Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Bat

2022.06.29. 13:05 konzol1

2.jpgHa egy angol, aki a denevérekről újabb információkat keresve a neten, rátalál az írásomra, nagyot fog nézni. Miféle állatról van itt szó?

Ez egy igen érdekes állatfajta. Először is: mitől Bat? A kocsi első megjelölése még a régebbi rendszerben történt, a ’60-as évek elején: „B”: másodosztály, „a” forgóvázas, „t”: vezérlőkocsi. Miért „t”? Gyerekkoromban apám (vasútnál dolgozott) tolivonatként emlegette, talán volt valami oka rá. De hivatalosat nem tudok. Szerkezetileg Cak kocsi volt az alapja, de két átalakításon esett át: kiegészült a középfeljáróval és a vezetőállással. De a váz lényegében megegyezett a Cak kocsival. Ennek a modellépítésnél lesz némi jelentősége.

Maga a Bat sorozat 5950-től 5999-ig terjedt (aztán jöttek a BDat kocsik), de ebből az 50 kocsiból csak az első 11, ami teliablakos, a többi már osztottat kapott. A 11 példányos nullsorozat 1962-ben készült el, az első, ingavonati rendszerben gőzvontatással közlekedő szerelvény 1962. szeptember 17-én közlekedett Bp. Nyugati és Albertirsa/Monor között. Azt, hogy ez melyik vezérlőkocsival történt, nem tudjuk meg a híradásból, ugyanis a MÁV-nak volt egy kísérleti vezérlőkocsija is, amit egy német motor mellékkocsiból alakítottak ki. A hivatkozott kép dátumából, és a Bat 5951-es kocsi fővizsgájából (1962. X. 30.) azt gyanítom, hogy ez a német eredetű kocsi lehetett szeptember 17-i esemény főszereplője.

Mivel én az ’50-es évek végét, ’60-as évek elejét modellezem, ezért úgy döntöttem, hogy a nullszéria egyik példányát készítem el. Annak köszönhetően választottam az 5955-öst, hogy egyrészt találtam egy képet, amin a kocsi közepe látszik olvasható feliratokkal, másrészt Czéh Gyuri szívességéből hozzájutottam a fővizsga időpontjához, ami ilyen időtávlatból meglehetősen ritka adat. A kocsit 1962. XI. 14-én Dunakeszin fővizsgáztatták. Később ebből is poggyászteres kocsit csináltak, megkapta a BDat 50 55 82-26 055-1, majd 1996. I. 17-én a BDb 50 55 82-28 151-3 pályaszámot. Később átminősítették, 117 9275 számon lett megőrzendő jármű. Jelenleg a Magyar Vasúttörténeti Park nem látogatható részén összefirkálva rohad. A kocsit feltehetőleg az ingaüzem elején még a gőzös üzemhez alakították ki, majd idővel WL mozdony vezérlő kocsija lett.

Az eredeti kocsik első időszakáról 3 képet találtam a neten. Ebből az egyik színes, ami tisztázott egy fontos kérdést, de erről később.

 1.jpg

  1. Ezen a képen állítólag az 5950-es látható 1963. XI. 3-án a Nyugatiban.

 2.jpg

  1. Ismeretlen kocsi, de fontos részletek látszanak rajta.

 

Az alapmodell egy eredetileg görög festésű példány volt. Első lépésként az oldaláról vegyszerrel le kellett szedni a kék-ezüst festést. Elhasználtam számos fülpucolót, de végül sikerült a művelet. A tetőt 3-4 rétegben tettem simává: 180, 280, 600, (1200) finomságú csiszoló (polír) papírral. Tulajdonképpen a vizes 600-as is kellően jó felületet ad, jobbat, mint a gyári oldalfelület.

 3.JPG

  1. A görög színeket a képen látható vegyszerrel szedtem le.

 4.JPG

  1. A tető lecsiszolása előtt célszerű előre kigittelni az illesztésnél levő deformációkat – ezzel idő és munka takarítható meg.

 5.JPG

  1. Ha az ember szeretné az egyéb ronda gyári illesztéseket is eltüntetni, akkor ezt az oldalfal végeinél is el kell végezni: kisebb lépcső esetén elég csak a gittelés, polírozás, nagyobb esetén előzőleg csiszolni is kell.

 6.JPG

  1. Az átjáró keretet először fogóval lecsipkedtem, majd OLFA késsel a dudorokat apránként lefaragtam, egy drémellel síkba martam, végül csiszolás, polírozás hozta meg a kívánt eredményt. (A képen egy olyan öntvény látszik, ahol a lyukakat utólag még gittelni is kellett.)

A modell két módon készíthető el: Bhv és BDt alapok összevágásával, de ehhez egyrészt két kocsi kell, ami pazarlás, másrészt nehezebb is megcsinálni. Én a másik, pofonegyszerű megoldást választottam: beragasztottam a csomagtér ajtókat, és ablakokat készítettem a Bhv (korhűen: Bah[v]) kiosztás szerint.

 

 7.JPG

  1. A jobb oldalra 0,5-ös,…

 8.JPG

  1. … a bal oldalra 0,6-os polisztirol lemez került. De azért így is akadtak szintbeni problémák, amit egyik oldalon le kellett csiszolni, a másik oldalon meg ki kellett pótolni. Természetesen a befalazott csomagtérajtók feletti ereszeket sem szabad otthagyni.

 9.JPG

  1. A jobb oldalon is a volt csomagtér ajtótól balra kellett új ablakot vágni – szerencsére a normál ablaktávolsággal…

 10.JPG

  1. … és a balon is. Itt is látszik, hogy az eredeti kocsikon levő merevítő acélbordák helyeihez nem nyúltak, és ezért volt könnyű a Bat kocsikból később BDat kocsikat készíteni (az első átépítés a Bat 5964-es Leó vezérlőből történt). A bal oldalon még a kocsi másik végén is kellett csinálni egy kis ablakot – erről nem szabad megfeledkezni, mert csak később falazták be.

Akkor most térjünk rá egy kicsit a kocsi jellegzetességeire. Az egyik ilyen az ajtó színe. Jelen helyzetben nagyon nagy segítség volt a színes kép, mert azon látszik némileg, hogy a kocsi színétől eltérő zöldre festették az utastéri ajtókat. Hogy miféle arra ITT egy kép, ami ugyan nem Bat, hanem Bah kocsit ábrázol, de ez a lényegen nem változtat. A leírások szerint ez zöld kalapácslakk volt. Megpróbáltam ezt Revell 62-es mohazöldből és ezüstből kikeverni úgy, hogy azért ne legyen túl „metálautós”. (Azt hiszem, még egy kis fehéret is kevertem bele.)

A másik ilyen kérdés a szélvédőknél levő kapaszkodók. Ahány kocsi, annyi féle megoldás. A Bat 5950 1963-as képén semmiféle kapaszkodó nem látszik. (Vajon mit látott a vezető nyáron a bogaraktól?) A 2. képen látható kocsinál a két szélvédő között nincs kapaszkodó. A színes képen szereplőnél meg van. Én praktikus okokból úgy döntöttem, hogy a gyári kialakítást (Fuggerth) tartom meg, a szélvédők közötti kapaszkodó rögzítése a fényvezetők miatt egyébként sem lett volna annyira egyszerű.

A harmadik dolog a Bhv-któl eltérő kapcsolószekrény, fékváltó, főlégtartály elhelyezés. Ez ismét a 2. képen látható jól.

A negyedik jellegzetesség a két egyforma, kisebb méretű kürt.

 

 11.JPG

  1. Az ajtók színének összehasonlítása a kocsiéval. Mivel szerelvényben gondolkodom, így a virsliablakos ajtók is lefestésre kerültek.

 12.JPG

  1. Az alvázra rögzített elemek át- és elhelyezése. A kapcsolószekrényt vékony fűrészkoronggal csak le kell vágni a helyéről és új helyére ragasztani. A tartályhoz már kellett keresgélnem a bontási anyagaim között, találtam is valami megfelelő(nek tűnő)t találni. Azt hiszem, valami Schicht kütyü volt. A fékállító is valami romról került oda.

 13.JPG

  1. A vezetőfülke belsejét valami hulladékokból rakosgattam össze. Mivel sok úgysem látszik kívülről, ennél több munkát nem fordítottam rá. Bár a kocsi gőzöshöz készült, de később WL mozdonyhoz is használták ezt a pályaszámú kocsit, így a műszertábla imitáció az univerzális használat célját szolgálja.

 14.JPG

  1. A rend kedvéért ki is festettem.

 15.JPG

  1. Festés, matricázás, lakkozás után balról…

 16.JPG

  1. …jobbról…

 17.JPG

  1. …elölről…

 18.JPG

  1. … és hátulról. Mivel ez a vége nem lesz sohasem a vonat végén, így ide nyitott soufflet került átjáró korláttal. A gyári kapaszkodókat alumíniumosítottam.

 19.JPG

  1. Kukucs! A vezetőfülke belsejéből ennyi látszik. Rev. dátum: Dk.1962. XI. 14. A forgóváz normál Bhv-é, de állítólag már kapható hozzávaló: jobb oldalt lépcső, bal oldalon generátor. Majd lecserélem ilyenre.

Itt egy picit álljunk meg! Nézzük meg akár a színes, akár az 1963-as képet! Mi van az ütköző tányérokon? 1-1 fehér tárcsa. A fiatalabb generáció nagy valószínűséggel nem tudja, hogy akkoriban nappal nem égették a mozdonyok lámpáit. Anélkül is tudták, hol a vonat eleje: hát a mozdonynál! De az ingaszerelvény ezt alapjaiban forgatta fel, úgyhogy valahogy mégiscsak jelölni kellett. Erre találták ki ezt a fehér tárcsát. Először mindkét ütközőre kellett, később elég volt már csak a jobboldalira tenni.

 20.JPG

  1. A vonat elejét jelző tárcsákat is el kellett készíteni leakasztható kivitelben – ahogy az eredetin is volt.

 21.JPG

  1. A tárcsa háta így néz ki. Lehet, hogy még egyszer lefestem feketére ezt a felét. Aztán ez lehet, hogy csak akkor történik meg, ha nagy leszek… :-)

A végén a szokásos értékelés. Tisztában kell lenni azzal, hogy ez egy Fuggerth alap a maga összes hibájával. Több dologban torzít a valósághoz képest, sajnos Jenő bácsi nem készített pontos méréseket, amikor megalkotta az alapmodellt (mentségére legyen mondva, ő állítólag játékként is árulta). Ugyanakkor jelen pillanatban nincsen jobb, ha az ember magyar modellekkel foglalkozik. Az egyszerű építés, összerakhatóság miatt csak két ponton rögzített a frontoldali kapaszkodó (a gyárit tettem föl), nem csináltam kapaszkodót a szélvédők közé. A zárcímerekkel, kilincsekkel sem bíbelődtem, maradt a gyári. Ugyanakkor a ronda illesztési hézagok, rücskös tető már kiveri nálam is a biztosítékot pár éve, így azokat javítottam. Maradtak a gyári kapaszkodók is, mivel eddig nem sikerült jobbat csinálnom, hiába próbálkoztam a WR 252-esnél. Viszont a szürkét lekentem ezüst filctollal.

A fent leírt módszerrel ugyanakkor viszonylag egyszerűen lehet készíteni egy III. korszakos vezérlőkocsit. Jószívvel ajánlom azon modellezőknek, akik rendelkeznek hozzávaló mozdonnyal.

 Zárszóként ezúton fejezem ki köszönetemet mindazoknak, akik bármilyen módon segítették a munkámat – akár ismeretlenül is.

1 komment

Címkék: vasútmodell vasútmodellezés vezérlőkocsi modellvasút építés H0 személykocsi H0 személyvagon vasútmodell átalakítás H0 MÁV modell modellvasúti járműépítés Gőzös vezérlő MÁV Bat 5955 Ingavonat Ingavonati vezérlőkocsi

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr6717870471

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.06.29. 19:26:06

Nagyon precízen dolgozol.
Csodálatos!
süti beállítások módosítása