Ugyéval' nem kezdünk mondatot - csapott volna a tarkón Klári néni, a magyartanárnőm, az általános iskolában. Pedig ez volt a célom, valahogy úgy, hogy "ugye mennyire odáig voltam a magyar Fleischmann szergej érkezéséért, és utána meg időm sem volt róla postolni". Biza ezt akartam... mármint mentegetőzéssel kezdeni posztot. Lassan ez lesz a védjegyem - mindig mindenről megkésve írok. Végülis, a Nagy Októberi Szocialista Forradalmat (megvan még? NOSZF!) is novemberben ünneplik. Akkor van mentség, hogy miért pihen a magyar M62-es modellje másfél hete a polcomon. Node mi a lényeg? Megjött! Itt az N-es gyári, magyar festésű M62-es modellje!
Szerintem sok modellező ezt várta a karácsonyfa alá, de jó lett az februárra is. Az alapmodellekhez képest formavariánst ígért a Fleischmann, és tényleg, a cseh és NDK géphez képest igyekeztek elkészíteni a formákat. Aki kíváncsi hamar megöregszik megnézheti a korábbi posztot a másik két gépről.
Sok véleményt hallottam, van, aki totális csalódásnak ítéli meg a modellt. Én nem, nekem tetszik. De, csalódás ide, csalódás oda, biza a modell az M62 230-as gépet mintázza, ugyanúgy, ahogy az egy alomból kikerülő Roco H0-ás is. A kidolgozottsággal ahogy az előző gépeknél, itt sincs gond, ahogy nézegettem, itt is rendben van minden, ami a H0 mozdonyom rendben van, és itt is el van rontva, amit ott elrontottak. Formailag néhány apró gondom van: a 230-asnak a vezetőfülke tetején van a kürt - kettő is - hamár azt írjátok, hogy formvariante, akkor legyen is az, és pár dolog - pl. antennák - lemaradt a tetőről. A másik, a pályakotró. Elhiszem, hogy a Minitrix mozdonyhoz képest ez sokkal jobb - mert legalább van - de engem akkor is zavar, hogy osztott, és rosszul, hatalmas hézaggal van összerakva. Ez azért van, mert a kotrót tartó pöcök túl hosszú. A megoldás a szétszedés, a kis pöcök rövidebbre vágása, és a pályakotró összeszerelése. Ugyanilyen megoldandó probléma az ütközők gondja, ugyanúgy, mint a Roco 230-ason, itt is túl szélesek. A megoldás itt is ugyanaz: le kell vágni belőle egy darabot, és a szélén a fehér csíkot ecsettel pótolni.
A harmadik legnagyobb bajom a festés... látta már valaki a 230-as gépet? Valaki a MÁV-nál kitalálta, hogy fessék a rácsokat feketére, mert hát amúgy is koszos lesz. Mintha a biciklit is sárszínűre festenénk, mert takarítani lusták vagyunk. Így viszont szerintem randa lett a mozdony, ráadásul a Fleischmann fényes feketes festékkel festette a rácsokat, hogy legalább zavaróan feltűnő is legyen. Szubjektív véleményem, hogy az eredeti mozdonynak sem áll jól, a modellen meg pláne nem. Az orr sárgája sem a legszebb, de én elvagyok vele - gxy komám csinált néhány közelképet, amin látszik, hogy nem tökéletes, de én ezzel ellennék, csak ugye a rácsok... írtam már, hogy zavaróan feketék? :) Amúgy van igazság benne, ha az ember ránéz a mozdony orrára, akkor közelről tényleg csíkos. Én kibírnám, csak a rácsok ne lennének feketék... :)
Le kell szögeznem, hogy az e44 rajongói ennél több hibát találnak egy H0 e44 modellen, mint amennyit most a Fleischmann szergej kapcsán leírtam. A futása, a belbecs változatlan, a gyár mostani színvonalának megfelelően precíz, hangtalan a hajtása. Apropó hang... volt a kezemben a hangos változat is, de ennek ellenére maradtam a hangtalan változatnál. Azonban a hangos verzióról el kell mondanom, hogy az eddigi legjobban eltalált hang, amit hallottam N-es európai modellben. A Taurushoz képes ég és föld, akinek az a hang nem jött be, bátran adjon egy esélyt legalább egy meghallgatás erejéig az M62-nek. Azon oknál fogva is, hogy a hangos változat 25eFt-tal drágább, amennyiért nem kapunk rendes szergejhanggal hangdekódert, és az utólagos befaragás is elég bonyolult tud lenni.
A negatívumok mellett mindenféleképp egy igen szép modell a Fleischmann M62-ese (a fekete rácsokról írtam már?), ajánlani tudom. Aki kis modellezhetnéket érez magában, vehet kettőt - néhány csepp festékkel, és új pályaszámmal viszonylag könnyű a 230-as testvérét, a 265-öt elkészíteni a modellből, és máris két ferencvárosi gépet tudhat az ember magáénak. Vegyétek, hogy a Fleischmann lássa az érdeklődést, és legyen több magyar modell a jövőben.
ps: A post írása közben beesett laacush képcsomagja, aki nem bírta ki, és már átreszelte a legszembetűnőbb dolgokat a modellen. Laacush egyébiránt arról híres, hogy több szergejt készített már, mint a luganszki mozdonygyár, és viszonylag otthon van a témában. Ha lesz időm, holnap jön az átreszelős poszt is.
Utolsó kommentek