Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Ébredés a Csipkerózsika-álomból

2020.11.21. 06:30 Tastam

321.jpgTöbb, mint három és fél évtizeddel ezelőtt, kezdő vasútrajongó koromban az ország legrövidebb és legtitokzatosabb vasútvonala alighanem a Tiszakécskei Úttörővasút volt. Abban a ma már alig elképzelhető, internet nélküli világban e kisváros vasútja szinte teljesen ismeretlen volt számunkra, sokáig még a MÁV hivatalos menetrendkönyvében sem szerepelt. Szerencsére apám sokat tudott Magyarország vasútjairól, így nem volt előtte ismeretlen ez a keskeny nyomközű sínpálya sem. Vele jutottam el először a lakóhelyünktől nem messze található településre és együtt próbáltuk ki az akkor még szinte steril megjelenésű kisvasutat (a balra látható felvétel akkor készült). Később aztán néhány alkalommal már egyedül is meglátogattam a mind kopottasabb megjelenésű létesítményt, mígnem egy alkalommal már csak kocsiszínbe zárt járműveket és rozsdás síneket találtam ott. Aztán néhány évvel ezelőtt vettem hírét, hogy a város önkormányzata Csipkerózsika-álmát alvó kisvasútja felébresztését tervezi. Első nekifutásra ezt, ismerve a hazai viszonyokat, hittem is meg nem is, azonban egy idei szeptemberi híradás végképp eloszlatta a kételyeimet, amelyben az állt, hogy megkezdődött a vonal újjáépítése. Ennek örömére hosszabb kihagyás után ismét a népszerű üdülőhelyre utaztam, hogy saját szememmel bizonyosodjak meg a hír valódiságáról. E a hozzászólásban az október 19-én rögzített állapotokat mutatom be.

A 760 mm-es nyomközű vasút létesítését a városi tanács 1970-ben határozta el, majd a munkálatok is hamarosan megkezdődtek. Az építéshez szükséges anyagok, valamint a járművek Sarkadról, az akkoriban megszüntetett cukorgyári iparvasútról érkeztek. Az akkori rendszer kívánalmainak megfelelően úttörővasútként létrehozott létesítmény megnyitására 1971. augusztus 20-án ünnepélyes keretek között került sor. Érdekességként megemlítendő, hogy az ünnepi beszédet tartó közlekedés- és postaügyi miniszter nevéhez fűződik annak a hírhedt 1968-as közlekedéspolitikai koncepciónak a létrehozása, melynek során a '70-es, '80-as években számos kis- és nagyvasút szűnt meg hazánkban. A vonal a sporttelep mellett kiképzett Sportliget állomástól 1200 méter hosszban az üdülőtelepen található Tiszapart nevű végállomásig húzódott. Eredetileg tervezték a sínpálya kivezetését a viszonylag messze, bő két kilométerre eső nagyvasúti állomásig, azonban a sínpár városon átvezetésének költségei - elsősorban a kötelezően kiépítendő fénysorompók miatt - olyan magasak lettek volna, hogy végül ennek megvalósításától eltekintettek. A Tiszakécskei Úttörővasút csak a nyári időszakban, májustól augusztusig közlekedett. A rendszerváltáskor az úttörő jelleg megszűnésével Gyermekvasút lett, később családi vállalkozásként sikerült életben tartani egészen 2009-ig, amikoris forgalmát a pályaállapotok romlása és pénzhiány le kellett állítani.

322.jpgAmikor első ízben jártam Tiszakécskén, a szabadstrandhoz az ártéri erdőn átvezető keskeny ösvényen jutottunk ki, a fürdőzők akkoriban - emlékeim szerint - valóban a természet lágy ölén érezhették magukat. Manapság gondozott, kiépített strand várja a látogatókat, melynek peremén vendéglátóipari egységek sorakoznak. Október közepén természetesen már senki sem fürdőzött és sem fagylaltozásra, ilyenkor evésre-ivásra, de még egy kávé elfogyasztására sincs lehetőség. A homokos tengerpartra emlékeztető, szinte egyedülálló módon szépséges környezettel övezett strandot a következő év tavaszáig nyakig begombolkozott kirándulók, családok veszik birtokba.

323.jpgA környék egyik legnépszerűbb üdülőhelyét, Tiszakécskét a szőke folyó mintegy 22 kilométer hosszban érinti, sokak szerint itt található a Tisza számos kanyarulatának legszebbike. A rohanó víz néha ágakat sodor magával, ennek, és a túlparton a fákra felkúszó növények látványának köszönhetően szinte egy őserdőben érezhetjük magunkat. A meleg hónapokban zajos, vidám életet az év többi szakára a csend és nyugalom váltja fel, ilyenkor a sétahajó sem jár már, de a vízi sportok kedvelői még megtalálhatják számításaikat. Én azonban nem a Tisza partját követtem, hanem a Fürdő utcán a város felé indultam.

324.jpgA strandtól mintegy fél kilométeres séta után megérkeztem a Kisvonat büféhez. A létesítmény ősz lévén zárva volt, de szerencsére nem voltam szomjas, vagy éhes. Sokkal inkább érdekelt viszont a kerítése melletti terület, amely a kisvasút egyik végállomása volt, illetve lesz ismét hamarosan. A kerítés mellett, a padok előtt az állomáshoz vezető ösvény kissé beljebb néhány fok lépcsőn jutott fel a kavicsos peronra. A vágány az előtérben látható szegélyköveknél végződött, a mozdony körbejáratására szolgáló mellékvágány és maga a peron is kissé hátrább helyezkedett el. Korábbi látogatásaimkor a térséget uraló szomorúfűz még nem volt ott.

325.jpgEz pedig az egykori kétvágányos állomás helye, a felvétel bal szélén a régi peron néhány, még el nem távolított szegélyköve látható, míg jobbra a zsákutcaként végződő Pinty utca húzódik. A tervek szerint itt lesz majd felhúzva a járművek tárolására szolgáló kocsiszín, a hozzá csatlakozó felvételi épületben a jegyek mellett kisebb ajándéktárgyak vásárlására is lehetőség lesz, valamint egy Tiszakécskét és a kisvasutat bemutató kiállítás is megtekinthető lesz. Ottjártamkor a vasút ezen a ponton még meglehetősen kezdetleges állapotban volt, a munkások itt még csak a régi vágányzat elbontásával végeztek.

326.jpgA nyomvonal az állomás után nem sokkal balra fordulva kertek alatt kanyarog. Ezen a rövid, de igen hangulatos szakaszon megfigyelhettem a vasútépítés több fázisát: míg az állomáson és bevezető szakaszán még épp hogy csak elkezdődtek a földmunkák, később már a vonal "alapozása" is a helyén volt, kicsivel tovább haladva már látható volt a majdani vágány kitűzése és a mellette lekupacolt, beépítésre előkészített vasbetonaljak is, később pedig már a helyükön sorakozó "talpfákat", végül pedig a majdnem kész vágányt is láthattam. Az összkép itt még meglehetősen kusza, de azóta minden bizonnyal sokat változott, ahogy a munkálatok mind előbbre haladtak.

327.jpgNagyjából 400 méter után a pálya kiér a házak közül és bár az egyik oldalon még kerítés mellett húzódik tovább, a másik oldalt már a Tisza-parti sétányt övező park, s a parkban elhelyezkedő játszótér terül el. Ott, a játszótér mellett lesz a tervek szerint a vonal első megállóhelye. Száz méter után a pálya egy éles ívvel elhagyja a régi vonalvezetést, ahonnan már vadonatúj nyomvonalon halad tovább. E kép előterében a régi kisvasút vágánya látszik, amely a Strand utca mellé sorolva a régi Sportliget végállomást veszi célba. A sínek még a helyükön vannak, a vágány látszólag akár használható lenne, de folyamatossága több helyen, a keresztező útvonalaknál megszakad.

328.jpgA régi vonalon továbbhaladva nemsokára a volt Sportliget állomáshoz, pontosabban annak helyéhez értem. A vágányok és a peronok helye ma is felismerhető, bár a sínpárokat évekkel ezelőtt eltávolították. A kocsiszínt is eltakarították, mivel útban volt a Szabolcs Mihály és a Strand utca kereszteződéséhez tervezett körforgalomnak, amely azóta sem épült meg. Az egyébként nem túl mutatós megjelenésű remíz elbontásakor a gördülőállományt a nyílt vonalra, a játszótér közelébe vontatták, s kerítéssel körbevéve ott tárolták. Ez a kerítés a vandáloktól alig, az időjárástól pedig egyáltalán nem védte meg a mozdonyt és a kocsikat, melyeket végül idén tavasszal elszállították felújításra.

329.jpgVisszatérve a régi és az új nyomvonal találkozásához, folytattam sétámat az épülő pálya mentén. Alig néhányat kellett lépnem, s megérkeztem egy fából ácsolt kilátóhoz. Régebbi látogatásaim alkalmával a nem túl magas építményről jó kilátás nyílt a "Tiszakanyarra", most azonban a folyó partján burjánzó növényzettől a vízfelületet alig lehet látni. Az önkormányzat egy turisztikai pályázaton elnyert pénzösszeg felhasználásával - ennek a pályázatnak része egyébként a kisvasút felújítása is - egy új, magasabb kilátó építését tervezi. Itt lesz a vonatok következő megállója.

330.jpgA Tisza kanyarulatát a parttól néhány méterre követő Miskó István sétány mellett húzódó kisvasúti vágány a kilátó után egy ivókutat érint, majd a Sportliget Szabadidőpark kerítésének közelében halad tovább. A sporttelepen éppen a helyi és a tiszafüredi labdarúgócsapat mérkőzése zajlott, melynek eseményeit a lelátókon helyet foglaló kis számú nézősereg igen nagy zajjal figyelt (a focirajongók kedvéért utánanéztem: a meccs eredménye 2:1 lett a helyiek javára). A pályán túl, nagyjából a túlsó kerítés mögött helyezkedett el a régi végállomás. Az új vasút harmadik közbenső megállója a sporttelep mellett a sétányig húzódó Liget utcánál nyer elhelyezést.

331.jpgJól emlékszem, amikor a felcsúti kisvasút épült újjá, sok, főként politikai indíttatású támadás érte a terveket, átadásakor és még utána pedig magát a létesítményt is. Felcsúton például a vasút melletti házak lakói arról panaszkodtak, hogy az utasok a vonatablakból bebámulnak a kertjükbe és ezzel elveszik a magánéletüket. Hasonlóról Tiszakécske esetében nem hallottam, s remélem, ez így is marad. Természetesen abban biztos vagyok, hogy itt sem örül mindenki a kisvasút felélesztésének, sőt láttam is olyan egyént, aki tüntetően hátat fordított a még csak épülőfélben levő vasútvonalnak.

332.jpgA Liget utcai majdani vasúti átjárótól nyugat felé pillantva szinte az egész hátralévő, a végállomásig terjedő vonalszakasz feltárul előttünk. Miközben a régi, részben felhagyott vaspálya teljes egészében beépített környezetben, illetve annak közvetlen közelében haladt, az új szakasz vonalvezetése sokkal természetközelibb. A sínpár továbbra is a Miskó István sétány mellett húzódik, amelytől egy kellemes hangulatú fasor választja el, a túlsó oldalon pedig egy széles mező terül el. Sajnos részben éppen a fasortól, részben pedig a parti növényzettől magát a folyót nem fogjuk látni a vonatablakból.

333.jpgA kellemes időben tett "vonalbejárás" során azt tapasztaltam, hogy a helyiek is figyelemmel kísérik új játékszerük születését, sétáik folyamán többen is tanulmányozták az épülőfélben levő létesítményt, néhányan fényképezték is. A gyermekek pedig már birtokba is vették a vasútvonalat, hiszen itt is, ott is, szülői kísérettel vagy anélkül a talpfákon gyalogoltak, szaladoztak. Közben megérkeztem a végállomáshoz, amely, hasonlóan a másikhoz, csupán egy rövid mellékvágánnyal rendelkezik, lehetővé téve a mozdony átállítását vonata túlvégére.

334.jpgA végállomást a Miskó István sétány végénél képezték ki, itt végződik a csalitos partszakasz is. A vasútépítést - pontosabban mondva újjáépítést - ugyan a pálya ezen pontján kezdték el, de még itt is bőven van tennivaló. A vonal végét lezárni hivatott ütközőbak már megérkezett, de még nincs beépítve és az állomás környezete is rendezésre vár. A sétánynak a nevét adó Miskó István egyébként Tiszakécske tanácselnöke volt, akinek tulajdonképpen a kisvasutat is köszönhetjük, hiszen a város turizmusának felvirágoztatására ő álmodta meg többek között az úttörővasutat is.

335.jpgA végállomás közvetlen közelében magasodik a Találkozások háza, más néven Lübbecke-ház. Az építmény erősen hajaz a Németországra jellemző favázas házakra, és ez nem véletlen, a falán elhelyezett emléktáblán ugyanis ez olvasható: "Építtette a Tiszakécske városért Közalapítvány 2002-ben a németországi Lübbecke város polgárainak és önkormányzatának adományaiból, Tiszakécske Város Önkormányzatának hozzájárulásával". Az épületben konferencia tartására is alkalmas nagyterem, valamint vendégszobák találhatók, a város meghívására érkezett vendégeket itt szállásolják el.
Közel egy hónappal e felvételek elkészítése után, visszatérőben a szarvasi Mini Magyarországból kis kitérőt tetem a kécskei szabadstrandra. Egyúttal vetettem egy pillantást a kisvasút Tisza-parti végállomására is, amelyen addigra már lefektették a vágányokat. Vagyis úgy tűnik, a munkák a kedvezőtlen körülmények - gondolok itt a mind jobban elmélyülő járványhelyzetre - ellenére haladnak. Egy korábbi sajtónyilatkozatban a város polgármestere azt ígérte, hogy jövő nyáron a kisvasút újra fog indulni. Bízom benne, hogy igaza lesz, ez a hangulatos és különleges vasútvonal addigra tényleg felébred Csipkerózsika-álmából - és majd tudósíthatok a megnyitó ünnepségről.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr4616290810

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Renáta Kovács1 2020.11.22. 23:27:39

Köszönjük az ismertetőt, jó látni egy megújuló kisvasutat! Egy kis helyesbítés: az ország legrövidebb (működő) kisvasútja a pécsi, 570 méteres hosszal.
süti beállítások módosítása