Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

A csókos vonat

2019.11.02. 06:30 Tastam

161.jpgMagyarországon nincs nagy hagyománya az emeletes vonatok közlekedtetésének: míg a szomszédos országok legtöbbikének vaspályáin már évtizedek óta mindennapos látványnak számítanak a kétszintes szerelvények, mi megmaradtunk a "földszintes" vonatok használatánál. Az elmúlt évtizedekben ugyan több próbálkozás is volt a hazai vasúttársaság, a MÁV részéről az elöregedett elővárosi szerelvények korszerű, emeletes vonatokra cserélésére, de csak most érett meg a helyzet arra, hogy ez megvalósuljon. És végre elkészültek az első kétszintes motorvonatok, melyek forgalomba állítását az utazóközönség részéről egyre fokozódó érdeklődés kíséri. Ennek hatására döntött úgy vonatok majdani üzemeltetője, a MÁV-Start, hogy bemutatja üdvöskéjét a nagyérdeműnek. Október utolsó hétvégéjén három esemény szervezésére került sor a szerelvények tervezett bevetési területén: 26-án Vác, 27-én délelőtt Monor, délután pedig Szolnok állomáson parádézott a gyártó  Stadler Bussnang AG. által KISS-nek (a betűszó a Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug rövidítése, mely szabadon fordítva: komfortos, innovatív, vágtázni képes elővárosi vonat), angolból fordítva Csóknak nevezett motorvonat. Jómagam a monori bemutatóra látogattam el, ebben a hozzászólásban az ott szerzett benyomásaimról számolok be.

A magyar vasút legújabb kori története során valamikor 1990 tájékán keveredett a MÁV területére egy két kocsiból álló emeletes vonat. Az akkori keletnémet vasút, a DR tulajdonában álló halványzöld színű járművek, miután a BNV-n bárki megcsodálhatta, bemutató meneteket tettek több vasútvonalon. A V43-as vontatta szerelvényt azonban, mivel azok menetrend szerinti vonatok után 5 perccel közlekedtek, kevesen próbálták ki. Talán egy évtizede volt a második, hasonló akció, amikor a már egyesült Német Vasút, a DB AG három kocsiból álló, dízelmozdonnyal továbbított ingavonatát tesztelhettük. A vonat előre beharangozott ütemterv szerint az ország számos pontjára eljutott, fedélzetén kérdőíveken kérte ki a MÁV az utasok véleményét. A vonat első meneteinek egyike - amely egyben az én első utazásom is volt ezen a vonaton - nem sikerült túl jól. A halottak napja környéki erős forgalomban Szegedre induló gyorsvonat kapacitása kevésnek bizonyult, a vonat már az induló állomáson (Bp. Nyugati pu) megtelt, Zuglón pedig 20 perc túltartózkodás után indulhatott csak tovább, mivel nem fértek föl rá az utasok. Nem sokkal később a nyugati határszélen már ténylegesen közlekedtek emeletes vonatok, az ÖBB Bécsújhely - Graz viszonylatú járatainak Magyarországot érintő futása azonban sokba került, így ez a világ nem tartott hosszú ideig. Most azonban vasutunk már nem kérdezett, hanem döntött, így a jövő év elejétől fokozatosan érkeznek és állnak forgalomba a vadonatúj emeletes motorvonatok.

162.jpgMonor a menetrendben 100a-val jelölt Budapest - Cegléd - Szolnok vasútvonal középállomása. Egykor komyoly méretű teherfuvarozási teljesítménye napjainkban már elenyésző, a személyforgalom területén azonban kiemelkedő jelentőséggel bír. A főváros és Cegléd, illetve Szolnok közötti elővárosi vonatok idáig "zónáznak", vagyis Kőbánya-Kispesttől csak Ferihegy megállóhelyen állnak meg, a közbeeső településeket a Nyugati pályaudvar és Monor között ingázó helyi vonatok szolgálják ki. Az állomást hatalmas utasforgalom jellemzi, amely országos szinten is a legnagyobbak közé tartozik, a hétköznap hajnali csúcsidőben szinte ötpercenként indulnak a vonatok Budapest felé.

163.jpgA fentiek fényében teljesesen logikus a lépés, hogy az új, nagy befogadóképességű vonatok éppen ezen a vasútvonalon kezdjék meg pályafutásukat. Miközben a 815-ös sorozatszámú szerelvények első két példánya még külföldön - német-, illetve csehországi próbapályákon - futja a hatóság által az üzembehelyezés előtt előírt kötelező köreit, a harmadik példány itthon maradt. Önállóan a megfelelő engedélyek hiányában még nem közlekedhet, ezért a bemutatók helyszínei, valamint "otthona" között a 630 016-os villanymozdony cibálta. A monori bemutatóra a kissé szűk peronnal rendelkező 1. vágányon került sor. Az ott felállított asztalnál kitűzőket, hűfőmágneseket és luftballonokat osztogattak, ezek azonban hamar elfogytak.

164.jpgA bemutató lényeges eleme volt, hogy az érdeklődők - az egyik motorkocsi kivételével - a teljes vonatot bejárhatták, kipróbálhatták, még az első motorkocsi vezetőfülkéjébe is bepillanthatnak. A lehetőséggel természetesen jómagam is éltem. Az alsó szinten elhelyezkedő utastérbe kis lejtőn lehet lejutni. A térség kicsivel több, mint felét foglalják el az ülések, az üresen hagyott, véleményem szerint túlméretezett hely pedig az ún. multifunkcionális terület. Itt helyezhetők el a kerékpárok, kerekesszékek, valamint babakocsik, és ismerve a hazai utazási körülményeket, szokásokat, reálisnak tűnik az a megállapítás, hogy a csúcsidőkben itt fognak csoportusulni az ülőhelyhez nem jutott utasok.

165.jpgA felső szintre lépcsőn juthat fel a vállalkozó kedvű utas. Ez a vonat álló helyzetében problémamentes feladat, azonban ha a szerelvény mozog, főként ha gyorsít, vagy lassít (jellemzően ilyenkor,  felszállás után, vagy leszállást megelőzően szokás a lépcsőt használni) nem árt erősen kapaszkodni a korlátban. Megérkezve ülések hosszú sorát láthatjuk, melyek, akárcsak odalent, úgy külsőleg, mint "kényelem" tekintetében megegyeznek a FLIRT-motorvonatok berendezésével. Elrendezésük azonban már más, nagyrészt kettes ülések lettek kiképezve, melyek nem igazodnak az ablakokhoz, vagyis vannak olyan ülőhelyek, ahonnan nem lehet kilátni. Felállás közben, főként a hozzám hasonló magas utasoknak óvakodniuk kell a hirtelen mozdulatoktól, mert a fejük fájdalmasan találkozhat az alacsonyan elhelyezett csomagtartóval.

166.jpgA vonatot lefényképezni a lehetetlenség határát súroló vállalkozásnak tűnt. Ez egyrészt a nem túl ideális fényviszonyoknak, másrészt a szerelvényt folyamatosan körbezsongó tömegnek volt köszönhető. De kétségbeesésre nincs ok, hiszen a tervek szerint jövő februárban megkezdődik a KISS-ek munkába állása, akkortól pedig bőven lesz mód fotózni őket. A gyártóval kötött szerződés szerint az összesen 40 járműből az első ütemben 19 készül el, átlagosan havonta egy vonat. Ezek fognak a 100a, valamint a Budapest - Vác - Szob, vagyis a 70-es vonalon közlekedni, de nyáron a velencei tavi forgalomba is besegítenek majd. A "maradék" 21 motorvonat a második ütemben, 2021 tavaszától érkezik, ezekből már a Budapest - Székesfehérvár, illetve a Budapest - Győr vonalakra is jut majd.

167.jpgElőttem az utódom: Budapest Nyugati pályaudvarról Ceglédre közlekedő zónázó vonat érkezik Monor állomásra. Jelenleg a 100a vonal elővárosi forgalmának gerincét ezek, a már csaknem fél évszázados korú kocsik és mozdonyok adják, de ez, ha bejönnek a tervek, hamarosan megváltozik. Leváltásukat eddig a FLIRT motorvonatok ide csekélynek számító befogadóképessége akadályozta, de az egyszerre akár 600 személyt elszállító KISS-ek már meg fognak felelni a nagy utasforgalom támasztotta elvárásoknak. Bevallom, hiányozni fognak a jó öreg Bhv-kocsik, melyekben számos hátrányuk ellenére szívesebben utazok, mint a néha a vonalon megjelenő motorvonatokban. De az élet nem áll meg, haladnunk kell a korral...

168.jpgA vaspálya jelentős teherforgalmat is lebonyolít, az áruszállító szerelvények sokszor bizony csak nehezen férnek be a rengeteg személy-, sebes-, gyors- és IC-vonatok közé. Az áruszállító szerelvények komoly hányadát az ÖBB 1116-os sorozatú Taurus-mozdonyai továbbítják, de sűrűn láthatók errefelé különböző vasútvállalatok egyéb modern, vagy éppenséggel majdhogynem muzeális korú mozdonyait is. Erre közlekedik a magyar vasúthálózat legnehezebb vonata is. A 3200 tonnás, a záhonyi átrakókörzetből az ausztriai Leoben-Donawitz állomásra hetente többször induló, vasérccel rakott szerelvény továbbításához két Taurusra van szükség.

169.jpgEzen a képen pedig már a Következő helyszínre, Szolnokra tartó KISS látható. A vonatok legnagyobb, megengedett sebessége ugyan óránként 160 kilométer, ezt azonban egyelőre nem lehet kihasználni. Hiába van a pálya Albertirsa és Cegléd között 140, tovább Szolnokig pedig 160 km/órás sebességre kiépítve, az ETCS L2 jelű biztosítóberendezés hiánya miatt a vonatok legfeljebb csak 120-szal száguldhatnak. Azonban a MÁV ígérete szerint ez a hiányosság hamarosan megszűnik, amikoris emelni lehet az erre alkalmas vonatok sebességét és előállhat az a paradox helyzet, ami egyszer már a FLIRT vonatoknak a győri vonalra beállításakor megesett. Nevezetesen arról van szó, hogy a mindenütt megálló személyvonatok nagyobb alapsebességgel közlekedtek a gyorsvonatoknál, s ennek, valamint a jó gyorsítóképességüknek köszönhetően menetidejük alig haladta meg a gyorsokét. De ez a 100a-n még messze van.
De térjünk vissza a KISS-bemutatókhoz, amelyek sikere talán még a szervezőket is meglepte. A MÁV-Start közlése szerint a három helyszínen összesen hatezren voltak kíváncsiak az újfajta csodavonatra, akik közül talán többen "átnyergelnek" majd a vonatközlekedés javulása miatt gépkocsijukról a vasúti utazásra. Persze azt a MÁV illetékesei is tudják, hogy magában az új és korszerű járművek beállításától nem várhatnak csodát, ezért a jövőben - ígéretük szerint - a pálya karbantartására is nagyobb figyelmet fognak fordítani, elsőként, a jövő esztendőben a már kritikus állapotú Bp. Nyugati pu - Kőbánya-Kispest szakaszt rázzák gatyába. Reméljük, ez a lelkesedés nemcsak szavakban, hanem tettekben is megnyilvánul majd.

 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr215275316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

apro_marosan_petergabor 2019.11.03. 08:20:13

Örvendetes, hogy a MÁV fejleszti a jármű (kocsi és mozdony) parkját.
De az állomásokkal még többet kellene foglalkozni. Bp-en és vidéken is.
A Nyugati, Keleti, Déli stb. mind ragyogó, többszintes, elegáns, tszta közlekedési és kereskedelmi, szolgáltató centrummá lenne alakítható némi befektetéssel (pláza ápítés helyett), s még pénzt is hozhatna.
Csak meg kell nézni a berlini, milánói és más hasonló pályaudvarokat ahol ez már régen megtörtént. Az üzelthelyiségek, parkolók bérlői fedezhetnék/visszatermelhetnék a beruházást/vagy egy részét.
Kérségtelen, ennek esélye most BPesten a kommunisták visszatértével jelentősen csökkent...

apro_marosan_petergabor 2019.11.03. 09:41:05

@carlbadog:
Mire gondolsz, hogy befektesen az említett komplexumokba..:)...?
Nem, Soros csak virtuális dolgokban utazik - kivétel taposóakna gyár.
De egyébként csodálkozom, hogy az említett receptet nem alkalmazták már réges rég a befektetők -és a MÁV együtt, mert megoldaná a sok lepukkadt, nem túl gusztusos nagypályaudvar problémáját.

lutria 2019.11.03. 16:02:47

Mi az oka hogy külön mozdonnyal kellett vontani a szerelvényt?

Tastam 2019.11.04. 10:52:13

@lutria: Ez az eljárás, ha Magyarországon még nem használatos (akár új, akár használt) járművet akarnak üzembe állítani. A hatósági engedély kiállításáig a járműnek bizonyos teszteket kell sikerrel teljesítenie, amíg ez nem történt meg, csak a próbafutások idején közlekedhet önállóan. A pontosabb részleteket én sem ismerem.
süti beállítások módosítása