Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasút (12) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Első N-es állomásépületem

2015.10.18. 18:36 Btx

09.JPGMiután crash beszámolt a saját állomásépületének elkészítéséről kedvet kaptam én is hozzá, hogy a tapasztalataimat egy bejegyzés formájában megírjam nektek. Kb. másfél éve álltunk neki IST-tel egy nyíltvonali megálló, Nagyhát megépítésének, amelyet az idei Temofeszten szerettünk volna a klubunk moduljai közé beépíteni. Augusztus végére realizálódni is látszott a dolog, a modulok megkapták a terepet - még apróbb csinosítgatás és némi fásítás volt hátra - így állomásépület terén is lépni kellett valamit. Maga a ház szerencsére nem egy építészeti műremek boltívekkel és oszlopokkal, viszont nem is szabványépület, így esélytelen volt bármi hasonlót is találni. Év közben egyszer már kivágtam papírból a megfelelő méret megtalálása miatt, azonban ferenc73-nak köszönhetően a MÁV-levéltárból hozzájutottam az eredeti tervrajzhoz, így már jóval könnyebb dolgom volt.

Tehát valami ilyesmi lenne a cél:

08.JPG

Crash-sel való egyeztetés után első körben az Adobe Illustrator-ban akartam megrajzolni, majd CNC-vel megcsinálni, azonban hirtelen felindulásból és az idő szűke miatt is úgy döntöttem inkább megpróbálom szikével kivágni - így megspórolom az Illustrator megtanulására szánt időt. Mivel már olvastam korábban laacush blogján egy házak építésével kapcsolatos cikket úgy döntöttem az ő tanácsát is kikérem a megfelelő anyag választásával kapcsolatban. Így végül egy vasárnap reggel kitettem az asztalomra az egy milliméteres sztirol lapot, és nagy lendülettel nekiláttam a műveletnek.

Azaz csak láttam volna, ha tudtam volna egyenesen vágni a sztirol lapból. Azonban bárhogy húztam a sniccert vagy eltolta a vonalzót a csúszós műanyagon vagy a kés nem annak mentén ment, hanem megindult a másik irányba. A nyerő taktikára csak aznap délután jöttem rá, ez pedig a következő: nagyon vékony szikével épp leheletnyit rányomva többször végig kell húzni a vonalzó mentén, így nem fogja eltolni. 4-5 húzás után jöhet az egyel nagyobb, majd végül a klasszikus tapétavágó sniccer. Ugyanis ha már van egy kialakult vájat akkor abból ha ügyesen csinálja az ember már nem ugrik ki az eszköz. És ha vastagságban kb. a felén túl vagyunk nem is fontos végig vágni mert ettől a ponttól már el is lehet törni.

Tehát tökre megörültem volt egy darab falam, most rá kellene tenni az ajtót meg az ablakot. Előbbi könnyű, mert a padlótól megy tehát csak 3-at kellett vágnom. Ha nem elég széles, a legapróbb meg a közepes szikével tágítottam a résen. Az ablak viszont melós, mert gyakorlatilag egy lyukat kell vágni a sztirolba. Biztos van jobb taktika is én maradtam a szikénél, és ezzel elég sokat el lehet pepecselni. Érdemes itt is vonalzót használni ha nem akarjuk, hogy ferde legyen a keret és érdemes először egy kisebb négyszöget vágni, majd azt tágítani. Ugyanis ha túl nagy lehet elölről kezdeni az egészet (ajtóstól falastól)... Ami pedig fontos, hogy érdemes a belső fal felől indulni - ugyanis ha az egyik sarkot túlvágod de még nem vágtad át teljesen a lapot akkor az nem fog látszani, lévén befelé lesz. Azonban ennél a megoldásnál arra célszerű figyelni, hogy minden a másik oldalon van és a sorrend is a tükörképe. Miután pedig ezzel is végeztem beletettem az előre legyártott ajtót és ablakot (Auhagen) valamint egy figurát is, hogy méretarányos -e?

01.jpg

Akárhogy is néztem, sehogy sem akart tetszeni. Az eredeti mintha magasabb lett volna. Mert ugye - mint korábban írtam - volt hozzá műszaki rajz - azonban azon a szkennelésnél (nem nálam, a levéltárban) teljesen elmosódtak a méretek. Így azt találtam ki, lemérem milyen széles a bejáratni ajtóm és az lesz a viszonyítási alap - de az ez alapján kifaragott idom nekem túlságosan kicsinek tűnt. Hozzámértem egy-két már meglévő épülethez majd egy gyors konzultáció egy modellezőtárssal (kvp-vel), és már csináltam is az új falat ami már egy milliméterrel magasabb lett. Ez már jobban tetszett, lehetett gyártani a többi falat is. És időközben megtanultam hogyan lehet merőlegesen vágni. Erre a legjobb eszköz egy derékszög (itt látható mire gondolok: http://www.euplaza.eu/product/derekszog-talpas-mm-beosztassal-250-mm). Ennek a szürke oldalát nekitoltam a vágópad szélének, majd becsúsztattam a sárga rész alá a sztirol lapot (a vágópad is alatta van) és a szürkéig toltam majd a sárga mentén vágtam. Ennek persze feltétele, hogy legyen egy egyenes oldala a sztirol lapnak :) És előbb-utóbb szegény derékszög is arra a sorsra jut, mint a használt műanyag vonalzó: a szike az egyenes felületet hullámosra vágja és lehet kukázni. Én közben meg kivágtam mind a 4 falat és össze is ragasztottam. Belülre apró háromszögeket vágtam merevítésként:

02.JPG

A két homlokfalat egymás után alakítottam ki. Először kivágtam az egyiket, majd ráhelyeztem a sztirol lapra és ezt körbevágva lett kész a másik. Majd pedig összefogtam a kettőt és együtt csiszoltam, hogy a tető egyforma szögben legyen a ház elején és as végén is (még ha a két tetőlemez nem is ugyanabban a szögben van a házzal). Közben serényen tanulmányoztam a tervrajzot és el tudtam olvasni rajta egy számot! Így már tudtam, hogy a ház a valóságban 6 méter magas. Átszámolva N-es méretbe az enyém még mindig egy milliméterrel alacsonyabb... Innen már viszont nem fordulunk vissza kitaláltam, hogy betoldok alulról 1 millimétert így legalább lesz valami talpa is a háznak ami összefogja. Tehát serényen vagdostam tovább, meg kapott a hosszanti irány egy merevítőt így lassan kezdett összeállni az épület:

03.JPG

A méretarányok megállapítására jó taktika, hogy a műszaki rajzot megnyitod egy tablettel, majd olyanra nagyítod, hogy a 6 méter 6 centinek feleljen meg. Így simán le tudod mérni a többi oldalt is különösebb számolgatás nélkül. Én is így voltam de a két oldalhajó csak nem akart stimmelni. Aztán leesett, hogy ha a rajzon valami 4,8 centiméter az N-esben nem annyi, hanem 480/160. Ez persze teljesen evidens csak néha elfelejti az ember átszámolni a számokat. Lényeg az a házikó lassan kész lett, hogy belépjen a következő fázisba azonban volt rajta egy perem, amit még meg szerettem volna valahogy csinálni (az alsó részen szürkével). Először arra gondoltam csak simán lefestem aztán vettem a Vasútmodell Centrumban 5 milliméter széles kb. 40 centi hosszú sztirol csíkot többféle vastagságban és ezekből próbáltam meg összehozni valamit. A probléma csak annyi volt, hogy ez a szürke rész a házon 6 milliméter (az ablakokig ér fel), a csík meg 5 millis így vághattam ki ebből 6 milli hosszú darabokat amiket elfordítva ragasztottam fel. Nem lettek mind egyforma magasak de ragasztás és száradás után reszelővel teljesen jól kiegyenesíthetőek voltak.

Ezután elkezdtem összecsiszolni a házat, erre alkalmas a boltban is kapható csiszolópapír (400-astól felfelé), de IST mutatott egy tuti trükköt:  a DM-ben kapható körömreszelőt. 1000 forint körül van egy csomag két darab van benne és 4 féle finomságú dörzsirész van rajta. Teljesen jól használható. Az illesztéseknél levő részeket pedig a Tamiya putty-ával próbáltam egyenletesebbé tenni. Ebből szürke is és fehér is volt - előbbi előnye, hogy jobban látszik hátránya pedig, hogy nekem csak többszöri átfestés után sikerült azt a részt fehérre festenem és még most sem tökéletes. Itt a ház a csiszolás után jól látszik, hogyan áll össze az alsó kiálló rész:

10.JPG

Miután tehát megvolt a csiszolás jött a festés. Első körben lekentem az egészet a Vallejo white stone paste-tal, ez adott a falaknak egy olyan réteget, amitől úgy nézett ki mintha vakolat lenne rajta. Ehhez a művelethez egy szélesebb, narancssárga szőrű ecsetet használtam, amit a Pirexben lehet kapni. Majd pedig szintén a Vallejo festékeivel 3 réteg szürkét és 3 réteg fehéret vittem fel. Itt vékonyabb ecsetekkel pingáltam, nagy részüket a Wargamers boltjában vettem. Az elején még lusta voltam maszkolni úgy voltam vele van nekem elég finom kezem ehhez - ennek az lett az eredménye, hogy a fehér és a szürke találkozásánál levő részt többször át kellett festenem. Majd pedig száradás után betettem az ablakokat. Mint már írtam ezek előre legyártottak - így csak festeni kellett őket - majd szintén az Auhagen termékét használtam fóliaként is.

04.JPG

Ami fejtörést okozott még az a ház elején levő veranda. Ekkora méretű ablakom nem volt és olyan vékony sztirolt se találtam, amiből ki tudtam volna alakítani. A fenti képen a falakat olyan minden mindegy alapon megcsináltam neki úgy voltam vele, legfeljebb majd levágom. Aztán az Auhagen ablak kit-jét tanulmányozva rájöttem, hogy a nagyobb méretű ablakot ha elfordítom és levágom a szélét, majd rakok mellé még egy ilyet, ki tudom alakítani a kívánt részt. Az oldalsó ablakokat is hasonló módon hoztam össze. Ami nehéz volt, a félbevágott ablakok ragasztása pillanatragasztóval. Ugyanis hiába próbáltam a vágódeszkára merőlegesen vágni csak nem sikerült. Így még le is kellett egy kicsit csiszolnom a végéből de ennél meg könnyen eltörhetett az alkatrész. És a pillanatragasztó sem ragaszt valami stabilan ilyen kis felületen. Úgyhogy ez a rész igazi kihívás volt. A veranda teteje hullámpala, ilyet N-ben nem gyárt senki, ezért levágtam egy darab sztirolt és reszelővel készítettem bele barázdákat.

Ami hátra volt még az a tető. Először a hátrafelé menővel kezdtem - lévén ez a magasabb - kivágtam két sztirol lapot majd az egyik végüket kb. 45 fokban megcsiszolva ráraktam a házra őket és az élüknél összeragasztottam. Mihelyst annyira megszáradtak, hogy mozdíthatóak legyenek levettem, vágtam két kis darabot merevítőnek és a belső oldalukra ragasztottam. Majd elővettem a szekrényből az öntapadós tetőt és két darabot kivágva felragasztottam őket a sztirol lapokra. Ezután visszatettem az egészet a házra és elkezdtem a két oldalsó résznek fedelet csinálni. Mivel nem tudtam, milyen képlettel tudnám kiszámolni milyen formájú lapot kell vágnom (milyen szöget zár be egyik tető a másikkal) így fogtam egy darab papírt, és elkezdtem különböző szögekben levagdosni a végét. Mihelyst megfelelőnek találtam egyet kivágtam sztirolból és hozzáragasztottam a már meglévő részhez. Majd pedig amikor megvolt mind a 4 darab ide is jött a fólia. A tető oldalára a léceket szintén a VMC-s sztirolból vágtam.

05.JPG

A végeredménnyel én összességében elégedett vagyok. Nyilván lehetne még pepecselni azzal, hogy olyanok legyenek az ajtók és az ablakok, mint a valóságban, lehetne szebb a festés, ezeket a dolgokat azonban meghagyom a következő projektemnek. Ami hiányzik még, azok a kémények és a csatorna. Előbbit idő hiányában hagytam ki (jó lesz a hideg téli estékre), utóbbit N-ben nem gyárt senki csak házakkal együtt - azokat meg luxus lenne csak a csatornáért megvenni.

Amit pedig tanultam ebből az egészből:

  • Nem mindegy, hol veszi az ember a sztirol lapot. A fenti házhoz a Hegedűs Gyula utcában vettem és könnyedén vágtam ki az ablakok helyét. Utána csináltam még két melléképületet itt más volt az alapanyag - és sokkal többet szenvedtem vele. Megmértem mindkét lap vastagságát, előbbi 0.8 és 1 mm között mozgott míg utóbbi 1 mm fölött volt.
  • Sztirol vágásához érdemes jó pengét beszerezni. A fenti boltban kaphatóak az Olfa termékei - ezek nem olcsóak, ellenben elég jó minőségűek - viszont az Obiban is vannak a célnak megfelelő eszközök. És mindenképp érdemes többféle méretet venni.
  • Ha nagyobb épületet vág az ember érdemes elgondolkodni a CNC-zésen. Nyilván drágább viszont 10 ablakot kézzel kivágni elég pepecs munka. Előtte viszont érdemes papírból megépíteni legalább egy részét az épületnek, hogy a mérethibák ne a művelet befejeztével derüljenek ki. Ebben az esetben ugyanis lehet újra kivágatni - és újra fizetni.
  • A festésnél én a Vallejonak többfajta festékét használtam. Az air jó ecsettel és szórófejjel való festéshez is - viszont emiatt jóval hígabb és pl. a szegőlécek festésénél - amit nem alapoztam le a white stone paste-tal, mert ide nem akartam vakolatot - nem akart rajta maradi az anyagon. Ugyanezt produkálta az ablakoknál is, bár ott a több réteg megoldotta a gondot. Így vagy le kell valamivel alapozni a sztirolt, vagy érdemes a sima Vallejo festékkel próbálkozni, ez sűrűbb.
  • Maszkoláshoz nekem legjobban az Obi kültéri maszkolószalagja jött be (kék színű).

Ennek a kis háznak az elkészítése több, mint 25 munkaórámat emésztette fel. A következő kettő már 10-ből megvolt. Ezeknél már használtam a fent említett maszkolószalagot is. A melléképület:

06.JPG

És a főépület a WC-vel:

07.JPG

Így úgy 50 órányi munka után lett három a valóságot viszonylag jól közelítő épületem és mivel az N-es méretben a gyártók nem halmoznak el magyar cuccokkal úgy néz ki még jó néhány ki fog jönni a kezeim közül.

Szólj hozzá!

Címkék: épület építés modellvasút terepasztal scale n

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr1007987389

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása