Az elmúlt néhány napot feleségemmel azzal töltöttük, hogy elugrottunk Varsóba és Krakkóba néhány napra. Előbbi városban már mindketten voltunk munka ügyben, így túlzottan sokat még nem láttunk a városból, utóbbi helyen pedig még csak én nem voltam. Mivel alapvetően mindkét település tömegközlekedése nagyban támaszkodik a villamosokra, ezért a városokban sétálgatásaink alkalmával a fényképezőgépemet ezen járművek felé is fordítottam. Jöjjön a beszámoló első része Varsóról, aztán majd később Krakkóról is!
A szállodánk a centrumban volt, így aztán a városnézéshez a lábunkat vettük igazából igénybe. Aki nem ismerné Varsót az képzeljen el nagyjából egy nagyra nőtt Dunaújvárost, telepakolva egy rakat modern felhőkarcolóval, valamint egy kis Óváros résszel. Mindez a II. világháború eredménye, szóval látnivaló nincs annyira sok, de az is legalább kis helyen összpontosul.
No mindegy, térjünk rá a villamosokra! A fenti képen a PESA cég Swing névre hallgató 120Na típusú villamosa látható, melyből jópár darab furikázik a városban. Végig alacsonypadlós ez az öt szekciós jármű, melynek 2. és 4. része alatt nem található forgóváz. Nekem külalakra bejönnek, a modern irodaházak előtt kellőképpen jól mutatnak. A fotón az Ogród Saski nevű park közelében látható a jármű indulásra várva a Marszalkowska és a Królewska kereszteződésében.
Villamosos szemmel nézve az egyik legjobb hely a fotózásra az Óváros alatt húzódó alagútnál van. Innen egyrészt nyílik egy kisebbfajta kilátás a város egy részére, másrészt nagyon jól lehet figyelni a főleg villamosokból és buszokból álló forgalmat. Itt éppen egy Konstal 105N típusú jármű áll be a Stare Miasto nevű megállóba.
Ugyanonnan fotózva egy kicsit később. Itt nem a busz az érdekes, hanem a járművek elhelyezkedése: a villamos jó előre felhúzott, gondolom látta a vezetője, hogy jön mögötte egy busz is, így aztán mindkét jármű befért a megállóba, sőt, egy harmadik is odafért volna. Ahogy az látható is, az útra szállnak le az utasok, amit a gépjárművezetők teljes mértékben figyelembe vesznek. Mondjuk amikor ott voltunk akkor max taxik közlekedhettek a hídon, így ez nem jelentett forgalmi akadályt. A Solaris busz előtt amúgy egy Konstal 116Na villamos van.
Nyilván a megállóba le is lehet menni, remek lépcsők illetve az alagút bejárata mellett egy mozgólépcső is használható erre a célra. Itt éppen egy Konstal 105N2k típusú villamos jön ki az alagútból. Felhívnám a figyelmet a pótkocsira, amelynek szintén fenn van az áramszedője annak ellenére, hogy abban nincs vezetőállás. Varsó vonalai ugyanis hurokkal ellátottak mindkét végen, így aztán megengedhetik maguknak, hogy csak az egyik oldalra tegyenek ajtókat, több ülést bepasszírozva ezzel a villamosokba. Ez a jövőben változni fog, a PESA két vezetőállásos Swingeket is le fog szállítani a lengyel fővárosba.
Egy újabb kép amin megintcsak nem a buszok az érdekesek, hanem a forgalmi helyzet: két busz is állt a megállóban, ami miatt a villamos szépen megállt a háttérben arra várva, hogy a buszok elinduljanak. Ennek egyrészt nyilvánvaló oka az volt, hogy így nem tudtak volna hova leszállni az utasok, másrészt ahogy tapasztaltam a villamosvezetők alapvetően arra számítanak, hogy az álló buszok előtt/mögött emberek futnak át az úton, gázolásveszélyes helyzetet teremtve ezzel. Úgyhogy fő a békesség alapon inkább a távolban várakozott a villamos.
Konstal 105N típus immáron közelebbről.
Varsó villamosvonalai meglehetősen sok helyen keresztezik egymást és mivel helyet bőven hagytak neki, így elég korrekt csomópontokat alakítottak ki. Ennek eredményeképpen ezekben minden irányból minden irányba lehet menni, érdekes helyzetet teremtve ezzel a vonalakat egyáltalán nem ismerő látogatónak, azaz nekem. A járművezetőknek nagy ledes kijelző mutatja a beállított vágányutat (vagy legalábbis láttam ilyet is). A fenti kép az egy szem metróvonal Ratusz megállójánál, a Plac Bankowy, az Aleja Solidamosci és a Generala Wladyslawa Andersa kereszteződésében lett elkészítve.
Szintén ugyanott egy Konstal 13N fordul be éppen, nem kis nehézséget okozva ezzel a fehér autósnak. Némi hagyományos villamoscsörgéssel azért lerendezték egymás között az odafigyelés témáját, azért a lengyeleknél is erősebb a villamos.
Jellemző kép, két villamos egymás mögött, nem túl nagy követési távolságot hagyva még akkor is, ha itt éppen a megállóból kiálló és beálló villamosokról van szó Konstal 105N képében, ugyanannál a kereszteződésnél.
Na ezt a fotót meg nem mondom, hogy hol készítettem, de azt gyanítom, hogy az Aleja Jana Pawla II névre hallgató úton, egy Swing suhan el az autókkal együtt. A suhan el kifejezést lehet szó szerint érteni, ugyanis nem aprózzák el a sebességet, simán tolják neki 50-60-nal.
Egy kis kakukktojás is kerül a beszámolóba: azalatt a 2,5 nap alatt amit Varsóban töltöttünk, összesen háromszor láttam Ikarus buszt. Ez volt az egyik, remek rendszámtáblával amelyen a monogramom látható. A rémséges orosz épület, a fotón nem látható de jobbra lévő Palac Kultury előtt várakozik indulásra.
Pálmafás képet mindenképpen szerettem volna, de a nagy forgalom és a pocsék időjárás miatt csak ilyen sikerült. Egyszerűen annyira létidegen ez a pálmafa Varsó közepén, hogy mindig elképedek rajta amikor meglátom. Egyébként 2002 decemberében lett felálítva a Rondo de Gaulle körforgalomban, meglehetősen sok vitát kiváltva még anno. Állítólag a helyiek már megszokták.
A szemerkélő eső és a fújó szél ellenére sétáltunk egy nagyot, meg szerettem volna nézni ugyanis a Visztula partját. A kaland ebből a szempontból nem érte meg, a Ksiecia Józefa Poniatowskiego híd környékét inkább ottfelejtettnek hívnám semmint gondozottnak mint mondjuk Budapesten a Duna part. Arra mindenesetre jó volt a séta, hogy némi villamosállományt tudtam fotózni, mint itt is a 105N típust ahogy halad Varsó belvárosa felé.
A hídon egyébként szép nagy sebességgel zúztak a villamosok, itt éppen a 105N2k típusú Konstal szerelvény látható.
Világunk nagy csodája, a digitális utastájékoztató. Varsóban sincs kolbászból a kerítés, nincs minden megállóban ilyen tábla, csak néhány helyen láttam. Mindenesetre jól mutatja, hogy mikor mi várható, alapvetően hasznos találmány. Kellőképpen magasra is lett elhelyezve, így aztán ez a példánya eddig túlélte a rongálást.
Ha már a hídon jártunk akkor megörökítettem az idei labdarúgó Európa Bajnokságra készülő új nemzeti stadiont is. Meg is közelítettük, de javában munkában volt még a flex, dolgos munkásemberek sürögtek-forogtak, így meg se próbáltuk megkísérelni a bejutást.
Ha még nem unjátok a Swingeket, akkor íme egy kép milyen az amikor követik egymást a villamosok, mindezt 50 km-es óránkénti sebességgel eljátszva. Azért ahhoz képest meglehetősen kicsi a távolság a két jármű között. Vagy csak én gondolom így?
Utolsó kép Varsóból, egy Konstal 116N halad át ugyanazon a hídon kifelé tartva a városból. Legközelebb Krakkóval folytatom.
Utolsó kommentek