Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁÉV (1) LÁEV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Véget ér egy fejezet

2021.02.20. 06:30 Tastam

346.jpgAz egykori Juventus együttes 1970-ben kiadott kislemezének egyik dala a "Véget ért egy fejezet" című nóta volt. Bár a napjainkban is népszerű szám egészen másról szól, mégis ez jutott az eszembe, amikor hírét vettem, hogy vasutunk megszünteti egyik ikonikus vonatfajtájának közlekedtetését. Ez pedig nem más, mint a "hagyományos", azaz nem a felújított, ún. csíkos, hanem az egyszerű, régimódi kék kocsikból és az azokat továbbító 431-es sorozatú villamos mozdonyból összeállított ingavonat. Az intézkedés oka az, hogy az utolsó négy üzemképes 300-as alsorozatú vezérlőkocsinak február elején rövid időn belül lejárt, illetve lejár a fővizsgája, a vagonok pedig attól fogva nem közlekedhetnek. Mivel továbbüzemeltetésüket a gazda, a MÁV-Start nem tervezi, újravizsgáztatásukra nem fog sor kerülni. Elsőként a 307-es (teljes nevén az 50 55 80-05 307-0) állt le, melynek utolsó napja február 7-e, vasárnap volt. Aznap reggel kellemetlen, borús idő virradt ránk, ennek ellenére úgy döntöttem, Füzesabonyba utazok, hogy talán utoljára lássam ezt a vonatfajtát közlekedni.

Magyarországon az ingavonati közlekedés komoly múltra tekinthet vissza. Maga az ingavonat egy mozdonyból, kocsikból és ún. vezérlőkocsiból összeállított személyszállító szerelvény, amelyet egyik irányba a mozdony vontatja, míg a másik irányba tolja. Utóbbi esetben a mozdonyvezető a vezérlőkocsiból szabályozza a vonat mozgását. Az ingavonatok alkalmazásával egyszerűsíthető a budapesti fejpályaudvarok technológiája, mivel menetirányváltáshoz nem kell az egész vonatot kihúzni, a mozdonyt a másik végére állítani, majd visszatolni, de a többi fordulóállomáson is megspórolható a mozdony átállítása a kocsisor túlvégére. Ugyanakkor a tolatási mozgások elmaradása üzemanyag-megtakarítást is eredményez, s nem mellékesen sokkal hamarabb visszaindulhat a szerelvény. Az első kísérletek 1962-re datálhatók, majd először ugyanazon esztendő szeptemberének 17. napján közlekedett ingavonat Budapest és Monor, valamint Albertirsa között. Akkor még természetesen gőzmozdony szolgáltatta a vonó-, illetve tolóerőt, de nem sokkal később dízel- és villamosgépeket is befogtak erre a célra. A budapesti elővárosi forgalom gerincét hosszú időn át a V43-assal továbbított ingavonatok adták, melyeket a korszerű motorvonatok máig nem tudták még teljes mértékben leváltani.

347.jpgA vasúttársaság közlése szerint a 307-es vezérlőkocsi az utolsó napján a rövidke Füzesabony - Eger vonalon volt várható. Kevéssel fél tíz előtt érkeztem meg az Alföld északi peremén elhelyezkedő városka állomására, s mivel még volt idő a várt vonat érkezéséig, körbenéztem. Vasárnap lévén nem voltak sokan, de vonat is kevés volt látható. Először a peron végében, a raktári vágányon árválkodó állomási tolatómozdonyt, a 478 301-et néztem, s örökítettem meg, amely aznap láthatóan szolgálatmentes volt.

348.jpgKét indulásra kész személyvonat tartózkodott még a pályaudvaron. Balra a Debrecenbe készülődő Bz-motorvonat látható. A vonat a jelenleg folyamatban lévő vágányépítési munkálatok miatt ténylegesen csak Balmazújvárosig közlekedett, onnan tovább busz jár. Jobb oldalon a miskolci személy várakozik. A korábban főként a Budapest - Vác vonal forgalmát ellátó BDV-motorvonatok nagy részét a FLIRT-ek megérkezése után a keleti országrészbe száműzték, e járművekkel mostanában a miskolci térségben találkozhatunk.

349.jpgAmikor megérkeztem, azonnal felfedeztem, hogy messze, az állomás Miskolc felé eső végében a MÁV-Start "retró" villamos mozdonya, a V43 1001 várakozik. Amikor a hangosbemondó az általam várt, Egerből érkező személyvonatnak 10 perc késést prognosztizált, kisétáltam a vágányok melletti ösvényen a volt postai rakodóhoz. Ez ugyan még mindig elég nagy távolságra esett a mozdonyhoz, de a gumioptikával közelebb hozva sikerült lefotózni. Mellette egy Budapestről Egerbe tartó Interrégió vonat kanyarodik ki éppen az állomásról.

350.jpgAz ingavonat végül, mivel Makláron meg kellett várnia az egyvágányú pályán szembe közlekedő - az előző felvételen látható - FLIRT érkezését, végül 16 perces késéssel esett be Füzesabony állomásra. Számomra bizony furcsa látvány a viszonylag erős, 3000 lóerős V43-ast egy mindössze két kocsiból összeállított ingavonattal látni. Nem ehhez vagyok szokva, annak idején az elővárosi szerelvények 9 - 10 kocsiból álltak, de napjainkban is 7, esetleg 6 kocsi az alap.

351.jpgA vonat hamarosan visszaindult Egerbe. Az érkező szerelvény késése miatt sok idő nem volt a menetirányváltásra, de egy ilyen rövid ingavonatnál erre néhány perc is elegendő. A 307-es vezérlőkocsi megszemlélésére így Egerben nyílott módom, ahol egy óra állt rendelkezésemre. Bár a kocsi különlegesnek is nevezhető, ez az idő mégis soknak bizonyult. Az már első ránézésre is megállapítható, hogy a típus tervezői nem sokat bajlódtak a külcsínnel, a jármű megalkotásáért bizonyára nem kaptak formatervezési különdíjat.

352.jpgA vagon fentebb említett különlegessége a kocsibelsőben keresendő. Az elővárosi Bhv- és a hozzátartozó vezérlőkocsikat korábban sötétzöld/fekete színkombinációjú bőrülésekkel látták el. Idővel több vagonban az utaskomfort növelése érdekében ezek helyébe a régi formát megtartva piros, illetve a korszerűsített Bz-kocsikból ismert barna mintás szövettel borított ülések kerültek. A 307-esben azonban egyedi megoldást alkalmazva az ülésekre ún. Dalida-huzat került, amely egy időben az 1. osztályú gyorsvonati kocsik jellegzetességének számított.

353.jpgEz pedig a kocsi oldalán látható feliratozás, amely az egyszerű "civil" utasok számára nem más, mint egy értelmezhetetlen karakterhalmaz, a szakavatottaknak azonban mindent elárul viselőjéről. Aki ismeri a pályaszám, illetve az alatta látható sorozatjel jelentését, csukott szemmel is maga előtt látja a járművet, melyen azok feltüntetésre kerültek. Amiért most mutatom, az a jobb alsó részen található, a fővizsga lejártát tartalmazó dátum, amely megegyezett az ott-jártam napjával.

354.jpgEger népszerű turisztikai célpont, ahová, ha nincs éppen koronavírus miatti pandémia, rengetegen érkeznek megcsodálni a város nevezetességeit. Az állomás forgalmát tavasztól őszig a Szilvásvárad felé irányuló kirándulóforgalom is növeli. Ezeknek is köszönhető, hogy a pályaudvar széles középperont kapott, így nem kell az utasoknak a korábbi szűk helyen a vágányok között bukdácsolni. Ezúttal városnézésre nem vállalkoztam, de mivel aznapra még voltak terveim, nem örültem az időközben eleredt esőnek.

355.jpgFüzesabony és Eger között közlekedett hazánkban - tudomásom szerint - egyedüliként olyan ingavonat, amelyben 1. osztályú kocsi is volt, e vonatokat V42-es sorozatú mozdonyok továbbították. Jelenleg Budapesttel az óránként közlekedő Interrégió fantázianevű vonatok - ez a vonattípus valójában a sebesvonatnak felel meg - teremtenek kapcsolatot, ehhez jönnek még kétóránként a Füzesabonyig közlekedő betétjáratok. Éppen érkezett egy Interrégió, jómagam pedig nem sokkal később távoztam Egerből...

356.jpg...hogy hamarosan már a gyöngyösi állomáson fotózhassam a következő régimódi ingavonatot. Itt a 318-as vezérlőkocsival találkoztam, amely e sorok képernyőre vetésekor még vidáman dolgozgatott, azonban mire ez a hozzászólás nyilvánosságra kerül, lejárt (Zsuzsanna napján, azaz február 19-én) a "szavatossága". Vasárnap dél lévén a vonaton kevesen utaztak, az állomás itt is kihalt volt. Nem is csoda, hisz' a borongós, hűvös idő, bár az eső időközben elállt, nem kedvezett a kirándulásnak, de még a városnézésnek sem.

357.jpgA szerelvénynek kevés, mindössze 8 perces tartózkodás után már indulnia is kellett vissza Vámosgyörkre, ezért a vonatszemélyzetnek gyorsan gondoskodni kellett a menetirányváltással kapcsolatos teendőkről. Ennek a leglátványosabb eleme az volt, hogy a zártárcsát kalauz átvitte az addig a vonat végét alkotó mozdonyról és kitűzte a visszaútban a vonat végét alkotó vezérlőkocsira, eközben a mozdonyvezető átgyalogolt a vezérlőkocsiról a mozdonyra. A vonóerőt a 431 370-es villanymozdony szolgáltatta.

358.jpgMég egy felvétel a már Vámosgyörkön tartózkodó 318-asról. A jobboldalt látható, már régóta üzemen kívül álló vízház juttatta eszembe, hogy a Gyöngyösre vezető szárnyvonalon egészen az 1980-as évtized közepéig gőzmozdonyok továbbították az ingavonatokat - alighanem itt lehetett Magyarországon az utolsó gőzüzemű ingavonattal utazni. Akkoriban egy alkalommal jómagam is megfordultam itt, akkor a személyvonatot 424-es továbbította, de az állomási tolatómozdony is gőzös, mégpedig egy 324-es volt.

359.jpgAz ingavonatok nemcsak a két bejárt vonalon, hanem a Hatvan - Vámosgyörk - Füzesabony tengelyen is közlekednek. Vámosgyörki tartózkodásom alatt éppen egy utasok nélküli inga érkezett valahonnan az 1. vágányra, majd rövid idő elteltével tolatási mozgással átállt a külső 1-re. A szerelvények így cserélődnek, hiszen a következő gyöngyösi személyvonat ez, a 323-as vezérlőkocsival ellátott szerelvény lesz, a Gyöngyösről nemrég visszaérkezett vonat pedig később alighanem Füzesabonyba távozott.
Bevallom, a személy- és a tehervagonok kevésbé mozgatják meg a fantáziámat, mint a vontatójárművel is ellátott vonatok. Azt hiszem, életemben nem készítettem még ennyi fényképet vezérlőkocsikról, mint ez alkalommal, viszont így sikerült a négy, akkor még szolgálatban lévő "hagyományos" vezérlő közül hármat megörökítenem. Ennek azért is örülök, mert talán ez volt az utolsó lehetőségem, hogy a magyar vasút egyik legjellegzetesebb vonattípusát közforgalomban megfigyelhessem. Csíkos ingavonatok még jópár évig hozzátartoznak a hazai vasút, elsősorban a budapesti előváros mindennapos közlekedéséhez, s azokat rendszeresen használom is. "Hagyományos" ingavonatok 418-as dízelmozdonnyal még bizonyára éveken át fognak járni Debrecen térségében és a Budapest - Lajosmizse vonalon, azonban a villamos vontatású régimódi ingák eltűnésével mindenképpen lezárult egy fejezet Magyarország vasúti közlekedésében.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr5516432386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2021.02.20. 13:47:53

Nahát, úgy emlékszem, öt-hat éve még a frissen felújított fehérvári vonalon is lehetett néha Bhv-ingavonatra szállni a sok Flirt között. Gimiből még egész rendszeresen mentünk haza "kékvonattal", erre most már nem is maradt.
Fognak ezekből megőrizni párat nosztalgiaüzemben?
süti beállítások módosítása