Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Utazás a mokra gorai kisvasúton

2017.05.25. 08:00 crash

IMG 1799Nemég Szerbiában jártam kisvonatozni a Continental Railway Solution szervezésében. A kirándulás egy szervezett út volt vasútbarátoknak és érdeklődőknek, amely keretében a korábban megszüntetett, majd újjáépített  Mokra Gora-i  kisvasúton lehetett vonatozni. 

A Mokra Gora-i kisvasút a valaha volt Boszna-vasút egyik szakaszának újjászületése. Hatalmas hálózat volt, a kisvasút jelző nem is nagyon illik rá, inkább a keskennyomközű vasút kifejezés a találó. A 760 mm nyomtávolságú vasút régen Belgrádtól Szarajevó érintésével egészen Dubrovnikig ment.  Kisvasúton szokatlan hosszúságú vonatok, 8-12 személykocsival mentek Belgrádból a tengerpartra, és hatalmas volt a teherforgalom is - annak idején ez volt a vasút abban a térségben, nem volt más közlekedési és szállítási eszköz. Olyasmit kell elképzelni, mint amilyen nálunk a hegyközi vasút volt, csak még egy nagyságrenddel nagyobban. Arrafelé egy gyorsvonat huszonhárom órán keresztül közlekedett a két végpont között. A jugoszláv időkben aztán a kisvasút által biztosított kapacitás már nem tudta kiszolgálni a megnövekedett szállítási igényeket, és normál nyomtávú vasúttal tervezték kiváltani. Az eredeti kisvasút egy részét átépítették normál nyomközre, más részeken pedig teljesen új nyomvonalat  kapott a nagyvasút- de a lényeg, hogy a 760mm-es hálózatnak hírmondója sem maradt a hetvenes évek végére. 

A Šargan - Mokra Gora szakasz azért híres, mert ez egy nagyon szép helyen vezető, és igen különleges vonalvezetésű pálya. A vasút ezen része az első világháború után épült csak meg: addigra a Šargan-i hágót mindkét oldalról elérte a vasút, ott azonban kétszázötven méteres szintkülönbséget kellett leküzdeni az alig három kilométeres távon. A rövid légvonalbeli távolság ellenére tizenöt kilométernyi vasút épült, és a végeredmény egy kanyargós, de olyan pálya lett, ahol  nem volt szükség fogaskerekű járművekre. Az alkalmazott megoldás az akkori vasútépítők zsenialitását mutatja a mai napig: a pálya nyolcas alakban, számos alagút közbeiktatásával kúszik fel a hágó tetejére.  Van olyan rész, ahol háromszor is érinti ugyanazt a hegyoldalt, és lépcsőzetesen lehet látni a vonal szakaszait. 

Mokra gora google map

A kétezres évek legelején turisztikai céllal kezdték visszaépíteni a Šargan - Mokra Gora szakaszt, mivel ez a térség Szerbiában kedvelt kirándulóhely, olyan, mint nálunk a Mátra. Pár évre rá elkezdték a határ túloldalán lévő Višegradig meghosszabbítani a vasutat, így mára a kisvonat már Szerbiából a Bosznia-hercegovinai Višegradig járhatna. Valójában azonban menetrend szerinti vonat csak a szerbiai részen közlekedik, Višegradig még különvonat sincs. 

A vasút a szerb részen is tartogat látnivalót rendesen: a szép tájon, a vonalvezetésen kívül kultikus például Emil Kusturicza az Élet egy csoda című filmje kedvéért felépített Golubici vasútállomá. A vonat itt megáll 10-15 percre, meg lehet tekinteni a filmforgatáshoz használt állomást, ki van állítva a filmben szereplő kabrió sínautó, de a megállás során le lehet a falura is tekinteni az erre a célra épített kilátóteraszról. De ezen kívül van egy másik állomás, ahol érdemes leszállni, és a következő vonattal tovább menni, mert igen jó az étterme - vagy ha nem, csak inni valamit, amíg a vonat a keresztre vár.

A CRS szervezésében utaztam. Örültem ennek az útnak nagyon, mert magamtól biztos nem szerveztem volna meg egy kirándulást Szerbiába. Ennek az oka egyszerű: szerbül egy mukkot sem beszélek, enélkül pedig Szerbiában, vidéken, igen nehéz bármit is intézni. Mokra Gora egy olyan helyen van, mint nálunk Kemence. Kis, aranyos falu, de nem lehet elvárni, hogy mindenki beszéljen angolul, németül, olaszul - egy szerb turista Kemencén hasonlóan zavarban lenne. Jó példa erre, hogy a szálláshoz tartozó recepciós hölgy el tudta a dolgokat magyarázni angolul, a többi vendégnek németül is, de a hotel melletti étteremben már egy kávé rendelése is kihívások elé állított. A komfortérzetemen nagyot dobott, hogy mindig volt ott valaki a CRS-től, hogy segítsen.

Apropó hotel… na arról csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. Abban a hotelben szálltunk meg, amely az állomás egy korábbi épületében került kialakításra. Az épület gyönyörűen felújított, a környezet pazar. A szálloda belül csodás szobákkal szolgál - például olyan faborítással a falakon, amelyet az ember percekig csodál. Igényes, tiszta minden, még a szerb éjszakai vonatokon is megtalálható egyszer használatos papucsot is kapunk, a törölközőket minden nap cserélik, és a szobákat is naponta takarítják, egyszóval tökéletes.

 DSC 9672-2

A hotelban a legjobb a kisvasútra való rálátás volt. Az ember az ablakon kilesve nézhette, ahogy este mossák ki, és reggel fűtik fel a gőzöst, vagy állítják össze a vonatokat induláshoz.

A négynapos kirándulás első és utolsó napja az utazásról szólt, két napunk volt tulajdonképpen Mokra Gorában, és az ott töltött első nap volt a kirándulás a kisvasúton. Ez nagy meglepetés volt: az előzetesben beharangozotthoz képest gőzmozdonyos vonattal utaztunk. Eredetileg az volt a terv, hogy egyik nap Sarganba, másik nap a boszniai Višegradra utazunk dízelvontatású vonattal. Ez utóbbi nem jött  össze - valamiféle szerbiai illetve boszniai hivatali együtt nem működés miatt nem tudtunk Višegradra vonattal menni, cserébe a vonatunkat gőzös húzta. A különmeneten több fotómegállás is volt, mindegyiken a vonat hátratolt, és nagy gőzzel elhaladt a fotóhely előtt - volt ahol többször is. Én már az első ilyen után elégedett voltam: a fotóhelyen a vonat egy alagútból kibukkanva egy majd húszméteres völgyhídon ment át. Ilyen képeket eddig maximum Keith Chester könyvében láttam csak.

A sok megállásra a vonalvezetésen kívül az épített fotómegállók, és kilátók is lehetőséget adnak. Pl. Golubici állomás - amely a fent említett Kusturicza film miatt épült - egy kilátóteraszt is kapott, ahonnan padon ülve lehet letekinteni a völgyben elterülő Mokra Gora falura, és az állomásra. De említhetném a vonalon lévő kereszteket bonyolító Jatare állomást, amely felett szintén kialakításra került egy kilátó, ahol az ember felülről látja a vonal két szakaszát is. Itt a vonatból kiszállva az ember fotózhat, és utána legyalogolhat a kialakított hegyi ösvényen az állomásra. 

Menetrend szerinti járattal ezt nehéz összehozni, ezért jó, ha az ember ilyen szervezett vonattal megy. A vasutasok összeszokott mozdulataiból lehetett látni, hogy nem mi voltunk az első vasútfotós banda a vonalon - szerintem több száz ilyen csoportot láttak már. De látszik, hogy tudják, mitől döglik a légy: minden fotómegállás tökéletes volt. Nem akarom ragozni a dolgot: szerintem a fotók magukért beszélnek.

Sajna másnap a visegrádi vonalon nem jött össze a vonatozás, így busszal mentünk át a boszniai Višegradra. Jó lett volna vonattal, mert a Šargan-i vonalhoz hasonlóan itt is igen szép a vasút vonalvezetése, de így sem volt rossz. Višegradon a városi látnivalókon kívül - pl. a híres híd - vasútbarátok lévén megnéztük a vasútállomást.

Visszafelé a vasútvonal mentén van egy apátság - persze bennünket nem ez érdekelt, hanem az előtte kiállított kisvasút. Egy mozdony. és három truck van kiállítva. A mozdony első ránézésre MÁV 492-es, de ha az ember jobban megnézi, akkor már nem, és a Henschel feliratú tábla is ez ellen szól. Mindenesetre szép kis gőzös. Ami viszont érdekesebb, hogy a mozdony mögé kötött három truckból egy az magyarországi gyártású, konkrétan Maszolaj truck. 

Nekem roppant érdekes volt az utazás minden perce. Minden kisvasútbarátnak ajánlom Mokra Gorát, főleg így, hogy szervezett úttal meg lehet tekinteni. Nem kell szervezni, csak befizeti az ember a rá eső részt, és élvezi az utazást. Remélem lesz még ilyen, és egyszer majd Višegradra is át lehet menni vonattal.

3 komment

Címkék: szerbia kisvasút mokra gora

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr9112533101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tastam 2017.05.25. 14:28:02

Köszönjük az érdekes beszámolót. Magam is többször eljátszottam a gondolattal, hogy benevezzek az útra, de néhány héttel előtte voltunk a Vaskapunál, így pedig már túl sűrű lett volna a program. Talán máskor is szerveznek hasonló utat.
Az utazás beharangozójában sz volt a pozsegai kisvasúti kiállítás megtekintéséről is, de erről nem írsz semmit. Megvalósult az a látogatás is?

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2017.05.26. 07:36:29

Ez tényleg csodás!
Nagyon tetszik, kár, hogy tőlünk "kicsit" messze van. De talán majd hosszú távú programjainkba belefér. :)

crash 2017.05.26. 17:13:51

@Tastam: igen, voltunk Pozsegában, azt ki is felejtettem a posztból, mert Mokra gorára koncentráltam csak. De akkor majd rakok fel arról is képeket....
süti beállítások módosítása