Utolsó kommentek

  • Komlósfecskés: A szokásos kitűnő írás, élmény volt olvasni. Apró érdekesség: 1929-ben felkerült a vasúti pálya is... (2024.12.09. 15:44) APÁM VASÚTJA
  • gigabursch: Köszönöm, érdekes volt. A pálya állapotára a „gyalázatos" szó talán a legmegfelelőbb. (2024.12.07. 09:07) APÁM VASÚTJA
  • fkv.119: Nahát, bontják a csúti szart? Vagy ez még nem az? :( (2023.10.29. 17:49) Búcsú egy kisvasúttól
  • gigabursch: Nem is tudtam róla... (2023.10.28. 07:53) Búcsú egy kisvasúttól
  • Pályamágus, a sínész: A vonal történeti alapvetéseivel kapcsolatban vannak téves információk. Az elmaradó utasforgalom m... (2023.10.15. 10:22) Búcsúmenet egy vonalszakasz újranyitása apropóján
  • Utolsó 20

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

PÓTKERÉK

2017.05.15. 08:00 konzol1

1Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy adag alkatrésznek szánt BR 55-ös mozdony szerkocsim. Ezek küllős kerekekkel rendelkeztek, amik nem csupán ott mutattak jól, hanem mindenféle régi teherkocsihoz is illettek volna. Nosza, gyári tengelyről lehúz, kúpos tengelyre ráhúz, és egy kicsit sikerült is tuningolni az őskori PIKO kocsijaimon.

 

Igenám, de amikor Lajos barátom megfertőzött a FREMO-val, onnantól feltámadt bennem a vágy, hogy a régi borhordós kocsim is kaphasson futási engedélyt küllős kerekeivel. Így a múlt héten neki is estem a feladat megoldásának, a tengely egyik végéről lekaptam a kereket, a másikat megfordítottam, majd a tengelyt fúróba fogtam, előkaptam egy tűreszelő darabot, és a nyomkarimát elkezdtem kurtítani.

 1

  1. Fúrógép segítsége kell a művelethez, a kerék nyomkarimájának és hátoldalának egy részét kell lereszelni.

 

Azaz csak elkezdtem volna, mert az a dög elforgott… Keresgélés a tengelyek között, találtam egy kicsit tompább végűt, amin még bordázat is volt, és valamivel jobban rá lehetett szorítani a kereket. Óvatos nyomással megoldható volt a nyomkarima csökkentése oldalról, majd vékonyítása a kerék hátoldala felől, de másfél órát azért elszórakozhattam egy kerékpárral. Amikor megint erősebb nyomással próbálkoztam egy másik keréknél, már ennek a keréknek a lyukát is kitágította, így nem maradt más, mint pillanatragasztóval rögzíteni. Végülis kellett némi szerencse is ahhoz, hogy elég szoros is legyen a kerék-tengely kapcsolat, meg ne is alkalmazzak túl nagy nyomóerőt.

 2

  1. Az eredeti állapotú és a metamorfózison átesett kerekek összehasonlítása madártávlatból…

 

Persze az eleganciához hozzátartozik a szép felület, így mindenlátható fémfelületen kapott először egy 280-as, majd egy 600-as polírozást is. Ennek következtében a futófelület sokkal kevésbé hajlamos a kosz összegyűjtésére. (Ezt először egy Fuggerth V43-asnál tapasztaltam, aminek a sok használat miatt simára kopott a futófelülete, így a többi ilyen mozdonyomnál már én estem neki a fényesítésnek.)

 3

  1. … és oldalról…

 

Próbálkoztam még olyannal is, hogy egy finomabb recéjű tűreszelővel a kerék futófelületét is ütésmentessé tenni, de ez nem biztos, hogy annyira sikeres volt, mert a fúrógépemen már ideje lenne csapágyat cserélni.

 4

  1. ...no meg szemből

 

Az egyik kerék műanyag részét meg sikerült a polírozáskor annyira megolvasztani, hogy az abroncs leesett nagy „örömömre”… Szóval tényleg minden fázisban óvatosan kell bánni az eszközökkel.

 5

  1. A kocsi futóműve nagyrészt eltakarja a küllőket, de legalább az illúzió, meg a tudat kárpótol a látvány hiányáért. Bár lehet, hogy a csapágylemezek összébb húzásával ezen is lehet javítani.

 

Gondolkoztam azon, hogy a favázas kocsim forgóvázába is tegyek ilyen kerékpárokat, de végül lemondtam róla, mivel nincs információm arról, hogy 1960 körül küllős kerekei lettek volna.

 

Végül egy kis egészségvédelem: nem tudom, hogy a kerék anyaga (azt hiszem spiáter, vagy valami hasonló) mennyire egészséges, ezért én egy porszívó csövét odadugtam a munkavégzés közvetlen közelébe, hogy hátha segít. De ha mégsem, és az egészen finom por átmenne a szűrőkön, akkor legalább sikerült az anyaggal jól beteríteni az egész szobát.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr1112499251

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reisezugwagen 2017.05.17. 19:08:12

Üdvözöllek!
Látom megint alakítgatsz...
Én nem kísérletezgettem a Prefo/Schicht kocsijaimmal, egyszerűen Roco kereket raktam alájuk, azt hadd menjenek ......

Reisezugwagen 2017.05.17. 19:14:09

@Reisezugwagen: Persze mint te, küllős kerekeket, mivel a régi "KÉK" könyv szerint is küllős kerekek voltak az eredeti kocsik alatt.

konzol1 2017.05.17. 20:44:06

@Reisezugwagen:
A ráfordított időt elnézve először én is azt gondoltam, hogy ez kísérletnek jó, de másra nem nagyon. Aztán amikor megláttam a ROCO küllős kerék árát valahol a neten, akkor rájöttem, hogy annyira nem gazdaságtalan. A közel 1400 Ft-os darabárat alapul véve kijön egy közel 2000 Ft-os órabér. Jó, nem olyan szép a kerék... Az is igaz, hogy nem pusztulnék bele a 2750 Ft-os árba sem, de lusta vagyok utánajárni. Akkor inkább reszelgetek... :-)

konzol1 2022.02.21. 17:36:49

Hááát.... Régen írtam a cikket. :-) Majdnem 5 éve.
De azért az ROCO kerék, mégsem barkácsolt régi PIKO.
süti beállítások módosítása