Március 15-én a nemzeti ünneppel kapcsolatos, nagy tömegeket megmozgató ünnepségeket, megemlékezéseket biztonsági okok miatt a szervezők kénytelenek voltak lemondani, azonban hazai személyszállító vasúttársaságunk a szintén e napra tett ígéretét megtarthatta. Igazándiból ez már a második ígéret volt ugyanabban az ügyben, nevezetesen az új emeletes motorvonatok (KISS = Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug, azaz "komfortos, innovatív, vágtázni képes elővárosi vonat") utasforgalomba állításában. Az eredeti terv szerint erre a lépésre már februárban sort kellett volna keríteni, azonban - ahogy az sok esetben lenni szokott - a járművek szállítása késett. A gyártó, a Stalder a késést előre nem látható és rajtuk kívül álló okokkal magyarázta, ezek egyike például, hogy a vonatok ajtajainak beszállítóját árvíz sújtotta, melyben egy vonat már kiszállításra előkészített ajtókészlete tönkrement. A tájékoztató szerint az első körben megrendelt kilenc motorvonat szeptemberig, további nyolc egység az év végéig üzembe áll, a teljes, 40 vonatot számláló egység pedig a 2022-es év végére lesz készen. Egyelőre azonban csupán egy, számomra meglepő módon a 007-es "ügynök" (teljes nevén 94 55 1815 007-9) állt szolgálatba, ebben a hozzászólásban a velünk, vagyis a majdani használóival töltött első napjáról osztok meg néhány impressziót.
Az interneten terjengő információk szerint jelenleg négy üzemképes KISS van Magyarországon. Hallottam egy tervezett átadási ceremóniáról is, amit végül lemondtak. Vagy talán közönség nélkül mégis megtartották? Az egyik közösségi oldalon ugyanis látható egy fénykép, amelyen a négy jármű egy pályaudvar csarnokában felsorakozva, lézerfények kereszttüzében pózol. Utasforgalomba azonban egyelőre csak egyikük került - sajnos végül az sem sokáig -, talán azért, mert csak az az egy rendelkezik a megfelelő engedélyekkel. Valójában ez még csak próbaüzem volt, a motorvonat közlekedését a helyszínen a gyár saját szakemberei felügyelték. A KISS közlekedésének menetrendjét, mely szombat kivételével minden napra tervezve volt, a vasúttársaság az internetes oldalán hirdette meg.
Mindenképpen szép gesztus volt vasutunktól, hogy éppen egyik legnagyobb nemzeti ünnepünkre időzítette a 007-es első "éles" bevetését. Sajnos ez az időzítés utólag mégis pocséknak bizonyult, hiszen azokban a napokban már vészterhes időszakát élte nemcsak Magyarország, hanem egész Európa. A mind jobban kiteljesedő járvány miatt sorra mondták le a különböző programokat, nem volt miért kimozdulni otthonról, de nem is nagyon volt ajánlatos. Szerencsére nekem nem kellett mennem sehova látni az elsőnapos emeletes vonatot, mivel jóformán a házunk előtt húzódik a vasút, amelyen közlekedett. A remek időben készítettem néhány fotót, aztán másnap este érkezett a hír, hogy a Stadler külföldi, a próbaüzemet felügyelő szakembereit a gyár a helyzetre való tekintettel hazahívta, s mivel jelenlétük a próbaüzem idején elengedhetetlen a motorvonat közlekedésénél, a KISS hazai bemutatkozása igencsak kurtára sikeredett. Mindenesetre bízok benne, hogy nem túl hosszú idő múlva életünk visszatérhet a megszokott kerékvágásba és annak idővel az emeletes vonatok is szerves részévé válnak.
Utolsó kommentek