Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Pozsegai kisvasúti múzeum

2017.06.02. 07:45 crash

DSC6171A Mokra gorai kisvasútról írt posztom kapcsán Tastam felhívta a figyelmem, hogy egy dologról elfelejtettem említést tenni: Odafelé útközben tettünk egy kis kitérőt Pozsegába, ahol a Szerb Vasút  kisvasúti gyűjteménye található. Ez egy kis skanzen, amelyben a teljesség igénye nélkül gyűjtöttek össze kisvasúti járműveket Szerbiából.

A skanzen a pozsegai állomás mellett található. A skanzen helyén nem volt kisvasút, egy teljesen újonnan épített kiállítási területen építették fel a síneket, és a járművek egy részét védő tetőt. Ez utóbbi a fotózást is megnehezíti: a tető miatt kevés hely marad a járművek közt, inkább megtekinteni lehet őket, mint rendes fényképeket készíteni róluk.  Azonban így is roppant érdekes.

A múzeumnak nincs portásfülkéje, jegyárusító helye, hanem a pozsegai állomáson kell a vasutasoktól kérni a kapu nyitását. Nekünk ezzel volt egy kis gondunk, ugyanis nem találták a kulcsot. Mikor már majd húsz perce hiába keresték, akkor mutatkozott be a balkáni emberek lazasága, ők az ilyen dolgokat nem élik meg tragédiaként: a túloldalt, a kerítésen van egy lyuk, menjünk be azon, és majd meglesz a kulcs valahogy. Lyukat megtaláltuk, befértünk rajta - a múzeum nagyon jó volt - és mire végeztünk a múzeum megnézésével, a kulcs is meglett. Ugye, hogy nekik van igazuk... ?

A múzeumi területen a gőzösök és a személyvagonok tető alatt vannak, míg a teherkocsik a szabad ég alatt. A gőzösök közül megtalálható Szerbia első gőzmozdonya - egy kis angol gép, és igen érdekes az ikergépezetű kismozdony is. A nagy gépek közül a 760-as mallett a legkülönlegesebb, de látható itt a 83-mas és a 73-mas sorozatból is egy-egy példány. 

A személykocsik közül az egyik legérdekesebb az Eszék környéki 1000mm-es nyomtávolságú vasút személykocsija. 

Teherkocsikból egy egész kerítésre való van kiállítva. Érdekes, hogy ugyanazon típusú vagon többféle kivitele is ki van állítva, és végig kísérhető a kocsiépítés fejlődése. Például ugyanazon zárt tehervagon többféle fa oldalfallal és fém oldalfallal is látható. De érdekes például a provizórikus tartályvagon is, amely egy pőrekocsiból és egy tartályból lett kialakítva.

Anno szerbia ezen részén ez volt a vasút. Bár nem normálnyomközű volt, de nem hívhatjuk kisvasútnak. A legjobb kifejezés a keskenynyomközű vasút, mindenféle kisebbítő jelző nélkül. Nagy, nehéz járművek közlekedtek, a vonatok pedig sok embert és árut szállítottak. Nem véletlen, hogy az alkalmazott biztosítóberendezések a nagyvasúthoz voltak hasonlatosak. A skanzenben sorompó, és a Magyarországon elterjedt karos- illetve tárcsás jelző egy-egy példánya is ki van állítva. 

Mindössze másfél órát töltöttünk el a múzeum megtekintésével, de nagyon élvezetes volt. Ha valaki Pozsegát érinti utazása során, mindenképp keresse fel a vasútállomás melletti kiállítást.

5 komment

Címkék: kisvasút

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr1312558395

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

konzol1 2017.06.03. 08:56:05

Azt a kétkazános (?) mozdonyt hogyan fűtötték? Széntartányt nem látok rajta, de sőt, kazánajtónak sincs nyoma a képen.

crash 2017.06.05. 18:59:29

Pedig ott van... nagyon pici kazánnyílása volt, bele is gondoltam, hogy mennyire kellett a fűtőnek trükköznie a lapáttal... :)

Tastam 2017.06.06. 21:16:45

@konzol1: A szenet a két "félmozdony" kazánja melletti egy-egy tartályban tárolták. A típust egyébként skót feltalálója után Fairlie-rendszernek nevezik.

konzol1 2017.06.07. 11:09:24

@Tastam:
Köszönöm! Akkor messzire nem juthatott azzal a szénkészlettel... Kis szénkészlet, dupla kazán... Nem volt itt valami méretezési probléma?

Tastam 2017.06.08. 09:11:21

@konzol1: Bizonyára ez (is) az oka annak, hogy kizárólag keskeny nyomköz részére építették és csak az I. világháború előtt.
süti beállítások módosítása