Utolsó kommentek

  • Komlósfecskés: A szokásos kitűnő írás, élmény volt olvasni. Apró érdekesség: 1929-ben felkerült a vasúti pálya is... (2024.12.09. 15:44) APÁM VASÚTJA
  • gigabursch: Köszönöm, érdekes volt. A pálya állapotára a „gyalázatos" szó talán a legmegfelelőbb. (2024.12.07. 09:07) APÁM VASÚTJA
  • fkv.119: Nahát, bontják a csúti szart? Vagy ez még nem az? :( (2023.10.29. 17:49) Búcsú egy kisvasúttól
  • gigabursch: Nem is tudtam róla... (2023.10.28. 07:53) Búcsú egy kisvasúttól
  • Pályamágus, a sínész: A vonal történeti alapvetéseivel kapcsolatban vannak téves információk. Az elmaradó utasforgalom m... (2023.10.15. 10:22) Búcsúmenet egy vonalszakasz újranyitása apropóján
  • Utolsó 20

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

MEGMENEKÜLT ROMÁN CSUKA

2019.11.09. 18:10 konzol1

31.JPG

Sorsát mégsem kerülheti el senki…

Címszereplőnket ugyan senki nem akarta megenni, de mégis megmenekült a feldarabolástól elég hosszú ideig, annak ellenére (vagy talán pont azért), hogy meglehetősen fiatalon balesetet szenvedett. De miért kellett volna egy balesetet szenvedett halat feldarabolni, és mégsem elfogyasztani - egy vérbeli horgász most bizonyosan értetlenül áll soraim előtt. Akkor jöjjön egy kis magyarázat. Vasutasoknál a „csuka” szó hallatán (legalábbis régebben) többnyire nem halak, vagy a lábbelik képe jelent meg lelki szemeik előtt, hanem egy kocsitípus, vagy inkább egy kocsiforma, ahol a peron oldalfalai a kocsi vége felé szűkültek – mint az azonos nevű halak pofája. Tehát jelen írásomban egy ilyen kocsi történetét vázolom fel, illetve egy ehhez hasonló átalakuláson átesett modellt mutatok be. Bár az eredeti vagon végül megégett, azért ezt már nem modelleztem le… Az, hogy a CFR-nek sok MÁV eredetű kocsija volt az I. vh. után, az a vasúttörténet iránt érdeklődők körében köztudott. Az már egy kicsit kevésbé, hogy a MÁV-nak is lett egy kocsija, ami a román vasutaknál kezdte a pályafutását ABALD 30470 pályaszámon (gyártó: Van der Zypen és Charlier (Deutz), 1925, a gyári szám feltehetőleg 144394. Persze ez a vagon nem egy ország kirablása kapcsán került hozzánk, hanem egy 1937-es baleset okán. A balesettel még az akkori filmhíradó is foglakozott, ahol feltűntek a járművek is. Az összetört kocsit a CFR selejtezte, nálunk meg 1942-re újjáépítették. A rendelkezésre álló fotó alapján megtartották a szegecselt vázú kivitelt, de módosították az ablakok méretét, a tető kialakítását, az ajtók formáját, és ABa 2701-es pályaszámon forgalomba helyezték.

 1.jpg

1. A Ba 2701-es kocsiról 1952 körül készült kép.

 Később új pályaszámokat kapott: 1954-ben Ba 3490, 1959-ben Aa 1406, végül 1969-ben a MÁV átadta a GySEV-nek az egykét, ahol Aa 223 lett belőle. 1974. szeptemberében érte el szegényt a végzet, amikor is leégett; selejtezése még abban az évben dec. 2-án megtörtént. (Úgy látszik szerencsétlen kocsinak az volt megírva a nagy könyvben, hogy súlyos sérülés miatt kerüljön ki a járműállományból.) Hazai pályafutása során eleinte Budapest volt a honállomása, majd a ’60-as évek második felében Szombathelyre államosították, ahonnan végül Sopronba került. (Az adatok a Vasúthistória Évkönyv 1992-es kötetében található Szécsey I. és Lovász Gy. nevével fémjelzett monográfiából, illetve Horia Radulescu adatközléseiből származnak.) Pikantériája a dolgoknak, hogy a kocsikartonon eredetként 1926 Ganz-Danubius szerepel annak ellenére, hogy ott és akkor ilyen kocsi nem készült.

A román csuka kocsikat különböző német gyárak készítették, így kivitelük sem volt tökéletesen egyforma. Ilyen különbség pl., hogy az ablakok alatti takarólemezen egyes kocsiknál jól látszik a kétsoros szegecselés, de másoknál – így a kérdéses baleseti képen – ez hiányzik. A típuson a későbbiekben még különféle átalakításokat végeztek (ablakok fölötti kis szellőzők átalakítása/megszüntetése, ajtók átépítése sok kocsinál). Ezek a vagonok sokáig futottak, még 1990-ben is készült forgalmi kocsiról kép.

Érdekesség, hogy valaki elkészítette ennek a kocsinak a baleset előtti modelljét.

Ezek után lássuk, hogyan lehet magyarítani a ROCO csukáját!

Az alap egy 7 fülkés német 1. o. Hechtwagen. Ez hasonlít román kocsihoz, de némileg el is tér tőle: az ajtók kifelé nyílnak, a tetőn nincs bordázat, viszont mások a szellőzők. Az ablakok felső részén kis szellőzők sincsenek, és a kiosztása is kissé más: a németek két egyforma méretű WC-vel kérték, a románok esetében az egyik nagyobb volt – hasonlóan a MÁV eredetű favázas kocsikhoz (talán az ötlet is innen fakadt). Az oldallemezek függőleges takaróléceinek helye sem azonos.

 2.JPG

2. A ROCO modellje eredetiben

 

 3.jpg

3. Az egyik egykorú CFR kocsi eredeti kialakítása (a képet valamelyik román oldalról töltöttem le) 

Első lépésben a forgóvázakat cseréltem le, szerencsémre volt egy hasonló királycsappal rendelkező porosz rendszerű Roco gyártmányú darabom, így pár kis vágással megúsztam a műveletet.

 

4.JPG

4. A hasonló királycsappal rendelkező forgóvázak. Felül az eredeti, alul a szükséges. A jobboldalin látszanak a kisebb csonkítások a felfelé kiálló bütyköknél.

 

5.JPG

5. Az ajtót a szokásos fúrás, vágás, reszelés után úgy rögzítettem, hogy hátul megtámasztottam, valamint – hogy az ablaküveg az ajtó síkja mögött maradjon, egy fél ajtót még felülre ráragasztottam a belső felületre.

 

6.JPG

6. A kocsivégen (éleken) a szegecselést lemaszkoltam, a kiálló részeket először pengével levágtam.

 

7.JPG

7. Ezután reszelés, polírozás, kis ablakok méretre alakítása következett.

 

8.JPG

8. A peron oldala eredetileg ferde, de ezt a tetővel együtt át kellett alakítani.

 

9.JPG

9. Ehhez először a merevítést (l. fent!) le kellett vágni (l. lent!)…

 

10.JPG

10. … majd egy hasonló méretű polisztirol darabbal vízszintesen egy új merevítést készítettem a kocsi oldalának vízszintesre vágása után.

 

11.JPG

11. Ez a merevítés szükséges ahhoz, hogy az átalakítási műveletek során a peron kellően merev maradjon.

 

12.JPG

12. A tető végét belülről kipótoltam PS lapokkal (rétegesen egymásra ragasztva).

 

13.JPG

13. A tető aljára is kellett még némi anyag. Eztán lehetett nekiállni formára reszelni a perontetőt.

 

14.JPG

14. Reszelés, gittelés n+1 alkalommal, ahol n->∞… (Aki nem ismerné a jelölést: „n tart a végtelenhez”, vagyis egy tetszőlegesen nagy szám.)

 

15.JPG

15. A táblát marással tüntettem el, ehhez kellett egy kicsit maszkolni.

 

16.JPG

16. A marási felület nem szép…

 

17.JPG

17. …ezért utólagos polírozás szükséges.

 

18.JPG

18. Ezen a képet azért készítettem, hogy az eredeti kocsiról készülttel hasonlítsam össze. Ennek egy oka volt: az ablakokat meg kellett szélesíteni a szegecsek széléig, hogy az arányok jók legyenek. Itt viszont észrevettem, hogy valami nem stimmel a tetővel…

 

19.jpg

19. …ugyanis a tető tengelye a peronok fölött lejtős! Újabb idegtépő reszelések, gittelések következtek. Mert amit itt az ember elront, az majd csak a festéskor derül ki. Természetesen így is történt, az egyik véggel sokat kínlódtam az első festés (majd ennek levakarása) után.

 

20.JPG

20. Az ajtón levő takarólécet egy Evergreen PS csík felragasztásával imitáltam, de a vastagságon csökkenteni kellett. Megoldás: maszkolni kell megint.

 

21.JPG

21. A méretet sikerült egész jól eltalálni.

 

22.JPG

22. Ekkor kezdtem nézegetni, hogy a szegecseléssel mit tudok kezdeni az ajtón. Ott semmit, mert a balesetes képen szerencsére nem látszanak szegecsek – ahogy több ma is létező CFR csukán sem. Ebből kifolyólag egy pengével szépen levagdaltam a többit is.

 

23.JPG

23. Mi tagadás, elbabráltam vele, amíg ilyen lett.

 

24.JPG

24. Az átjárók ajtajain levő ablakok kisebbek voltak, mint a feljáró ajtóké, kb. olyanok, mint a favázas kocsiké. Fuggerth ajtókat alakítottam át, valamint valami régebbi ablakmaradékokat kurtítottam meg, hogy beleférjenek.

 

25.JPG

25. A gyári soufflet-k elég rondán elnagyoltak, egyébként sem így néztek ki a magyar kocsin. Első lépésben egy borotvapenge segítségével élethűbbé lehetett tenni.

 

26.JPG

26. A harmonikák fölötti védőlemez kialakításához először távtartókat kellett rögzíteni (bal oldali), majd erre ragasztottam rá a meghajlított, méretre vágott csíkot. Az ajtókat hátul meg kellett vastagítani az üvegezéshez. A zárcímer is a helyére került.

 

27.JPG

27. A konzolokat egyedileg kellett ismét elkészíteni, mert bár leöntettem műgyantából, de amikor rögzíteni akartam, kiderült, hogy rövid lett… A harmonikához az ezeket tartó rudakat (0,35-ös félkemény rézhuzal) az DV-s Da kocsinál beépített zsinórtartók maradékával rögzítettem. Nem egyszerű összedugni a két alkatrészt… Az ajtókra és a nem gyári kialakítású ablakokra vízvetőt kellett készíteni PS csíkból. (Az ütközők sajnos gyárilag ilyen csámpásak, nem tudom, kik rakták össze a modellt.)

 

28.JPG

28. Az ajtókról a gyári kilincseket leszedtem, és Jakó Attila féle rézmaratott zárcímerrel, valamint 0,35-ös félkemény rézhuzalból meghajlított kilinccsel pótoltam. A kapaszkodókat ugyanígy rézből készítettem, és a helyét illetően most sikerült csalás nélkül megúszni a dolgot. Az ablakok előtti kapaszkodó is rézből készült – lévén a ’40-es évek elején még nem voltunk alumínium „nagyhatalom”.

 

29.JPG

29. A tető festésénél megfogadtam Lajos barátom tanácsát, hogy először alapozzam le egy világosszürke színnel, és arra hordjam fel a törtfehéret. A zöldesfeketénél már nem vacakoltam ilyennel, mert annak van takarása viszonylag vékony rétegben is. A matricák a lakkozás előtt jól látszanak…

 

30.JPG

30. …de a félfényes lakk teljesen eltüntette. A kocsi egyik oldala…

 

31.JPG

31. … és a másik. A zárcímerekről egy kihegyezett ár segítségével kapartam le a zöld festéket. A gőzfűtési cső és az akkuláda Fuggerth.

 

32.JPG

32. A kocsi (és a fényképsorozat) vége. A zárcímer még zöld, és a kilincs is hiányzik. A kép készítése óta javításra, kiegészítésre került.

Bár a kocsi nem volt egy emblematikus eleme a MÁV járműállományának (valószínűleg a 2. bécsi döntés okozta járműhiány miatt építették újjá), de az elkészíthetősége és történeti különlegessége okán mégis megragadta a fantáziámat. És úgy gondolom, hogy az átalakítás során szinte mindent sikerült elkészítenem, ami lényeges – leszámítva azokat az eltéréseket, amiket az alapmodell nem tett lehetővé.

Végül ezúton szeretnék köszönetet mondani azon segítőimnek, akik valamivel hozzájárultak ahhoz, hogy ez a modellem is elkészülhessen.

5 komment

Címkék: modellvasút vasútmodell vasútmodellezés személykocsi MÁV CFR személyvagon modell átépítés modell átalakítás modellvasút építés vasútmodell átépítés H0 személykocsi H0 személyvagon III-as korszak H0 modellvasút vasútmodell átalakítás csuka kocsi 3-as korszak epoch 3

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr4115299022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rm40 2019.11.09. 21:08:23

Nagyon szép lett!

rezgaras 2019.11.10. 07:21:24

Nagyon szép lett. Gondolom a legkínosabb molyolás az volt, amikor kiderült, hogy a tetővég nem vízszintes. Azokat a tetővégeket amúgy is elég macerás szimmetrikusra és egyformára kialakítani...

Miből gondolod, hogy az 1. kép 1952-ben készült? A két végén lévő felirat korábbi lehet, talán csak hirtelenjében távolították el az osztály-jelölést...

konzol1 2019.11.10. 10:04:01

@rezgaras:
Köszönöm!
Tulajdonképpen macerás is volt, meg bizonyos szempontból nem. Macerás volt, mert az egyik végét elrontottam, amit az első tető festésalapozási kísérlet után javíthattam is. Nem is lett tökéletes, de ha nem keresed külön , és nem fordítod fény felé, akkor nem is látszik. A másik vége viszont teljesen jó lett. Amiért nem olyan macerás: ha nem látod hibát, akkor jó a modell, függetlenül attól, hogy esetleg egy térbeli szkenneléssel lehetne találni eltéréseket az elméleti felülettől. Persze azért sokszor kellett nézegetni, vonalzót tenni rá, húzni párat a reszelővel itt-ott, hogy ne látszódjon számottevő eltérés. Igazi kisipari módszer, barkácsolás.
Meg igazából a tető kialakítása ott volt izzasztó, hogy az eredetileg ferdén emelkedő részt úgy pótoljam ki, hogy abból egy MÁV formájú tetőt reszeljek ki. Ráadásul úgy, hogy a tetőt már rá kellett ragasztani a kasztnira, mert különálló darabként nem lehetett volna megcsinálni. Így meg a szegecsekre kellett ügyelni, persze maszkoltam is bőséggel. Meg az egyszerű eszközök használata, és gyakorlatlanságom miatt sokszor kellett kisebb-nagyobb felületeken gittelni is.

A kép keletkezésének dátumát úgy emlékszem, hogy Lovász Gyuri írta meg. De van még más támpont is: egyrészt osztályjelzés nincs már rajta, csak "párnás" felirat, illetve még megtartva az 1/2 o-ra utaló pályaszámot deklasszálták. Ez az '50-es évek eleji rákosista törekvéseknek volt a jellemzője, hogy az 1. o. helyek számát szándékosan csökkentették.

Reisezugwagen 2019.11.22. 21:15:17

Bravó! Bravó! Bravó!
Ismét elkészűlt egy remekmű!
süti beállítások módosítása