Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

A Zselici Csühögő napja

2019.06.16. 06:30 Tastam

015.jpgBaranya északnyugati sarkában, a Zselicség gyönyörű környezetében vegetál hazánk legszűkebb nyomtávú erdei vasútja. Sok idő, talán egy emberöltő is eltelt azóta, hogy utoljára ott jártam, időszerű volt ismét meglátogatni ezt a vasutacskát. Május elején éppen a külső-somogyi Nagybajom községben töltöttünk el néhány napot a környék nevezetességeinek megismerésével, a lehetőség tehát adta magát az onnan mindössze egyórányira, Almamellék szélén található, "Zselici Csühögőnek" is nevezett vasút meglátogatására. Akciónkra éppen a kisvasút napján, május 11-én került sor, de természetesen nem volt véletlen, hogy éppen erre az időintervallumra időzítettük a nagybajomi pihenésünket. Csupán az időjárás okozott némi izgalmat, mivel erősen csapadékos időszakban érkeztünk Somogyországba. Előző napon, még odaútban kifogtunk egy kiadós esőt, azonban szombatra kellemes időjárást jeleztek elő az időjósok. És láss csodát, a "nagy nap" reggelén vidám napsütésre ébredtünk, így a finom reggeli után jó hangulatban indultunk Almamellék falucska irányába.

Igazi különlegesség ez a nagyon keskeny nyomközű vasút, mondhatjuk úgy is, hogy ő a nagy túlélő. A MÁV Kaposvárt Szigetvárral összekötő normál nyomközű vasútjához csatlakozva, annak megnyitása után egy évvel, 1901-re készült el a bő 7 kilométer hosszú, 600 mm-es nyombőségű sínpálya. Építtetője a környék birtokait magának tudható Biedermann Rezső báró, aki a vasutat elsősorban az erdeiben kitermelt fa nagyvasútra fuvarozására szánta, de szállították az apró vagonok a németlikafai hamuzsírégető és üveghuta termékeit és mindenféle mezőgazdasági cikkeket, valamint utaztak a kisvonaton a báró alapította iskolába a környéken lakók gyermekei is. Több szárnyvonal is épült a Sasrétre vezető fővonalhoz, ezeket azonban a teherszállítás visszaszorulásával párhuzamosan felszedték. Kezdetben a vonóerőt lovak szolgáltatták, az első motoros mozdony az 1955-ös esztendő végén érkezett Almamellékre. A személyszállítás színvonalát 1965-ben két, Dunakesziről érkezett villanyvilágítással, kályhafűtéssel ellátott kocsi emelte magasabbra, e két jármű ma is a vonalon közlekedik. A normál nyomközű vasút 1977. január 1-jei megszűnése után a kisvasút szokatlan módon nem állt le, hanem folyamatosan üzemelt tovább. A gépjárművek számának növekedésével "összhangban" a teherfuvarozás egyre csak csökkent, míg végül 1991-ben teljesen leállt. A személyszállítás azonban a mai napig töretlen, kezdetben hétköznapokon jártak a vonatok, néhány éve azonban - a turisztika igényeihez alkalmazkodva - csak hétvégén van forgalom.

016.jpgAlmamellék a Kaposvár és Szigetvár között húzódó 67-e országúton közelíthető meg, melyről egy mellékútra letérve mintegy 4,5 kilométer megtétele után érünk be a faluba. A település első írásos említése 1492-ből ismert, temploma 1890-re épült meg. A falu a nevét az Almás patakról kapta, melynek völgyében elterül. Nyugodt, csendes hely, az említett bekötőút még áthalad néhány falun, majd véget ér, ezért Almamelléken az átmenő forgalom elenyésző. A "csühögő" az egykori normál nyomközű vasút állomásától indul, azt pedig a falun túl találjuk meg.

017.jpg A hely művészettörténeti érdekessége, hogy 1977-ben itt készültek Zsombolyai János mára legendává érett filmjének, a Kihajolni veszélyes!-nek a külső felvételei. Az alkotás egy állomás mindennapjait bemutatva tart görbe tükröt az akkori társadalmi-politikai élet elé. A helyszín ideális volt, mivel a vasúti közlekedés már hónapokkal korábban leállt, ezért nyugodtan, a forgalom zavarása nélkül lehetett dolgozni, ugyanakkor egy hiteles vasúti miliő fogadta a filmeseket. Az életszerűség kedvéért a forgatást megelőzően egy mozdony többször is végigjárta az állomás vágányait, hogy a sínek fényesek legyenek. Az alkotásban egy rövid jelenet erejéig a keskeny nyomközű vasút is szerepet kapott.

018.jpg A felvételek elkészítése előtt az állomásépületen kisebb átalakításokat hajtottak végre, a magára hagyott ház azonban a múlt évezred végére romos állapotba került. Szerencsére a közelmúltban sikerült megszervezni a helyreállítását, sőt állami közreműködéssel komoly fejlesztések is megvalósultak a régi állomás területén. A mintegy százmillió forintból megújult a keskeny nyomközű vágányzat, szintén felújítást és részben új funkciót kapott a régi pályamesteri iroda, a raktárépület és a mozdonyszín. A szinte ékszerként csillogó ódon indóház előtt a kisvasút százéves fennállására alkotott emlékoszlop büszkélkedik.

019.jpg Az épület jelenleg a keskeny nyomközű vasút állomásépülete, bár a hagyományostól némileg eltérő módon. A földszinten, ahol annak idején a szolgálati helységek voltak, ma kis kiállítás látható, a gondosan kezelt bemutató központjában egy, a "Csühögő" kezdeti időszakára emlékeztető lóvasúti vonat látható. Körülötte néhány tárgyi emlék mellett az erdő életét bemutató installációkat tekinthet meg az érdeklődő, a térség közlekedésének fejlődését (lovasszekér -> erdei vasút) pedig apró makettek mutatják be. Engem talán az a néhány, az erdőt és vasútját ábrázoló rajz fogott meg, melyeket egy egyszerű favágó bácsi alkotott.

Az épülettel szemközt a közelmúltban felépített, a vagonok időjárás elleni védelméről gondoskodó nyitott kocsiszínben egy vasúti relikviagyűjtemény volt megtekinthető. Tulajdonosa elmesélte, hogy sikerült megszereznie a szomszéd falu régi állomásépületét. Lakását az emeleten rendezte be, a földszinten pedig a vasúttörténeti gyűjteményét fogja elhelyezni és - tervei szerint - bemutatható állapotba hozni. Az épület végében kapott helyet az alkalmi járműbemutató, mely két darabból, egy hajtányból és egy C 50-es motoros mozdonyból állt.

023.jpg Ezután egy sátorban megvettük a menetjegyet, amely a "Csühögő" napján akciós volt, azaz két utazásra lehetett igénybe venni - egy oda- és egy visszavonatozásra. A szerelvény azonban még nem állt a peron mellett, de hamarosan várható volt az érkezése Sasrét felől. Hogy lefotózhassam, elsétáltam kb. kétszáz métert a vonal mentén az egykori szárnyvonal kiágazásához. A kisvasút története folyamán a törzsvonalból több mellékvágány ágazott ki, ezek száma és hossza az aktuális szállítási feladatoknak megfelelően változott. E régi szárnyvonalak egyetlen emléke a képen látható rövidke sínpár, melyen két teherkocsit tárolnak.

024.jpgVégre befutott a várt vonat is. A kisvasút napja alkalmából különmenetrend volt érvényben, a normál hétvégeken szokásos három pár vonat helyett szinte folyamatos közlekedés volt Almamellék és Sasrét között. A szokásosnál jóval nagyobb utasmennyiség – mely főként a kiváló kirándulóidőnek volt köszönhető - szükségessé tette a teljes utasszállító kapacitás bevetését. Mivel a vonalon vonatkeresztezésre nincs lehetőség, vagyis egyidőben csak egy vonat közlekedhet, ezért a négy személyvagon mindkét végén egy-egy mozdonnyal "ingavonatként" járt fel, s alá.

025.jpgMikorra visszaértem az állomásra, a vonatra már felszálltak a Sasrétre tartó utasok. A szerelvény hamar megtelt, pedig még kb. negyedóra volt az indulásig, de útitársaim szerencsére foglaltak egy helyet számomra. A két, teherkocsiból átépített nyitott lett előbb tele, de a nagy ablakainak köszönhetően a zárt, Dunakeszin épített vagonban is kellemesen mozgott a levegő. A menetrendben előírt időpontban a vonat meg is lódult, a hangulatos utazás folyamán a kocsisor andalítóan csattogva falta a kilométereket.

026.jpgA robogás szűk 25 percig tartott, amikor a vonat megállt Kikerics megállóhelyen. Itt a vonatszemélyzet kiterelte a jónépet a kocsikból, a vonat nem ment el a sasréti végállomásig. A kis ideig tanácstalanul várakozó sereglet végül kihasználta az egyetlen kínálkozó lehetőséget: az utasok átgázoltak a széles rétet keresztező, fűnyíróval képzett "ösvényen", ahol aztán kirakodóvásáron, a gyermekek pedig különböző játéklehetőségek igénybe vételével múlathatták az időt.

027.jpgVásárolgatás helyett néhányszáz méteres séta árán hamarosan megérkeztünk az impozáns vadászházhoz. A svájci hatást keltő épületet, akárcsak a kisvasutat, Biedermann báró építtette, napjainkban szállodaként funkcionál. A vadászházzal átellenben, egy mezőn állíttatott fel szűk évszázaddal ezelőtt az akkori főerdész egy lourdes-i szűzanya szobrot, melyet egyedülálló módon egy hatalmas bükkfából kivájt "barlang" védett az időjárás viszontagságaitól. A múlt század ötvenes éveiben megsemmisült műalkotás helyébe került a 2017. október 8-án felszentelt új Mária-szobor, Vanyur István alkotása.

028.jpg A vasút egyetlen megmaradt szárnyvonala a Sasréttől nem messze kiágazó, Lukafára vezető sínpár. A vonalon az elmúlt években a közlekedés szünetel, bár a sínpár tudomásom szerint használható állapotban van. A vasutat egyébként faaljakra erősített 7, illetve 9 kilogrammos sínek felhasználásával építették meg, a legmagasabb alkalmazható sebesség óránként 12 km. Sem biztosító-, sem távközlő berendezést nem telepítettek, az erdei vasutasok szükség esetén a nyilvános távbeszélő-hálózaton tudnak kommunikálni.

029.jpg A korábban már említett korszerűsítések alkalmával a kisvasút valamennyi megállóhelye azonos terv alapján megépített, napelemes világítással ellátott magasperont kapott. Jámborka mh., mely egy közelben eredő forrásról kapta a nevét, a préri közepén található. Meglehetősen furcsán fest az idilli természeti környezetben az ormótlan betontömb a mozgáskorlátozottak számára épített rámpájával, főként annak fényében, hogy az odavezető ösvény egy nem létező hídon át keresztezi az erdei utat szegélyező vizesárkot...

Bár a zsebünkben volt a "két útra szóló" menetjegy - amellyel végül még az egyik irányba sem sikerült beutazni az amúgy sem hosszú vonalat -, úgy döntöttünk, hogy gyalogosan térünk vissza Almamellékre, hogy menet közben fotókat készíthessünk a Zselicség csühőgőjéről. Bár a létesítmény hivatalos elnevezése szerint erdei vasút, valójában erdőben csak nagyon rövid szakaszon halad, sokkal inkább széles mezőket szel át. Ennek ellenére elég változatos fotótémák közül válogathattunk.

037.jpgAmikor visszaértünk Almamellékre, még egyszer körülnéztünk. Az állomással kapcsolatban mindenképpen szót érdemel, hogy itt található Magyarországon az egyetlen keskeny nyomközű átszelési (vagy ahogy általánosan nevezik: angol-) váltó. Amint a képen is látható a pályaudvar vágányzata szinte vadonatúj, sok nagyvasúti mellékvonal megirigyelné ezt a betonaljakra fektetett pályatestet. A nyílt vonal azonban még a régi, bár az állomás szélén felhalmozott betonalj-rakás alapján feltételezhető, hogy a felújítás folytatódni fog.

038.jpgBúcsúzóul vessünk még egy pillantást az állomásépülettel szemközt kiállított kis mozdonyra! E járműnek szigorúan véve semmi köze sincs az almamelléki vasúthoz, csupán azért áll itt, mert szolgált a vonalon egy ugyanilyen típusú vontató.  Az MD-sorozatú mozdonyka a mohácsi farostlemezgyárból került a Zselicségbe, egyelőre kiállított objektum, de a hírek szerint tervbe van véve a működőképes állapotba hozatala. Mögötte egy, a vasútüzem saját kivitelezésében létrehozott személyvagon áll. Véleményem szerint az lenne a legjobb megoldás, ha ez a kocsi helyrepofozva az MD-40-nel együtt közlekedhetne Almamellék és Sasrét között.

Vegyes érzelmekkel távoztam Almamellékről. Természetesen én is örülök, hogy a Zselici Csühögő megmarad, sőt a látható fejlesztések azt sugallják, hogy gazdája hosszabb távon is számít rá. De mégis van itt egy "de". Az újonnan épített magasperonok megfelelnek a jelenkor előírásainak, kényelmesek, azonban - véleményem szerint - rondák, nem illeszkednek a környezetbe és tönkreteszik a kisvasút hangulatát, melynek így elvész a romantikája is. De az ifjabb generáció már így ismeri meg, nekik ez természetes, illeszkedik a mai elvárásokhoz, hát legyen. A lényeg, hogy a Csühögő nem tűnik el, hanem reméljük, még nagyon sokáig szállítja utasait a Zselicség lebilincselő vidékén.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr2914894556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

konzol1 2019.06.18. 20:57:10

Azt írtad, hogy hazánk legszűkebb nyomtávú erdei vasútja. Ezek szerint még 600 mm-nél is keskenyebb? (Mert Kemence 600-as.)

Tastam 2019.06.19. 10:21:35

@konzol1: Nem keskenyebb, mindkettő egyforma, csak a kemencei múzeumvasút, ami pedig - legalábbis számomra - más kategória. És nem feledkezhetünk meg a gödöllőiről sem, amely szintén 600 mm-es, de annak a besorolásában egyelőre bizonytalan vagyok.

konzol1 2019.06.19. 20:53:41

Értem, köszönöm!
Jó, hogy írtál erről a kisvasútról, mert régen jártam arra, és nem is ültem a vonaton.
Várom a hasonló beszámolókat!
süti beállítások módosítása