Az utóbbi években kis hazánkban két hatalmas terepasztal-komplexum is megkezdte működését, nagy sikert aratva a látogatók körében. Be kell vallanom, hogy személy szerint többre becsülöm a kis házi építésű terepasztalokat, esetleges hibái, tökéletlenségei ellenére is, hiszen építői szívüket-lelküket beleadták létrehozásába. A makett-monstrumok számomra csupán iparilag létrehozott fogyasztási cikkek, mindennek ellenére szívesen nézem őket, fejet hajtva alkotóik fantáziája, s ügyessége előtt. Fenti érveim ellenére megörültem, amikor szóba került a szarvasi arborétum felkeresése egy családi kirándulás keretében. Hogy mi köze van Magyarország legismertebb füvészkertjének a vasútmodellezéshez? Nos, az arborétum szomszédságában található Mini Magyarország területén idén tavasszal kerti vasút kezdte meg működését.
A Mini Magyarország nevű szabadtéri bemutató hazánk épített örökségének számos ismert alkotását mutatja be – természetesen a teljesség igénye nélkül – kis méretarányban. 2013-ban hozták létre huszonegynéhány makettel, melyek száma ez év tavaszán a duplájára növekedett. Szintén 2014-re épült meg a kerti vasút – hogy milyen nyomtávval, sajnos nem tudom –, melyen áprilisban indult meg a közlekedés. A gyűjtemény folyamatosan bővül, a távolabbi tervekben a mai határainkon kívül eső magyar vonatkozású épületek bemutatása is szerepel. Az alábbiakban csupán a kiállítás vasúti szegmensével foglalkozom, tulajdonképpen kedvcsináló gyanánt, hiszen a létesítmény megtekintését csak ajánlani tudom.
![]() |
A bemutató mintegy félszáz objektuma között arányait tekintve nagyon sok vasúti épület látható. Megtekinthetünk egészen apró, kicsi és közepes nagyságú indóházakat (a képen az egykori Szolnok-Félegyházi hév III. osztályú típusterv szerint emelt tószegi felvételi épülete látható), a monumentális pályaudvarok (feltehetően csak egyelőre) hiányoznak a kollekcióból. A részletgazdagságra nem lehet panasz, az aprólékosan kidolgozott maketteken öröm legeltetni tekintetünket. |
![]() |
De mit érnek az állomások vonatforgalom nélkül? Így hát megépült két, egymástól független körpálya, persze ezek meglehetősen nagyok, s azokon vonatok is járnak. A létesítmény prospektusa a következő mozdonyokat sorolja fel: „Derű” gőzmozdony, 424-es gőzmozdony, Árpád motorvonat és Nohab gőzmozdony (nem én tévesztettem el, így van az ismertetőben). Mindez szép és érdekes volna, azonban ottjártunkkor két német masina rótta a köröket: a 86-os, pályaszám nélküli gőzöst a Baja és Kiskunhalas között található Almás megállóhelyen… |
![]() |
…míg a nyugatnémet vasút emblematikus, 218-as sorozatú dízelmozdonyát (134-es pályaszám) egy szintén német személyvagon társaságában Mezőtúr állomáson sikerült megörökítenem. Az Árpád és a Nohab nem túl élethűre sikeredett modellje létezik, ezt elmondás és fotók alapján tudom. A két magyar vasparipáról azonban még fényképet sem láttam, gyanítom, még nem készültek el. A kerti vasút interaktív, ami abban nyilvánul meg, hogy az adott állomáson (esetünkben Mezőtúron) megálló vonatot egy nyomógomb segítségével lehet újra elindítani. |
![]() |
A létesítmény területén az építők több helyen kaviccsal borított medret képeztek ki, melyeket szinte hihetetlenül tiszta víz tölt ki. A Balatont és a Duna fővárosi szakaszát jelképező vízfelületeken másfajta közlekedési eszközöket: hajókat is láthat a nagyérdemű. Ezek egyike az első balatoni gőzhajó, a Kisfaludy gőzös modellje; az eredeti 1846. szeptember 21-én indult első útjára Füred kikötőjéből. A makett, ellentétben a közelmúltban újjáépített Kisfaludy gőzhajóval az eredeti pontos másolata. |
![]() |
Jó időnk volt, a meteorológia kánikulát jósolt ugyan, végül azonban kellemes, bár kissé szeles idő kerekedett. Ennek köszönhetően nagyszámú érdeklődő árasztotta el a szabadtéri múzeumot, a legtöbben az arborétumba is belépésre jogosító ún. kombinált jegy birtokában mindkét létesítményt bejárták. Éppen ezért kissé furcsa számomra, hogy a prospektuson mozgó makettnek nevezett hajók mozdulatlanul maradtak, a síneken pedig nem a saját építésű, magyar jellegű vonatok jártak. De ez láthatóan a látogatókat egy csöppet sem zavarta – köztük a fotón látható bliccelőt sem –, hiszen látnivaló van bőven. |
![]() |
A kiállított objektumok nem azonos méretarányt képviselnek. A Zalaszentiván és Nagykanizsa közt elterülő Búcsúszentlászló állomásának makettje arányaiban nem igazán passzol a vasúthoz (a német mozdony sem illik a képbe), a nagyobb épületeket jobban lekicsinyítették alkotóik, hogy kevesebb helyet foglaljanak. Ez szerencsére nem ment a kidolgozottság rovására, ráadásul az épületek java része természetes, kissé koszos állapotában „magasodik” a látogatók előtt. |
![]() |
Mini Magyarország kerti vasútjának állomásai csupán jelképesek, nem alkalmasak igazi vonatmozgások utánzására. Hogy szokták-e használni vonatkeresztezésre, egyáltalán előfordul-e többvonatos üzem, nem tudom megmondani. Hangosbemondás azonban van: interaktív, gombnyomásos indításkor a MÁV állomásain is megszokott egyen-férfihangot hallhatjuk. Az alföldi Kétegyházáról induló tehervonat végállomása például az osztrák határ közelében fekvő, ám Mini Magyarországon mindössze két megállónyira található Mosonmagyaróvár. |
![]() |
Ez pedig az imént említett Kétegyháza indóháza, mely a Tiszavidéki Vasút jellegzetes stílusában épült fel a Szolnokról Aradra vezető fővonal mentén. Érdekes, ilyen madárperspekítvából nehezen tudjuk azonosítani még az általunk jól ismert helyeket is. A megállapítás természetesen a többi épületre is igaz, bizony jónéhány esetben meg kellett néznünk a (kétnyelvű) ismertető táblán, mely épület áll előttünk, mivel a szokatlan látvány alapján nem voltunk teljesen biztosak, mit is látunk… |
![]() |
Végül, de nem utolsósorban íme a legnagyobb állomásépület, Bátaszék, amelynek még a raktárépületét is leképezték az ügyes kezek. A háttérben az idén tavasszal elkészült dorozsmai szélmalom makettje kukucskál. Egy szó, mint száz, le a kalappal a Mini Magyarország építői előtt. Pompás délutáni program, ezt mindenkinek látni kell. A kiállítás honlapja szerint az épületek kivilágíthatók, amit nem is túl régen, a Múzeumok éjszakája alkalmából éjfélig meghosszabbított nyitva tartás alkalmával a nagyérdemű is megcsodálhatott. Jövőre, ha ismét lesz ilyen lehetőség, alighanem föláldozzuk egy esténket, hogy megnézhessük. Remélem, akkor a kerti vasúton magyar modellek fognak szaladgálni. |
Utolsó kommentek