Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Utazás Medvebirodalom kisvasútján

2022.05.28. 06:30 Tastam

626.JPGA jelenleg bő tizennyolc és fél ezer lelkes Veresegyház város Budapesttől északkeletre mintegy 35 kilométerre fekszik. Neve hallatán egy emberöltővel ezelőtt elsőre egy énekegyüttes jutott az eszünkbe. A Veresegyházi asszonykórus ismertségét nem kizárólag a népi vokális zene magas színvonalú művelésének köszönhette, hanem annak is, hogy egy homlokegyenest másfajta zenei stílus előadásában is jeleskedett. Az idősebb hölgyek alkotta kórus ugyanis az 1990-es évek elejétől a Z'Zi Labor nevű újhullámos popegyüttessel kooperált, a két látszólag össze nem illő csapat pedig egy különleges, egyedi hangzásvilágot hívott életre. Legismertebb számuk a „Gyere szeress“ volt, amely valójában nem más, mint a Rolling Stones „Honky Tonk Woman“ című dalának újragondolt változata. Állítólag a legendás brit együttes ebben az egy esetben járult hozzá, hogy egy számukat más (nem angol) nyelven is előadhassák. A különös formáció éveken át nagy sikerrel járta az országot, ám hamarosan mindkét együttes feloszlott. Veresegyháznak azonban napjainkban is van valamije, ami egyedi és országos hírű: a Medveotthon. Ebben az állatkertben kezdte meg működését az elmúlt év őszén Magyarország legfiatalabb keskeny nyomtávú vasútja, amelyről az alábbiakban szó lesz.

A 600 mm nyombőségű vaspálya építése 2019 őszén vette kezdetét, a munkálatokat egy lelkes csapat és segítőik végezték saját szabadidejükben, fizetség nélkül. A költségekbe az állam ne szállt be, a Medveotthon mellett szponzorok nyújtottak anyagi támogatást. Az időközben kitört koronavírus-járvány ugyan lelassította a munkálatokat, a mintegy másfél kilométeres körpálya a múlt év nyarára mégis elkészült. Közben folyamatosan haladt a gördülőállomány gyűjtése és az eredetileg ipari célra készült járműveknek a turisztikai hasznosításhoz szükséges átalakítása. A próbaüzem 2021. augusztus 28-án indult, az első utasok ezen a napon szállhattak be az aprócska kocsikba. Télen a vasút pihent, de alkotói folytatták a munkát, így 2022. március 15-én megkezdődhetett a menetrend szerinti forgalom. A vonatok e naptól előre láthatóan őszig szombaton, vasárnap és ünnepnapokon közlekednek, előre meghatározott menetrend nincs, a járatok az igényeknek megfelelően kelnek útra. A medveotthont egy meleg májusi napon kerestük fel. Unokánkkal mentünk, tehát családi kirándulás volt és nem vasútfotós túra - de mint kiderült ez utóbbira nem is adódott volna lehetőségünk.

627.jpgAki vonattal érkezik a Medveotthon meglátogatására, nem a nagyállomáson, hanem az attól a főváros felé elhelyezkedő Ivacs megállóhelyen kell leszállnia a vonatról. A stáció, melynek megnyitására 1992. május 1-jén került sor, nevét az Árpád korban e helyütt elterülő faluról kapta, melyből sokak szerint a mai Veresegyház és a szomszédos Szada is kialakult. Kezdetben elsősorban a környéken elhelyezkedő hobbytelkek tulajdonosai, valamint turisták vették igénybe, ennek megfelelően naponta csupán néhány pár vonat állt meg, mára azonban a hivatásforgalom is felpörgött és valamennyi személyvonat megáll.

628.jpgKözvetlenül a megállónál egy három állóvíz alkotta tórendszer található: a Malom- (más néven Öreg-), a Pamut- és az Ivacsi-tó partja a horgászok igazi paradicsoma. A Malom-tó gátján már a XV. században vízimalom működött, majd a két világháború közötti időszakban a fürdőélet is kialakult. Az 1928-ban megnyitott strand, amely mellett vendéglő is üzemelt, napjainkban is népszerű. Mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy a XVIII. század végén egy időszakban a tó halászati jogát a tulajdonos váci püspökségtől Liszt Ádám - világhírű zeneszerzőnk, Liszt Ferenc nagybátyja - bérelte.

629.jpgA Budapestet Veresegyházon át Váccal összekötő vasútvonalon - a hozzá tartozó Vácrátót - Gödöllő szárnyvonallal egyetemben - 1911. szeptember 2-án indult meg a forgalom. Ez volt hazánk első villamos üzemre berendezett vasútja, melyen a vonatok továbbítását a prágai Ringhoffer, valamint a Győri Vagon- és Gépgyárban épített motorkocsik és mozdonyok látták el. A felsővezeték a II. világháború idején tönkrement, a villamos vontatást csak 1999. februárjában vezették be újra. A képen a vonalon napjainkban a vonalon szolgálatot teljesítő FLIRT motorvonatok egyike látható, az előtérben a Pamut-tó hullámzik.

630.jpgA megállóhelyről egy kevesebb, mint két kilométeres, nem túlzottan jól kiépített úton juthatunk el a Medveotthonba. melyen a sétálók az autósokkal kénytelenek közösködni. Viszonylag korán érkeztünk, ezért még kevesen voltak, a várható kiváló idő okán azonban később sok kiránduló megjelenésére számítottunk. A főbejárat körül elhelyezkedő kioszkok, illetve szuvenírboltok nagy része még zárva volt, vagy tulajdonosaik éppen a nyitáshoz készülődtek. A gyermekeket is számos, az állatokhoz távolról sem kapcsolódó szórakozási lehetőséggel várták, például már megkezdődött a mostanság nagyon népszerű ugrálóvár felfújása.

631.jpgÉrdekes módon a Medveotthon területén vasúti érdekességekkel is találkozhatunk. Az első mindjárt a bejáratnál található: a gyermekek kedvence, egy lilliputi kisvonat. A kis Zasztava-motorral hajtott mozdonyt és a három személyvagont egy szerencsi magánszemély építette 2000 táján saját szórakozására. A vonat a Lillafüredi Erdei Vasút (LÁEV) Garadna megállójánál egy felhagyott rakodó területére telepített körpályán közlekedett néhány évig, mígnem a sínek egy részének lába kelt. Ezután a járművek a LÁEV vontatási telepére kerültek, végül a tulajdonos (vagyis maga az építőmester) eladta a Medveotthonnak.

632.jpgA lillipputi, sajnos mozdulatlanná dermedt kisvonattal szemközt azonban a kora délelőtti időpont ellenére mozgalmas volt a terep, a hatalmas "medveudvar" lakói láthatóan élvezték a kellemes időjárást, a meleg napsütést. Néhányan a kerítés mellett sétálgatva méregették a még csekély számban jelen lévő látogatókat, mások a kis tavacskában pancsoltak önfeledten. A képek alapján senki nem gondol arra, hogy ezen aranyos szőrgombócok vadon élő fajtársai akár vérszomjas fenevaddá válhatnak egy emberrel való váratlan találkozáskor. Unokánk sem rettent meg a macik látványától, később azonban az oroszlánt nem merte megközelíteni.

633.jpgA Medveotthon 2002-ben nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt, története azonban korábban kezdődött. A létesítményt eredetileg csupán állatvédők által nagyon rossz tartási körülményekből kimentett medvék menhelyének szánták. Elsőként 21 elkobzott medve érkezett a MAFILM filmgyártó vállalat gödöllői fiókvállalatától, a biztos helyre került mackók száma évről évre szaporodott. Később farkasok is csatlakoztak a társasághoz, majd - immár a nyitás után - egyéb állatfajok, mint például lámák, vagy kecskék, oroszlánok, de háziállatok is beköltöztek az egyre bővülő állatkertbe.

634.jpgAmikor tizenegynéhány évvel ezelőtt idelátogattunk, csupán egy nagy kifutót járhattunk körbe, amelyben medvék és farkasok tanyáztak. Mára a kép jócskán megváltozott. A kellemes, árnyas sétányok szélén padok sorakoznak, a főbejáratnál számos szuvenírbolt és étkezési lehetőség várja a látogatókat, a gyermekek pedig többféle szabadtéri játék között válogathatnak. Hétvégeken közlekedik a gumikerekű "kisvonat" is, melynek fedélzetéről egy nagy kört megtéve járható be a létesítmény. A képen ez látható, amint a medvék nagy alapterületű kifutója mellett a kilátóhoz közeledik.

635.jpgEz a kilátó nem túlzottan magas, ezért föntről alig látni valamit, azonban népszerű a gyermekek és a családok körében, hiszen a felső szintről két kanyargós csúszda indul. Ezen hozzászólás szempontjából pedig azért fontos ez a helyszín, mert a tövénél található a keskeny nyomközű vasút egyetlen állomásának a bejárata. A peronhoz vezető ösvény mellett egy fabódéban helyezkedik el a jegypénztár, ahol megvásároltuk az utazásra feljogosító tiketteket, majd egy padra letelepedve vártuk a vonatot. Az állomás területére csak a vonat megérkezése és az érkező utasok távozása után engedik be az utasokat.

636.jpgA türelmes várakozás meghozta a gyümölcsét: hamarosan meghallottuk a vaskerekek jellegzetes zakatolását, amely azt jelezte, hogy közeledik a vonatunk. A vasút teljes egészében a nagyközönség elől elzárt, ún. üzemi területen épült fel, vagyis az állomás kivételével a látogatók nem mehetnek a sínpálya közelébe. Ez balesetvédelmi szempontból kedvező, a vasútfotósok számára azonban kevésbé, hiszen szinte lehetetlen feladat a közlekedő vonatokat lefényképezni. Jómagam alig találtam ehhez megfelelő helyet, s csak néhány "lesifotó"-szerű hangulatot keltő felvételt tudok mutatni.

637.jpgAz említett zakatolástól eltekintve a vonat szinte teljesen hangtalanul futott be az állomásra. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy a szerelvényt továbbító vontatóban nem belső égésű motor dolgozik, hanem elektromos. A kisvasút közösségi oldalán található információ szerint a vontatást tisztán akkumulátoros járművekkel végzik, ezért ez Magyarország egyetlen teljesen villamos üzemű keskeny nyomközű vasútja. Ez a csendes futás mellett környezetvédelmi szempontok szerint is kedvező, hiszen így a vonatok nem szennyezik a levegőt - legalábbis itt, a helyszínen.

638.jpgAz állomást két vágány alkotja, az egyiken egy EL 9-es vontató és három személyvagon várakozott. Ezek minden bizonnyal tartalékként lettek odaállítva arra az esetre, ha sok utas jelentkezne egyszerre. Esetünkben e bölcs előrelátásnak bizonyult, az egyik kocsit kézi mozgatással legott át kellett állítani a vonatunk végére, hogy a sokaság felférjen rá. A személyszállító vagonokat egyébként a bányászoknak az alagutakban, tárókban való szállítására szolgáló alacsony kiképzésű ún. "népeskocsik" átalakításával képezték ki, így bár elvesztették eredeti, jellegzetes megjelenésüket, alkalmassá váltak a turisztikai használatra.

639.jpgAz EL 9-es vontatók az 1960-70-es években az egykori kelet-Németországban, a berlini Hains Baimler Mozdonygyárban épültek. Az akkori szocialista blokkban elterjedt típus utolsó magyarországi képviselői a felsőpetényi, a füzérradványi, a gyöngyösoroszi és az úrkúti bányákban szolgáltak eredeti rendeltetésük szerint. Manapság több turisztikai kisvasúton is találhatunk ilyen vontatókkal. Veresegyház mellett a gödöllői arborétum nyúlfarknyi vonalán EL 9-est is használnak vonattovábbítására, valamint a kemencei múzeumvasútnak is van ilyen masinája.

640.jpgAmint mindenki elfoglalta a helyét, egy fiatalember ismertette az utazási rendszabályokat, majd a szerelvény elindult. A vonat meglepően nyugodt futással, csendben "suhant" a pályán, menet közben élvezettel szívtuk be a friss erdei levegőt. A kocsik a faülések ellenére kényelmesnek bizonyultak, nem imbolyogtak és nem is ráztak. Végig fák között haladtunk, a pálya egy rövid szakaszon a Budapest - Veresegyház MÁV-vonal aljában, azzal párhuzamosan húzódik. Aztán egyszer csak a tempó lelassult és előretekintve egy alagút bejáratát láttuk magunk előtt. A falra erősített zománctábla felirata: "Bányaterület, idegeneknek belépni tilos".

641.jpgAz áthaladás a bányaalagúton egy kicsit misztikus, de egy kicsit félelmetes is. Persze ez nem valódi bánya, mint ahogyan az alagút sem igazi. A még nem teljesen kész objektumot a vasút építői hozták létre, az alagút kiképzése egy bányavágatot mintáz, amelyben a vonat a bányászokat szállítja az éppen aktuális munkaterületre. Az egésznek az a célja, hogy az utasoknak legyen némi fogalmuk az egykori bányászok munkakörülményeiről, életéről. Ezt azonban valamiért titokban tartják, legalábbis az utazás előtti ismertetőben ezzel kapcsolatban semmilyen információ nem hangzott el.

642.jpgAz egy régi gazdasági épületbe installált, talán 100 - 200 méter hosszúságú bányavágaton az áthaladás meglehetősen hosszúnak tűnt, ami minden bizonnyal vonatunk alacsony sebességének tudható be. Hogy az épületnek lesz-e valami funkciója, ha maga a "bányavágat" végig elkészül, nem tudom. A kapuzatokat a sínpár az alagút mindkét végénél bevágásban éri el. Ezek sem valódiak, az élethűség kedvéért odahordott földdel lettek kiképezve. A képen a szerelvény már elhagyja a különös hangulatú bányászati bemutatóhelyszínt és folytatja útját a sűrű erdőben.

643.jpgNem sokkal később elágazáshoz érkeztünk. Az innen induló sínpár a vontatási telephez vezet, amely nemcsak a forgalomban lévő járművek tárolóhelye, a vasutat létrehozó és üzemeltető csapat itt végzi a helyreállítási, illetve az átalakítási munkákat is. Az ő humorukat dicséri az is, hogy az elágazás és az ott megépített deltavágány által közrefogott területen egy hagyományos "pottyantós" mellékhelyiség áll, melyben éppen a váltókezelő trónol (a vasutast természetesen egy bábu személyesíti meg). Az összekötővágányon néhány csille és egy ZTS DH 30 bànyamozdony áll, melyeket csak így, kutyafuttában tudtam megörökíteni.

644.jpgMiután a vonattal visszaérkeztünk oda, ahonnan elindultunk, tettünk egy körsétát a medveotthonban, s az ún. Blaskó Glória sétányon járva sikerült még egy fotót lőnöm a kisvonatról is. Ezen az egyetlen rövid szakaszon van mód a vasút fényképezésére, igaz, csak a fákon keresztül. De valószínűleg már nem sokáig, hiszen építkezés nyomai látszottak: valószínűleg új állatketrecek kerülnek hamarosan az ottjártunkkor még szabad területre. Eztán unokánk kipróbálta a főbejárat melletti játszóteret, majd hazaindultunk. Első nekifutásra azonban nem jutottunk messzire, csak az intézmény parkolójáig.

645.jpgA gépjárműparkolónál ugyanis megpillantottam a tágas terület túlsó oldalán nyújtózó, a vontatási telepnek helyt adó egykori gazdasági épület falánál néhány ledepózott régi vagont és roncs állapotú vontatót. A csapat folyamatosan szerzi meg az ország különböző pontjairól az ott selejtezett járműveket, utoljára május első felében érkezett három vontató és szintén három népeskocsi. Talán ezen járművek egy csoportja látható a képen, valamint néhány DH 30-as orr-része. Az épület mögött már az az erdő kezdődik, melynek fái között kevéssel korábban a kisvonattal utaztunk.

646.jpgA roncsok mellett a még eredetű állapotú népeskocsik várják sorsuk jobbra fordulását, ezektől jobbra valószínűleg a jelenleg forgalomban lévő személyvagonok eltávolított karosszériái vannak felhalmozva. A kocsikat látva talán már nem képzeljük olyan idilli dolognak az egykori bányászok utazását egy ilyesféle szerkezetben, mint amilyen szórakoztatónak mi éreztük rövid idővel korábban a bányavágaton való áthaladás közben. Remélem legalább egy népeskocsi megmarad ilyen állapotban, akár használható állapotban, akár statikus kiállítási tárgyként.
A közösségi oldalán olvasható bejegyzések szerint ezen létesítmény neve Veresegyházi Keskeny Nyomtávú Iparvasúti Gyűjtemény. Kiállított vasúti vonatkozású járműveket, vagy egyéb tárgyakat azonban sehol nem láttam (hacsak a deltavágánynál álló DH 30-as mozdonyka és az ugyanott lévő csillék nem számítanak annak). Ez bizonyára annak tudható be, hogy a gyűjtemény még nincs bemutatásra alkalmas állapotban. Azonban sajnálatos módon a helyszínen nem láttam arra utaló információt sem, hogy tulajdonképpen különlegesnek mondható járműveken utaztunk, pedig erről akár az utazási rendszabályok kikiáltásakor is lehetett volna szót ejteni. Így pedig a látogatók többsége a kisvasúti utazást csupán egy élményvonatozásnak tudja be. No de még csupán a kezdetén járunk a medvebirodalomban létrehozott kisvasút történetének, az alkotók idejét és energiáját a sínpálya használható állapotba hozása kötötte le. Az pedig kiválóan sikerült, remekül éreztük magunkat. A kisvasutasoknak pedig köszönjük az eddigi munkájukat és erőt, egészséget kívánunk a folytatáshoz!

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr7917839799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása