Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Škoda-csoda

2013.04.06. 08:50 Tastam

10.JPGValahányszor a család Škoda Fabiája és én ellátogatunk a márkaszervizbe, hamarosan telefonhívást kapok, melyben egy csomó, elég bugyutának tűnő kérdést tesznek fel az ott-jártunkkal kapcsolatban. Olyanokat, hogy egytől ötig terjedő skálán mérve hogy voltunk megelégedve a szolgáltatással, az alkalmazott viselkedésével, a nyújtott tájékoztatással, stb. Egyszer a telefonos hölgy azt találta kérdezni, hogy mi jut az eszembe, ha azt mondja: Škoda? Erre gondolkodás nélkül rávágtam: Albatrosz. A válasz alighanem váratlanul érte, mivel rövid csend következett, majd rákérdezett, hogy miért pont ez? Megmagyaráztam: azért, mert Európa egyik legjobb és legszebb gőzmozdonyának ez a beceneve. A hölgy reakciója: de mi köze ennek a Škodához? Mert az gyártotta - válaszoltam. Nahát, nem is tudtam, hogy a Škoda mozdonyokat is gyártott - zárta le a témát beszélgetőpartnerem.

Pedig még mindig nem tud mindent, hiszen a plzeň-i üzem napjainkban is épít vasúti járműveket, ráadásul nem német motorral, mint a személygépkocsik esetében teszi, hanem saját kútfőből merítve. A cseh mozdonygyár legújabb üdvöskéje április elején hazánkban turnézott, az egyik napon magam is kilátogattam a vasút mellé, hogy megörökíthessem.

11.JPG
A nagy napon borongós, hűvös reggel virradt ránk, csupán a látvány alapján nem gondoltam volna, hogy április 5-ét mutat a naptár. Első utam Ceglédbercel megállóhelyre vezetett. A párás, sötét idő nem kedvezett a 120 km/órás sebességgel haladó masina fotózásához, ezért próbáltam olyan szögből fényképezni, hogy minél kevesebb esélye legyen a bemozdulásnak. Az is szempont volt, hogy a felvételnek "magyaros" jellege is legyen, így a két térközjelzővel befogott terület felé irányítottam a kamerát.
12.JPG
Érdekes módon a mozdony a menetrendi idejéhez képest mindössze néhány perccel korábban, a Bereg IC után érkezett. Miután elsuhant, Ceglédre indultam, mivel ő is odáig közlekedett. A harmadik vágányon állva találtam, a forgalmi irodával szemben, a közelben néhány férfi élénken, cseh nyelven telefonált. A hátrább mozdony nélkül álló, ócskavassal rakott tehervonat mögött egy 753-as tetejét pillantottam meg, ezért fölkapaszkodtam a felüljáróra. Eszembe villant, hogy a Búvár ugyan nem Škoda, de honfitársa a nap sztárjának.
13.JPG
Éppen érkezett a Budapestről Szegedre igyekvő Hírös IC, remek alkalmat kínálva egy hármas együttállás megörökítésére. A 380 017-4 pályaszámot viselő vontatójármű különböző technikai- és zavarmérések céljából látogatott a 100a vonalra, nem valószínű, hogy később a sorozat hazánkba engedélyezett tagjai erre keverednének. Így annak sem nagy az esélye, hogy ehhez hasonló képeket lehessen készíteni bármikor is. Közben a Nyíregyháza felől érkező sebesvonatnak 80 perc késést harsogott a hangos.
14.JPG
Mivel szerettem volna nyílt vonali felvételeket is készíteni a jövevényről, következő úti célom felé haladva rövid időre megálltam Budai útnál, ahol módomban állt félreérthetetlenül jellegzetes környezetben megörökíteni a 380-as mozdonyt. Itt már korántsem a menetrendi idejében, hanem mintegy háromnegyed órával korábban érkezett. A  fotózás előtt nem sokkal korábban a nap még erőlködött kissé, itt azonban már meg sem kísérelte. De ez talán nem is baj, hiszen majdnem szemből sütött volna.
15.JPG
Szó volt arról, hogy Ceglédbercel-Cserő állomáson is lennének mérések, azonban Ceglédre menet bizonyosan nem állt meg a mozdony, s visszafelé is legfeljebb néhány perces tartózkodásra futhatta neki. Mire Albertirsára értünk, ő már ott volt, a biztosítóberendezés szakemberei pedig készülődtek a mérések elvégzésére. A szomszédos vágányról éppen indul a Budapest-Nyugati pályaudvarra tartó zónázó vonat, a helytelen vágányon pedig alig néhány perccel később átrobogott a 90 percet késő Záhony - Budapest sebesvonat.
16.JPG
A mérés lényege, hogy a mozdony különböző, előre meghatározott mozgásai alkalmával a műszerészek figyelik, hogy reagál a biztosítóberendezés. A vonatforgalom miatt azonban Škodánk többet állt a forgalmi iroda előtt, mint amennyit mozoghatott. Az autósok is "megszenvedték" az esetet, hiszen a Dánszentmiklós felé vezető út sorompója a szokásosnál lényegesen többet volt zárva. No meg a fotósok is, az eső ugyanis időnként el-elkezdett csöpörögni: a Kecskemétről indult Mercedes-vonatot is esőben sikerült megörökíteni.
17.JPG
Hogy ezekre a mérésekre miért van szükség, és hogy miért Albertirsán, nem tudom. De itt szinte valamennyi, magyarországi honosításra ácsingózó villamos mozdony megfordult. A MÁV-Trakció első Traxx-ának a második útja ide vezetett, de 2007-ben a Szlovén Vasút Taurusát is volt szerencsém e helyütt fotózni. Most azonban a már egyre inkább állandósulni látszó eső arra késztetett, hogy hazainduljak. Még készült egy utolsó "nyílt vonali" kép, és elhagytam a helyszínt. Az eső egész délután és még este is esett...

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr35203630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IST 2013.04.06. 17:32:55

Ma ahogy jöttünk haza Szolnokról beszélgettünk btx-szel a Skoda mozdonyáról és említettem neki, hogy ha jól emlékszem április elején itthon is próbafutásokat csinál. Erre tessék, hazajövök és itt fogad az írásod. Köszönet érte és persze azért is, hogy sok idődet rászántad a fotózásra!

Tastam 2013.04.06. 18:19:41

@IST: Örülök, hogy tetszett.
De még nem késő próbálkozni. Úgy hallottam, hogy hétfőn úgy 10 óra körül tehervonattal indul Aszód felé, s útközben ismét mérések lesznek. Aztán kedden indul haza.

bigboyX 2013.04.08. 15:47:11

Ugy látszik a Skoda mindent megprobál az uj mozdonyhoz megszerezni a futási engedélyeket, meg ellenállni a konkurencia hatalmas nyomásának - pedig sok szempotnból megint utcahosszal jobb konstrukciónak indult.
A németek visszakoznak, igy kell nekik a "jo pont".
Amugy lassan a világ legdrágább mozdonya lesz, amivel valaha a kezdet kezdetén, a taurust probálták kifurni a CD sinjeiröl.
Kiváncsi leszek mi lesz ebböl. Nemrégen kiderült, hogy nem egészen kompatibilis a távvezérlése, pedig a CD megvett már egy sereg RJ garniturát is, hogy legyen mit huznia.A MÀV sineken sem igen fog elöfordulni - legfeljebb a féliker testvére a szlovák 381-es, de azt még ki sem probálták magyar sineken....

bigboyX 2013.04.08. 16:07:58

Talán még annyit, hogy a két Skodának nem sok köze van egymáshoz.
Az autogyár eredetileg Laurin&Klement volt, csak a háboru utáni bolsevik válogatott csereberélte a márkákat.
(Vette el a Skoda márkát a pilseni gyártól és adta egy másiknak.).
Amugy a Skoda (a valodi) nemcsak mozdonyokat, de ágyukat, meg atomreaktorokat is gyárt a részben a mai napig - de autot azt nem).

kennyking 2013.04.14. 20:46:37

@bigboyX: Legjobb tudomásom szerint a CD 7vagy 8 RJ-t vett, mert a Skoda megtámadta a CD-t a gazdasági versenyhivatalnál, mert közbeszerzés nélkül akart RJ-ket venni.

bigboyX 2013.04.14. 21:40:22

16-t rendeltek. Valoban megtámadta a Skoda, de nem igen lesz foganatja, mert ök még ajánlatot sem tudtak tenni.
süti beállítások módosítása