tatra KT8D5 típusú villamos látható, méghozzá a modernizált verzióban. Prágában a 9001-9048-as számokat kapták meg ezek a járművek, de a felújítás után megkapták a KT8D5R.N2P altípus jelzést, ami a pályaszámnál azt jelentette, hogy 50-et hozzáadtak az eredetihez. Alacsonypadlós középső rész, három egység, két áramszedő, mindkét oldalon vezetőállás, valamint ajtók. Az alaptípust egyébként itthon is láthatjuk, Miskolcon. A képen éppen hegymászásra készül, a Pod Bruskoun halad felfele.

DSC_0553.jpg

A cseh fővárosban jópár alkalommal belefutottunk olyan járatba, amely utasokat nem szállított, ilyen látható a képen is: távolodóban a Škoda 15 T sorozatjelölésű villamosa Malostranské náměstí megállónál.

DSC_0565.jpg

Kicsivel odébb, a Letenskán fotóztam ezt a kétkocsis Tatra T6A5-öt, amely a 22-es vonalán halad. Prágában 150 van ebből a típusból, de Brnoban, Ostravaban is találkozhatunk vele, csakúgy mint Szlovákiában is. Érdekességképpen megemlíteném, hogy New Orleansba is került egy átalakított (T6C5) jármű, a csehek reménykedtek abban, hogy sikerül az ottani hálózatra is eladni a típust. 1999-2001-ig teszteltek az amcsik, aztán az üzlet mégsem jött össze, a villamos visszakerült Európába.

DSC_0559.jpg

Nagyjából 140 fokot fordulva balra ugyanezen az utcán találtam szembe magam az 5519-es pályaszámú Tatra T3-assal, amelyből 699 példány fut a cseheknél, szóval meglehetősen gyakori látvány. 1960-tól kezdődően mintegy 14 ezer darabot(!) gyártottak le belőle főleg saját maguknak, de jutott kellő számban az oroszokhoz, ukránokhoz, románokhoz is többek között. A képen pont ott halad át, ahol a két ellentétes irányú villamosvágány találkozik, mivel az utat egy ház zárja el, így csak egy boltív alatt, egy vágányon áthaladva mehet a forgalom.

DSC_0482.jpg

Ha már a T3-asoknál tartunk, akkor jöjjön egy kígyó! Sétálás közben lettem rá figyelmes, hogy kissé sűrű a követése a villamosoknak, így aztán úgy tűnt, mintha végeláthatatlan sorban jönnének. Természetesen nem egy 4 egységes szerelvényről van szó, két kétkocsis síndöcögény állt meg a lámpánál szabad jelzésre várakozva. Ha jól tippelek akkor ezt a Ječnán fotóztam.

DSC_0669.jpg

A Škodának persze nem csak a 15 T-je, hanem az Elektra névre hallgató, kissé kígyószerű 14 T-je is fut a városban. 60 darab készült ebből a többszekciós, csuklós járgányból, melyeket 2006 és 2009 között gyártottak le. Egyirányú, alacsonypadlós a villamos, csak a menetirány szerinti jobb oldalon vannak ajtajai, ráadásul számomra kissé meglepő módon a középső szekcióba nem került, bár a járművet és a többi ajtó elhelyezkedését tekintve az a rész is jól megközelíthető. Nekem amúgy valahogy nem tetszik a jármű orrkialakítása, valahogy félreviszi a tekintetemet az, hogy úgy látszik mintha felfele állna az orra, de a teteje meg nyilván szintben van.

DSC_0525.jpg

T6-os Tatra halad át a Most legiín, mindez a Károly hídról fotózva.

DSC_500.jpg

Szintén ott, ezúttal azonban egy T3-as szerelvény halad át a Moldva fölött.

DSC_0605.jpg

Ha már hidaknál tartunk akkor ezúttal nézzük meg hogyan fest egy T3-as a Mánesův moston haladva a vár irányába!

DSC_0612.jpg

Egyúttal azt is szemrevételezhetjük ahogy a háttérben bekúszik egy Škoda az Alšovo nábřežín egy szépen kialakított, ennek megfelelően nem túl természetesnek kinéző park mögött.

DSC_0623.jpg

Tatra jön le ívben a hegyről a Chotkován. Míg turisták százai jöttek le a várból, addig én a villamosokat nézegettem.

DSC_0637.jpg

Ennek eredménye lett, hogy újabb 15 T-t figyelhettem meg. Ezeket a járműveket 2009 óta gyártják, a 14 T tapasztalatai alapján. Többszekciós, csuklós, teljes mértékben átjárható, alacsonypadlós jármű, amelyet egy illetve kettő vezetőállással is lehet kérni a kedves vásárlóknak. Előbbi esetben szekciónként 2 dupla ajtó van, utóbbinál négy. Ahogy a fotón is látszik a csuklók alatt helyezték el a forgóvázakat, így alapvetően a villamos tágasnak mondható, viszont a csuklónál bent nagyon szűk, nyilván a forgóvázak benyúlása miatt. Prágán kívül még Rigában is találkozhatunk a típussal.
Amúgy a képet nézve nincs olyan érzésetek, mintha éppen el akarna dőlni a jármű?

DSC_0628.jpg

Megfordulva egy T3-as látható a Cseh Geológiai Intézet előtt. Érdemes megfigyelni amúgy a képeken, hogy mennyire sok helyen használják a macskakövet, ránézésre meglehetősen jó állapotban karbantartva.

DSC_0646.jpg

A végére nem maradt más, mint egy régi, de egyben új jármű, a Tatra T3R.P, amely a modernizált változata a T3-asnak. Leginkább felismerhetővé a villamos középső szakasza teszi, amely alacsonypadlót kapott, ennek is köszönhető a képen is látható jelentősen nagyobb oldalablakok. A festése retrós, de nekem bejön.

6 komment

Címkék: villamos Prága Škoda Tátra

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr965805127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsivany2 2014.02.09. 07:31:32

Az a 15 T tényleg mindjárt eldől. De gondolom ez csak az erős ív-lejtő kombináció és a kocsiszekrény merev szerekezete miatt lehet. Bízzunk benne, hogy a hatóság jól végezte a dolgát, mikor ezt a járművet engedélyezte. :)

innovation 2014.02.10. 09:15:53

Juj, de szép Prága. Évek óta kívánságlistán van, de eddig... Talán majd idén.

A macsakővel semmi baj nincs normál esetben, csak:
1. rendesen kellene lerakni
2. karban kellene tartani.

Az épületek pedig szintén csodásak. Kár, hogy Budapesten erre sem fordítanak pénzt és energiát. :(

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.02.13. 20:31:57

Az "L" jelűről olvasnék bővebben. Miért nincsen középső ajtaja? Miért "L"? stb...

Traktoros 2014.02.25. 09:43:37

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: L mint tanulójárat, fél Európában, és szinte csak nálunk T :)

Traktoros 2014.02.25. 09:51:11

@innovation: Voltam Prágában ősszel és májusban is megyek, mert szép, mert finom a sör, és ha ügyes az ember, akkor olcsón megússza :)

A kockakővel pedig csak annyi a baj, hogy a leggondosabb kivitelezés és karbantartás ellenére is egyenetlen (a járdákon is!), emiatt nagyon fárasztó rajta a gyaloglás. Babakocsit elfelejtheted (nem is nagyon láttunk a három nap alatt). Ha esik az eső, rettenetesen csúszik! Majdnem eltörtem a bokám a Hradzsinról lefele jövet, mert megcsúsztam rajta.

Amit viszont mindenképpen ajánlok: a 91-es nosztalgia villamosjáratot, ami tavasztól őszig jár hétvégéken és ünnepnapokon a Střešovicei kocsiszín (és egyben tömegközlekedési múzeum) és Holešovice között, érintve a Hradzsint, a Petřín hegyet, a Nemzeti Színházat, a Vencel teret, Masarykovot, és a Köztársaság teret, szóval nem épp a legrövidebb útvonalon. A viteldíj 35 korona, nagyjából ugyanannyi, mint Pesten egy "sima" BKV jegy.
süti beállítások módosítása