Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Csak semmi MÁV-ot kérem, angolok vagyunk!

2012.10.17. 11:29 Tastam

00.jpgKülönleges esemény mozgatta meg a hazai vasútrajongó közösséget 2012 októberének közepén: egy csapat vasútbarát és –fotós érkezett Pannóniába a ködös Albionból, hogy részt vehessen egy fényképezéssel egybekötött monstre vonatozáson. Érdekes módon azonban nem a számukra egzotikusnak számító magyar vontatójárművek közül választottak vonógépet maguknak, hanem a „saját”, idegenbe – azaz hazánkba – szakadt mozdonyaikat óhajtották látni és megörökíteni. Konkrétan az Angol Vasutak (British Railways = BR) által levetett, jelenleg a hazai Floyd vasútvállalat flottájába tartozó mozdonyok érdekelték külhoni vendégeinket. Első napon a Dunántúlra látogatott az angol csapat, akkor a 0659 001-es psz. dízel volt a főszereplő. A második nap alföldi körútjához már két mozdony dukált, a 450 005 villamos gép és a Kárpát Vasút 459 021-es, közismertebb nevén nevezve „Santa Fé” Nohabja. Az utat lebonyolító Nosztalgia kft a vonatösszeállítás terén hozta a szokott formáját: gondosan ügyeltek, nehogy a hasonló megjelenésű kocsik véletlen egymás mellé kerüljenek…


Jómagam – néhány vasútfotós társaságában – ez utóbbi alkalommal próbáltam közúton követni a különös menetet egy szakaszon. Az angliai látogatók, talán hogy otthon érezzék magukat, elhozták hazájuk szomorkás időjárását, s ez sajnos rányomta bélyegét az elkészült képek minőségére. No de ne panaszkodjunk, hisz' ilyen fotótéma egyhamar nem lesz.

01.JPG

A kétnapos túra első napján a Floyd ezidáig egyetlen angol eredetű dízelgépe, a 0659 001-es továbbította a különvonatot a teljes útvonalon. A második nap két mozdonya együtt közlekedett egészen Füzesabonyig, a vontatást természetesen a villamos vasparipa végezte. Az angol vasúti járművek jellegzetessége a nálunk megszokottnál kisebb megjelenés, ami a szigetországban használatos szűkebb szerkesztési szelvény következménye. A mozdonytesthez képest hatalmasnak tűnő áramszedőt a megváltozott arányokhoz nem szokott szemünk könnyen lehagyhatja a képről.

02.JPG

A nem túl jelentős kisváros nagy és fontos elágazóállomásának jellegzetessége volt korábban a fedett peronok tetőszerkezetének végein elhelyezett nagyméretű, kivilágítható üveglemezekre festett „Füzesabony” felirat. A patinás állomásnevek sajnos már nincsenek régi helyükön, a megmaradt tartószerkezetek ugyan még ma is őrzi helyüket, rajtuk azonban a jelenkori MÁV szabványtáblái virítanak. Ezen a felvételen jól megfigyelhető, hogy az időközben beérkezett különvonat mozdonya nem csak alacsonyabb, de keskenyebb is a kontinensen megszokott méreteknél.

03.jpg

A vonatnak Füzesabonyban 26 perc tartózkodást írt elő a regula, mi azonban néhány fotó elkészítése után már úton voltunk Felnémet irányába. Egyik útitársunk tanulmányait Egerben folytatva ismerős errefelé, így tudott tippeket adni a környéki fotóhelyszínek kiválasztásához. Első vonali felvételünket Felnémet közelében egy magaslatról készítettük, dolgunkat megkönnyítette az a tény, hogy ezen a szakaszon a vonat lassan, 40 km/órás sebességgel közlekedett. A hátteret Eger város panorámája adja, sajnálatos módon azonban nem a páratlan óváros, hanem a modern negyed látható.

04.jpg

A Felnémetig vezető felsővezetéket mostanság ritkán használják, mivel az az innen kiágazó Omya-iparvágányra rendelt vonatokat amúgyis dízelgéppel kell továbbítani, a korábban nagy forgalmat generáló bélapátfalvai cementmű pedig nem üzemel. A Debrecenen át a fővárosba visszainduló különvonat összeállítása itt megváltozott: elejére a Nohab került, a 450-es pedig a végén maradt. Erre a rövid távon (Egerben, majd Füzesabonyban) esedékes irányváltásokhoz kapcsolódó körbejárások megspórolása miatt volt szükség. Az utazás a késett szilvásváradi személy bevárása után folytatódott.

05.jpg

Átírtuk a történelmet: angolok is ostromolták Dobó várát. A szerelvénynek rövid fotómegállása volt az erősség aljában elhelyezkedő Egervár megállóban, utasai – a helyszínen tartózkodó hazai kollegáikkal karöltve – a várfal alacsonyabb-magasabb pontjaira felmászva örökítette meg a nem mindennapi eseményt. A helyi lakosság már kevésbé élvezte a dolgot, mivel a közeli, forgalmas útátjáró sorompója a hosszú lezárt állapot miatt működésképtelenné vált. Jómagam a vár tövénél fotóztam, azonban alaposan elszámítottam magam: az elhaladó vonat eltakarta az ősi falak nagy részét.

06.jpg

Az angol vasútrajongók remélhetően kigyönyörködték magukat a vonat ablakánál Eger fölött, mialatt vonatjuk befutott a nagyállomásra. Idő amúgy sem lett volna városnézésre, de nem is az volt a cél, a rendelkezésre álló háromnegyed óra csupán az állomási büfé forgalmának fellendítésére volt elegendő. Aki sem éhes, sem szomjas nem volt, a peronon pihentette utazásban megfáradt izmait, esetleg az állomáson tartózkodó egyetlen vonatot, egy FLIRT-et fényképezte. A tartózkodásra a normál vonatforgalom miatt volt szükség: szemből két személyvonatot kellett megvárnia.

07.jpg

A szoros menetrend a miskolci vonal környékérre jellemző késések miatt alaposan megnehezítette a különvonat pontos közlekedését. Eger esetében, bár Füzesabonytól egyvágányú pálya köti a hálózatba, adott egy második, kerülő irány is, amely a rendező pályaudvaron át vezet. Most szükség is volt erre, s az intézkedésnek köszönhetően majdnem hoppon maradtunk. Ez a „terelőút” ugyanis a putnoki vonalon indul, míg mi a Füzesabonyba vezető sínpár mellett várakoztunk. Szerencsére útitársaink figyelmességének köszönhetően még sikerült megfelelő pozícióba helyezni magunkat.

08.jpg

Innentől nagyobb ugrásokkal haladtunk, mivel a 108-as számú (Debrecen – Füzesabony) vonalon a különvonat kevés megállással haladt végig. Elsőként a Poroszló és Tiszafüred közötti szakaszon vártuk meg. A Tisza-tóba épített, az országutat és a vasutat hordozó földnyelven több jó fotóhely is adódott, mi végül a szőke folyót átívelő hidat választottuk. A műtárgyra rákanyarodó „Santa Fé” mögötti kocsik itt nem látszanak, de nem is baj. Pedig elkerülhető lett volna a szedett-vett hatást keltő vonatösszeállítás, ha az egész szerelvényt Schlieren-kocsik alkotják.

09.jpg

A Hortobágy a külföldiek szemében az ország egyik legszebb, legérdekesebb területe, halastava pedig védett természeti értékünk. A vonat jó húsz percre megállt Hortobágy állomáson, azonban utasai nem láthatták sem a kilenclyukú hidat, sem a délibábot, a tartózkodás oka ugyanis a szemből érkező vonat volt. Ez pedig nem volt más, mint egy tolva továbbított háromvagonos inga, mely pontosan be is futott a második vágányra. A vonalba szépen felsorakozott angolok ajkát csalódott sóhaj hagyta el, amint megpillantották, én pedig a másik irányba fordulva megörökítettem a ritka együttállást.

10.jpg

Bevallom: nem igazán értem ezeket az angolokat. Megteszik otthonról a nem csekély távolságot, aztán vonattal meglehetősen feszített tempóban két nap alatt körbeszaladnak Magyarországon. Így vajmi keveset látnak hazánk szépségeiből, bár tudom, nem is ezért jöttek. Viszont vonatfotózásra sem adódik túl sok lehetőségük, legföljebb a szűkre szabott – és az esetleges késések miatt csak rövidülő – állomási tartózkodások alatt. Lehet, hogy kevesebb is elég lett volna. Ezen a képen a vonat a nevezetes Látóképi csárda mellett robogva már Debrecen felé veszi az irányt.

11.jpg

A 100-as vonalon még nehezebb falatnak tűnt a vonat követése, illetve utolérése, hiszen e szakaszra 120 km/órás sebességre szerkesztették a menetrendjét. Számomra ez azért volt érdekes, mert korábban abban a hitben voltam, hogy a „Santa Fé” csúcssebessége volt MÁV-os testvéreihez hasonlóan csak 105, vagy 100 km/óra. Mint kiderült, ez nem így van, ráadásul a menetrendtől eltérően az IC után továbbküldött szerelvény mozdonya megcsillogtathatta ezen képességét. A felvétel Püspökladánynál, a 4-es út felüljárójának széléről készült.

12.jpg

Ezután már csak egy alkalommal láttuk a vonatot, mégpedig Szolnokon, ahol valamilyen, általam nem ismert oknál fogva nem a személypályaudvarra, hanem a keleti rendezőbe érkezett. Itt elbúcsúztunk tőle, már úgyis erősen kezdett sötétedni. A kép az íves kiképzésű állomásrészről éppen indulni készülő szerelvényt mutatja, a háttérben a szolnoki irányítótorony, a „Pagoda” látható.
Nem volt egyszerű dolgunk a különvonat követésével, de megérte, hisz’ jól éreztük magunkat. Az időjárás ugyan nem volt mellettünk - előző napon sokkal kellemesebb, jobbára napsütéses idő volt -, de lehetett volna rosszabb is. Reményeim szerint angol vendégeink sem bánták meg, hogy idelátogattak és az utazással töltött két nap után elégedetten tértek haza otthonaikba. Erősen bízom abban is, hogy jó hírünket viszik magukkal nemcsak nekünk, hanem vasutunknak is. Ráfér mindkettőre…

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr964853437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Marslakó 2012.10.17. 14:38:50

A kocsiösszeállítás azért volt ilyen, hogy bármelyik irányba legyen ülőkocsi a mozdony mögött, hogy a legelvetemültebbek állandóan hallgathassák a hangját, illetve azért is, hogy a szomszéd kocsiba átérve mindig lehessen étkezőkocsiba vagy büfékocsiba jutni. Továbbá a Nosztalgia Kft. is úgy szereti közlekedtetni őket, hogy a két konyha egymás felé nyílik.
A Schlierenek nem lettek volna túl jók, éppen a fotózás szempontjából. Képzeld el, hogy fekete mozdonyok mennek a felül elefántcsont színű kocsikkal. Valami vagy túlexponált, vagy alulexponált lett volna! A tiszta zöld még egész jó megoldás lett.
Az angolok nagyon furák, ne is próbáld megérteni őket!

Marslakó 2012.10.17. 14:49:43

Ja, és Egerből menetrend szerint a második személy beérkezése után mentünk volna az egyenes vonalon, de a rendezőbe vezető ív bejárását is kérték a helyszínen, így az utolsó pillantban átszervezték és korábban indultunk, a rendezőn át. Percre pontosan érkeztünk Fabonyba és még keresztre várni sem kellett! Ezt egyébként időnként a menetrend szerinti vonatokkal is eljátszák, már mint hogy a rendezőn át haladva kereszteznek.

Ugyanez a társaság pedig 2002-2004 között már volt itt háromszor, és akkor ebédeltek pl. a hortobágyi csárdában!

Tastam 2012.10.17. 17:45:55

@Marslakó: Nem vagyok Schlieren-párti, de azt elismerem, hogy a Nosztalgia-féle színezése jól sikerült, sőt még emlékeztet is a BR-nél korábban használatos színösszeállításra. Szellősebb, a kilátás is jobb, mint a fülkés kocsikból. Hogy a fotózást mennyire zavarta volna, nem tudom megítélni, de úgy gondolom, eszétikailag jobb hatást nyújtott volna, mint ez a sötét, gyászos vonatkép. Ráadásul hogy a magas kocsik kerültek a mozdony mellé, még jobban kihangsúlyozta, mennyire elüt a mi járműveinktől.
Az egri lehetőségeket magam is ismerem, sőt tapasztaltam is már a Rendezőn át közlekedést. Azt viszont nem gondoltam volna, hogy az angolok kérték ezt, mert így lemaradtak az M41-essel beérkező ingavonatról. Ráadásul az akció miatt az percekig állt a bejáraton.
De végülis az, hogy én mit gondolok, teljesen mellékes. A lényeg az, hogy ők mit akartak, hiszen ők fizettek. Hallottál valami visszajelzést, elégedettek voltak?

Marslakó 2012.10.17. 23:44:28

@Tastam:

Jól érezték magukat. Fogd úgy fel, hogy ha lehetne még Kubában Púposozni, akkor nem maradnál le egy Púposos vonatról egy "foscsörgős" inga miatt! :-)
süti beállítások módosítása