Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

A szász vendég

2017.09.28. 17:54 Tastam

183_1.jpgA világháló böngészése közben teljesen véletlenül bukkantam egy a hírre, melyből megtudtam, hogy három hétvégén a 99 1542-es pályaszámú mozdony továbbítja az Ybbs-völgyi vasút hegyi szakaszát bejáró Ötscher-expresszt. Ebben az az érdekes, hogy az Ötscher-expressz Alsó-Ausztriában közlekedik, a 99 1542 pedig német "nemzetiségű", valamint hogy az osztrák vonal 760 mm-es nyomtávolsággal rendelkezik, miközben a gőzös 750 mm-es pályára épült. Maga a járműtípus a kedvenceim közé tartozik, azonban mivel német földön honos, földrajzi - és anyagi - okok miatt csak ritkán láthatom fizikai valójában. Most azonban szinte egy karnyújtásnyi közelségbe került, így nem volt kétséges, hogy ellátogatunk az 1893 méter magas Ötscher hegy nyugati oldalánál elterülő Gaming községbe. E település szélén található ugyanis a Kienberggel közös, mára felhagyott vasútállomás, amelynek sínjei közé csak a tavasztól őszig, hétvégeken induló nosztalgiavonat közlekedési napjain költözik élet.

A XIX. század vegén a Szász Államvasutak nagyjából másfél tucat 750 mm-es nyombőségű vonalat üzemeltetett. E kisvasutakon akkortájt olyannyira megnövekedett a forgalom, hogy azt a szolgálatban levő háromcsatlós kis mozdonyokkal már csak nagy nehézség árán lehetett lebonyolítani. A komolyabb teljesítményű, négy hajtott tengelyes vontatójármű kifejlesztését nehezítette a vasúttársaság azon kikötése, hogy a gépnek gond nélkül át kellett haladnia az iparvágányokon található rendkívül szűk íveken is. A Szász Gépgyárban kifejlesztett IV K sorozatú, Günther-Meyer rendszerű gőzmozdony szerkezeti felépítése a Mallett-rendszeren alapul azzal a különbséggel, hogy a két hajtott forgóvázat nem egyirányban, hanem egymással összefordítva helyezték el. Ennek köszönhetően a járművek kisvasúti viszonyokhoz képest nagy hosszuk ellenére be tudták venni akár a 40 méteres sugarú íveket is. A gyakorlatban kiválóan bevált mozdonysorozatból gyártásának három évtizede (1892 - 1911) alatt 96 készült, ezzel a IV K Németország legnagyobb példányszámban épített keskeny nyomközű gőzmozdonya. A remek és csinos szerkezetekből számos példány ma is szolgálatban van különböző, főként Németország keleti felében üzemelő múzeumvasutakon.

184_1.jpgIgazándiból a "karnyújtásnyi távolság" kifejezést ezúttal költői túlzásként használtam, hisz' nem keveset kellett utaznunk Kienberg-Gaming állomásig. Látogatásunkhoz a mozdony vendégszereplésének utolsó szombatját, augusztus 5-ét választottuk. Még épp pirkadt, amikor itthonról elindultunk és a szinte folyamatos haladás után épp, hogy odaértünk fél tízre, a nosztalgiavonat menetrend szerinti indulására. Az időjárás is meglepetést okozott: párás, borús idő fogadott, ahogy mondani szokás, lógott az eső lába, miközben idehaza tombolt a közel negyven fokos kánikula. Amikor beestünk az állomásra, a gőzös már kijárt a fűtőházból, s fürgén igyekezett az induló vágányon várakozó szerelvényéhez.

185_1.jpgA párás idő előnye, hogy ilyenkor sokkal jobban érvényesül a gőzmozdonyok gőz- és füstkibocsátása, amit az indulásra várakozó 99 1542 be is bizonyított. A sorozatot egyébként a második világháborút megelőző időkben kizárólag Szászország területén alkalmazták. Később, a szocialista érában, amikor Németország keleti részének valamennyi közforgalmú vasútja az állam fennhatósága alá - vagyis az államvasút, a DR kezelésébe - került, a járműállomány jobb elosztása érdekében néhány példányt más területen (pl. a Rügen-szigeten) fekvő vasútvonalra állomásítottak át. A DR 1970-es években több különböző kisvasúti mozdonyt eladott nyugati múzeumvasutaknak, ezek között volt a IV K egy példánya is.

186_1.jpgA kisvonat nem sokkal indulása után keresztezte az országutat, majd ráhaladt a Pöckau patakot áthidaló viaduktra. A híd valóban attraktív, azonban a múzeumvasút igazi szenzációjának számító két amerikai, Trestlework rendszerű völgyhidat sajnos nem sikerült megörökítenünk. Az amerikai vadnyugat fából ácsolt hídjaira emlékeztető acélszerkezetek a vasútvonal Gaming és Pfaffenschlag közötti szakaszán állnak, a sűrű erdő borította területről pedig nem találtam olyan térképet, melynek útmutatása egyértelműen megmutatta volna a hidakhoz vezető (turista)utakat. Az angol "trestlework" szó jelentése állványhíd, az ilyen rendszerű hidakat főként az Újvilágban építették.

187_1.jpgKienberg-Gaming 391 méteres tengerszint feletti pályaudvaráról a személyvonat 303 méter magasságkülönbség leküzdésével és 11 kilométer megtételével érkezett meg Pfaffenschlag állomásra. A vonat nyugodt, kényelmes haladása csak látszólagos, a gépezet ezen állomásközben nagyon keményen dolgozott. E szakaszon található az ausztriai keskeny nyomközű vasutak legmeredekebb vonalrésze, a legnagyobb emelkedő 31,6 ezrelékes, ami a világhírű Arlberg-vasút "mindössze" 31 ezrelékes meredekségét is meghaladja. Érdekes módon a vonal egyetlen teljesen sík szakasza is Kienberg-Gaming és Pfaffenschlag között található. A felvételen a vonat, maga mögött hagyva a setét erdőt, már Pfaffenschlag bejáratához közelít.

188_1.jpgA szerelvény megállapodott a vonal legmagasabb pontjánál található, ma már funkció nélküli Pfaffenschlag állomáson. Itt rövid tartózkodást ír elő a menetrend, amelyet a mozdonyszemélyzet a vasparipa megfogyatkozott vízkészletének pótlására használt fel. A szász vendég különleges apropóból érkezett a kisvasúthoz. A vaspályát üzemeltető Alsóausztriai Helyi Érdekű Vasutak Kft. (Niederösterreichische Lokalbahnen Betriebsges.m.b.H.) ebben az évben töltötte be a 40. évét, mely alkalomból partneregyesülete, a Pressnitzvölgyi Vasút lepte meg ezzel a nem mindennapos meglepetéssel. Szerencsére a Németországban általános 760 mm-es nyomtávra épült mozdony probléma nélkül eldöcögött az Ybbs-völgyi 750 mm-es nyombőségű vaspályán.

189_1.jpgAz állomásról továbbinduló vonat és hamisítatlan vidékies környezete az egykori kelet-Németországba tett utazásaimat juttatta eszembe. Pedig IV K sorozatú mozdonyt akár Magyarországon is láthattam volna, már ha egynéhány éves koromban egyáltalán érdekelt volna az ilyesmi. Két jármű ugyanis az első világháború idején messzire szakadt hazájától, Szászországtól, amikor a Tábori Vasút részére átadott gépeket gazdájuk a keleti fronton vetette be. A két masina a háború végén ott maradt, kezdetben a messzi Kárpátokban, a Kommandói Erdei Vasúton szolgáltak, végül pályafutásukat a '60-as évek közepén Nagybátonyban fejezték be. A második világégés idején három IV K hagyta el Németországot, az oroszokhoz került mozdonyok további sorsa ismeretlen.

190_1.jpgA vonat nyugodtabb, ritkán lakott vidéken folytatta útját. Sajnos időközben eleredt az eső, ezt és az előző néhány képet kénytelen voltam esernyő igénybevételével elkészíteni. A múzeumvasút a maga 26,3 kilométeres hosszával nyugati szomszédunk leghosszabb, kizárólag nosztalgiautazásokhoz igénybe vett vaspályája. Az Ybbs-völgyi vonal - melyet a Waidhofen an der Ybbst és Kienberg-Gamingot összekötő törzsvonal, valamint a Gstadt és Ybbsitz közti szárny alkotott - teljes hossza elérte a 78 km-t, vagyis az Alsóausztriai Helyi Érdekű Vasutak egyesületnek sikerült ennek egyharmadát megmenteni az utókor számára.

191_1.jpgMikorra elértük a nosztalgiavonat végállomását, az eső is elállt. A pályaudvaron hamar népünnepély-hangulat kerekedett, a vonatról lekászálódott turisták, a leendő utasok és néhány érdeklődő körbesereglették a szász vendéget: nézegették, fotózták, vagy éppen magukat fotóztatták előtte. Kis várakozás után a 99 1542-t lekapcsolták a kocsisorról, majd elindultak vele, hogy átállítsák a szerelvény túlsó végére. Én az állomás Waidhofen felőli bejáratának váltóinál vártam, itt készítettem róla néhány felvételt. Pár éve az egyesület még egy állomásközt átvett üzemeltetésre, azonban a Göstlingig továbbvezető 9 km-es szakaszon csak meghatározott napokon van vonatközlekedés.

192_1.jpgEhhez a felvételhez egy humoros kis történet tartozik. A vonatot követő, vagy azon érkezett fotósok a visszainduló vonatot a fűtőház előteréből kívánták megörökíteni, én is odacsatlakoztam közéjük. A dolgot megnehezítette, hogy sok érdeklődő zsongott a mozdony körül, de egy gyalogos átkelő is keresztezi itt a síneket. A fotós "kemény mag" az indulás idejére nagy nehezen, udvarias távozásra kéréssel megtisztította a terepet, kezdődhetett a fényképezés. A fotómasinák a magasba lendültek, mindenki próbálta eltalálni a legjobb beállítást, az ujjak az exponálógombon. Az izgalom a tetőfokán volt, amikor egyszer csak egy idős férfi sétált a képbe sörösüveggel a kezében és kezdte meg lelkesen tanulmányozni a IV K-t. Azt hittem, a fotósok szívinfarktust kapnak, de nem, elkezdték szólongatni, hogy menjen odébb. De a bácsi vagy nem hallotta, vagy nem tudta hogy neki szólnak, nem mozdult, sőt néhány pillanat múlva a felesége is megjelent egy pohárral a kezében. A néni épp ki akarta tölteni az urának a sört, amikor ráeszméltek, hogy útban vannak, ekkor mosolyogva, sűrű bocsánatkérések közepette odébbsétáltak. A föld is megremegett, amint a fotósok szívéről leesett a kő. A fotómasinák ismét a magasba lendültek, mindenki próbálták eltalálni a legjobb beállítást, az ujjak az exponálógombon, az izgalom a tetőfokán...

193_1.jpg... és az induló szerelvényről kiváló képek készültek. Miután a vonat elhagyta az állomást, az egy-kettőre kiürült. A felvételi épület egyidős az 1898-ban megnyitott Ybbs-völgyi vasúttal, a pályaudvaron fűtőház és raktár is épült. Az innen Kienberg-Gamingig vezető vonalrész, az ún. hegyivasút forgalmát korábbi üzemeltetője, az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) 1988-ban megszüntette, e szakaszon két évvel később indult meg a nosztalgiavonatok közlekedtetése. Lunz am See és Waidhofen an der Ybbs között a 60 km/órás sebességre engedélyezett vaspályán egészen 2008-ig menetrend szerint jártak a vonatok. Azon év tavaszán az Ybbs folyó áradása a vonal felépítményében súlyos károkat okozott és a tartomány a lakossági tiltakozás ellenére a vasút megszüntetése mellett döntött. A képen a raktár előtt az X 616-919 pályaszámú kiskocsi látható, melyet az ÖBB wörthi főműhelye épített 1955-ben.

194_1.jpgBár érdemes lett volna körülnézni a településen (az Ybbs forrásvidékén elterülő városnak bájos központja van, húsz perc séta után pedig egy gyönyörű hegyi tó partján lehet pihenni, nézelődni), azonban nem sokkal a vonat után mi is visszaindultunk Kienberg-Gamingba. Útközben még egy felvételt készítettünk a 99 1542-esről, mégpedig mégpedig amint az Pfaffenschlag állomás elhagyása után a széles völgyben halad. Visszaútban elmaradt a vízvételezés, a vonat innentől már végig lejtőn gurul, ezért a gőzmozdony vízkészlete elegendő a hátralevő útra. Közben a felhőzet egyre csökkent, a levegő pedig mind melegebb lett.

195_1.jpgHamar visszaértünk Kienberg-Gaming állomásra, így még volt időnk nézelődni a vonat érkezéséig. Érdekes látvány a pályaudvar sínek nélkül: sajnos az ÖBB ezen vaspálya esetében is a forgalom teljes leállítása mellett döntött. Az 1878. június 28-án megnyitott vasútvonal Scheibbs és Kienberg-Gaming állomások közötti felső szakaszán a 2010-es decemberi menetrendváltást megelőző napon ment el az utolsó vonat, Scheibbs és a Bécs - Salzburg fővonalon elhelyezkedő Pöchlarn között ma is járnak a vonatok. A képen balra látszik a felvételi épület, jobbra pedig a nagy-, illetve az Ybbs-völgyi kisvasút fűtőháza. A keskeny nyomközű vonatok balra a hátunk mögött, az első vágány mellett kiképzett csonkavágányról indultak, kicsit távolabb pedig az átrakóvágányok húzódtak.

196_1.jpgMiután a nosztalgiavonat beérkezett, kijárt a vontatási telepről az állomási tolatómozdony. A fűtőház ajtaját nyitva hagyták, ami alkalmat adott arra, hogy szétnézzek odabent. A patika-tisztaságú épület két sínpárján személyvagonok sorakoztak, a harmadikon pedig két gőzmozdony búslakodott. Az Uv 1-s pályaszámú masina, mely a fotón látható, 1902-ben épült a linzi Krauss gépgyárban és a Gmünd - Gross Gerungs vonalon állt üzembe. A II. világháború idején a csehországi Jindřichův Hradecbe került, majd onnan érkezett az Ybbs völgyébe. 1973-as selejtezése után kiállították, de tíz évvel később levették a talapzatról. Anyagi okok miatt elhúzódó felújítása 2001-ben ismét cseh földön, České Velenicében fejeződött be. A jármű jelenleg üzemképtelen.

197_1.jpgKözben az utasok leszálltak a személyvonatról, amelyet 99 1542 hátratolt és egy mellékvágányra állított. A kocsikat nem sokkal később a V 1-es (alias 2092 01) kis dízelmozdony visszatolta a peronos vágányra, ami ugyan nem lett volna ilyen sürgős, ellenben így legalább láthattuk ezt a kis gyöngyszemet is. A HF 130 C jelölésű típusból a második világégés során különböző mozdonygyárak összesen 130 példányt építettek a Tábori Vasutak részére, a most előttünk álló jármű 1940-ben gördült ki a Gmeinder üzem kapuján. Gazdája a Wermacht berlini parancsnoksága Mittersill térségébe vezényelte, majd háború után Ausztriában maradt. Miután több iparvasutat is megjárt, 1997-ben Kienberg-Gamingban kötött ki, ahol állomási tartalékként szolgál, de előfordul anyagvonatok élén is.

198_1.jpgAz Alsóausztriai Helyi Érdekű Vasutak egyesület, mely az Ybbs völgyi mellett a Payerbach-Reichenauból induló villamos kisvasutat is üzemelteti, Kienberg-Gaming állomáson kisebb járműgyűjteményt hozott létre. Ezek egyike a szebb napokat is látott 98 620-es pályaszámú hómaró, mely a gmündi kisvasúttól érkezett. A jármű felújítását várja a mögötte előbukkanó, ék alakú hóekével egyetemben, utóbbinak belsejében sajnos bokrok burjánzanak. A vontatójárművek, a három gőz- és a négy dízelmozdony általában nem láthatók az egyszerű halandó számára, hiszen a remíz biztonságában tartózkodnak. A legérdekesebb kétségtelenül a 2093 01-es, 1924-ben épített pályaszámú lokomotív, mely Ausztria legidősebb üzemképes dízelelektromos mozdonya.

199_1.jpgA IV K ekkor már a fűtőházi körzetben tartózkodott, ahol szén- és vízkészletét pótolták és átnézték a következő út előtt. Elbúcsúztunk tőle és a környék nevezetessége, a gamingi karthauzi kolostor felé indultunk. A francia alapítású karthauzi az egyik legszigorúbb rend, a szerzetesek még egymással sem beszélhetnek, életüket kis kertecskéjük művelése és az elmélkedés tölti ki. A kolostort II. Albert osztrák herceg alapította 1330-ban, a "fehér szerzeteseknek" is nevezett karthauziak 452 éven át éltek itt. Az épületegyüttes kiemelkedő része a gótikus külsejű, ám belül barokkizált Nagyboldogasszony templom. Tornya a 14. századból származik, építésekor a prágai Peter Parler a bécsi Stedhansdómot vette alapul.

200_1.jpgA kolostor meglátogatása után elindultunk hazafelé, de nem a leggyorsabban megjárható utat választottuk, melyen egyébként idefelé megérkeztünk. Ez a másik útirány rövidebb ugyan, de lényegesen több településen áthalad, ezért valójában hosszabb utazásnak néztünk elébe. De nem siettünk még, nem ok nélkül választottuk ezt az útirányt. Menet közben egy érdekes menettel találkoztunk. Öt csillogó-villogó muzeális traktor haladt az úton a sietős autósok nem túl nagy örömére, de hogy honnan hová is milyen céllal indult el a konvoj, nem sikerült kipuhatolnom. Csupán annyit tudtunk meg az egyik járműre erősített tábláról, hogy az Oldtimer-Club Untergreith szépségei kerültek az utunkba. A képen egy 1960 tájáról származó Steyr 188 látható.

201_1.jpgDe még nem árultam el, mért indultunk a traktorok útvonalán. Nos, célunkat, amely nem volt más, mint a híres Mariazelli Vasút, a ritkán lakott Laubenbachmühlénél értük el. A keskeny (760 mm-es) nyomközű, villamos üzemű vaspályán már többször is volt szerencsénk végigutazni, azonban élőben még nem láttuk az új beszerzésű, Himmelstreppe (az égbe vezető lépcső) fantázianevű motorvonatokat, melyekkel az új szolgáltató, a NÖVOG lebonyolítja a forgalmat. Ezt a labenbachmühlei állomáson nem is tehettük meg annak ellenére, hogy néhány éve itt épült meg e járművek korszerű tároló- és karbantartó bázisa. Épp egy Himmelstreppe sem tartózkodott a pályaudvaron, csupán az 5090 016-os motorkocsiból segélykocsivá átépített és a NÖVOG jellegzetes színeit viselő VT 16 búslakodott az egyik mellékvágányon.

202_1.jpgA nagy találkozásra végül Schwarzenbach állomás közelében került sor, s be kell vallanom, a képek alapján nagyon szögletesnek, "modernnek" tűnő jármű a valóságban elég tetszetős képet mutat. 2012-13-ban összesen kilenc szerelvényt épített a Stadler Rail a Niederösterreichische Verkehrsorganisationsgesellschaft m.b.H. (NÖVOG, Alsó-Ausztriai Közlekedési Társaság Kft.) részére, melyek az ET1 - ET9 pályaszámokat kapták. A légkondicionált utasterű, alacsonypadlós járművek egyetlen - szerintem komoly - hátránya, hogy ablakain nem lehet menet közben kihajolva a tájban gyönyörködni. A korábban már több alkalommal a megszüntetés határára sodródott vasútvonalon napjainkban St. Pölten és Laubenbachmühle állomások között a motorvonatok órás ütemben járnak, míg tovább Mariazellig a közlekedést az igényekhez alakították.

203_1.jpgA térség legnagyobb városában, a Pielach völgyében elterülő Kirchbergben hosszabb pihenőt tartottunk. Miután elfogyasztottuk ebédünket, mely egyben vacsora is volt, felsétáltunk a város legújabb nevezetességéhez. Ez a hegyre épült templom (Kirchberg = templomhegy) mellett található ún. skywalk, egy hídszerkezethez hasonló megoldással megépített kilátó, melynek 24 méteres magasságából a városka és környezete pompás panorámájában gyönyörködhet a nem tériszonyos látogató. Természetesen Kirchbergbe a Mariazelli vasúttal is el lehet jutni, sőt a vaspálya 1898. július 4-én megnyitott első szakaszának itt volt a végállomása. Az építkezés hat év múlva folytatódott, Kirchberg an der Pielach fejállomás-jellege a Laubenbachmühléig tartó szakasz 1905. augusztus 5-iki megnyitásakor szűnt meg.

204_1.jpgMég sikerült néhány Himmelstreppe-motorvonatot látni és megörökíteni, ezek közül most a Laubenbachmühle felől Ober Grafendorfhoz közelítő ET 2-est mutatom. Ober Grafendorf elágazóállomás, pontosabban mondva csak az volt. A 62 kilométeres, Grestenbe vezető vaspálya (a képen a jobb oldali sínpár) felső szakasza Wieselburg an der Erlauf állomástól (ahol a keskeny nyomközű vonal a már említett, Pöchlarnból Kienberg-Gamingig vezető nagyvasutat keresztezte) a múlt század legvégén normál nyombőségűre alakították és napjainkban is teherforgalmat bonyolít le, az Ober Grafendorf - Wieselburg vonalrész forgalmát azonban az ÖBB három lépcsőben, 2000 és 2010 között megszüntette. Egyébként a Mariazelli Vasút felett is többször megkondult már a vészharang, a '80-as évek vége felé a Magyar Televízióban maga városvédő Ráday Mihály is foglalkozott vele.

205_1.jpgA vasútvonal azonban szerencsére köszöni, jól van. A gresteni mellékvonallal együtt azonban Ober Grafendorf egykori fűtőháza is az enyészeté lett, de a legendás 1099-es sorozatú villamos mozdonyok nagy része is. A vonal jellegzetes vontatójárműveit a Siemens/Schuckert és a Krauss&Co gyárak 1910-14-ben építették, majd a gépeket az ÖBB 1960 táján korszerűsítette. A 16 mozdony közül egy, balesetben súlyosan sérül példányt kivéve valamennyi szolgálatban volt az új motorkocsik érkezéséig, akkor egy részüket Romániába szállították, néhányat pedig (1099 001, 008, 011 és 016) Ober Grafendorf állomáson tárolják. Ez utóbbiak talán a nosztalgiacélra megőrzött gép pótalkatrész-bázisát alkotják.
Kalandozásaink közben az idő eléggé előrehaladt, Ober Grafendorf állomásáról már egyenest hazafelé indultunk. Az időjárás közben átalakult, a kezdetben borús, párás és hűvös levegőt a felhők elvonultával előbukkant nap izzasztó, fülledt hőséggé alakította. A nagy távolság (aznap kereken 970 kilométert tettünk meg) és a viszonylag nagy útiköltség ellenére utunkat sikeresnek minősítettük, hiszen kihasználtuk azt az alighanem egyszeri lehetőséget, hogy Ausztriában gyönyörködhessünk egy IV K filigrán alakjában. A mozdonyka azóta hazatért otthonába, a thüringiai Jöhstadt fűtőházába, az Ybbs-völgyi múzeumvasút látogatói pedig üzemképes gőzmozdony hiányában egyelőre kénytelenek megelégedni a dízelvontatású vonatokkal. A német gőzös nyújtotta élmény azonban tovább él bennünk.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr10012826940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása