Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (6) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (6) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (1) épület (2) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (5) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (1) H0 modellvasút (2) H0 személykocsi (3) H0 személyvagon (3) H0 tehervagon (1) hectorrail (1) (3) hobbytrain (2) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (2) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁÉV (1) LÁEV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (2) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (12) MÁV Tcs (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (60) modellvasút építés (4) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (8) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (95) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (1) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (3) spur n (3) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (1) személyvagon (1) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (7) tehervagon (2) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (3) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (10) vasútmodellezés (7) vasútmodell átalakítás (2) vasútmodell átépítés (5) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Ikrek, avagy ráncfelvarrott Dnz-k

2019.12.31. 07:30 konzol1

18.jpgValamikor 2011-ben már készítettem egy ilyen kocsit az 1967-es járműalbum alapján, azonban annak voltak bizonytalanságai. Ugyanis – mint azt egyszer Lovász György írta nekem azóta – ezek a kocsik sokféle alapra készültek. Volt olyan, ami egy CSD-s kocsiból került átalakításra, de akadt olyan is, ami eredetileg Nessesdorfban (ma: Kopřivnice) készült a KKStB részére. Természetesen készítettek régi magyar kocsiból is, pld. a VIIIe’ típusból.

 

 1.JPG

1. Ha valakinek nem lenne a VIIIe' típus ismerős, amiből összesen 1001 db készült…

 

2.jpg

2. A járműalbum képén látható kocsi alapja is a fenti típus

 

Mivel az átalakítások során a főkeretet megtartották, ennek következtében a hordművek is az eredeti helyükön maradtak. Ez azért lényeges, mert így pontosan tudható a kocsi mérete, tengelytávolsága. Ezen adatok pontosításához hasznos segítség Lovász György írása.

Sajnos minden adat azért nem ismert pontosan, így azért segítségül kell hívni továbbra is a járműalbumot, illetve a szemmértékünket. Ezek az ablak és a raktérajtó kiosztásához kellenek.

 

Akkor szép sorban a tennivalók:

 

3.JPG 

3. A kocsiszekrény hosszát bejelölve a dremelem fűrészkorongjával le kellett vágni, majd merőleges síkba kellett alakítani egy csiszolópapír és egy sík felület segítségével.

 

4.JPG

4. Ablakok átosztása a szokásos módszerrel, majd az egész síkba hozása. A kocsi oldalán levő merevítőborda csak később kerül rögzítésre. A kocsi végén levő kis raktéri ablak esetében bizonyosan nem igaz a rajzon szereplő méret. Én 500 mm-re saccoltam

 

5.JPG

5. A peron felőli véget gittel töltöttem fel. Nem szabad megfeledkezni a kalauzfülke kis ablakáról sem, aminek kialakítása a kis méret és kis hely miatt odafigyelést igényel.

 

6.JPG

6. A kocsi végébe egy 1,5 mm-es polisztirol lemezt ragasztottam, amit többször gitteltem. Annak érdekében, hogy ne látszódjon a ragasztási felület, folyékony pillanatragasztóval egy borotvapenge segítségével vékonyan áthúztam, majd nagyon rövid száradási idő (kb. 1-2 perc) után átpolíroztam. Erre azért van szükség a tapasztalatom szerint, mert ha különböző keménységűek az anyagok (ragasztási felület lágyabb, meg idővel be is húzódik – ahogy lassan párolog a ragasztó), akkor a polírozás során nem egyformán kopnak. A pillanatragasztó keménysége ilyen rövid idő elteltével kb. megegyezik a polisztiroléval. Persze még így is előfordulhatnak hibák.

 

7.JPG

7. Az eredeti kocsi tetőíve nagyon más, mint a modellé. Ezt pontosan lekövetni nem tudtam, de azért egy kicsit lehetett korrigálni egy kis csiszolással. Bal oldalon az eredeti állapot, jobb oldalon a javított. Nem tökéletes, de jobb.

 

8.JPG

8. Az alvázon a csapágyaknak új áttöréseket és fészkeket kellett csinálni – ehhez megint hasznos szerszám a dremel maró feje.

 

9.JPG

9. Az alvázon alul is sokat kell alakítgatni, a fölösleges részeket le kell marni, a hordműveket pedig az új helyükön alá kell polcolni – hasonlóan az akkuládához. Az alváz poggyásztér felőli (levágott) végére egy mellgerendát kellett készíteni, ebbe célszerű rögzíteni az ütközőt is. A lépcsőket egy romos Schicht oldtimer poggyászról műtöttem át. A kapcsolótartókról a lépcsőket természetesen le kell vágni. Próbálkozom kinematikás változattal is, de az még fejlesztés alatt van. A kerekek NEM-esitett Schicht gyártmányúak.

 

10.JPG

10. A kasztnit egy kicsit fel kell cicomázni: az ajtó fölött még folytatódik az oldalfal (lásd fehér csíkot az ajtó fölött), ereszek készítendők a raktérajtók fölé (a képen éppen még nem látszik), zárcímer (Jakó A. fotomaratása), kilincsek és kapaszkodók (0,35-ös félkemény rézhuzal), fogantyúk a raktérajtókra (Jakó A.).

 

11.JPG

11. A kocsibelsőt a sokféléből barkácsoltam össze, az ülések és a polc saját gyáriak (a polc egy elforgatott ülés), az asztal egy régi Liliput büféből származik, az ajtó pedig Zzemoki, a WC egy Schicht Y kocsi belsejéből lett összevágva.

 

12.JPG

12. A belseje kifestve. Azt hiszem, hogy ezen még fogok egy kicsit alakítani, mert a jobb oldalon a polc jobban belóg az ablak elé, mint kéne.

 

13.JPG

13. A korabeli feliratokat 2-3 GySEV-es fotó alapján készítettem, ami nagy valószínűséggel azonos volt a MÁV-os kocsiékéval. A matricázás után a fólia jól látható.

 

14.JPG

14. A lakkozás után eltűnik a matrica kontúrja. A feliratokat az akkori előírásoknak megfelelő 36 mm-es nagyság 1:87-es kicsinyítésével szerkesztettem. A nyomtatási technika miatt a szövegek kicsit nehezen olvashatók. A rácsok fotomaratottak (Jakó A.), majd szürkére lettek festve. A színben nem vagyok bizonyos, de korabeli színes képpel nem találkoztam, amin ez látszana is.

 

15.JPG

15. Az ablakokat felül legközelebb kisebb lekerekítéssel kell csináltatni.

 

16.JPG

16. A kocsi vége. Csak jobb a tető így, mint körívesen

 

17.JPG

17. A kocsi eleje. Lépcsőként egy barkács Kleinbahn kocsiét ragasztottam fel. (A másik kocsi esetén pedig a DV-s Da kocsi gyári forgóvázával egybeöntött darabjait vágtam le, és rögzítettem.) A tető szélén a törtfehér színre beszűrődött a zöld a maszkolás tömítetlensége miatt. A javítás során most sikerült a zöldre ráhordani a fehéret - cseber és veder esete… Életben ez nem feltűnő, nekem is csak a makrós fényképezés mutatta meg ezt a hibát.

 

18.jpg

18. A két kocsi farkasszemet néz…

És hogy minek is csináltam még két kocsit a meglevő mellé – amikor köztudott, hogy ugyanazt másodjára nagyon unom elkészíteni, meg egyébként sem egy kifizetődő munka? Az élet hozta így. FREMO találkozókon a tehervonatok elé szinte elengedhetetlen darab (lenne – ha lenne elég). Egyik társunk meg fűzőcskézett: 

Rendelek tőled egy Dnz-t.

–NEM!! Nem csinálok senkinek semmit megrendelésre!! Egyébként is utálok másodjára megcsinálni valamit.

–Akkor csak csinálj nekem egyet, különben sosem lesz ilyenem!

–… (hosszú csend) Na jó, akkor megkapod a régit, annak feliratozása úgyis közelebb van a IV-es korszakos Bah kocsijaidhoz, én meg csinálok magamnak egyet, korábbi feliratozással.

Aztán, ha már lúd, legyen kövér, kettőt csináltam. Mert úgyis fog kelleni. Mivel a régi kocsim az új gazdájánál van már, így összehasonlító fotót nem tudtam készíteni. De azért a történetnek van egy következménye is: egyszer volt Budán kutyavásár…

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr5415370040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reisezugwagen 2019.12.31. 17:24:31

Gratulálok!
Ez már igen! Mindjárt kettőt - Ikreket - egyszerre.
Alapjáratból milyen vonatfajtában futottak?

konzol1 2020.01.02. 07:58:53

@Reisezugwagen:
Tehervonatban is, személyvonatban is... Van egy színes kép, ahol egy zöld Púpos mögött áll a Déliben.

konzol1 2020.01.02. 07:59:41

@Legfelelősebben gondolkodó felelőtlen ember:
Áááá, az nem az én világom... Én analóg ember vagyok.

Reisezugwagen 2020.01.12. 12:20:22

@konzol1: Úgy tudom van gyermeked, a 3D már az ő világa lenne.