Korábban írtam róla, hogy szerintem az idei év legjobban várt N-es újdonsága a Fleischmann Szergeje lesz. Nos, a karácsonyfa alá berakható, megérkezett a DR-es Br120 változat, és a cseh T691. A rossz hír, hogy a fű alatt bejelentett magyar változat a jövő év elejére tolódik. Azonban, akik nem csak magyar témát gyűjtenek, azok már magukhoz vehetik a modelleket.
Személy szerint én már nagyon vártam a modelleket, és egy hónapja be is futottak hozzám, de csak most volt időm tüzetesebben górcső alá venni őket. Anno a Trix Szergeje volt az első magyar témába illő modellem, és tizenhat évvel ezelőtt a pályakotró hiányát leszámítva jóval átlagon felüli volt a minősége. Most ezen koros, de még mindig szép modell mellé érkezett a Fleischmann modellje, tulajdonképp a Trix által felrakott lécet kell megugrania.
A boltokba kétfajta verzió kerül minden variánsból: analóg, és hangos változat. Az árak 46 eFT és 71 eFt , attól függően, hogy melyik változatot veszi az ember (nyilván, a hangos változat a drágábbik). Ami elsőre feltűnt, hogy az apró részletek nagyon a helyükön vannak, amit ki lehet manapság hozni a technológiából, az a kezünkben lévő modellen vissza is köszön. A tetőn a kürtök külön alkatrészek, az orron a kapaszkodó (cseh gépnél a díszléc) külön alkatrész. Minden apró részlet szépen kidolgozott.
Nekem háklim a forgóváz. A Trix Szergejhez képest a forgóvázak kidolgozása sokkal szebb. Részletesebbek a rugók, és pl. a homokolócsövek is megjelenítésre kerültek. A kasztni egyértelműen gyönyörű. A főkeret alján elhelyezett szerelvények nagyon szépek. Az oldalfal bordái sokkal vékonyabbak, a rácsok, szellőzők kidolgozása elismerésre méltó. Különösen tetszik az ablakok, az azok körüli gumitömítés kialakíása. Nem túl nagyok, de mégis hangsúlyosan megjelenítésre kerültek. A kapaszkodók a mozdony oldalára vannak formázva - nem sok olyan N-es modell van, ahol ezek különálló alkatrészek - de szép vékonyak, nem bumfordiak. Összességében lehet azt mondani, hogy igen szépen, részletesen megformázott modellt kap az ember a pénzéért.
Aki átépíteni szeretne - nincs türelme kivárni a magyar festésű változatot, annak jó hír, hogy a tető több változatban elkészül: van hangtompítós (a DR variáns) és hangtompító nélküli változat is. Első riadalmam a DR változat alapján az volt, hogy zsalus kialakítású a ventillátor teteje. Rossz érzésem a cseh változat megérkezése hessegette el, ennél a ventillátor kialakítása megegyezik a magyar gépével, és elég részletes ahhoz, hogy ne kelljen fotómaratott változatra cserélni. Reméljük a magyar változat kialakítása jó lesz, és nem járunk úgy, mint a Trix Nohabjával, ahol a rendelkezésre álló karosszériák közül a lehető legrosszabbat választotta a gyár.
A belbecs is méltó a XXI. századhoz. Nagyon csendes, és egyenletes futású a gép, és jó a vonóereje. Ezért egy ötpólusú, lendkerékkel ellátott motor felel. Az analóg változat NEM 651 szerinti dekóder-foglalattal van szerelve, utólag könnyen digitalizálható a mozdony.
A neten felbukkant egy videó, amiben azt részletezik, hogy a mozdony kapcsolója hibás, és nagyobb tömegű szerelvénynél hajlamos felfelé kinyílni. Ebből annyi látszik a képeimen is, hogy a mozdony kapcsolói egy kicsit felfelé állnak, és való igaz, hogy így könnyen leakad a szerelvény. Sokat még nem nyúztam a gépet, de a klubban kipróbáltuk, hogy a cseh változat kapcsolóját egy csepp olajjal könnyebb mozgásra bírtuk, ezáltal a kapcsoló a saját súlyánál fogva vízszintesre zár, és nem akad szét. Végeztünk pár próbát, és hirtelen gyorsítva nagy szerelvénnyel sem akad le a szerelvény a mozdonyról.
Összességében mindenkinek ajánlom a modellt, egy igen szép, filigrán mozdonyt sikerült a Fleischmannak alkotnia. Aki kíváncsi a képekre nagy méretben, az a lenti galériában megtekintheti azokat.
Utolsó kommentek