Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁÉV (1) LÁEV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Vasvillázás Kiskunfélegyházán

2021.03.13. 06:30 Tastam

383.jpgA Hódmezővásárhelyre tett vasvillázásunkról készített hozzászólásomban, amelyben a már gyakorlatilag teljesen kész Tram-Train városi szakaszát mutattam be, még csak említhettem a vonalon majdan közlekedő járművet. Most már fényképem is van róla: miután korábbi hibája kijavításra került, végre sort keríthettek az első hatósági vizsgamenetére. Abban, hogy a március 10-ére kitűzött eseményre ténylegesen sor kerül, nem voltam teljesen bizonyos, mindenesetre úgy terveztem a napomat, hogy ha kell oda tudjak menni. Aztán amikor azon a szerdai reggelen megtekintettem a vonatinfós alkalmazást (az iemiget), már biztos voltam benne, hogy látni fogom a Vasvillát, ahogy valaki tréfásan elnevezte a 406 001-es pályaszámú motorkocsit. A térképen ugyanis azt láttam, hogy a jármű ideiglenes honállomása, Szentes felvételi épülete előtt áll. Nem sokkal később már úton voltam, mégpedig Kiskunfélegyházára, Paco (a szentesi vontatási főnökségen a motorkocsival foglalkozó dolgozók így nevezték el az egyik spanyol szervizes szakember után) útjának első állomására. Itt egy személycsoport kellős közepébe pottyant, ebben a hozzászólásban az ott eltöltött 40 percéről mutatok néhány impressziót. Indulás tehát ismét vasvillázni, ezúttal Kiskunfélegyházára!

A Vasvillának aznap egy körutat kellett megtennie a következők szerint: Szentes - Kiskunfélegyháza - Kecskemét (próbafutás 110 km/órás sebességgel) - Szeged - Hódmezővásárhely (próbaút villamosüzemben a városi vonalon) - Szentes, amit becsülettel teljesített is. A "nagysebességű" próba információim szerint remekül sikerült, a jármű futása teljes sebesség mellett is nyugodt volt. Azután Szeged következett, majd első ízben haladt végig a majdani törzsvonalán Hódmezővásárhelyre. Itt egyből a villamosvágányra érkezett, majd immáron felsővezetékről kapva a mozgási energiát begurult a városba. Helyszíni beszámolók szerint az akciót a vásárhelyiek felfokozott érdeklődése kísérte, a kisállomáson (Hódmezővásárhelyi népkert) való tartózkodása alkalmával szinte fesztiválhangulat alakult ki. Jómagam nem tettem meg ezt az körutat, csupán a kiskunfélegyházi eseményeken voltam jelen. Amikor az állomásra érkeztem, csak néhány lézengő ember tartózkodott ott, míg páran kisgyermekkel nézelődtek. A nagy ürességet a járványnak tulajdonítottam, néhány perc múlva azonban hirtelen mozgolódás támadt. Ebből csak arra gondolhattam, hogy közeledik a Vasvilla.

384.jpgMég a megelőző napokban, amikor ezt az utamat tervezgettem, több lehetőség is fölmerült bennem. Elsőként arra gondoltam, hogy a Szentes utáni első állomáson, Csongrádon várnám a Vasvillát, ugyanis számításom szerint ott kellett kereszteznie egy menetrend szerint személyvonattal. Ezt a tervet aztán elvetettem, mivel úgy ítéltem meg, hogy a fényviszonyok a nap állása miatt nem lennének jók. Így végül a félegyházi peron végéből készítettem a 406 001-ről az első képemet, ugyanúgy nappal szemben, mint Csongrádon tettem volna.

385.jpgUtólag megbántam, hogy mégsem Csongrádon kezdtem, a nyilvánosságra került képek alapján úgy gondolom, kiváló fotókat lehetett volna a kisváros hangulatos állomásán készíteni. Nade most már mindegy, bízom benne hogy lesz még hasonló lehetőségem. A motorkocsi a harmadik vágányra érkezett, ahol kisebbfajta csődület fogadta. És hogy honnan került oda a pár perce még kihalt állomásról annyi ember? Nos, elsősorban vasutasok sereglettek oda, de volt néhány fotós is, meg a kisgyermekesek. Aztán kiszálltak az "utasok", akik a jármű üzemeltetői, valamint a közlekedési hatóság emberei voltak.

386.jpgÉrdemes egy pillantást vetni a szomszédos vágányon várakozó kocsira is. A Kiskunfélegyháza környéki mellékvonalak személyforgalmát nagyrészt az egykori Csehszlovákiából beszerzett, később kisebb korszerűsítésen átesett 117-es sorozatú motorkocsik látják el. E járművek két generációval idősebbek a most érkezett Vasvillánál, de napjainkban is fontos szerepet játszanak a magyar vasút mellékvonalainak életében. A 117 255 ugyanoda készülődik, mint a 406 001, azaz Hódmezővásárhelyre, csak ő a legrövidebb útirányon át fog közlekedni és jóval hamarabb ér oda.

387.jpgAz állomáson a vártnál több vonat tartózkodott, az egy szem 117-esen - és a mellé befutott 406-oson - kívül még két tehervonat is várakozott a hátsó fertályban. Ezek egyike, az MMV szerelvénye volt fotózható helyen a Romániából származó 602 001-es pályaszámú villanygéppel. Ezt nem is mulasztottam el megörökíteni. Mögötte egy tartályvonat is állt, amelynek élén a CER mozdonyát láttam a távolban, valamint egy 478-as sorozatú kisdízelt láttam kibukkanni a kocsik közül. Ez utóbbi minden bizonnyal az állomási tolatómozdony volt, amely szükség esetén tolatós tehervonatokat is továbbít Lakitelek, illetve Kecskemét, Lajosmizse, vagy Nagykőrös állomásokra.

388.jpgAmíg a tehervonat fényképezésével voltam elfoglalva, az addig a 2. vágányon tartózkodó Vasvilla megmozdult és elindult tovább, Cegléd felé. Nem jutott messzire, az állomás végében ugyanis megállt és elkezdett lassan visszatolatni a négyes számú sínpárra, amelyen egy orosz motorkocsi volt leállítva. A 406 001 végén jól látható a zártárcsa. Ez a jelzés egy magyar sajátosság, amely a vasutasság körében sok morgolódásra ad okot. A zártárcsát minden vonaton, de még az egyedül közlekedő mozdonyokon és motorkocsikon is el kell helyezni, a nem személyszállító vonatokon egy nem is elég, azok esetében kettőt kell alkalmazni.

389.jpgUgyanakkor futott be a 117 256 szóló motorkocsi (természetesen zártárcsával a hátulján) Lakitelek felől a második vágányra. Ez a jármű még a Vasvillánál is lassabban járt be, ugyanis, amint a peronon tartózkodóktól hallottam, ezen a sínpárom annak rossz műszaki állapota miatt legfeljebb csak 20 km/órás sebességgel lehet "száguldani". Ez pedig alaposan megtoldja a vicinális vonalról beérkező járatok egyébként is nagymérvű menetidejét, magam is azt hittem, a szakállam is kinő, mire a hosszú vágány végétől a megállási helyéig ér. De végülis a szakállam akár nőhet is, hiszen a maszk úgyis eltakarja.

390.jpgA lakiteleki vonat beérkezése után volt egy kis időm jobban megszemlélni a 406 001-es motorkocsit. A jármű kissé bumfordi, még makulátlan megjelenésű testén szinte vakítóan tükröződik vissza környezete. Középrészére, melyen nincs ajtó, a Tram-Train vonal két végpontjánál elhelyezkedő két város neve díszeleg, melyek fejlődésére a remények szerint komoly hatást fog gyakorolni. A dízelüzem alkalmával használatos két motort a tetején helyezték el, a jármű azonban nem olyan csendes, mint amire számítottam. Igazából még mindig nehezen tudom elképzelni egy városi villamosvasúti vonalon, de reményeim szerint hamarosan láthatom Hódmezővásárhely, vagy Szeged utcáin csilingelni.

391.jpgÉs hogy mért kellett a vasútvillamost másik vágányra állítani? Nos azért, mert az állomáson rövid időn belül több vonat érkezése és indulása volt időszerű különböző irányokból, ehhez pedig valamennyi peronos vágányra szükség volt. A vasutasnyelven mondva "személycsoport" lényege, hogy a mindenfelől befutó és mindenfelé induló vonatok között jó átszállási lehetőség álljon rendelkezésre. Jelen esetben a Budapest és Szeged között közlekedő IC-k képezik a gerincet, melyekre a mellékvonalakról beérkező vonatok hordják az utasokat, illetve az IC-vel érkezők is hamar folytathassák útjukat a nekik megfelelő vonattal.

392.jpgA személycsoportot egy Kiskunhalas felől érkező, majd Kecskemét irányába távozó teherszerelvény zárta, melyet a CER vasútvállalat 186 360-as pályaszámú mozdonya vontatott. E vasútvonalon halad át a Szerbia felé irányuló teherforgalom egy része, mert ugyan a fővárost déli szomszédunk határállomásával, Kelebiával összekötő pályavonal jóval rövidebb, annak rossz állapota miatt a Kiskunfélegyházát érintő, valójában kerülő útirány eljutási időben versenyképes. Azonban ha megérjük, hogy az előbb említett vonal újjáépítése - amely még el sem kezdődött - egyszer elkészül, errefelé már szinte csak személyszállító vonatokat láthatunk majd.

393.jpgA tehervonat távozása után néhány perccel a vasútvillamos egy rövid kürtjelzést követően meglódult, majd eltűnt a távolban, hogy végre teljesíthesse feladatát. Az állomás élete hamarosan visszatért a megszokott kerékvágásába, a személyvonatok elmentek, egy ideig most itt csend fog honolni. Jómagam, miután készítettem még egy hangulatos felvételt az állomásépületről és az előtte várakozó motorkocsikról, a távozás mezejére léptem.
Számításaim és a rendelkezésemre álló információk alapján azt gondolom, hogy a vasútvillamos üzembe helyezésének ügye csúszásban van. Ennek fő okát elsősorban az életünk minden területére kiható járványnak tulajdonítom, hiszen már több alkalommal kényszerült a projekt rövidebb kényszerpihenőkre. A baj nem nagy, ugyanis amikor ezt a kirándulást tettem, a második Vasvilla már trélerekre rakva elhagyta szülőhelyét, a spanyolországi Valenciát, Szentesre érkezése a nemzeti ünnepünket, március 15-ét követő napokra várható. A március 10-iki hatósági menetet követően pedig a 406 001 reményeink szerint a megkapja a hatóságtól a soron következő engedélyeket és kezdődhet a procedúra következő szakasza, amelynek folyamán a jármű már többet kerül a nyilvánosság elé. Néhány alkalommal magam is szeretnék egy-egy ilyen alkalommal a helyszínre utazni, hogy vasúti kalandjaim sorát újabb vasvillázásokkal gyarapíthassam.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr8116458272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2021.03.15. 10:54:43

No, majd meglátjuk a tapasztalatokat.
süti beállítások módosítása