Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Állomási ünnep - osztrák módra

2019.06.23. 06:30 Tastam

039.jpgUtolsó hozzászólásomban a hazai keskenynyomközű vasutak egyik legkisebbikénél tett látogatásunkról meséltem. A kisvasút napja alkalmából utaztunk oda, akárcsak néhány héttel később Ausztriába, a Waldviertel (magyarul Erdőnegyed) nevű tájegységben található, Gmünd városkából kiinduló kisvasúthoz. Ez a Waldviertelbahnnak is nevezett vasút közvetlenül az osztrák-cseh határ mellett található, több szakasza mindössze néhány méterre húzódik a nem is olyan régen még vasfüggönyként funkcionáló államhatártól. Nemrégiben Crash kollega tett közzé élménybeszámolót erről a három vonal alkotta hálózatról, többek között az ő beszámolója is inspirált az odautazásra, s most más szemszögből próbálom bemutatni az általunk látottakat. A sógoroknál olyasfajta rendezvénysorozat, mint nálunk a "Kisvasút napja" nincs, ott maguk a vasutak szerveznek különböző eseményeket, melyek a jellegükhöz igazodó nevet kapnak. Esetünkben a Waldviertelbahn nevű társaság az évente május utolsó szombatjára időzített rendezvényeit a Bahnhoffest, azaz állomási ünnep jelszóval szervezi meg. Az alábbiakban a kisvasút idei ünnepéről lesz szó.

Az május 25-én megrendezett esemény a 2095-ös dízelmozdony-sorozat 60. születésnapja apropóján került megrendezésre, de hogy ezt a kerek évfordulót milyen matematikai számítás alapján ókumulálták ki, nem tudom. A még az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) keskenynyomközű vonalai részére kifejlesztett sorozat prototípusa ugyanis 1958-ra készült el, a sorozatgyártás pedig két évvel később, '60-ban kezdődött. Vagyis pont hatvan éve éppen semmi nem történt, de nem is ez a lényeg, hanem hogy sikerült egy jó programot összehozni. Tehát a 2095,01 pályaszámú mozdonyt a Simering Graz Pauker gépgyár 1958-ban bemutatta a bécsi Őszi Vásáron, majd megkezdődtek vele a próbák. A tapasztalatok alapján módosított mozdonyból 1960 és '64 között további 14 épült, a járművek megjelenése komoly minőségi javulást eredményezett az addig gőzmozdonyok uralta kisvasutakon. A 60 km/órás legnagyobb sebességre engedélyezett, 440 kW (600 lóerő) teljesítményű mozdonyok megalkotásukkor valószínűleg a világ legerősebb 760 mm-es nyomközű vontatói voltak.

040.jpgUtazásunkat hosszú hezitálás előzte meg. Gondolatmenetünk szerint ugyanis ha egy nap alatt akarnánk megjárni a kisvasutat, közúti jármű igénybevételével csak meglehetősen hosszú utazás árán lehet csak odaérni, ha pedig több napot szánunk rá, a szállásköltség dobja meg alaposan az útiköltséget. Az előző megoldást választva igen korai indulás után 10 órakor érkeztünk meg Gmünd városkába. Rögtön az állomásra siettünk, mivel egy különvonat érkezése volt várható Bécsből. A képen látható érdekes installációt a pályaudvar előtti körforgalomnál sikerült megörökíteni.

041.jpgMire megérkeztünk, a rövidke különvonat már befutott, jóval a menetrendben meghirdetett időpont előtt. A vonatot a MÁV legendává érett M61-es sorozatú Nohab mozdonyainak közeli rokona, a 2050,09-es pályaszámú dízelmozdony továbbította. A sorozat 18 példányát a kasseli Henschel gyár szállította az ÖBB-nek 1958 és '62 között. Mire beestünk az állomásra, a 2050,08 már tolatási mozgást végzett: megkerülte a kocsisort, és visszaindulásra kész pozícióba helyezkedett. A vonat a felvételen ebben az állásban mutatkozik.

042.jpgA Bécs és Gmünd között húzódó, 1870-re megnyitott ún. Ferenc József Vasúton hétvégén kétóránként, hétköznapokon sűrűbben közlekedő elővárosi személyvonatok élén biztonyosan találkozhatunk a MÁV-Start Taurusaival. A magyar felségjelű mozdonyok az osztrák Railjet-szerelvények Magyarországra eső futásának természetbeni kiegyenlítése céljából dolgoznak a sógoroknál, egyszerre négy-öt mozdony szolgál az ÖBB hálózatán. Mielőtt a kisvasúthoz indultunk volna, megvártuk a 2106-es számú, České Velenicébe tartó vonat érkezését, melynek élén a 1047 004-est sikerült megörökítenünk.

043.jpgA vonat távozása után a pályaudvaron csend lett, mi pedig átsétáltunk az előterében elhelyezkedő kisvasúti állomásra. A ma már elsősorban kiránduló- és nosztalgiaforgalmat bonyolító vasúttársaság kissé futurisztikus megjelenésű létesítménye a közelmúltban végrehajtott átépítési munkák eredménye, a 8 és fél millió Euró értékű beruházás során a vadonatúj csarnok végében ügyfélközpontot alakítottak ki, de teljesen megújult a műhely és a mozdonyszín is. A megifjított létesítmény ünnepélyes avatására 2014 májusában került sor.

044.jpgElőször szétnéztünk az utasközpontban, ahol a vonatjegyek mellett ez alkalommal villamos- és vasútmodelleket is árusítottak, valamint alkalmi postahivatal működött. Amíg nézelődtünk, egyszercsak befutott Alt Nagelbergből a "Születésnapi expressz", a rövidke szerelvényt a kisvasút két üzemképes 2095-ös mozdonya vontatta. A Waldviertelbahnt egyébként a NÖVOG (Niederösterreichische Verkehrsorganisationsgesellschaft = Alsó-ausztriai Közlekedési Szervezet) üzemelteti, melynek kezelésében van a tartomány több vasútvonala, mint például a híres St. Pölten - Mariazell vonal is.

045.jpgMivel a csarnoki vágányok mindegyike ütközőbakban végződik, a mozdonyvontatású vonatoknak visszaindulás előtt ki kell hátrálniuk a peron mellől, hogy a vontatási telep melletti vágánykapcsolaton megkerüljék a szerelvényüket. De még mielőtt ez most is megtörténhetett volna, a csarnok melletti vágányról nagy nehezen elindult a VT 8-as pályaszámú motorkocsi. Szinte itthon érezhettük magunkat, hiszen a nemrégiben beérkezett vonat késése ellenére a vasutasok szép kényelmesen tették a dolgukat, de még az Alt Nagelbergbe startoló motorvonat is késessel indult el.

046.jpgAz állomási ünnep alkalmával több vonatfotós is átsétált a vontatási telep területére, ahol az ünnepelt mozdonysorozat egy harmadik példánya is látható. A 2095 007-es pályaszámú gép még az utolsó ÖBB-s megjelenésében mutatkozik, bár "ruházata" kissé kopottas. A mozdony korábban St. Pöltenben volt található, ahol a NÖVOG fel is újította, most azonban már forgóvázai sincsenek meg. Konkrét információt nem sikerült róla szereznem, valószínűleg alkatrészbányának használják két üzemelő testvére életben tartása érdekében.

Természetesen nem a rozzant 2095-ös volt a fő oka, hogy magam is hátrasettenkedtem a vontatási telephez, hanem a fentebb említett tolatási mozgás. A következő utazási lehetőség egy Weitrába közlekedő vegyesvonat volt, ezért a mozdonyok mögé a menetirányváltás közben két ún. önürítős tehervagon kellett sorozni. Ezt a fajta járműtípust elsősorban pályafenntartási munkák alkalmával használják, amikoris a kocsiban szállított zúzottkövet a megfelelő helyen egyenesen a pályatestre tudják engedni. A vonatnak negyed tizenkettőkor indulni kellett volna, ám a kocsisort csak ekkor állították be az utascsarnokba az indulási helyére.

051.jpgMiután a vegyesvonat végre elhagyta az állomást, csend lett. Kihasználva ezt a viszonylagos nyugalmat, meglátogattuk a pályaudvar oldalában felállított jókora sátrat, ahol finom sült kolbásszal csillapítottuk éhségünket. Miután jóllaktunk, megkerültük az állomást, hogy a következő attrakcióhoz időben foglaljunk magunknak fotóhelyet. De annyi időnk még volt, hogy az utascsarnok mellett megnézzük az ott kiállított objektumokat, nevezetesen a mozdonyra szerelhető hóekét, valamint az egyik selejtezett Mh-sorozatú vasparipa alól kiszerelt és megmentett hajtott kerékpárokat.

052.jpgA kisvasút két büszkesége, az üzemképes Mh.1 és Mh.4 pályaszámú gőzmozdonyok ezúttal nem közlekedtek, de egy meglehetősen rosszul fotózható helyre kiállítva megtekinthetők voltak. A mozdonysorozat hat gépe 1906 és '08 között épült a mariazelli vasút részére a linzi Krauss mozdonygárban. A hegyi jellegű vaspálya villamosítása után aztán más vonalakra helyezték át őket, néhány Mh itt, a gmündi székhelyű vasútnál kötött ki. Az azóta eltelt évszázadot a teljes sorozat fele, azaz három mozdony élte túl. Szerencsére mind üzemképes, egy eredeti helyén, a mariazelli vasúton, kettő pedig Gmünd környékén vontatja az alkalmanként közlekedő nosztalgiavonatokat.

053.jpgAz állomási ünnep alkalmából a vasúton különmenetrend volt érvényben, amely egy különleges, a normál forgalomban nem létező viszonylatot is tartalmazott. Ez a viszonylat a gmündi állomás közelében lévő deltavágány bejárását jelentette, melyet az Alt Nagelbergből időközben visszaérkezett VT 8-as motorkocsi teljesített. E járműtípus több, mint két tucat példányban és több változatban készült az ÖBB, valamint több keskenynyomközű magánvasút részére az 1980-as és '90-es évtizedben különböző járműgyárakban. Érdekesség, hogy egy példányát a németországbeli oschatzi kisvasút vásárolta meg, bár a hírek szerint az ottani üzemeltetése nem problémamentes.

054.jpgAz említett deltavágány rendeltetése a gőzmozdonyok, vagy egyéb járművek szükség esetén való megfordítása, amire fordítókorong híján más lehetőség nincs. Érdekessége, hogy a határnál helyezkedik el, túlsó ága közvetlenül a Lainsitz/Lužnice határpatak partján végződik. A patakot egy gyalogosok és kerékpárosok átkelésére alkalmas híd íveli át, amely régebben akár a kisvasút hídja is lehetett. A deltavágány csonkán végződő ágának iránya ugyanis egyenesen a hídra mutat, azonban arra utaló információt, hogy a sínpárt valamikor átvezették volna a patak felett, ezidáig nem találtam. De közben, nem sokkal a motorkocsi után befutott a Weitrából visszatérő vegyesvonat is.

055.jpgAhogy az idő haladt, az általunk választott útátjárónál egyre több vasútfotós várakozott. Közben a távolban feltűnt egy fehér vitorla, pontosabban mondva egy fehér mozdony. A talán 100 méterre elhelyezkedő normál nyomközű vonalon a České Velenicébe tartó személyvonatot ezúttal a MÁV-Start 470 010-es pályaszámú "Aranycsapat" mozdonya továbbította. Bár tudtuk, hogy ott is lesz vonatmozgás, az idő szűkössége miatt nem kockáztattuk meg, hogy elhagyjuk a kisvasút mellett bebiztosított állásunkat, így csak a távolból figyelhettük az eseményt.

Hamarosan eljött a nagy attrakció ideje: a két mozdonnyal beérkezett vegyesvonatból komoly tolatások árán két személyvonatot képeztek, amelyek aztán – már csak kis késéssel - egyszerre indultak el a Gmünd állomásból kétfelé ágazó vonalon. Az érdekesség ebben az volt, hogy a Weitra, illetve Alt Nagelberg felé haladó vonal néhány száz méter hosszban párhuzamosan halad, majd éppen az általunk is "használt" útátjárónál kanyarodik el egymástól. A két vonat ezt a távot szorosan egymás mellett haladva tette meg.

Közben, mint az a képeken is látszik, a nap az egyre vastagodó felhőtakaró mögé bújt. Némi hezitálás után, kissé félve attól, hogy megázhatunk, átsétáltunk a fentebb említett gyalogos hídon České Velenicébe. A cseh oldalon mintha egy másik világba csöppentünk volna: a település kinézete és lakossága is erősen elüt az osztrák oldaltól. Elballagtunk az impozáns méretű pályaudvarra, az egykori szigorú határállomás azonban szinte teljesen üres volt, a kiterjedt vágányzaton mindössze két szolgálaton kívüli motorkocsi, a távolban egy „Kandúr” szomorkodott, a pályafenntartók udvarán egy tehervágány-gépkocsi várta a következő bevetését.

063.jpgMiután végeztünk villámgyors csehországi látogatásunkkal - mely szinte kizárólag a vasútállomásra korlátozódott - visszaindultunk és a szemerkélő esőben Gmünd központja felé vettük az irányt. A két folyó találkozásánál elterülő, 5500 lelkes városka szemet gyönyörködtető főterén azonban még körbenéztünk, mielőtt elindultunk volna haza. Közepén emelkedik a 16. századi eredetű városháza, mely első ránézésre inkább egy templomra emlékeztet, és amelyben ma a városi múzeum található.

064.jpgA keskeny, hosszúkás főteret övező házak között kétségtelenül a városháza mellett található, azzal egyidős, sgraffitóval díszített épületek a leglátványosabbak. Bár még bőven akadt volna látnivaló (többek között városfalmaradványok, kastély, templomok) a csendesen szemerkélő eső és az előrehaladott idő nyomása alatt a minél korábbi hazaindulás mellett döntöttünk. Távozáskor még egy gyors pillantást vetettünk hátra a hangulatos főtér felé, majd megkerestük a parkolóban hagyott járgányunkat és útnak eredtünk.
De volt még egy látványos akció: a két 2095-ös, valamint két 2091-es sorozatú dízelmozdony együttállása Alt Nagelberg állomáson, amiről azonban csak utólag szereztünk tudomást. Az állomási ünnepet beharangozó plakát említett ott egy "mozdonyparádét", és hazaútban kis kitérőt téve érintettük is a nevezett állomást, de nem láttunk semmit. Ha figyelmesebben tanulmányoztam volna a programleírást, ki tudtam volna számolni, mikor került sor erre a parádéra, de utólag már mindegy. Ettől függetlenül nem bántuk meg a hosszú utazást, hiszen az állomási ünnep jó buli volt. Összehasonlítva a gmündi friss és a néhány héttel korábban Almamelléken szerzett élményeinket, megállapítottuk, hogy nincs semmi szégyellnivalónk a sógorok kisvasútja előtt, a nem kicsi nagyságrendbeli különbségek ellenére Almamellék semmiben sem marad el az osztrákok egyik kedvenc keskenynyomközű vasútjától, a Walviertelbahntól.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr6914906372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.06.23. 18:58:43

Jó beszámoló! A deltavágány története (is) szerepel a vasútról szóló cikkemben: www.benbe.hu/gallery/advent-weitraban/story.php

okleveles naiv 2019.06.24. 10:35:31

Jópofa kis motorvonatok, a VT8 is, és a csehek is.
Ránézésre az osztrák állomások egy nagyságrenddel tisztábbak, rendezettebbek, példát vehetne róluk a MÁV.

Tastam 2019.06.24. 21:19:11

@Benbe: Köszönöm. A delta története pedig mostanáig valahogy elkerülte a figyelmemet.
süti beállítások módosítása