Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasút (12) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Impressziók a vasútvillamos első napjáról

2021.12.04. 06:30 Tastam

560.JPGNovember 28-án meggyújtottuk az első gyertyát az adventi koszorún, ezzel megkezdődött a várakozás időszaka, de kis hazánkban van egy olyan város, amely számára az a nap egy várakozás végét jelentette. Az ő várakozásuk azonban lényegesen hosszabb és kevésbé örömteli volt, hiszen az időszakot építkezés miatt feldúrt város, majd különböző közlekedési nehézségek jellemezték. De november 29-én, hétfőn beteljesedett ez a három évnyi várakozás, amikor hajnali fél négykor elindult Hódmezővásárhelyről az első menetrend szerinti, utasokat szállító Tram-Train motorkocsi Szegedre. "Válámi ván, dé ném áz igázi" – Arkagyij Rajkin legendás mondata jutott eszembe, amikor értesültem az eseményről, mert bár a hír természetesen igaz, azonban a magyarosan vasútvillamosnak (én leginkább vasvillának nevezném, de mivel tudom, hogy sokan ezt nem szeretik, eltekintek túle) titulált járművek közlekedése még valóban nem az igazi. A hivatalos tájékoztatás szerint egyelőre próbaüzem zajlik, ami előre láthatóan január közepéig tart, ez idő alatt a motorkocsik óránként suhannak a két város között. Aztán, ha a végleges használatbavételi engedély szilveszterig megérkezik, a terv szerint január 15 és március 15 között már félórás, délutáni csúcsidőszakban 20 perces követési idő lesz, 35-38 perc körüli menetidővel. A végleges menetrend a próbaüzem alatt szerzett tapasztalatok alapján ezután alakul ki, amikorra szeretnék elérni a csúcsidőben 10-15 perces követést és a két belváros közötti 35 perces menetidőt. De ne szaladjunk ennyire előre, lássuk hogyan sikerült a vasútvillamos első napja!

E Tram-Train lényege, hogy Szegeden az 1. villamos vonalán, onnan tovább Hódmezővásárhelyig a MÁV 135-ös számú vasútvonalán, végül pedig Hódmezővásárhely területén egy új építésű villamospályán közlekedő motorkocsikkal a két belváros között átszállás nélkül lehet utazni. A  Magyarországon teljesen újszerű projektnek a története 2007–ben kezdődött a Szegedi Közlekedési Társaság, valamint a hódmezővásárhelyi önkormányzat megrendelésére egy előzetes megvalósíthatósági tanulmány készítésével, amelyet 2012–ben részletes tanulmány követett. Ezután megszerezték a szükséges engedélyeket, majd 2016–ban elindult a járműbeszerzési tender, illetve a következő évben az építési tenderek (külön a villamospálya és a nagyvasút részére). A kivitelezési munkák 2018-ban indultak Szeged és Hódmezővásárhely között teljes vágányzár mellett, ez idő alatt a két város között vonatpótló autóbuszok közlekedtek. Két év múlva elkészült Hódmezővásárhelyen a vadonatúj villamosvonal, melyet első ízben december 1-jén járta be egy Szegedről érkezett próbavillamos. Ugyanazon évben, Szilveszter napján elindul a spanyolországi Valanciából az első, kifejezetten erre a vonalra megalkotott motorkocsi. 2021. február 22–én átadásra került a nagyvasúti vasúti pálya, melyen közel három év vágányzár után végre újraindulhatott a vonatközlekedés. Jelenleg már nyolc Tram-Train motorkocsi tartózkodik Magyarországon, melyek a hatósági engedélyezési eljárások végeztével folyamatosan állnak szolgálatba.
Bizonyára többekben is felvetődik a kérdés, hogy mért van szüksége a 43 ezer lakosú Hódmezővásárhelynek villamosra, holott sokkal nagyobb települések sem rendelkeznek ezzel a közlekedési eszközzel. Nos, a cél nem a város helyi közlekedésének megoldása, hanem az egymástól mindössze 25 kilométerre elterülő két város közötti még szorosabb kapcsolat kialakítása úgy, hogy átszállásmentes összeköttetés létesül a Szeged és Hódmezővásárhely között, s egyúttal csökken a 47-es országút forgalma. A két város mind jobban kötődik egymáshoz, hiszen sok szegedi lakos költözik Hódmezővásárhelyre, ahol - állítólag - mintegy harmadával olcsóbban lehet lakáshoz jutni. De véleményem szerint a projektnek politikai üzenete is van, amely szerint a kormánypárt nem zárkózik el ennek a hagyományosan ellenzéki beállítottságú térségnek a fejlesztésétől.

561.jpgA villamosvonal bejárását a város nagyállomásánál kezdtem. Az egyszerű, mondhatjuk igénytelen állomásépület külleme az ötvenes éveket idézve éles ellentétben áll a város hangulatos megjelenésével. Sajnos az indóház nagyon rozoga állapotban van: bár ez első ránézésre nem látszik rajta, de az élesebb szeműek felfedezhetik a kép jobb oldalán a város felőli fal kidőlését megakadályozó támaszgerendázatot. De hamarosan kezdődik a vasútvonal átépítésére, és akkor, ha az általam hallomásból ismert tervek igaznak bizonyulnak, a már több helyen megrepedt falú, részben balesetveszélyes felvételi épület helyett új épül majd.

562.JPGAz ideérkezők hangulatát csak fokozza az állomási előtér közepét elfoglaló, ketrecbe zárt Tram-Train végállomás, amely az egész teret egy börtön udvarával teszi hasonlatossá. Ezt a megoldást minden bizonnyal vagyonvédelmi célból választották - forgalmi okból egy, vagy több motorkocsi itt tölti az éjszakát - és remélhetően csupán átmeneti jellegű. Úgy gondolom, akárcsak mint néhány évvel ezelőtt Gödöllőn a HÉV esetében is történt, ebbe az új épületbe integrálják a vasútvillamos végállomását is. Talán még egy kisebb kocsiszín is létesül majd, de olyat is hallottam, hogy az átépítés után itt is lesz vágánykapcsolat a Tram-Train és a nagyvasút között.

563.jpgA villamos indulására várakozva még belefér egy gyors fotózkodás az egyik vadonatúj szerelvény előtt - egyelőre ez mindennapi látvány Hódmezővásárhelyen. A fényképen éppen hátteret adó 406 007-es pályaszámú vonat azonban nem indult sehova, valamely okból a peron végén tartózkodott járó dízelmotorral. Az állomásépületen látható "Express büfé" felirat sem állja meg a helyét, a műintézmény már évek óta nem működik, a fáradt utazó legfeljebb az utascsarnokban álló kávéautomatából szolgálhatja ki magát. (Csak zárójeles a költői kérdés: vajon az "Express büfé" megnevezés a vonatok vagy a kiszolgálás sebességére vonatkozhatott?)

564.jpgA villamosok gyorsaságával bizonyosan semmi baj, az általam látott első villamoskocsi meglepően nagy sebességgel érkezett elém a belvárosból a nagyállomáshoz vezető út közepén. Az előírások szerint a villamosok városi területen 50 km/órával haladhatnak, és itt ez érzésem szerint meg is valósult. A gépezetbe azonban mégis porszem kerülhetett, mert hiába a nagy sebesség, a járat szűk tíz perces késéssel futott be az innen csupán néhányszor tíz méterre található "ketrecbe". És mivel a visszaindulásig a menetrend szerint két perc állt rendelkezésre, nyilvánvalóan a visszafelé közlekedő menet sem tudott időben elindulni.

565.jpgTehát 2021. november 29-én Hódmezővásárhely belépett a villamosvonallal rendelkező városok sorába. Ez komoly kihívás elé állította a lakosságot, mivel ez a városban eleddig ismeretlen közlekedési ág komoly kihatással volt a közlekedés valamennyi résztvevője számára. Talán a legveszélyesebb helynek a körforgalmak számítanak,amiből pedig bőven akad a Tram-Train útvonalán, és ahol minden esetben elsőbbséget kell adni az érkező villamosnak. A kép készítésekor is kialakulhatott volna veszélyes helyzet, a jobbról érkező autó vezetője ugyanis az utolsó pillanatban vette észre az egyáltalán nem óvatosan közeledő villamost.

566.jpgA villamosra tehát esetenként más, a megszokottól esetleg gyökeresen eltérő szabályok vonatkoznak, de ettől függetlenül is az útvonalán közlekedőknek sutba kellett dobni a korábban kialakult megszokásait. A vasútvillamost üzemeltető MÁV-Start ezért tájékoztató (oktató) kisfilmeket tett közzé az egyik videómegosztó portálon, de több közlekedési táblán megjelentek új, a villamosközlekedésre figyelmeztető piktogramok is. Egy szó mint száz, észnél kell lenni a volán mögött ülőknek, de a drótszamáron közlekedőknek, sőt a gyalogosoknak is. Néhány kisebb koccanásra már volt példa, de komolyabb baleset szerencsére még nem történt.

567.JPGNéhány évvel ezelőtt egy hódmezővásárhelyi személy létrehozott az egyik közösségi hálón egy oldalt, amely eredetileg a Tram-Train városi szakaszának építésének nyomon követésére volt hivatott. Ez az oldal idővel hamarosan afféle panaszirodává alakult át, ahol sokan elmondták magával a Tram-Trainnel kapcsolatos, általában negatív felhangú gondolataikat. Egyik ilyen visszatérő kifogás volt, hogy a várost átszelő motorkocsi, elsősorban az éles ívekben és éjszaka nagy zajjal közlekedik. Nos, én magam ezt nem tapasztaltam, hiszen azok a villamosok, amelyekkel találkoztam, csendben, szinte hallhatatlanul suhantak előttem tova.

568.jpgA városközpontban elhelyezkedő Kálvin János tér megállóból kiválóan rálátni a néhány évvel ezelőtt felújított kormányhivatal épületére. A megállóhely peronjának végében elhelyezett kijelző alsó fertályában futó szöveg: "Köszöntjük Önöket a tram-train első üzemnapján!" Maga a kijelző nem volt túlzottan informatív sem itt, de a többi megállóban sem, csupán a következő villamos indulásának menetrend szerinti időpontját mutatták, a várható késést nem. Az pedig volt bőven, az első napi 2 - 13 percek, amelyeket magam is megtapasztaltam, szinte semmiségnek számítottak a következő napok 20 - 30 perces megcsúszásaival.

569.jpgA kormányhivatallal srégvizavé, pontosan a vasútvillamos stációja mögött magasodik a kissé kopottasan is méltóságteljes megjelenésű kálvinista, azaz református Újtemplom, mely barokk épülestílusban 1799-re épült meg. A felvételen nem szembetűnő, de a megállóban egy jegyautomata is található. A Tram-Train ugyan csak előre váltott jegyekkel lesz igénybe vehető, ugyanakkor a MÁV vonalán tovább utazni szándékozók jegyvásárlását megkönnyítendő a villamos több városi megállójában nagyvasúti jegyek váltását is lehetővé tették. Ennek az automatának az érintőképernyője sajnos már az első napon össze volt karcolva...

570.jpgA magyarországi települések egyik jellegzetessége az utcák felett húzódó, különböző rendeltetésű kábelek sokasága. Kezdetben vala a villanyvezeték, majd érkezett hozzá a telefon, a kábeltévé, az internet és még ki tudja, mi mindennek a madzagja. Ezeket a településképet csúfító vezetékeket sok faluban, de még akár nagyobb városokban is megtaláljuk, Hódmezővásárhely központjára azonban kevésbé jellemző. Vagyis csak volt, hiszen a Tram-Train részére szükséges felsővezeték és az azt hordozó, új telepítésű oszlopsor immár a város megjelenésének egyik markáns összetevője, ami a városképre sajnos nem gyakorol túl jó hatást.

571.jpgAz egyvágányú vonal egyetlen kitérője a Kossuth térnél található, itt találkozhatnak az ellenkező irányban közlekedő villamosok. Egyúttal ez a város központi megállója is, innen csupán néhány méterre esik a városháza. Ugyancsak itt kezdődik a két, országosan ismert magyarnótában is szereplő (Vásárhelyi híres promenádon, Vásárhelyi sétatéren) nevezetes "promenád", ahol a múlt század elején a helybeli ifjúság közösségi életének egyik legfontosabb helyszíne volt. A villamos innen több derékszögű íven át folytatja útját, megkerülve a városházát és több fontos épületet magába foglaló háztömböt.

572.jpgÉrdemes rövid időre eltávolodni a sínektől és körbepillantani a Kossuth téren is. Szemben velünk az ország egyik legnagyobb városházája, mely 1892-1893-ban épült neoreneszánsz-eklektikus stílusban Ybl Lajos tervei szerint. Az előtte elterülő Kossuth téren rendezkedett be az karácsonyi vásár, melynek bodegái közül déltájban még csak néhány volt nyitva. A rendezvény és a tér ékessége az advent első vasárnapján üzembe helyezett óriáskerék. A kép jobb szélén a Fekete Sas szálloda egy falrészlete látható, az intézmény érdekessége, hogy ebben az épületben található Közép-Európa (a bécsi Hofburg után) második legnagyobb és legszebb oszlop nélküli bálterme.

573.JPGA kis városnéző kitérő után azonban folytassuk utunkat a villamossínek mentén! Ezen a fényképen a 406 003 pályaszámú motorkocsi a Népkert felől a Tóalj utcai megállóhelyhez érkezik. Érdekességként megjegyzem, hogy néhány nappal korábban nyílt meg a város múzeumában egy, a Tram-Trainnel kapcsolatos kiállítás. Hogy mit csodálhat meg ott a közönség? Nos nem az építkezés során elhagyott sínszegeket, sem pedig az ottfelejtett burkolóköveket, hanem a munkálatokat megelőző régészeti feltárás során a mintegy három és fél kilométer hosszú nyomvonalon feltárt leletek legértékesebb darabjai kerültek közszemlére.

574.jpgA Tram-Train "új lehetőségeket nyit meg, és fejlődést hoz mindkét település számára ... ami növeli lakóhelyük életszínvonalát és erősíti a vidék megtartó képességét". Ezt nemrégiben maga a projektért felelős kormánybiztos mondta, és meggyőződésem, hogy ez hosszabb távon valóban így is lesz. A fejlődés persze egy jó dolog, ami azonban, legalábbis Hódmezővásárhely esetében tönkreteheti a város megjelenését, ezen a képen is megfigyelhető a hangulatos, villákkal szegélyezett utcát elcsúfító új oszloperdő. A célegyenesben, a Népkertre vezető úton, a Strandfürdő megállóban tartózkodó villamos mögött a városháza 57 méter magas tornya uralja a látképet.

575.jpgA villamos vonala a Hódmezővásárhelyi népkert vasútállomáson ér véget, ahol a sínpár a MÁV 135-ös számú, Békéscsaba - Szeged vasútvonalához csatlakozik. Az itt álló, a város egyik ékkövének számító indóházat már több hozzászólásban is bemutattam, így ez alkalommal erről nem ejtek szót. A Tram-Train megállója az épület város felőli oldalán nyert elhelyezést, a szigetperonnal ellátott kétvágányos kitérőben lehetőség van a vonatok találkozására. Az erről az oldalról nézve egyszerűnek, mondhatni jellegtelennek tűnő épület falánál, közvetlenül a bejárat mellett jegyautomata várja az utazókat.

576.jpgItt kerül sor az üzemmódváltásra, vagyis a nagyállomás felől érkező jármű dízelmotorja segítségével folytatja útját Szeged felé, illetve az ellenkező irányból érkező motorkocsi, áramszedőjét felengedve, villamos hajtással indul tovább a városközpont felé. Az utastájékoztató kijelzőkön kívül hangosbemondó is működik, de a számítógéppel vezérelt női hang sem szolgált bővebb felvilágosítással. A felvételen látható 406 007 nem szállított utasokat, ez az a motorkocsi, amelyet utam elején a nagyállomásnál lévő ketrecben is láttam. A továbbhaladó jármű a nagyvasúti peron végénél ráfordult a MÁV vonalára és hamarosan eltűnt a szemem elől.

577.jpgA fentebb már említett közösségi oldal ma elsősorban a projekt, de főként annak kormánybiztosa szidásának fő színtere. Arra, hogy az ott található, néhány ember által feltett hozzászólások a város lakóinak általános véleményét tükrözik, nincs garancia, de ha a kritikus hangvételű bejegyzésekből eltávolítjuk az akadékoskodást, a mocskolódást, a rosszindulatot és a politikai felhangokat, sok igazság kiderül. Az egyik visszatérő téma a Népkerttől Szeged felé húzódó Kishomok városrész problémája, melynek lakói már régóta kérnek innen 2 km-re egy megállóhelyet, amelyet azonban az illetékesek az egyvágányú vasútvonal kötöttségeire hivatkozva (az itteni megállás állítólag hat perc menetidő-növekedést okozna) rendre elutasítanak.

578.JPGA Tram-Train beindulásával egyidőben a "távolsági", azaz a Szeged és Békéscsaba között közlekedő vonatok menetrendje is megváltozott. November 29-étől ezek a vonatok a két város közötti egyetlen állomáson, Algyőn nem állnak meg, vagyis a nagyközség vasúti kiszolgálását kizárólag a vasútvillamos végzi. Az intézkedés nem nyerte el valamennyi algyői tetszését, ugyanis a Békéscsaba felé utazók így nagyjából fél órával korábbi indulásra és átszállásra kényszerülnek, de hasonló a helyzet a Szegeden túlra igyekvők esetében is. Azonban akik a szomszédos városok valamelyikébe igyekeznek, mindenképpen jól járnak, hiszen közvetlenül a központba juttatja őket a kék-fehér motorkocsi.
"Az első villamos már elindult feléd, csilingel amerre jár, az első villamosra vár a napsugár..." - stílszerűen ennek a Fonográf-dalnak kellett volna felcsendülni a rádióban október 29-én 3,31-kor, amikor az első villamos elindult Hódmezővásárhelyről Szegedre. Sokan keltek korán, hogy ezen az első villamoson ott lehessenek, elmondások szerint a hangulat remek és természetesen bizakodó volt. Azonban sajnos azt kell mondanom, hogy a próbaüzem első napjai nem hoztak fényes eredményeket. Menet közben a járművekkel több probléma is volt, amint erről vasutas fórumokon, illetve a helyi sajtóból is értesülhettünk. Azonban egy ilyen újszerű jármű megalkotásakor ez szinte törvényszerű, a következő hetek, hónapok ezen hibák kiküszöbölésével fog eltelni. Nagyon remélem, hogy a jövő esztendőben már megbízható vasútvillamos-rendszer fog az ország délkeleti csücskében élők rendelkezésére állni, és ez az első időszak már csak egy rossz emlék lesz.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr8416772286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2021.12.04. 07:55:16

Ha beválik, akkor vajon felkészül Debrecen-Nyíregyháza?

Tastam 2021.12.04. 11:10:41

@gigabursch: Én nagyon bízom abban, hogy a döcögős kezdet ellenére beválik. A döntéshozók pedig alighanem biztosak ebben, hiszen három nappal az indulás után ki lett írva a közbeszerzési eljárás a Szabadkáig történő hosszabbítás tervezésére. Ugyanakkor néhányan már vizionálják a következő Tram-Traint Debrecen és Nagyvárad között.

Felek Ferenc 2021.12.08. 20:59:33

Bizony, sokat kellett várni a villamosra Hódmezővásárhelyen, hiszen már 1899-ben elkezdték tervezni. Az igazi főpróba választások után, mikor fizetőssé válik...
süti beállítások módosítása