Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

A világ legjobb vonata

2019.03.26. 00:23 crash

img_2713.jpgHogy mi a legjobb, az mindig viszonyítás kérdése, sokat lehet rajta vitatkozni. Vonatok esetében sok szempontot lehet az összehasonlítás alapjául venni,  de itt is ugyanaz van, mint gyerekkorunkban az autós kártyában - mindenki a sebességet nézi. A világ leggyorsabb vonata - vonat, nem mágnesvasút - a francia TGV továbbfejlesztésével született AGV. Ezt a sebességrekordot 2007-ben állították be Franciaországban, 574,8 km/h-s sebességet elérve. Ezt azóta nem döntötték meg.  A poszt apropóját az adja, hogy volt szerencsém Róma és Nápoly között AGV-vel utazni.

Az AGV az Alstom szupervonata, amely a TGV továbbgondolása. A TGV egy nagysebességű motorvonat, amelyet továbbfejlesztettek. Az eredeti TGV olyan alapelv szerint épült, mely szerint a motorvonat nem más, mint a két mozdony közé kapcsolt kocsik - azaz a hajtás, a vontatásért felelős gépészet a vonat végében van elhelyezve. Általában ezért nem is lehet a vonat végében ülni. Az AGV esetében ezt az elvet eldobták, és a hajtást szétosztották a vonat padlója alatt. Az új vonatban három kocsi képez egy egységet, amelyek hajtás szempontjából önállóak, minden hármas egység transzformátort, motorvezérlést, és két hajtott forgóvázat tartalmaz. Az elején és a végén levő áramvonalas fej, ahol a mozdonyvezető is helyet foglal, nem hajtott - de így is a vonat kerékpárjainak több, mint a fele hajtott. Persze van még számos újdonság a vonatban, mint például, hogy újfajta, ritkaföldfém-mágnesekből épült elektromotorokat alkalmaztak a hajtáshoz, alumínium a vonattest, és az aktív felfüggesztés nem csak a kerekek a kocsitesthez viszonyított mozgását szabályozza, hanem a kocsivégek egymáshoz képesti mozgását is. Ez utóbbi miatt hihetetlen simán fut a vonat 300km/h sebességgel. 

Az AGV prototípusa. Forrás: Wikipédia

 

Hogy hol lehet ilyen vonattal utazni? Meglepő, de Olaszországban. A francia vasút úgy bevásárolt a TGV-ből anno, hogy még nem volt igénye AGV-t venni - ellenben egy olasz magánvasúttal. Az NTV - amelykizárólagosan nagysebességű vonatokat üzemeltet Olaszországban - 2011-ben állított üzembe 25 ilyen motorvonatot. A tartós 360km/h-ás sebességre tervezett vonatok Olaszországban infrastrukturális okok miatt 300km/h maximális sebességgel közlekednek. Pedig az olasz nagysebességre alkalmas pályákat eredetileg 400km/h-ra tervezték, de az olasz kormány valamiért a 300km/h-ra való minősítés után nem erőltette a 400km/h-val való kísérletezést. 

 img_2667.jpgAz NTV AGV-je az Államvasút Pendolinoja mellett

img_2698.jpgHáttérben az Italo AGV-je, előtérben a Trenitalia 500-as sorozatű motorvonata. 

A vadító kinézetű bordó-fekete motorvonaton Róma és Nápoly közöt volt szerencsém utazni, az NTV szolgáltatását igénybe véve. Az NTV egy "fapados" magántársaság  - a vasút Wizzair-je. Mivel a kereskedelmi politikájuk hasonlít a fapados repülőtársaságokéhoz, ezért ajánlott jó előre megtervezni az utazást. Vonatjegyet venni a Róma-Nápoly közötti 205 km-es útra már tizenkilenc Eurótól lehet, de a legdrágább kocsiosztály is - exkluzív váróval, vonatfedélzeti étel-ital kiszolgálással - megúszható negyven Euróból. Ugyanez az út az állami vasúttársaságnál, a Trenitalia-nál negyven Eurónál kezdődik a legalacsonyabb kocsiosztályon utazva, és kerülhet akár 250 Euróba is.

A vonattal utazni egyébként hatalmas élmény. Olyan, mintha nem is vonattal utaznánk, leszámítva, hogy a vasútállomásról indul. Róma pályaudvarán sétálva az ember amúgy is úgy érzi magát, mintha egy fantasztikus filmben lenne, mert olyan az egész, mint egy repülőtér - boltok, éttermek, és tiszta minden. A peronok mellett hagyományos vonatot pedig alig látni, szinte csak ilyen áramvonalas orrú szupervonatokkal van tele minden vágány. Az embert a vonatra felszállva olyan érzés tölti el,  mintha nem is vonatra szállna fel. A nyolcéves vonatok makulátlanul tiszták - még a padló is, sehol egy kosz, vagy festékleverődés. Az ülések kényelmesek még a legalacsonyabb kocsiosztályon is. A vonat futása hihetetlenül sima, és csendes. Az ember csak mosolyog, amikor az utastájékoztató kijelzőn megjelenik a 300km/h, mint aktuális sebesség, majd kiírják, hogy a vonat pontosan, menetrend szerint halad. Magyar embernek sci-fi ez. 

 img_2702.jpg

img_2662.jpgAz NTV új vonata, a Pendolino. Régebbi konstrukció, kicsit lassabb is

Visszaúton kipróbáltam az NTV másik vonatát, ami az olasz Pendolino - a bedőlős vonat - speciális, az NTV számára gyártott változata. Ez a vonat újabb gyártású - a miénk alig egy éves volt. A flotta továbbfejlesztésekor az NTV-nél a korábbi Fiat konstrukciója mellet tették le a voksot, amelynek csak 250km/h a legnagyobb sebessége. A vonatok belső kialakítása hasonló, talán a Pendolinoban még jobb székek is vannak. Azonban az AGV sokkal simábban, és halkabban futott. Volt olyan rész, ahol Nápoly felé 250km/h-ra lassított az AGV, mert váltókörzeten haladt át. Sem hangban, sem rázkódásban nem lehetett ezt észrevenni. Visszaúton a Pendolino ugyanott maximális 250 km/h-val áthaladva csattogott-csörömpölt, rázkódott a váltókon. Na nem kétségbeejtően, de érezni lehetett. Valahogy olyan érzése volt az embernek, mintha a másik vonat egy más, magasabb műszaki színvonalat képviselne. Az egyik egy szupervonat, a másik meg egy... ...űrhajó. Egyébként a két vonat ugyanolyan menetrend szerint közlekedik, a 300km/h-val közlekedő AGV alig több, mint egy óra  alatt van Rómából Nápolyban, a Pendolino végig max 250 km/h sebességgel haladva a távot alig pár perccel több idő alatt teljesíti. Gondolom ezért nem is erőltetik a nagyobb sebességet - ha a vonat 200km-enként megáll, a 300km/h max sebesség kevés előnyt jelent a 250km/h-val szemben - az előbbi legfeljebb hamarabb kezd lassítani.

img_2762.jpgAz AGV az Államvasút csúcsvonata mellett.

A vonaton utazni hatalmas élmény, és megfizethető. Vasútbarátoknak szerintem kötelező, aki pedig Olaszországon belül akar olcsón közlekedni, az nézze meg az Italo szolgáltatását.  Apropó Italo - legközelebb ki szeretném próbálni az olasz államvasút új szupervonatát, az ETR1000-et, amelyet a japán Shinkansen technológiát felhasználva építette a Hitachi és a Bombardier. Kíváncsi vagyok, milyen lehet az AGV után....

12 komment

Címkék: utazás vasút italo agv ntv

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr4214716507

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stavvy 2019.03.26. 17:01:05

Nemrég utaztam ezzel a vonattal Milánó és Bologna között (220 km, 1 óra alatt letudta a vonat). A vonatnak külön pályája van, és a kisebb városokat (pl. Parma vagy Modena) kikerülte, mint az autópálya. Arról nem is beszélve, h a jegy nagyon olcsó - ha idöben foglal az ember, a fenti távolságot 19 €-ért megkapja. Németországban élek, ez a Deutsche Bahn-nal összehasonlítva félelmetesen olcsó és nagyságrendekkel gyorsabb és jobb szolgáltatás.

curruszeker · http://zle.hu/hu/ 2019.03.26. 18:28:23

Köszönöm az írást! Érdekes volt.
Régi vágyunk, hogy Milanóból vagy Rómából szeretnénk eljutni Barcelonába vagy más spanyol nagyvárosba esetleg Milánoból Nápolyba egy "szupervonattal" (RENFA, AVE , AGV vagy más). A lényeg egy nagy sebességű szuper vonat kipróbálása. Melyik utat és melyik vonatot ajáljátok egy szuper élményhez? Hol lehet ez után nézni?
Köszönöm!

Coligny 2019.03.26. 23:03:05

Január végén mentem Bécsből Rómába. Odafelé a hó miatt 4 órás késéssel értünk be Olaszországba, Bologna előtt jött a kaller, hogy átszállás lesz egy másik vonatra. Egész jól meg is szervezték az átgyaloglást az egyébként nem kicsi állomáson, vizet és ételt is osztogattak, de a vonat (a kettő bemutatott közül valamelyik fajta) megállt a következő alagútban fél órára, majd ez még kétszer megtörtént, ekkor szóltak, hogy Firenzében lesz még egy átszállás. Visszafelé pedig sikerült indulóban másfél óra késést összeszednie Terminin az Euronight-nak, és ahogy néztem, kb.minden késett akkor. Szóval azért nem mindig és minden tudományos fikció magyar szemmel olaszéknál:) Az meg, hogy a Termini tiszta lenne, szerintem költői túlzás. Mindenesetre a beszámoló király volt, köszi érte!

curruszeker · http://zle.hu/hu/ 2019.03.27. 17:39:00

@Balogh Zsolt: Köszi! Talán egy Milánó-Bologna-Firenze-Róma-Nápoly út marad,ha végig közlekedik az Italo AGV-je.

crash 2019.03.27. 18:04:16

@curruszeker: Az pont átszállás nélkül megy. Milano-Salerno között van közvetlen járat. Érdemes megkérdezni, melyik vonat micsoda, mert mint utólag kiderült, nem minden járat AGV, van Pendolino is azon a vonalon.

curruszeker · http://zle.hu/hu/ 2019.03.28. 19:20:15

@crash: Köszi! De lehet, hogy "csak" Róma-Milanó lesz. Majd Később egy Barcelona-Madrid / Barcelona-Figures vonalon.
Jegyeket melyik nemzetközi oldalon találok? Ebben segítenél még?

crash 2019.03.29. 07:17:22

@curruszeker: Az Italo oldalán tudsz jegyet venni: www.italotreno.it/en

curruszeker · http://zle.hu/hu/ 2019.05.05. 14:52:50

Italo
A gépek forradalma Spektrum HD TV műsor 2019. május 5. 14:00
tv.animare.hu/tvmusor.aspx?id=j518f905a8b9e14334916e98dbe30e5202
A gépek forradalma Spektrum HD . Ez a sorozat megváltoztatja a bennünket körülvevő gépekről alkotott véleményünket, bevezetve minket az úttörő mérnöki ...

curruszeker · http://zle.hu/hu/ 2022.02.20. 15:45:53

Szia! Sajnos a pandémia miatt nem sikerült az út.
De. Most olvastam a Frecciarossa 1000 / ETR 1000 szupervonatról. Láttam Milánó és Párizs között közlekedik. Van valamilyen tapasztalatod? Milyen?
Erre is az Italo oldalán tudunk jegyet vásárolni? Áprilisban szeretnénk kipróbálni. Köszönöm előre a válaszod.
süti beállítások módosítása