Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

PIKO (H)ŐSKOR

2023.01.10. 08:46 konzol1

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy házaspár, akinek született 2 gyermeke. Az apa úgy gondolta, hogy mindkét fiát érdekelni fogja a vasút (merthogy többgenerációs vasutas családról van szó), ezért amikor a kelet-német modellvasút hőskorában egy társasutazás során eljutottak az NDK-ba, vett villanyvasutat a nagyobbiknak, amivel aztán két év után meg is ajándékozta. Idővel a kisebbik is cseperedett, és ő is beleszeretett a vonatozásba, amit tovább táplált a pályaudvar közelsége.

 1

Telt-múlt az idő, az idősebb elveszítette ezirányú érdeklődését, de a kisebb még terepasztal építéséről is ábrándozott, igaz, abból soha nem lett semmi. De azért apránként szaporodott mind a járműállomány, mind a pálya. Egyszer például úgy is, hogy egy szekrény mélyén talált két régi személykocsit, amiből az egyiket felhatalmazás nélkül használatba is vette, a másikat meg időnként nézegette, aminek még később lesz jelentősége.
Aztán ahogy serdült a kisebbik fiú is, a modellvasút a szekrényben maradt hosszú évekre. Amikor már az ő fia is elérte a 14 esztendőt, úgy gondolta a fiatalabb fiú – most már ő lett az apa – hogy karácsonyra megkapják a gyerekei a modellvasutat. Volt is nagy öröm, még a lányok is padlóvasutaztak. De a lelkesedés főleg a lányok esetében véglegesen alábbhagyott és bekövetkezett az, ami egy viccben* került megörökítésre.

A járműállomány idővel változott, de a „felfedezett” két kocsi megmaradt. Az egyik, egy poggyász, a Schicht „oldtimer” szerelvény elé került, a másik, egy ősrégi MITROPA kocsi pedig állomási büfékocsivá lett.

Persze a szegény öreg poggyászkocsi gyakorlatilag használhatatlan volt, a siklócsapágyai és a műanyag kerekei igen nagy menetellenállást fejtettek ki, ráadásul a forgóvázak az ívbeállást is sokszor megakadályozták. Mit volt mit tenni, a kocsi gazdája nekiállt barkácsolni. (A „hogyan” később kiderül.)

 2

  1. A poggyászkocsi egy 1955-ös PIKO katalógusban.


 A másik vénséges vén kocsi pedig addig állt félreállítva állomási büféként, amíg rá nem esett egy nagy tárgy. Gazdája a kocsit ugyan sokra nem becsülte, de azért megesett a szíve a kora miatt, így megpróbálkozott a gyógyítással.

(A következő két kép az érzékeny modellvasutasok lelki világát megzavarhatja, ezért csak erős idegzetűeknek ajánljuk a megtekintését!)

 3

  1. A MITROPA kocsi teteje egészen tropa lett. Itt már összeragasztott állapotban van.

 
4

  1. A ragasztáskor sajnos alakultak ki hézagok a törésvonalaknál, bármennyire is igyekeztem a részeket összeilleszteni.

 
5

  1. Sokat kellett gittelni, csiszolni; a szellőzőnél szobrászkodásra is volt szükség.

 
6

  1. Polírozás, festés után már egész jó lett a helyzet. (Belülről azért nem kell nézegetni.)

Egyszer, amikor hősünk talált az interneten régi modellvasutas katalógusokat, meglátott egy, a poggyászkocsihoz hasonló (h)őskori PIKO ME 217-es kocsi rajzát, amibe egyből beleszeretett. Gyerekei fülébe súgnia kellett – mert azoknak fogalmuk sem volt, hogy apjuknak ilyen perverz ötletei vannak - hogy esetleg vegyék meg neki valamilyen ünnepi alkalomra. Ez aztán meg is történt, de ahogy várható volt, ennek a futása is igencsak hasonló volt a poggyászéhoz. A forgóvázát ennek is ki kellett cserélni – pont, ahogy a poggyászkocsi esetében történt. Szerencsére az ekkoriban gyártott kocsiknak mind Görlitz 3-as forgóvázuk volt, amit a későbbi modellek esetében is meg kellett alkotnia a gyártónak – immár korszerűbb és pontosabb kivitelben.

 7

  1. Az ME 217-es kocsi még az e-bay-en.

 

8

  1. A (h)őskori forgóvázak szegecsekkel voltak rögzítve, amiket ki kellett fúrni.

 
9

  1. Az új forgóváz a ’70-es, ’80-es években gyártott Schicht Görlitz 3-as típus. A királycsapnál (a bal oldalon) kis szintbe állítás volt szükséges, ezt kb. 1,5 mm-es gyűrűvel kellett elvégezni. A királycsap szintén régi Schicht rendszerű.

 10

  1. A kocsi belseje. Az üvegről le kellett takarítani a 60 éves szutykot, illetve célszerű volt tuningolni egy einheitswagen peronablakával. Igaz, ehhez ebből a darabból ki kellett vágni egy vékony szeletet.

 
11

  1. A cserélt forgóvázzal – alulról.

 12

  1. Ilyen csapágyazással csak rossz futás érhető el.

 13

  1. Forgóváz cserés ME 213 és ME 217 kocsikból álló rövid szerelvény egy 55-60 éves BR 23-as mögött.

Később valaki olcsón hirdetett a börzén egy romos (h)őskori párost, egy poggyászkocsit és egy ME 216a hálókocsit. A poggyász forgóváz cserével és ütköző pótlással hősünk modellező barátjánál kötött ki, a PIKO MITROPA kocsi azonban igen súlyos állapotban volt. A bakelit mellgerendából le volt törve egy darab, ami első körben javíthatatlannak tűnt. De talán mégsem, három próbát megér, és ha hősünk kiállja, megnyerheti a kocsit további barkácsolásra.

14

  1. Nem tudni, hogy a korábbi gazdája ezt a szerencsétlent labdaként használta-e, de nem kizárt. A képen nem látható forgóvázról a maszkok hiányzanak. Egyetlen ütköző van rajta, az is sérült. Az üvegek belül részben fel voltak ragasztva – de minek? Ebből kéne valamit csinálni.

 15

  1. Próbáljuk meg pótolni a hiányzó részt. A probléma, hogy ha csak odaragasztunk valamit, az hamar letörik. Ezért végig kell tüskézni kemény rézhuzalból, erős ragasztóval beragasztani a tüskéket – amiknek a felületét előtte célszerű csiszoló papírral durvítani. A törött ütköző csonkját a helyére illesztettem, hogy pontosan lehessen később kifúrni.

 16

  1. Zsaluzás vékony, méretre vágott és zsírral leheletvékonyan bevont rézlemezből, maszkoló szalag rögzítéssel. A „kibetonozás” szódabikarbóna és folyékony pillanatragasztó szakaszos adagolásával történt. A fészkességeket még a kizsaluzás után helyenként javítani kellett.

 17

  1. Ütközők ideiglenesen pótolva, valamint lábra állítási próba. A tetőnél levő sérülés is kigittelésre került. Ez a kocsi jelenleg itt tart, majd tavasszal le lesz alapozva Alvikor alapozóval – mert a bakelitre nem tapad jól a modellfesték.

A próbán hősünk elsőre győzött, így lehet gondolkodni pl. az ablakok pótlásán, egyéb tuningoláson. De még van egy útelágazás. A kocsi teljes befejezéséhez három út vezethetne, de csak egy az igazi. Egyrészt került a MÁV-hoz ilyen jármű a háború során, de a többi magyar(ított) kocsi részletességétől ez jelentősen eltér a hossztorzításon kívül is, így ez mégsem a helyes irány. Vissza lehetne állítani eredeti formájába, de a MITROPA felirattal sokat kéne kínlódni – ráadásul van egy másik MITROPA kocsi. Ez sem a megfelelő irány. Mivel ez a kocsi csak festésben különbözik az ME 217-től, így legegyszerűbb és legcélszerűbb a nyers kasztninak megfelelő kivitelben befejezni, zöld színben, eredetinek megfelelő feliratozással – és természetesen új forgóvázakkal. De ez innentől már csak technológia.

Hősünknek eszébe jutott a mondás: ha már lúd, legyen kövér. A három (h)őskorszaki PIKO kocsihoz némileg passzol a Schicht MITROPA kocsi, ám ennek nincs kapcsolója rég, más, korábban eladott járművekhez kerültek felhasználásra. Az elmúlt 14 évben folytatott gyűjtögető életmódnak köszönhetően a ládafiából előkerült egy PIKO Junior Einheitswagen kapcsoló, ami lehetővé tette a kocsi nosztalgia állományba vételét.

18 

  1. A forgóváz ennél a kocsinál is szegeccsel volt rögzítve. Nagyon rég cserélésre került. Ugyanakkor a kapcsoló kialakítása, elhelyezése a Hruska Altenbergi kocsijáéra erősen hajazott. Ezért rövid királycsapot kell használni, hogy a rugó ne akadjon bele. A kapcsolóba pedig lyukat kellett fúrni a rúgó részére.


 19

  1. A forgóvázba beépített kapcsoló.

 20

  1. A vonatba sorozható MITROPA kocsi. Furcsa, hogy a forgóváz miatt gyárilag magasabb a PIKO kocsinál.

Itt a vége, fuss el véle!

A mesének itt vége is lenne. De még hiányzik valami. Milyen kocsikat modelleztek a (h)őskorban? Elsőre ez kívánkozik: ha a történetben szereplő kocsik bármelyike is hasonlítana egy létezőre, az csak a véletlen műve. Na, azért talán mégsem. A szereposztás a következő lehetett:

ME 213 poggyászkocsi…………………………………. Pw4ü-30

ME 217 2. o. személykocsi……………….......................C4ü-35

ME 216a hálókocsi……………………………………...WLAB4ü-? (C4ü-35)

Schicht MITROPA…………………………….………..WL4ü-28 (B4ü-30)

(Zárójelben az inkább hasonlító kocsik, ugyanis a (h)őskorban egy normál személykocsit festettek át WR, vagy WL kocsivá: az ablakok száma, kiosztása a normál kocsihoz hasonlított. Az élethűség nem nagyon volt fontos akkoriban, valószínűleg a megfelelő technológia is hiányzott.)

A kocsik pályaszámában is a teljes következetlenség uralkodik. A 00213-as pályaszám még a katalógusszám átvétele, a 18350-es pályaszám pedig valami egyéb típushoz tartozott – már ha egyáltalán volt ilyen pályaszámú kocsi. Mert lehet, hogy az NDK éber őrei már akkor is az ellenség megtévesztésére játszottak. Mint ahogy később is több esetben a PIKO csak egyedi vagy nagyon kis példányszámú kocsikat modellezett: az 5/6606/010 katalógusszámú Pwi-32, amiből összesen 1 db, 426/43-as katalógusszámú C4i-34 típusból 42 db (ugyanakkor a viszonylag hasonló C4i-30-ból viszont 1221 db!), a 426/41 katalógusszámú B4i-29a típusból mindösszesen 2 példány készült. Érdekes módon az 1990-91-es katalógus már C4i-33h, illetve B4i-30-asként jelölik ugyanazokat a kocsikat. Kíváncsi vagyok, melyik állításuk igaz. A 426/41 katalógusszámú modell megadott hossza (241 mm) ugyanakkor egyik eredeti típushoz sem pontos.

 

 

* - Mi a hasonlóság a modellvasút és a női mell között?
   - …
   - Mindkettő a gyereknek készült, de a papa játszik vele.

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: modellvasút vasútmodell H0 személykocsi H0 személyvagon Schicht H0 modellvasút vasútmodell átalakítás vasútmodell felújítás régi PIKO PIKO ME 213 PIKO ME 217

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr2718022552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása