Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Csapófedeles kocsi nullás méretben

2021.01.11. 22:19 crash

img_6764.jpgA bejegyzés írása közben arra gondoltam, hogy van-e ennek a kocsinak valami szebb neve? Ez úgy jutott eszembe, hogy az ünnepek alatt lehetőségem volt egy kicsit modellezni. Az első a sorban, ami elkészült, az a csapófedeles kocsi volt. Az eredeti neve sem szebb: klappdeckelwagen. Egyik barátommal beszélgettem, de ő sem tudott semmi más nevet felhozni. Egy viszont biztos a kocsikkal kapcsolatban: ezek az elődei a Tcs kocsiknak, amelyekből korábban készítettem két példányt.


A vírushelyzet fejreállította a modellezést is. Van aki rengeteget tudott modellezni, van aki kevesebbet. Én ez utóbbi csoportba tartozom. Modellezés helyett azonban - mivel a számítógép előtt ülve csak erre volt lehetőség - rengeteg időt töltöttem anyaggyűjtéssel, és tervezéssel. Ennek hatására tizenkilencre növekedett azon tehervagonok száma, amelyeket magyarosíthatónak találtam német vagy más eredetű kocsikból, és kompletten meg is terveztem a magyarítását. Ez átfestést, feliratozást, illetve néhány esetben egy kis átépítést is jelent. Netes keresés, levelezés útján megszerzett információk alapján megterveztem a munkát, és mindent ami kell hozzá, hogy amikor nekiállok, már ne kelljen semmin sem variálni.

screenshot_2021-01-11_at_23_51_27.png
A kocsi feliratai egy jellegrajzra ráhelyezve kerültek megtervezésre.


A megépítendő kocsik között az első a sorban ez a kocsi volt. Az index fórumon jött velem szembe egy kép még három éve egy, hazánkban maradt, és MÁV állagba került példányról. A fénykép felbukkanása után pedig nem sokkal a Schnellenkamp bejelentette, hogy elkészíti a kocsi eredetijét 1:45-ös méretben. Ezen fellelkesülve le is csaptam két ilyen modellre, és iktattam a szekrénybe, amíg sort nem kerítek rájuk. Amikor most nekiálltam modellezni, akkor elsők között vettem ki a szekrényből, hiszen ez a Wuppertal típusú kocsi nagy kedvencem. Nem gondoltam akkor, hogy ebből is "nemszeretem projekt" lesz. Ez utóbbi azt jelenti, hogy nem megy simán a dolog, mert utálom a kínlódós dolgokat...

img_6685.jpegA kocsi eredeti állapotában


A kínlódás ott kezdődött, hogy minden modellről le szoktam szedni a festéket. Alapozok, festek, lakkozok, feliratozok. Na itt kezdődött a gond, mert ehhez szét akartam szedni a kocsit. Nem ment.... fórumokon kértem segítséget, és ott írták, hogy kétkomponensű ragasztóval van a réz alvázhoz a műanyag felépítmény hozzáragasztva. Megtudtam még, hogy a festék leszedésével se próbálkozzak, mert valami leszedhetetlen, ellenálló festékkel van a modell festve. Így más taktikához kellett folyamodnom: úgy gondoltam, ha eltávolítom a feliratokat, akkor újraködölve a feliratok helyét, simán megkapja az új feliratokat, és lesz egy szép kocsim. 
Nos, az élet nem ezt akarta. A tamponozott feliratok semmivel sem akartak lejönni. Van tamponlemosó folyadékom, ezen kívül próbálkoztam alkoholokkal, és festékleszedővel is - de semmi. Hirtelen felindulásból észteres hígítóval estem neki a feliratoknak, hogy legalább azok lejöjjenek. Ekkor jött a feketeleves: a hígító feloldotta a festést, de a feliratok betűi azok szinte egyben estek le. Mindegy, ha már megindult, leszedtem az oldalfalakról a feliratokat, hogy majd azokat újrafestem.

img_6766.jpg

...és ilyen lett. Az alváz feliratai megvicceltek, de sikerül őket a helyükre illeszteni.


A festéshez előkészülve denaturált szesszel átmostam a felületet, és kikevertem a megfelelő színt. Nem egy nagy ördöngösség ezt a színt kikeverni - a Gunze barnájához vöröset adagolva pont előállítható a kívánt, harmadik korszakos tehervagon szín. Most Gunze színeket használtam, ami viszonylag büdös, de a vizes festékeim most nem voltak kézközelben. Egyik makettezőtársamtól kaptam a tippet: 3M félmaszk, cserélhető szűrővel képes kezelni a festékszagot. Nem bíztam a véletlenre, én ABEK1-es szűrőt vettem bele. Ez tulajdonképpen a legtöbb szervetlen és szerves gázt és gőzt kiszűri. Olyannyira, hogy amikor a maszkkal a fejemen rémisztgettem a családot, akkor a konyhában még az étel illatát sem éreztem, ha rajtam volt a maszk. Fújás közben pedig egyáltalán nem éreztem a festékszagot. Teljesen jól bevált, ajánlom mindenkinek. Azért a jövőben maradok a vizes festékeknél - de ha nincs más, és büdös festékkel kell fújni, akkor jól jön a maszk.

A színt sikerült eltalálnom, és megkapta a kocsi az első lakkréteget, amire a matricák kerültek. Nem akartam a végén elrontani, két napra félreraktam a modellt, hogy a matrica száradjon ki - utáltam volna az utolsó pillanatban elrontani a modellt azzal, hogy az utolsó előtti lakkozást elrontom. Megkapta a modell az utolsó fényes lakkot, és amikor megszáradt, akkor pedig még lefedtem egy ultra matt lakkréteggel. Ezzel egy olyan kocsi benyomását akartam kelteni, amely már évek óta fakul a napon.


A végeredménnyel elégedett vagyok, de sajna nem ment problémamentesen az építés. A feliratok leszedése megviccelt, de ebből is tanultam. Koszolni most nem terveztem a kocsikat. Egyelőre maradnak gyári vasútmodell állapotban, majd később előveszem őket koszolni.

3 komment

Címkék: vasut vasutmodell scale 0 tehervagon modellvasut

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr8316385086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vasúttörténet 2021.01.16. 01:48:45

Magyarországon tudtommal az ehhez hasonlatos kocsik elsősorban a szemétszállításban voltak.
A Tcs kocsikat viszont "a korszerű rakodási módok"* miatt hozták létre. Elsősorban a teljesen zárt vagonokba nehezen vagy lassan berakodható dolgok miatt készítették el (illetve ömlesztett állagú dolgokat is szállítottak vele, de elsősorban a védendő árukra tervezték). - legalább is én így tudom.
Bt.
* korabeli propaganda szöveg szerint

crash 2021.01.16. 10:42:17

@vasúttörténet: Köszönöm a kiegészítést! :)

konzol1 2021.01.21. 22:55:18

Nekem az dereng, mintha a fórumon azt írták volna, hogy mészport szállítottak vele.

A pályaszám nekem valahogy nem stimmel. Az utolsó 3 számjegye ha 0-499 között volt, akkor fékes volt, 500-tól fölfelé fék nélküli, és csak átmenő fékvezetékes. A fórumon található kép is fékbódés kocsit - dupla csíkkal a sarkán - ábrázol a 292377-es pályaszámmal.
Persze ilyen hibán én is elkövettem korábban egy spitzdachwagen kocsimnál, mert ott csak később jutottam hozzá a teljes régi fotóhoz, amin már látszott, hogy nagy valószínűséggel volt rajta fékbódé is.
süti beállítások módosítása