Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

TÉMA ÉS VARIÁCIÓK

2017.02.13. 09:49 konzol1

Bár a címet Veöres Sándortól kölcsönöztem, de ígérem, következő sorokban egy szó sem esik költészetről, viszont vasútmodellezésről annál inkább.

 A II. világháború folyamán Magyarországra került olasz eredetű kocsiknak több válfaja volt. Most az FS eredetileg F, majd Ghms jelű kocsija vasajtós változatának készítését mutatom be. 

A PIKO kocsiból előállított Gu 166820-as kocsi sikerén felbuzdultam, és úgy döntöttem, megpróbálkozom annak vasajtós változatával. A rendelkezésemre álló képek alapján azt valószínűsítem, hogy ez a típus talán gyakrabban fordult elő a MÁV-nál, mint faajtós társa. Persze lehet, hogy csak a véletlen műve, hogy erről a típusról több kép került a látókörömbe.

 1

  1. Az acélajtós változat (Fotó: Finta Béla / Tóth Sándor gyűjteménye)

 

Lássuk akkor, hogyan is kell elkészíteni a kocsit! Először bejelöltem azt a vonalat, ami mentén kell a furatokat elkészíteni. Ez a sarkoktól kiindulva történt meg egy 2-es fúróval.

 

2

  1. Célszerű bejelölni a fúrási helyek középvonalát





    3

  2. Fúrás után még reszelni szükséges

 

A fúrás után az ajtó helyét nagyon pontosan, legalább 0,1, de inkább 0,05 mm pontossággal kell kireszelni, hogy az illesztés szép legyen. Arra is figyelni kell, hogy a régi ajtókeret, görgők, stb. megmaradjanak. Ezért a sarkoknál a szögletes kivágást már egy éles sniccerrel biztosítottam. Az ajtót egy 1,5 mm vastag polisztirol lemezből vágtam, reszeltem ki.

 

4

  1. Az ajtók 0,5 mm-es polisztirol lemezből készültek, amit nagyon pontosan kell méretre alakítani, majd a helyére is illeszteni

 

(Egy kis munka és egészségvédelem: annak érdekében, hogy minél kevesebb por menjen a légutamba, a reszelést egy porszívó csövének védelme mellett szoktam csinálni.)

Az ajtók merevítését biztosító szögacél utánzatot a Mikromodell készítette el 3 dimenziós nyomtatási technológiával. Az első két kocsinál még saját magam vágtam, illesztettem egyenként a helyükre – bele is őszültem… Aztán rájöttem, hogy egyszerűbb és szebb a komplett keretet fogantyústul elkészítteni.

 

5

  1. A kézzel összeállított szögacél keretes ajtó

 

A fellépők egyenkénti hajlítgatása sem volt ínyemre, így azt is sorozatban készítettem el. Az U alakra meghajtott rézdrótokat felragasztottam egy PS lemezdarabra, satuba fogtam, majd egy merev eszközzel egyszerre hajtottam rajtuk kb. 45 fokot.

 

6

  1. A satuba fogott és meghajlított fellépők oldalnézetben…


    7

  2. és kiszedve a satuból

 

Mivel kétszeres hajlítás szükséges, így a műveletet meg kellett ismételni egy másik fogásból.

 

8

  1. Másik fogás és egyengetés

 

Az alvázat oldalról meg kell fúrni az ajtók bal oldalánál, és a fellépőket a furatba kell rögzíteni, természetesen majd a festés, lakkozás után.

 

9

  1. A fellépők rögzítése furatokban történik. Ha elég passzentos, akkor ragasztás sem szükséges.



    10

  2. A prototípus kocsi a kocsiszekrény festése után

 

A matt alapszínre föltétlen kellett egy fényes lakkréteget fújni annak érdekében, hogy a matrica ne virítson fényesebben a környezeténél a végső félfényes lakk felhordása után. A feliratokat magam szerkesztettem, de a nyomtatást már a Szabados Roland végezte. A matricák elhelyezésekor Revell matricalágyítót használtam, nekem eddig ez jött be a legjobban.

 

11

  1. A kocsitípus fékes…

 

A feliratokat először egy fékes kocsihoz készítettem el, a Gu 166269-es pályaszámú kocsi tehervonati fékkel rendelkezett. Erre a dupla csík utal a kocsi sarkain.

A kocsit az első képen látható pályaszámmal is megszerkesztettem, de még a bérbeadás előtti, friss revíziós állapotában. A kocsi sarkán az egyetlen csík az átmenő fékvezetéket jelöli, tehát fék nélküli volt. Ehhez természetesen a féktuskókat le kellett vágni a kocsi alvázáról.

 
12

  1. …és „féktelen” változata

 

Végül pár szó arról, hogy mibe is kerül egy ilyen kocsi előállítása. A közvetlen anyagköltség nem túl nagy, mert a kocsit meg lehet kapni már 1000 Ft-ért is hibátlan állapotban. Persze ehhez kell azért figyelni a hirdetéseket is, mert van sok kereskedő, kupec, akik nem restellnek 2-3000 Ft-ot is kérni egy ilyen modellért. Célszerű lehet ismerős modellezőktől is érdeklődni, hogy nincs-e ilyen kocsiból elfekvő darabjuk. Egy festékes doboz kb. 500 Ft, de ebből több szín kell (a lakkokon kívül), hogy a megfelelő árnyalat kikeverhető legyen. Ha alkidgyanta festéket használunk (Revell, Humbrol enamel), akkor ahhoz a gyári, meglehetősen drága hígítón kívül használható a közönsége szintetikus hígító is, melynek literje kerül felébe-harmadába, mint a gyárinak a 100 ml-je. Persze a nagyobb mennyiség nem a hígításhoz, hanem a retuspisztoly és az egyéb eszközök festés utáni tisztításához kell. Ha akrilfestéket használunk, ott már a megfelelő festési minőséghez kötelező a gyári, szintén borsos árú hígító. Hogy van-e ezeknél olcsó eszköztisztítási lehetőség, nem tudom.

A matricázás ára sokmindentől függ: matrica alap, készítő ára, ki szerkeszti meg, postaköltség, stb. Talán nem tévedek nagyot, ha az anyagköltséget 3500-4500 Ft-ra taksálom összességében. Erre rakódik rá az időigény. Bár ezt pontosan sohasem írtam össze, egy ilyen kocsin csak a matricák precíz elhelyezése kb. másfél-két órát vesz igénybe. Ezt alapul véve, talán nem túlzok, ha összességében 4-5 órát számolok egy kocsira.

Viszont ha elészülünk a modellel, lesz egy III-as korszakos egyedi darabunk, amivel színesíthetjük az egyébként meglehetősen szűkös, és esetenként meglehetősen drága gyári kocsiállományt.

4 komment

Címkék: piko modellvasút vasútmodell terepasztal teherkocsi MÁV Scale H0 modellvasút építés H0 tehervagon vasútmodell átépítés

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr2312252390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reisezugwagen 2017.02.14. 17:01:16

Gratulálok, nagyon jók lettek! Még mindig imádom a modelljeidet nézegetni.....
A múltkori tartálykocsi után mindjárt kettő fedett kocsi..... na mi lesz a következő?? Gondolom most már valami személykocsi ....
Üdv és további sikeres alkotást!!!
Reisezugwagen

konzol1 2017.02.14. 18:59:56

@Reisezugwagen: Köszönöm!
Most kezdtem írni a következőt, ami még szintén teherkocsikról szól, de aztán tényleg jön valami személykocsi.

recklamal 2018.04.25. 20:32:54

Weöres Sándor, könyörgöm!

konzol1 2018.04.25. 21:56:12

@recklamal:
Könyörgés nélkül is megértem, hogy elírtam, könyörgöm! :-)))
süti beállítások módosítása