Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

ÜDVBAKSEREG

2017.12.22. 12:14 konzol1

14Tulajdonképpen Rodolfót is idézhetném, hogy „Vigyázat, csalok!” De ezt majd a végén, addig hadd kíváncsiskodjon a kedves olvasó.

Pár éve készítettem már egy Bak kocsit, ami az eredeti vegyes kivitelű (termes és fülkés) vagon alapján készült. A Ganz gyári kocsik történetében azonban volt egy furcsa csavar. A II. világháború után Jugoszláviába kellett volna jóvátételként szállítani ottani jelölés szerinti Cah kocsikat, amelyek némileg eltértek a hazai Cak kocsiktól. Ez alapvetően a belső kiosztást (végig fülkés és fapados kivitel) érintette a modellezés szempontjából. Igenám, de azért a szocialista táborban Sztálinon kívül is akadtak még diktátor hajlamú vezetők, így amikor Joszip Broz Tito összeveszett a Szovjetunióval (és megkapta az „amerikaiak láncos kutyája” címet), az oroszok talpát nyaló Rákosiéknak mindjárt nem lett olyan fontos a JDZ felé megítélt kötelezettség teljesítése, és csak az első két példány került ki déli szomszédunkhoz. A sorozat többi tagja esetében az első néhány példánynál viszont kis fennakadás lett a tanácstalanság miatt, míg végül megszületett a döntés, hogy a MÁV kapja meg őket. Így a végig fülkés kocsik a Bak 5201-5242 pályaszámokat kapták meg. Ez akkoriban nagyon jól jött a magyar vasútnál tapasztalható áldatlan állapotok miatt, tekintve, hogy a háború során sok kocsi tönkrement, külföldön maradt, idegen eredetű kocsikat kellett az üzemben fenntartani, stb. 1

  1. Az eredetileg jugoszláv jóvátételre szánt Cak 5203-as kocsi a hazai forgalomba helyezés idején (lásd a RIC feliratot!) Nincs információm arról hogy ténylegesen közlekedett-e nemzetközi forgalomban. Azt viszont nem sikerült megfejteni, hogy mit keres a 2. osztályú tábla a 3. osztályú jelzés mögött.
    Kép forrása: Szécsey István: A MÁV könnyűszerkezetes személykocsijai (Vasúthistória évkönyv 1990)

 

A recept a szokásos: végy egy Fuggerth kocsit és alakítsd át. Az alap lehet egy Ap kasztni, de egy Bhv is, de mindenképpen Ap alvázzal. Ez nem véletlen, sőt célszerű, ugyanis a Bhv kocsik tervezésekor a Cak kocsi vázát vették alapul, és a középső fülke helyén alakították ki az elővárosi forgalomhoz célszerű további két feljárót. Ez viszont azt jelenti, hogy sokkal kevesebb munkával lehetne elkészíteni a Bak (Cak) kocsit a korábbinál. A „sokkal” szó miatt került az előző mondat feltételes módba, ugyanis a 2, képen látható, hogy az alapmodell ablakosztása eltér az eredeti kocsiétól, tehát mindenképpen kell igazítani az ablakokon is.

 2

  1. A képen látszik a gyári és az eredeti BDt kocsi közötti különbség a pontatlan tervezés okán (Fotó: Czéh György montázsa)

 

 

Először a hiányzó WC ablakot kell kivágni az utolsó fülkeablak mellett. Majd a középső feljárónál kell először az ajtók közötti elválasztót levágni (ledarálni), és pótolni egy 1 mm vastag polisztirol lemezdarabbal. Az ablakok helyére meg hátulról kell beragasztani egy 0,5 mm vastag darabot. Végül az ajtók alatti két fület kell levágni.

 33. A Bhv kasztni metamorfózison esik át, a végén szegény Jenő bácsi sem ismerne rá

 

Az ablakokat ezek után kezdtem el átosztani fúró, reszelő segítségével, a hiányzó részeket meg 1,5 mm vastag PS lemezzel pótoltam, majd következett a szokásos gittelés, polírozás. A tetőt simára csiszoltam políroztam, valamint az ajtók fölötti ereszt 0,5x0,5-ös Evergreen profillal helyettesítettem – közvetlenül a tetővonalnál. A kocsivéget a korábbiaknak megfelelően a harmonika átjárókhoz igazítottam.

 

A forgóvázhoz ismét egy régi Görlitz típusút kerestem, Schicht-féle kivitelben. Ennek nagy előnye, hogy viszonylag egyszerűen hozzá lehet jutni, valamint fém csapágyakkal rendelkezik, így megfelelő kenés esetén is tartós darab. (Lehet, hogy nincs igazam, de a mai műanyag csapágyakban nem bízom nagyon.) Ennél a kocsimnál viszont meg kívántam hagyni a kinematikát annak ellenére, hogy nem vagyok tőle elbűvölve. (Kis sugarú ívek esetén tolatáskor nagy a siklásveszély, valamint ha egy hosszabb szerelvény inflexiós íveken halad, az utolsó kocsiknál igencsak látszik egy rángatózás, ami rém csúnya látvány.)

 4 

  1. A Schicht forgóvázat kicsit meg kellett lyukasztani és faragni ahhoz, hogy a kinematika megmaradhasson.

 

Persze a farigcsáláson kívül kellett némi pótlás is annak érdekében, hogy a kinematika ne essen ki a helyéről.

 5 

  1. A forgóváz felülről

 

A gyári imitációt levágva először saját Ganz-Rónaival próbálkoztam ismét, de aztán úgy döntöttem, hogy inkább a mikromodelles srácokkal csináltatom meg. Ők szépen meg is szerkesztették élethűen, de a nyomtatáskor egy picit kellett csalni, mert a Ganz_rónai tengelytávja csak 2,95 m volt a német 3,0 m-ével szemben. De ez a szűk 2%-os torzítás gyakorlatban észrevehetetlen.

 6 

  1. A Mikromodell által 3D-s nyomtatásban készült forgóváz maszk még ideiglenes rögzítéssel.

 

Nagy előnye az „újításnak”, hogy kevesebb macerával élethűbb a forgóváz. Hátránya, hogy az anyagvastagság miatt jobban kilóg a forgóváz síkból, mint kéne.

 7 

  1. A féktuskókat a forgóváz fém vázára kellett ragasztani

 

A kocsibelsőt „meglepő módon” 2. osztályú Schicht Y kocsi belsejéből vágtam össze darabonként, ügyelve a merőlegességre és a távolságra. a folyosó ajtóit pedig Zzemoki-féle kocsibelső elválaszófalból késztettem. Érdekes kialakítása volt egyébként ennek a kocsinak: a két ajtó nem a folyosó végén volt, hanem 1 fülkével beljebb.

 8

  1. A kocsibelső szerkezetkészen…

 

Feltételezve azt, hogy a Cak 5203-as kocsit az ’50-es évek végéig meghagyták eredeti formájában (Szécsey I. monográfiájában 1960-63-as felújítási időszak szerepel), a kocsibelső színe vöröses árnyalatú sötétbarna lett. Az ülések egész sötétek, ahogy az a gyári fényképen is látszik.

 9 

  1. … és lefestve

 

A kocsiszekrény lefestése előtt még kapott egy Jakó Attila által fotomaratott zárcímert az ajtón levő ablak alá. Aztán festés, lakozás, matricázás a korábbiak szerint. Az átjáróhoz korábban az egyik modellezőtárstól - egy csomagban több mással – vettem egy átjáró rácsot. Ebből, meg egy létradarabból összeragasztottam egy élethű darabot, és felragasztottam a kocsira. Persze azóta is verem a fejemet a falba, hogy miért nem öntettem le műgyantából párat belőle, akkor jutna más kocsikra is…

 10 

  1. Az átjáró imitáció, ami élethű – csak nincs belőle több darabom.

 

 11

  1. A modellre felragasztva. Az eredeti kocsi egyike ÍGY nézett ki.

 

Az ablakokat Bedőcs Tamás készítette, de a folyosó ablakai előtt levő kapaszkodókkal még ki kellett egészíteni. Ezt 0,4 mm-es alumínium drótból hajlítgattam, ami még anyagában is stimmel.

Az alvázon egy dolgot kellett módosítani, amit a korábban készített Bak kocsimnál csak idén alakítottam át: az akkumulátor láda a kocsi másik vége felé került áthelyezésre. (Fűrészlappal szépen levágva, az új helyen meg a hátsó rész kis műanyag darabbal felpolcolva.)

 12 

  1. A kész kocsi a fülkék felől…

 

 13

  1. … és a folyosó irányából

 

És, hogy miért írtam az elején, hogy csalok? Azért, mert az 5203-as kocsim még 10 ablakos Ap kocsi alapra készült. A képsorozat elején szereplő Bhv kasztniból egy másik Bak kocsi lesz, de annak készítése jelenleg is folyamatban van.

 14

  1. A képen látható szerelvény egy korhű ’60-as évek eleji gyorsvonatot modellez, elöl Rézgaras páratlan szépségű 301-es gőzmozdonyával (Fotó: Erő János)

 

Ha valaki mozgásban is szeretné látni a szerelvényt, akkor azt itt megteheti:

 

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr3713518023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reisezugwagen 2017.12.23. 08:54:13

Te is szép legény vagy mondhatom!! Az írigységtől epeömlést kap az ember Karácsony előtt.... Gratulálok!! Hoztad a szokásos minőséget mint az eddigi kocsijaidnál. Erő János (rezgaras) meg büszke lehet arra, hogy az általa készített mozdonya (második epeömlés....) ilyen egyedi készítésű szerelvényt vontathat. Áldott, Békés, Boldog Karácsonyi Ünnepeket Kívánok Neked és az Egész Családodnak !!!

Milos Grimasz2 2017.12.23. 15:20:47

Szia Zoli!

Fajin kis cikket rittyentettél!
Remélem hamarosan, előbb vagy utóbb eljutok hozzád ( :) ) és élőben is megcsodálhatom!
Addig is Békés és áldott Karácsonyt és Szilvesztert kívánok! Na meg jövőre ugyan ekkora, ha nem nagyobb lendületet!

Üdv: Krisztián aki már átköltözött egy nagyobb tó mellé :)

konzol1 2017.12.23. 18:18:49

@Reisezugwagen:
Köszi! Tudom, mindig is szép voltam... :-))))
De azért legyünk reálisak! Az én kocsijaim messze nem azonos kategória Rézgaras mozdonyaival. Azok tényleg professzionális és korszerű darabok. Én meg csak barkácsolgatok a saját örömömre. Igyekszem finoman kidolgozni azt, amit tudok. De ezek max. a régi PIKO kocsik színvonala.
A jókívánságokat köszönöm, hasonlóakat kívánok én is!

konzol1 2017.12.23. 18:34:00

@Milos Grimasz2:
Köszönöm! Nektek is Áldott Karácsonyt, és boldog Újesztendőt kívánok!
Gyere csak, mert a derelyevágód igencsak nyomja a lelkemet! Ha megint költöztél, akkor lehet, hogy a közlekedés is könnyebb már?
A cikked folytatását várom, mert hasznos dolgokat írsz. Aztán a 2. rész végén majd kérdezek, ha valamilyen nyitott kérdés még marad.

Milos Grimasz2 2017.12.27. 07:46:43

@konzol1:
Nem költöztem hál Istennek, egyszer elég volt. :)
Valamikor januárban megyek fel, akkor összehozhatunk egy találkozót.

Milos Grimasz2 2017.12.27. 09:56:17

@konzol1:

"A cikked folytatását várom, mert hasznos dolgokat írsz. Aztán a 2. rész végén majd kérdezek, ha valamilyen nyitott kérdés még marad."

Pancsolj! Csak kérni kell. :)
süti beállítások módosítása