Folytatnám a csöpp kis sorozatomat amelyet tavaly kezdtem el és amely eddig a varsói, valamint a krakkói villamosokról szólt. Tavaly úgy alakult, hogy eltöltöttünk egy hosszú hétvégét Prágában, így a városban való bóklászás közben készítettem néhány képet a villamosokról is. Ezekből mutatnék meg párat.
A fenti képen egy Tatra KT8D5 típusú villamos látható, méghozzá a modernizált verzióban. Prágában a 9001-9048-as számokat kapták meg ezek a járművek, de a felújítás után megkapták a KT8D5R.N2P altípus jelzést, ami a pályaszámnál azt jelentette, hogy 50-et hozzáadtak az eredetihez. Alacsonypadlós középső rész, három egység, két áramszedő, mindkét oldalon vezetőállás, valamint ajtók. Az alaptípust egyébként itthon is láthatjuk, Miskolcon. A képen éppen hegymászásra készül, a Pod Bruskoun halad felfele.
A cseh fővárosban jópár alkalommal belefutottunk olyan járatba, amely utasokat nem szállított, ilyen látható a képen is: távolodóban a Škoda 15 T sorozatjelölésű villamosa Malostranské náměstí megállónál.
Kicsivel odébb, a Letenskán fotóztam ezt a kétkocsis Tatra T6A5-öt, amely a 22-es vonalán halad. Prágában 150 van ebből a típusból, de Brnoban, Ostravaban is találkozhatunk vele, csakúgy mint Szlovákiában is. Érdekességképpen megemlíteném, hogy New Orleansba is került egy átalakított (T6C5) jármű, a csehek reménykedtek abban, hogy sikerül az ottani hálózatra is eladni a típust. 1999-2001-ig teszteltek az amcsik, aztán az üzlet mégsem jött össze, a villamos visszakerült Európába.
Nagyjából 140 fokot fordulva balra ugyanezen az utcán találtam szembe magam az 5519-es pályaszámú Tatra T3-assal, amelyből 699 példány fut a cseheknél, szóval meglehetősen gyakori látvány. 1960-tól kezdődően mintegy 14 ezer darabot(!) gyártottak le belőle főleg saját maguknak, de jutott kellő számban az oroszokhoz, ukránokhoz, románokhoz is többek között. A képen pont ott halad át, ahol a két ellentétes irányú villamosvágány találkozik, mivel az utat egy ház zárja el, így csak egy boltív alatt, egy vágányon áthaladva mehet a forgalom.
Ha már a T3-asoknál tartunk, akkor jöjjön egy kígyó! Sétálás közben lettem rá figyelmes, hogy kissé sűrű a követése a villamosoknak, így aztán úgy tűnt, mintha végeláthatatlan sorban jönnének. Természetesen nem egy 4 egységes szerelvényről van szó, két kétkocsis síndöcögény állt meg a lámpánál szabad jelzésre várakozva. Ha jól tippelek akkor ezt a Ječnán fotóztam.
A Škodának persze nem csak a 15 T-je, hanem az Elektra névre hallgató, kissé kígyószerű 14 T-je is fut a városban. 60 darab készült ebből a többszekciós, csuklós járgányból, melyeket 2006 és 2009 között gyártottak le. Egyirányú, alacsonypadlós a villamos, csak a menetirány szerinti jobb oldalon vannak ajtajai, ráadásul számomra kissé meglepő módon a középső szekcióba nem került, bár a járművet és a többi ajtó elhelyezkedését tekintve az a rész is jól megközelíthető. Nekem amúgy valahogy nem tetszik a jármű orrkialakítása, valahogy félreviszi a tekintetemet az, hogy úgy látszik mintha felfele állna az orra, de a teteje meg nyilván szintben van.
T6-os Tatra halad át a Most legiín, mindez a Károly hídról fotózva.
Szintén ott, ezúttal azonban egy T3-as szerelvény halad át a Moldva fölött.
Ha már hidaknál tartunk akkor ezúttal nézzük meg hogyan fest egy T3-as a Mánesův moston haladva a vár irányába!
Egyúttal azt is szemrevételezhetjük ahogy a háttérben bekúszik egy Škoda az Alšovo nábřežín egy szépen kialakított, ennek megfelelően nem túl természetesnek kinéző park mögött.
Tatra jön le ívben a hegyről a Chotkován. Míg turisták százai jöttek le a várból, addig én a villamosokat nézegettem.
Ennek eredménye lett, hogy újabb 15 T-t figyelhettem meg. Ezeket a járműveket 2009 óta gyártják, a 14 T tapasztalatai alapján. Többszekciós, csuklós, teljes mértékben átjárható, alacsonypadlós jármű, amelyet egy illetve kettő vezetőállással is lehet kérni a kedves vásárlóknak. Előbbi esetben szekciónként 2 dupla ajtó van, utóbbinál négy. Ahogy a fotón is látszik a csuklók alatt helyezték el a forgóvázakat, így alapvetően a villamos tágasnak mondható, viszont a csuklónál bent nagyon szűk, nyilván a forgóvázak benyúlása miatt. Prágán kívül még Rigában is találkozhatunk a típussal.
Amúgy a képet nézve nincs olyan érzésetek, mintha éppen el akarna dőlni a jármű?
Megfordulva egy T3-as látható a Cseh Geológiai Intézet előtt. Érdemes megfigyelni amúgy a képeken, hogy mennyire sok helyen használják a macskakövet, ránézésre meglehetősen jó állapotban karbantartva.
A végére nem maradt más, mint egy régi, de egyben új jármű, a Tatra T3R.P, amely a modernizált változata a T3-asnak. Leginkább felismerhetővé a villamos középső szakasza teszi, amely alacsonypadlót kapott, ennek is köszönhető a képen is látható jelentősen nagyobb oldalablakok. A festése retrós, de nekem bejön.
Utolsó kommentek