Hogy mi a legjobb, az mindig viszonyítás kérdése, sokat lehet rajta vitatkozni. Vonatok esetében sok szempontot lehet az összehasonlítás alapjául venni, de itt is ugyanaz van, mint gyerekkorunkban az autós kártyában - mindenki a sebességet nézi. A világ leggyorsabb vonata - vonat, nem mágnesvasút - a francia TGV továbbfejlesztésével született AGV. Ezt a sebességrekordot 2007-ben állították be Franciaországban, 574,8 km/h-s sebességet elérve. Ezt azóta nem döntötték meg. A poszt apropóját az adja, hogy volt szerencsém Róma és Nápoly között AGV-vel utazni.
Az AGV az Alstom szupervonata, amely a TGV továbbgondolása. A TGV egy nagysebességű motorvonat, amelyet továbbfejlesztettek. Az eredeti TGV olyan alapelv szerint épült, mely szerint a motorvonat nem más, mint a két mozdony közé kapcsolt kocsik - azaz a hajtás, a vontatásért felelős gépészet a vonat végében van elhelyezve. Általában ezért nem is lehet a vonat végében ülni. Az AGV esetében ezt az elvet eldobták, és a hajtást szétosztották a vonat padlója alatt. Az új vonatban három kocsi képez egy egységet, amelyek hajtás szempontjából önállóak, minden hármas egység transzformátort, motorvezérlést, és két hajtott forgóvázat tartalmaz. Az elején és a végén levő áramvonalas fej, ahol a mozdonyvezető is helyet foglal, nem hajtott - de így is a vonat kerékpárjainak több, mint a fele hajtott. Persze van még számos újdonság a vonatban, mint például, hogy újfajta, ritkaföldfém-mágnesekből épült elektromotorokat alkalmaztak a hajtáshoz, alumínium a vonattest, és az aktív felfüggesztés nem csak a kerekek a kocsitesthez viszonyított mozgását szabályozza, hanem a kocsivégek egymáshoz képesti mozgását is. Ez utóbbi miatt hihetetlen simán fut a vonat 300km/h sebességgel.
Hogy hol lehet ilyen vonattal utazni? Meglepő, de Olaszországban. A francia vasút úgy bevásárolt a TGV-ből anno, hogy még nem volt igénye AGV-t venni - ellenben egy olasz magánvasúttal. Az NTV - amelykizárólagosan nagysebességű vonatokat üzemeltet Olaszországban - 2011-ben állított üzembe 25 ilyen motorvonatot. A tartós 360km/h-ás sebességre tervezett vonatok Olaszországban infrastrukturális okok miatt 300km/h maximális sebességgel közlekednek. Pedig az olasz nagysebességre alkalmas pályákat eredetileg 400km/h-ra tervezték, de az olasz kormány valamiért a 300km/h-ra való minősítés után nem erőltette a 400km/h-val való kísérletezést.
Az NTV AGV-je az Államvasút Pendolinoja mellett
Háttérben az Italo AGV-je, előtérben a Trenitalia 500-as sorozatű motorvonata.
A vadító kinézetű bordó-fekete motorvonaton Róma és Nápoly közöt volt szerencsém utazni, az NTV szolgáltatását igénybe véve. Az NTV egy "fapados" magántársaság - a vasút Wizzair-je. Mivel a kereskedelmi politikájuk hasonlít a fapados repülőtársaságokéhoz, ezért ajánlott jó előre megtervezni az utazást. Vonatjegyet venni a Róma-Nápoly közötti 205 km-es útra már tizenkilenc Eurótól lehet, de a legdrágább kocsiosztály is - exkluzív váróval, vonatfedélzeti étel-ital kiszolgálással - megúszható negyven Euróból. Ugyanez az út az állami vasúttársaságnál, a Trenitalia-nál negyven Eurónál kezdődik a legalacsonyabb kocsiosztályon utazva, és kerülhet akár 250 Euróba is.
A vonattal utazni egyébként hatalmas élmény. Olyan, mintha nem is vonattal utaznánk, leszámítva, hogy a vasútállomásról indul. Róma pályaudvarán sétálva az ember amúgy is úgy érzi magát, mintha egy fantasztikus filmben lenne, mert olyan az egész, mint egy repülőtér - boltok, éttermek, és tiszta minden. A peronok mellett hagyományos vonatot pedig alig látni, szinte csak ilyen áramvonalas orrú szupervonatokkal van tele minden vágány. Az embert a vonatra felszállva olyan érzés tölti el, mintha nem is vonatra szállna fel. A nyolcéves vonatok makulátlanul tiszták - még a padló is, sehol egy kosz, vagy festékleverődés. Az ülések kényelmesek még a legalacsonyabb kocsiosztályon is. A vonat futása hihetetlenül sima, és csendes. Az ember csak mosolyog, amikor az utastájékoztató kijelzőn megjelenik a 300km/h, mint aktuális sebesség, majd kiírják, hogy a vonat pontosan, menetrend szerint halad. Magyar embernek sci-fi ez.
Az NTV új vonata, a Pendolino. Régebbi konstrukció, kicsit lassabb is
Visszaúton kipróbáltam az NTV másik vonatát, ami az olasz Pendolino - a bedőlős vonat - speciális, az NTV számára gyártott változata. Ez a vonat újabb gyártású - a miénk alig egy éves volt. A flotta továbbfejlesztésekor az NTV-nél a korábbi Fiat konstrukciója mellet tették le a voksot, amelynek csak 250km/h a legnagyobb sebessége. A vonatok belső kialakítása hasonló, talán a Pendolinoban még jobb székek is vannak. Azonban az AGV sokkal simábban, és halkabban futott. Volt olyan rész, ahol Nápoly felé 250km/h-ra lassított az AGV, mert váltókörzeten haladt át. Sem hangban, sem rázkódásban nem lehetett ezt észrevenni. Visszaúton a Pendolino ugyanott maximális 250 km/h-val áthaladva csattogott-csörömpölt, rázkódott a váltókon. Na nem kétségbeejtően, de érezni lehetett. Valahogy olyan érzése volt az embernek, mintha a másik vonat egy más, magasabb műszaki színvonalat képviselne. Az egyik egy szupervonat, a másik meg egy... ...űrhajó. Egyébként a két vonat ugyanolyan menetrend szerint közlekedik, a 300km/h-val közlekedő AGV alig több, mint egy óra alatt van Rómából Nápolyban, a Pendolino végig max 250 km/h sebességgel haladva a távot alig pár perccel több idő alatt teljesíti. Gondolom ezért nem is erőltetik a nagyobb sebességet - ha a vonat 200km-enként megáll, a 300km/h max sebesség kevés előnyt jelent a 250km/h-val szemben - az előbbi legfeljebb hamarabb kezd lassítani.
Az AGV az Államvasút csúcsvonata mellett.
A vonaton utazni hatalmas élmény, és megfizethető. Vasútbarátoknak szerintem kötelező, aki pedig Olaszországon belül akar olcsón közlekedni, az nézze meg az Italo szolgáltatását. Apropó Italo - legközelebb ki szeretném próbálni az olasz államvasút új szupervonatát, az ETR1000-et, amelyet a japán Shinkansen technológiát felhasználva építette a Hitachi és a Bombardier. Kíváncsi vagyok, milyen lehet az AGV után....
Utolsó kommentek