Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Mini vasút mini Magyarországon

2014.07.08. 17:33 Tastam

165.jpgAz utóbbi években kis hazánkban két hatalmas terepasztal-komplexum is megkezdte működését, nagy sikert aratva a látogatók körében. Be kell vallanom, hogy személy szerint többre becsülöm a kis házi építésű terepasztalokat, esetleges hibái, tökéletlenségei ellenére is, hiszen építői szívüket-lelküket beleadták létrehozásába. A makett-monstrumok számomra csupán iparilag létrehozott fogyasztási cikkek, mindennek ellenére szívesen nézem őket, fejet hajtva alkotóik fantáziája, s ügyessége előtt. Fenti érveim ellenére megörültem, amikor szóba került a szarvasi arborétum felkeresése egy családi kirándulás keretében. Hogy mi köze van Magyarország legismertebb füvészkertjének a vasútmodellezéshez? Nos, az arborétum szomszédságában található Mini Magyarország területén idén tavasszal kerti vasút kezdte meg működését.

A Mini Magyarország nevű szabadtéri bemutató hazánk épített örökségének számos ismert alkotását mutatja be – természetesen a teljesség igénye nélkül – kis méretarányban. 2013-ban hozták létre huszonegynéhány makettel, melyek száma ez év tavaszán a duplájára növekedett. Szintén 2014-re épült meg a kerti vasút – hogy milyen nyomtávval, sajnos nem tudom –, melyen áprilisban indult meg a közlekedés. A gyűjtemény folyamatosan bővül, a távolabbi tervekben a mai határainkon kívül eső magyar vonatkozású épületek bemutatása is szerepel. Az alábbiakban csupán a kiállítás vasúti szegmensével foglalkozom, tulajdonképpen kedvcsináló gyanánt, hiszen a létesítmény megtekintését csak ajánlani tudom.

166.jpg
A bemutató mintegy félszáz objektuma között arányait tekintve nagyon sok vasúti épület látható. Megtekinthetünk egészen apró, kicsi és közepes nagyságú indóházakat (a képen az egykori Szolnok-Félegyházi hév III. osztályú típusterv szerint emelt tószegi felvételi épülete látható), a monumentális pályaudvarok (feltehetően csak egyelőre) hiányoznak a kollekcióból. A részletgazdagságra nem lehet panasz, az aprólékosan kidolgozott maketteken öröm legeltetni tekintetünket.
167.jpg
De mit érnek az állomások vonatforgalom nélkül? Így hát megépült két, egymástól független körpálya, persze ezek meglehetősen nagyok, s azokon vonatok is járnak. A létesítmény prospektusa a következő mozdonyokat sorolja fel: „Derű” gőzmozdony, 424-es gőzmozdony, Árpád motorvonat és Nohab gőzmozdony (nem én tévesztettem el, így van az ismertetőben). Mindez szép és érdekes volna, azonban ottjártunkkor két német masina rótta a köröket: a 86-os, pályaszám nélküli gőzöst a Baja és Kiskunhalas között található Almás megállóhelyen…
168.jpg
…míg a nyugatnémet vasút emblematikus, 218-as sorozatú dízelmozdonyát (134-es pályaszám) egy szintén német személyvagon társaságában Mezőtúr állomáson sikerült megörökítenem. Az Árpád és a Nohab nem túl élethűre sikeredett modellje létezik, ezt elmondás és fotók alapján tudom. A két magyar vasparipáról azonban még fényképet sem láttam, gyanítom, még nem készültek el. A kerti vasút interaktív, ami abban nyilvánul meg, hogy az adott állomáson (esetünkben Mezőtúron) megálló vonatot egy nyomógomb segítségével lehet újra elindítani.
169.jpg
A létesítmény területén az építők több helyen kaviccsal borított medret képeztek ki, melyeket szinte hihetetlenül tiszta víz tölt ki. A Balatont és a Duna fővárosi szakaszát jelképező vízfelületeken másfajta közlekedési eszközöket: hajókat is láthat a nagyérdemű. Ezek egyike az első balatoni gőzhajó, a Kisfaludy gőzös modellje; az eredeti 1846. szeptember 21-én indult első útjára Füred kikötőjéből. A makett, ellentétben a közelmúltban újjáépített Kisfaludy gőzhajóval az eredeti pontos másolata.
170.jpg
Jó időnk volt, a meteorológia kánikulát jósolt ugyan, végül azonban kellemes, bár kissé szeles idő kerekedett. Ennek köszönhetően nagyszámú érdeklődő árasztotta el a szabadtéri múzeumot, a legtöbben az arborétumba is belépésre jogosító ún. kombinált jegy birtokában mindkét létesítményt bejárták. Éppen ezért kissé furcsa számomra, hogy a prospektuson mozgó makettnek nevezett hajók mozdulatlanul maradtak, a síneken pedig nem a saját építésű, magyar jellegű vonatok jártak. De ez láthatóan a látogatókat egy csöppet sem zavarta – köztük a fotón látható bliccelőt sem –, hiszen látnivaló van bőven.
171.jpg
A kiállított objektumok nem azonos méretarányt képviselnek. A Zalaszentiván és Nagykanizsa közt elterülő Búcsúszentlászló állomásának makettje arányaiban nem igazán passzol a vasúthoz (a német mozdony sem illik a képbe), a nagyobb épületeket jobban lekicsinyítették alkotóik, hogy kevesebb helyet foglaljanak. Ez szerencsére nem ment a kidolgozottság rovására, ráadásul az épületek java része természetes, kissé koszos állapotában „magasodik” a látogatók előtt.
172.jpg
Mini Magyarország kerti vasútjának állomásai csupán jelképesek, nem alkalmasak igazi vonatmozgások utánzására. Hogy szokták-e használni vonatkeresztezésre, egyáltalán előfordul-e többvonatos üzem, nem tudom megmondani. Hangosbemondás azonban van: interaktív, gombnyomásos indításkor a MÁV állomásain is megszokott egyen-férfihangot hallhatjuk. Az alföldi Kétegyházáról induló tehervonat végállomása például az osztrák határ közelében fekvő, ám Mini Magyarországon mindössze két megállónyira található Mosonmagyaróvár.
173.jpg
Ez pedig az imént említett Kétegyháza indóháza, mely a Tiszavidéki Vasút jellegzetes stílusában épült fel a Szolnokról Aradra vezető fővonal mentén. Érdekes, ilyen madárperspekítvából nehezen tudjuk azonosítani még az általunk jól ismert helyeket is. A megállapítás természetesen a többi épületre is igaz, bizony jónéhány esetben meg kellett néznünk a (kétnyelvű) ismertető táblán, mely épület áll előttünk, mivel a szokatlan látvány alapján nem voltunk teljesen biztosak, mit is látunk…
174.jpg
Végül, de nem utolsósorban íme a legnagyobb állomásépület, Bátaszék, amelynek még a raktárépületét is leképezték az ügyes kezek. A háttérben az idén tavasszal elkészült dorozsmai szélmalom makettje kukucskál.
Egy szó, mint száz, le a kalappal a Mini Magyarország építői előtt. Pompás délutáni program, ezt mindenkinek látni kell. A kiállítás honlapja szerint az épületek kivilágíthatók, amit nem is túl régen, a Múzeumok éjszakája alkalmából éjfélig meghosszabbított nyitva tartás alkalmával a nagyérdemű is megcsodálhatott. Jövőre, ha ismét lesz ilyen lehetőség, alighanem föláldozzuk egy esténket, hogy megnézhessük. Remélem, akkor a kerti vasúton magyar modellek fognak szaladgálni.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr576479957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Traktoros 2014.07.16. 14:32:16

Csak én érzem azt, hogy az épületek eleve torzítottak? Az alapterületükhöz képest nekem túlságosan magasnak tűnnek.

bloggerman77 2014.07.17. 23:49:05

Nem csoda, hogy az Árpád meg a Nohab nem látható, mert borzalmasak.

Az Árpád olyan, mint egy kerekekre rakott tégla...

crash 2014.07.22. 15:29:06

Két hete jártam Szarvason, a Mini Magyarországot is megnéztem. Nekem az állomásépületek nagyon tetszettek, a kedvencem Kétegyháza... egyszerűen remek lett!
süti beállítások módosítása