Építtetője a Torontáli HÉV. volt, mely társaság rendes nyomtávolságú vonalai közé csöppent ez a kisvasút, melyről írásunk szól. Születésénél két ember bábáskodott, gróf Csekonics Endre zsombolyai földbirtokos, a Torontáli HÉV Rt. vezetőségi tagja és Rónay Jenő, kiszombori földbirtokos, Torontál Vármegye főispánja, a Torontáli HÉV Rt. egyik alapító tagja. Életre hívója a mindinkább fellendülő gazdaság és ipar szállítási igényeinek kielégítése volt, a személyszállításra csak másodlagos feladatként gondoltak.
1894-ben megtartják a Nagybecskerek-Kiszombor között vezetendő, 127.4 km hosszúságú, úgynevezett III. rangú, 760 mm nyomtávolságú vicinális közigazgatási bejárását. Az építési engedélyt a Kereskedelemügyi Minisztérium 1897.VI.24.-én adja ki 25.261/1897 iratszámmal, de már csak Zsombolyáig. Az építési és forgalmi eszközök költségére 1 258 000 Forintnyi alaptőke lett előírva.
A vasútvonal kezdető szakasza Nagybecskerek utcáin-terein haladt, a helyi forgalmat is felvéve. Alépítményének koronaszélessége 3 méter, a legnagyobb emelkedés/esés a városi szakaszon 15 ezrelék, a városon kívül 10 ezrelék, a legkisebb ívsugár 50 méter. A felépítmény 10.9 kg/fm acél sínekkel bír, a pályára engedélyezett sebesség 30 km/h. Építési költsége 16 800 Forint volt kilométerenként. A 67 kilométeres pálya mintegy 40 kilométeren át a Csekonics-birtokon haladt keresztül.
A 40 méteres fesztávolságú Béga híd terhelési próbája 1898-ben
1898.X.20-án – némi csúszással az eredetileg tervezett elseje helyet – megindult a menetrendszerinti korlátozott közforgalom, napi négy személyvonat párral. A vonatokat az aradi Weitzer János Gép-, Waggongyár és Vasöntőde Rt. által gyártott kétcsatlós, szerkocsis gőzmozdonyok továbbították, Nagybecskerek belvárosában haladtukban a Magyarországon szokatlan harangjaikkal kolompolva. A mindhárom – első, másod és harmad - kocsi osztályt felvonultató személykocsi park gőzfűtéssel volt felszerelve! A tehervagonokba lovakat, szarvasmarhákat, valamint ömlesztett gabonát tilos volt rakodni, közúti járművekre pedig 1.6 m szélességi és 4.15 m hosszúsági korlátozás volt érvényben.
1900-tól a HÉV vonalainak és így természetesen a kisvasútnak is a kezelője a Magyar Királyi Államvasutak lett, ami a járműállomány MÁV pályaszámokkal való átnevezésével is járt.
A Nagybecskereki cukorgyár létesítése ügyében az érdekeltség 1910.I.16-án Nagybecskereken értekezletet tartott, mely tudomásul vette, hogy a gyár létesítésére már van ajánlattevő tőkés, akinek feltételei a következők:
A gyár az üzemet 1911. augusztusában kezdené meg és így azoknak, kik a cukorrépa-termelésre vállalkoznak, már 1911. tavaszán kellene a magot elvetni. A gyár métermázsánként 2.10 Koronáért veszi át a répatermést, mégpedig mindenütt, ahol van helybeli vasút vagy hajóállomás.
Hogy a szállítás minél kényelmesebb legyen, a gyár gazdasági vasutak berendezésére a szükséges tőkét 4% mellett hajlandó a termelők rendelkezésére bocsátani, akik azután ezt a gazdasági vasutat minden egyéb szállításra is felhasználhatják.
A felépült cukorgyár még nagyobb teher és személyforgalmat generált, ezért a HÉV újabb gőzmozdonyokat vásárolt MÁV 399,002-003 pályaszámmal, nőtt a személykocsipark, MÁV ABm 13, Bm 33, Cm 55-57 (Hardy-féle légűrfék) és Cm 65-67 (Knor-féle légfék) pályaszámú személyvagonokkal, illetve 20 darab 10 tonna raksúlyú négytengelyes nyitott tehervagonnal, MÁV Jka 381-400 pályaszámmal. A személykocsikat a fővárosi Magyar-Belga Fémipargyár Rt. a tehervagonokat a szintén fővárosi Roesseman & Kühnemann cég gyártotta és szállította. A Csekonics uradalom is igyekezett felzárkózni a HÉV mögé, ekkor vásárolta az ERZSI névre keresztelt gőzmozdonyt.
A növekvő forgalom miatt 1912-ben és 1913-ban újabb MÁV mozdonyok és uradalmi vasparipa állt munkába.
Az I. Világháború kitörésekor az uradalmi vonalak hossza cirka 50-60 km körül lehetett, ebből egy vonalat ismerünk pontosan: a Csősztelep – Gyula major vonal hossza 26 392 méter, rajta 44 darab lóréval.
Trianon után a kisvasút a Szerb-Horvát-Szlovén Királysághoz került, ami nem meglepő, hiszen a Bánát már 1919 óta Szerb megszállás alatt volt. A rác-oláh államhatár a Zsombolyai téglagyár kerítése volt, itt említsük meg, hogy a Hungária Gőztéglagyár Rt.-nek is volt - feltehetőleg a HÉV vonalhoz csatlakozva - 760 mm nyomtávolságú iparvasútja, hossza 1914-ben 5 799 méter, hozzá 37 darab kocsival és ló üzemmel.
Hamarosan az 1924-es határkiigazítás miatt a vonal, Németcsernye és Júliamajor között el lett vágva és a Júliamajor-Zsombolya szakasz Romániához került, ahol ismeretlen időpontban felbontották. A Jugoszláviában maradt vonalon a szerelvények két évig Júliamajorig közlekedtek, majd 1926-ban a kisvasút pályáját Kláriig meghosszabbították, a 8 kilométeres szakasz a forgalomnak átadva 1926.III.28.-án.
A Nagybecskerek belvárosán keresztül haladó szakaszon (4 635 vfm) a forgalom 1932.XI.20.-án megszűnt. Viszont épült helyette elkerülő pálya: Nagybecskerek-Nagybecskerek Gyártelep között a nagyvasúttal fonódott szakaszként, majd innen Bégafőig már csak kisvasútként.
1936-ban a vegyesvonatok 25 km/h, a tehervonatok 20 km/h sebességgel közlekedtek.
A II. Világháborút komolyabb károk nélkül túlélte a kisvasút. A kisvasutat fénykora is erre az időpontra, az ’50-es évekre, a ’60-as évek elejére tehető.
Vontatott jármű állomány 1963-ban:
- 1 osztályú személyvagon – 4 darab
- 2 osztályú személyvagon – 10 darab
- kalauz és postakocsi – 4 darab
- fedett tehervagon – 45 darab
- nyitott tehervagon – 79 darab
Elkerülte viszont a dízelesítés a kisvasutat, az mindvégig a gőzmozdonyok erejére támaszkodott.
Cm 55-57 és Cm 65-67 psz. kocsi
Jka 381-400 psz. kocsi
Végül bekövetkezett az, ami a közúti közlekedés térnyerése és a kisvasút fejlesztésének elmaradása okozott: a lassúvá és gazdaságtalanná váló vonalon 1968.V.25.-én a személyforgalom megszűnt. A lassúság: 1967- ben a személyvonatok 20, a tehervonatok 15 km/h sebességgel közlekedtek, a 13+00 – 14+10 és 21+10 – 22+30 szelvénypontok között 15, Magyarcsernye és Németcsernye állomásokon 5 km/h lassújelekkel.
A cukorgyár miatt a teherforgalom azonban megmaradt 1969. májusáig: ekkor a Béga felett átívelő híd a Duna-Tisza-Duna csatorna építése miatt elbontásra került, ezzel lehetetlenné téve a további teherforgalom fenntartását. Végezetül 1970-ben a kisvasút vágányzatát felbontották.
A JZ An 2260 és An 2263 pályaszámú kocsikból hétvégi víkendház lett, a valaha grófi ELZA lokomotív pedig nagy túlélőként a Mokra Gorai Múzeumvasúton pöfög a vasútbarátok nagy örömére.
1, - A Torontáli Helyiérdekű Vasút Rt. vonalai:
|
építési engedély kiadva |
hossza |
átadva |
Nagybecskerek – Párdány |
1887.III.30. – 12.820 iratszámon |
54 km |
1889.V.4. |
Szécsány – Nagymargita |
1887.III.30. – 12.820 iratszámon |
36 km |
1889.V.4. |
Nagymargita – Versecz |
1890.VII.1. – 39.748 iratszámon |
18 km |
1891.VII.14. |
Nagybecskerek – Pancsova |
1892.XII.7. – 78.561 iratszámon |
65 km |
1894.IV.9. |
Párdány – Zsombolya |
1895.V.14. – 35.584 iratszámon |
41 km |
1895.XII.15. |
Szécsány – Számos – Alibunár |
1897.XII.1. – 74.622 iratszámon |
44 km |
1898.IX.23. |
Nagybecskerek-Zsombolya |
1897.IV.24. – 27.261 iratszámon |
66 km |
1898.X.20. |
Számos – Antalfalva |
1897.XII.1. – 74.622 iratszámon |
21 km |
1898.XI.24. |
|
|
345 km |
|
2, - A vasútvonal távolsági mutatója és szolgálati helyeinek nevei:
Távolság: |
Név: |
Régebbi név: |
JDZ – JZ 192x-196x |
0 km |
Nagybecskerek-Bégapart |
1907.V.1.-ig Nagy-Becskerek Bégapart |
Велики Бечкерек/Veliki Bečkerek > 1935. Petrovgrad > ? Zrenjanin |
1 km |
Német-utca |
|
- |
2 km |
Ferenc József tér |
|
- |
2 km |
Korona szálló |
|
Gostiuna Krona |
3 km |
Temesvári-utca |
|
Temisvarška-ulica |
3 km |
- |
|
Veliki Bečkerek Spomenik |
4 km |
Nagybecskerek vámház |
1907.V.1.-ig Nagy-Becskerek Vámház mrh. |
Veliki Bečkerek Carinara |
6 km |
- |
|
Veliki Bečkerek Predgradje |
10 km |
Bégafő megállóhely |
1911.X.1.-ig Klekk téglagyár mrh. |
Klečko Polje |
11 km |
Bégafő |
1911.X.1.-ig Klekk1 |
Klek |
18 km |
Katalinfalva |
|
Katarina |
18 km |
Katalinfalva megállóhely |
|
Katarina stanica |
21 km |
Bégaszentgyörgy |
1907.V.1.-ig Béga-Szent-György |
Begej Sveti Djuradj > Žitište |
27 km |
Törzsudvarnok |
1911.X.1.-ig Ittvarnok-Rogendorf |
Banatski Dvor |
33 km |
Csősztelek |
|
Česterek |
37 km |
Pálmajor |
Pálmajor mrh. |
Banatsko Karadjordjevo |
40 km |
Jánosmajor |
Jánosmajor mrh. |
Januševac |
|
- |
|
Aleksandrovo |
46 km |
Magyarcserne |
1907.V.1.-ig Magyar-Czernya 1911.X.1.-ig Magyar-Cserna |
Noca Crnja |
48 km |
Karolinamajor |
Karolina major mrh.1 |
Karolinavac |
50 km |
Leonamajor |
Leona major mrh. |
Leonovac > Vojvoda Stepa |
54 km |
Újsándormajor |
|
Novi Majur |
57 km |
Németcsernye |
1907.V.1.-ig Német-Czernya 1911.X.1.-től Német-Cserna |
Nemačka Crnja > Srpska Crnja |
59 km |
Júliamajor |
1911.X.1.-ig Júlia major mrh. |
Julijin Majur > Radojevo |
65 km |
Újzsombolya |
1907.V.1.-ig Új-Zsombolya |
- |
68 km |
Zsombolya MÁV |
1929-ben még megvan |
Jimbolia CFR |
78 km |
Klári |
1926-ban épült |
Klarija |
1 = Az engedély okirat nem említi
3, - Gőzmozdonyok 1898-1919 között:
|
1911-ig: |
1911-től: |
Gyártva: |
Megjegyzés: |
HÉV 501 |
XXIb oszt. 6961 |
MÁV 289,001 |
1898. Weitzer, Arad 34 gysz. a, |
Mtr. próba 1898.X.12. |
HÉV 502 |
XXIb oszt. 6962 |
MÁV 289,002 |
1898. Weitzer, Arad 35 gysz. |
Mtr. próba 1898.X.12. |
HÉV 503 |
XXIb oszt. 6963 |
MÁV 289,003 |
1898. Weitzer, Arad 36 gysz. |
Mtr. próba 1898.X.12. |
HÉV 504 |
XXIb oszt. 6964 |
MÁV 289,004 |
1898. Weitzer, Arad 37 gysz. |
Mtr. próba 1898.X.12. |
HÉV 505 |
XXIb oszt. 6965 |
MÁV 289,005 |
1898. Weitzer, Arad 38 gysz. |
Mtr. próba 1898.X.12. |
HÉV 506 |
XXIb oszt. 6966 |
MÁV 289,006 |
1898. Weitzer, Arad 39 gysz. |
Mtr. próba 1898.X.20. |
|
|
MÁV 399,002 |
1911. MÁV Gépgyár 2815 gysz. 75/5 jelleg b, |
kiszállítva 1911.IX.12. |
|
|
MÁV 399,003 |
1911. MÁV Gépgyár 2816 gysz. 75/5 jelleg |
kiszállítva 1911.IX.12. |
|
|
MÁV 399,004 |
1912. MÁV Gépgyár 2869 gysz. 75/5 jelleg |
kiszállítva 1912.VIII.30. |
|
|
MÁV 399,005 |
1913. MÁV Gépgyár 3152 gysz. 75/6 jelleg |
kiszállítva 1913.IX.27. |
ERZSI |
|
|
1911. MÁV Gépgyár 2807 gysz. 99/1 jelleg |
kiszállítva 1911.XII.13. Mtr. próba 1912.I.8. |
ELZA |
|
|
1913. Orenstein & Koppel 6320 gysz. |
kiszállítva 1913.VII. |
a, - A Weitzer lokomotívok Bn2 jellegűek, szerkocsijaikat a MÁV c289,0 pályaszámmal sorozta be állományába
b, - a MÁV 399,0 sorozatú mozdonyai és a grófi masinák Cn2t jellegűek
4, - A vasútvonal 1918-ban:
Távolság: |
Név |
Megjegyzés |
0 km |
Nagybecskerek-Bégapart |
93.5 m2 MÁV-HÉV IV. oszt. típusépület |
2 km |
Ferencz József-tér |
|
2 km |
Korona-szálloda |
|
3 km |
Temesvári-ut |
|
4 km |
Nagybecskerek vámház |
75 m2 őrház irodával és váróhelyiséggel |
10 km |
Bégafő megállóhely |
75 m2 őrház irodával és váróhelyiséggel |
11 km |
Bégafő |
|
18 km |
Katalinfalva |
93.5 m2 MÁV-HÉV IV. oszt. típusépület |
18 km |
Katalinfalva megállóhely |
|
21 km |
Bégaszentgyörgy |
75 m2 őrház irodával és váróhelyiséggel |
27 km |
Törzsudvarnok |
75 m2 őrház irodával és váróhelyiséggel |
33 km |
Csősztelek |
93.5 m2 MÁV-HÉV IV. oszt. típusépület 26 km uradalmi szárnyvonal kiágazás |
37 km |
Pálmajor |
csak Csekonics Endre gróf szállítmányaira |
40 km |
Jánosmajor |
uradalmi szárnyvonal kiágazás |
46 km |
Magyarcserne |
93.5 m2 MÁV-HÉV IV. oszt. típusépület 1 939 méteres vágány a majorba |
48 km |
Karolinamajor |
|
50 km |
Leonamajor |
|
54 km |
Újsándormajor |
|
57 km |
Németcsernye |
75 m2 őrház irodával és váróhelyiséggel |
59 km |
Júliamajor |
uradalmi szárnyvonal kiágazás |
65 km |
Újzsombolya |
93.5 m2 MÁV-HÉV IV. oszt. típusépület |
68 km |
Zsombolya MÁV |
|
5, - Gőzmozdonyok, 192x-196x között:
1932-től |
eredet |
gyártva |
megjegyzés |
JDZ 70-001 |
MÁV 399,004 |
1912. MÁV Gépgyár 2869 gysz. 75/5 jelleg |
|
JDZ 70-002 |
MÁV 399,002 |
1911. MÁV Gépgyár 2815 gysz. 75/5 jelleg |
|
JDZ 70-003 |
MÁV 399,003 |
1911. MÁV Gépgyár 2816 gysz. 75/5 jelleg |
|
JDZ 80-001 |
MÁV 492,952 |
1915. MÁV Gépgyár 3798 gysz. 85/7 jelleg |
1949-1950 között itt van |
JDZ 80-002 |
a, |
1910. MÁV Gépgyár 2622 gysz. 85/3 jelleg |
|
JDZ 80-003 |
MÁV 492,964 |
1915. MÁV Gépgyár 3812 gysz. 85/8 jelleg |
1949-1950 között itt van |
JDZ 80-004 |
MÁV 492,955 |
1915. MÁV Gépgyár 3801 gysz. 85/7 jelleg |
|
JDZ 80-005 |
MÁV 492,959 |
1915. MÁV Gépgyár 3805 gysz. 85/7 jelleg |
|
JDZ 80-006 |
MÁV 492,962 |
1915. MÁV Gépgyár 3808 gysz. 85/7 jelleg |
|
JDZ 80-007 |
MÁV 492,956 |
1915. MÁV Gépgyár 3802 gysz. 85/7 jelleg |
1949-1950 között itt van |
JDZ 80-009 |
MÁV 492,965 |
1915. MÁV Gépgyár 3813 gysz. 85/8 jelleg |
|
JDZ 80-4871 |
b, |
1925. MÁV Gépgyár 4871 gysz. |
1949-1950 között itt van |
JDZ 174-001 |
MÁV 289,001 |
1898. Weitzer János, Arad 34 gysz. |
S. 1935. |
JDZ 174-002 |
MÁV 289,002 |
1898. Weitzer János, Arad 35 gysz. |
S. 1935. |
JDZ 174-003 |
MÁV 289,003 |
1898. Weitzer János, Arad 36 gysz. |
S. 1935. |
JDZ 174-004 |
MÁV 289,004 |
1898. Weitzer János, Arad 37 gysz. |
S. 1935. |
JDZ 174-005 |
MÁV 289,006 |
1898. Weitzer János, Arad 39 gysz. |
S. 1933. |
JDZ 182-001 |
MÁV 388,001 |
1896. Sigl Wiener Neustadt 3896 gysz. |
1949-1950 között itt van c, |
JDZ 182-002 |
MÁV 388,003 |
1896. Sigl Wiener Neustadt 3898 gysz. |
1949-1950 között itt van c, |
56-13 d, |
|
1913. Orenstein & Koppel 5613 gysz. |
|
a, - Lomási Erdőipari Rt. Maroshévíz-Galócás, 1 pályaszám
b, - gróf Károlyi István Hegyközi Vasút – Sátoraljaújhely – HV 2 pályaszám
c, - 1918.VIII.27.-én érkeztek Nagybecskerekre
d, - a cukorgyár gőzmozdonya, B1’n2t jelleg – 40 Lóerő
„Nagybecskerek - Délmagyarországi Czukoripar r.-t. gyártelepe. Keletkezett 1911-ben, melynek őszén már üzemét is megkezdte. Gyárt nyers és homokczukrot. Területe 75 k. hold és 23 épületből áll, melyek közül öt munkásház. A hajtóerőt 2000 HP gőz- és villamos gépek szolgáltatják. Van 12 darab 256 méter tűzfelületű gőzkazánja. Munkások száma 800-1000, a kik közül 200-250 nő. A gyár évente 1 millió mm. répát tud földolgozni. A nyers czukrot Angliába szállítják. A gyárnak van saját villamos telepe, mely a világítást ellátja, saját vízvezetéke, mely a Begából kiemeli a vizet és azt megszűrve, a gyárba vezeti és több iparvágánya.”
JZ 70-001 - Zrenjanin, cca. 1938
JZ 80-001 - Zrenjanin, kb. 1935
JZ 80-4871
6, - gőzmozdonyok főbb méretei
|
ERZSI |
MÁV 289,0 JDZ 174-0 |
MÁV 388,0 JDZ 182-0 |
MÁV 399,0 JDZ 70-0 |
MÁV 492,9 JDZ 80-0 |
Hengerátmérő |
175 mm |
200 mm |
|
220 mm |
280 mm |
Lökethossz |
260 mm |
300 mm |
|
300 mm |
300 mm |
Gőznyomás |
12 atmoszféra |
13 atmoszféra |
12 atmoszféra |
12 atmoszféra |
14 atmoszféra |
Kerékátmérő |
550 mm |
820 mm |
|
600 mm |
650 mm |
Szélső tengelytávolság |
1 260 mm |
|
|
1 400 mm |
2 750 mm |
Ütközők közötti hossz |
4 650 mm |
|
9 650 mm |
5 262 mm |
6 390 mm |
Legnagyobb magasság |
2 800 mm |
|
|
3 166 mm |
3 400 mm |
Kazán középvonal magassága |
1 400 mm |
|
|
1 560 mm |
|
Rostélyfelület |
0.4 m2 |
0.4 m2 |
|
0.51 m2 |
0.75 m2 |
Összes fűtőfelület |
13.45 m2 |
20 m2 |
|
19.6 m2 |
30.7 m2 |
Szénkészlet |
0.52 m3 |
|
1 600 kg |
630 kg |
1.5 m3 |
Vízkészlet |
600 Liter |
|
3 000 Liter |
1 150 Liter |
2 000 Liter |
Üres súly |
6.4 tonna |
|
|
8.5 tonna |
13.1 tonna |
Szolgálati súly |
8.3 tonna |
12 tonna |
|
11 tonna |
17.6 tonna |
Legnagyobb vonóerő |
1 100 kg |
|
|
1 740 kg |
2 816 kg |
Legkisebb ívsugár |
20 méter |
|
|
24 méter |
25 méter |
Tengelyterhelés |
2.76 tonna |
|
1.8 tonna |
3.66 tonna |
4.4 tonna |
Legnagyobb sebesség |
20 km/h |
30 km/h |
30 km/h |
30 km/h |
25 km/h |
Teljesítmény |
30 Lóerő |
|
|
50 Lóerő |
90 Lóerő |
Forrás:
A vasúti szállítási szolgálat kézikönyve 1912, 1918, 1929 és 1935.
Kubinszky Mihály, Nagy Tamás, Túróczy László – Ez a vonat elment… - 2009.
Milan Micic, Ferenc Nemet, Maria Siladi – Banatska Mala Pruga – 2016
Utolsó kommentek