Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasút (12) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) shinkansen (6) Shinkansen (1) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Vasútmodellezés magazin

2016.08.26. 23:38 IST

Ismét egy újságbemutató, gondolhatnátok elsőre, de inkább lehűtenék mindenkit: nem érkezett a magyar - meglehetősen döglődő - nyomtatott sajtó piacára egy új, minőségi kiadvány amely a vasútmodellezésről szól, hanem inkább itthon is belecsöppenünk a gyűjtögethető és összerakható modellek, jelen esetben terepasztalok világába. A magazin első száma ezen a héten jelent meg kőkemény 490 forintért, én pedig jól megvettem, hogy megírhassam róla a véleményemet nektek.

vasutmodellezes01.jpg

Jöjjenek első körben a száraz tények, aztán meglátjuk mit is lehet kihozni ebből!
A magazin az Eaglemoss Publications kiadványa, ugyanez a füzet már más országokban is megjelent, így nem rajtunk kísérleteznek elsőként vele. 16 oldalas újságot kapunk az akciós áron kínált első számhoz, ebből a tizenhatból négyet viszont egy poszter foglal el amin az itthon jól ismert V40-es villamos mozdony oldalnézeti rajza látható. A maradék lapon néhány jótanács (khm) olvasható a vasútmodellezésről, egy cikk Kandó Kálmánról és a hazai vasútvillamosításról, valamint egy írás arról, hogy hova érdemes ellátogatni Magyarországon belül vonattal. Mindemellé még kapunk egy vasúti kocsit 1:87 építési nagyságban, valamint egy darab egyenes sínt amire pont ráfér a négytengelyes személyvagon.
A magazinfolyam 100 részes lesz heti megjelenéssel (kivéve a 2. számnál mert az két hét múlva kerül piacra), alapvetően majdnem kétezer forintos lapszámonkénti áron. Minden magazinhoz fognak valamilyen terepasztal kiegészítőt, esetleg sínt vagy vagont mellékelni, így aki összegyűjti az összes példányt az a végén egy komplett terepasztallal lehet gazdagabb, valamint a lap cikkeiből az ennek megépítéséhez szükséges tudást is megkapja.

Első látásra nem is hangzik olyan rosszul, nem igaz?

Az ördög azonban ezúttal is a részletekben rejlik. Jómagam nem vagyok ellene az ilyen jellegű megoldásoknak, alapvetően szimpatizálok azzal az ötlettel, hogy a teljesen kezdők egy részletes terv alapján haladva szépen megépíthetnek egy terepasztalt, ráadásul az nem kerül egyszeri nagy kiadásba, hanem lassacskán kell belefektetni némi pénzmagot, mert azt már régóta tudjuk, hogy a vasútmodellezés nem olcsó hobbi.

Azonban lehetne ezt jobban is csinálni. Nyilván a kalkulációt mindenki már elvégezte fejben: 100 lapszám, durván kétezer forintos árral számolva az bizony kétszázezer forint, nem kevés összeg még akkor sem ha ezt két év alatt kell kifizetni. A magazin lapjait és ajánlóit (vagy például a weboldalát) megnézve azonban akár meg is lehet számolni, hogy mire menne el ez az összeg: kapnánk érte 6 házat (nagyjából elmennek hazainak), 2 peront (érdemes megfigyelni, hogy az íves sínek mellett mennyire jól néz ki az egyenes peron), egy amerikai stílusú víztornyot (???), talán német sorompót, kb. 30 fát, egyéb tereptárgyakat, na meg persze síneket és némi gördülőállományt. A mozdony és a vezérlőegység nincs benne az árban, azokért plusz 35 ezer forintot kell kifizetni. Ennyi pénzért azt hiszem jobb bevásárlást lehetne csapni bármelyik modellboltban, de legalább stílusában nem ennyire kaotikusat.

Pedig maga a terepasztal terve nem rossz, viszonylag kis helyen (174*105 cm) lehet játszani két vonattal úgy, hogy még egy kihúzóvágányunk, vagy hát a képen egy kis állomásunk is van. A hegynek semmi értelme természetesen, elképesztően tájidegen és valószerűtlen egy ekkora helyen. Azon is lehetne polemizálni, hogy ekkora méretben miért H0-ban (1:87) kell gondolkodni, miért nem másik, kisebb építési nagyságban, de el kell fogadni, hogy a kiadónak ehhez volt hozzáférése, meg aztán ez a legnépszerűbb méret itthon.

Sínekről annyit tudok írni, hogy Kínában gyártották és szerencsére nem régi Piko vagy Fuggerth féle kalapsín, de gyármegjelölés hiányában az időtállóságáról inkább nem nyilatkoznék. A kapott kocsi természetesen nem magyar színekben pompázik, cserébe hiányoznak róla a feliratok, valamint a kerekei is műanyagok, maga a modell zörgős, nem a mai modellépítési színvonalnak megfelelő, sajnos látványosan elnagyolt darab.

A terepasztal építéséhez alaplapot nem kapunk, azt magunknak kell beszerezni, cserébe a 2. számban már benne lesz a pályaterv első helye, hogy pontosan le tudjuk rakni a helyükre a megszerzett dolgokat. És sajnos a kiadvány képei alapján ez valóban erről fog szólni, azaz a kapott cuccok lepakolásának a szép zöld fűre, aztán rámondjuk, hogy már készen is van a terepasztal. Érdemes megnézni, hogy a sínek még ágyazatkavicsot sem kaptak. Persze így is lehet, ez is egyfajta stílus, csak ebből azért többet is ki lehetne hozni. Ebből a szempontból a promóciós anyagot roppant gyengének találom, egy ügyeskezű modellező akár ugyanezekből az alapokból egy sokkal-sokkal szebb, valósághűbb asztalt tudna varázsolni, persze nem kevés munkát beleölve.

A magazin cikkeinek színvonala sajnos a terepasztaléhoz hasonló, túlságosan érződik rajta az idegen nyelvről történő fordítás a helytelen magyar nyelvhasználat miatt. Olyanokra gondolok, mint az út szó folyamatos használata a vasútvonal helyett, vagy az olyan elírásokra, mint a 70 millió liter 2276 °C-os víz kerül a felszínre (!), de tudtátok például, hogy a vasútmodell kocsikon lévő kapcsolószerkezetet automata összekötő elemnek hívják? Na ugye! Arról pedig már nem is kellene szót ejtenem, hogy a külön megvehető M62-es mozdonyra sok helyen M32-esként hivatkoznak. Mellékesen amúgy nem MÁV-os M62-esről van szó hanem oroszról mivel kék-fehér színekben pompázik, cserébe megrendelés esetén várni kell rá 2-4 hónapot.

Na ha még mindig itt vagytok és olvastok én amondó lennék, hogy akiket azért picit megmozgatott a lehetőség és felcsillant a vágy a vasútmodellezésbe való belevágás kapcsán, azok inkább gondolják végig mit is szeretnének csinálni!
Én azt javasolnám, hogy meg kell próbálni 2-3 hónapig félretenni hetente 2 000 forintot. Ha ez sikerül, akkor már látjuk, hogy lesz arra pénz, hogy előbb-utóbb megépüljön egy terepasztal. Ezt az összeget ne magazinra költsétek, hanem nézzetek meg sok-sok Youtube videót arról, hogy mit-hogyan érdemes építeni vasútmodell témakörben, majd megtervezni egy hasonlóan kicsi asztalt, a vasútmodell boltok kínálata alapján gondolatban benépesíteni házakkal, növényekkel, emberekkel, majd hetente max kétezer forintot elköltve szépen kezdjétek el megvásárolni a szükséges termékeket, rakjátok ezeket össze és csinosítsátok ki amennyire lehet a következő hétig. Esetleg el lehet gondolkodni elsőre nem egy terepasztal, hanem csak egy dioráma, vagy egy modul építésén. A vasútmodellezés tud nem annyira drága hobbinak is lenni ésszel költekezve, mindemellett amúgysem a gyorsaságról, kapkodásról szól.

Nem tudom ti megvettétek-e a lapot, de nagyon kíváncsi lennék a véleményetekre.

100 komment

Címkék: magazin modellvasút h0

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr2811654902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Traktoros 2016.08.27. 06:11:42

Mondjuk az M62 az pont M62 a legtöbb posztszovjet államban :)

IST 2016.08.27. 07:35:41

@Traktoros: Jogos, valamiért a német BR120 járt a fejemben. Javítom.

Rudymester · http://retrofaktor.blog.hu 2016.08.27. 07:40:02

Jaj de jó hogy írtál erről! Én szemeztem ezzel, de kicsit sokallom az árát, főleg hogy havonta 8000 forint baromi sok pénz és most, hogy felhívtad a figyelmemet a hiányosságaira, nem is ugrok bele ebben a formában.

IST 2016.08.27. 22:00:03

És amit elfelejtettem hozzátenni:

A britek ilyet rakhattak össze:
www.modelrailwayvillage.com/collection.html

A japánok ilyet:
www.kamotsu.jp/home.html

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2016.08.28. 20:17:04

@IST: A brit változat nekem jól hozza a brit vasút (és táj) hangulatát, és a promóképen szépen van megépítve (koszolt épületek, ágyazat). A magyar változathoz képest mindenképpen színvonalasabbnak tűnik.

gyz49 2016.08.28. 22:15:30

Nagyon köszönöm a lapról írt alapos kritikát. Így eszembe sem fog jutni, hogy megvegyem. Annál is inkább, mert begyepesedett 0-ás és PV gyűjtő vagyok.

Feri780 2016.08.31. 12:22:13

Sziasztok!
Bevallom őszintén én megvettem,de most hogy elolvastam ezt a cikket nem folytatom tovább a gyüjtést.Bár első terepasztalnak jó lett volna :(
Szerettem volna egy új hobbit de ez a projekt törölve sajna :(
Azért nem adom fel,nézelődök tovább.

IST 2016.08.31. 16:44:35

@Feri780:
Jaj-jaj, nehogy lebeszélve érezd magad a vasútmodellezésről, még véletlenül sem az volt a szándékom ezzel az írással!
Ha van hozzá kedved, látod benne a lehetőséget, havonta ezt a nagyjából 8 ezer forintot rá tudod költeni, akkor szerintem vágj bele!
Csak talán jobban jársz ha tervezgetsz előre a vasútmodell boltok kínálatát szemezgetve, felépíted képzeletedben azt a terepasztalt amit létre szeretnél hozni és apránként megvásárolod hozzá a cuccokat.
Vagy elkezded kicsiben, hasonló, csak színvonalasabb módon mint ahogy én csináltam:
vonatmagazin.blog.hu/2014/05/30/mikro_terepasztal_epitese

csalezlopez 2016.09.03. 02:58:06

Én vettem belőlle 3 mat mert 1 nem elég (piszok boltos nem volt hajlando 2 nél többet eladni a 3.-at kuton vettem utolso darab volt) igaz csak a vagon érdekelt mert sehol nem kapsz semmien vagon 490 ért a többit nem veszem meg mert h0 méretben lehet már kapni viszonylag olcson kezdő készletet amihez ez jo lehet a kövi számokat csak akkor venném meg ha vagon és mozdony lenne benne (az utobbi biztos hogy nem lesz szerintem) ha pedig minden kötél szakad akkor alvázig szétbontom azt némi modositással villamost készit belölle a "bratyom" szokott h0 méretű villamosokat gyártani:-)

A szomszédom szomszédja 2016.09.04. 13:56:18

Én ugyan a makettezők táborát gyarapítom, de érdekel az is, ami a rokon témakörökkel kapcsolatos, így tegnap megvettem mert hajtott a kíváncsiság, hogy mégis "mit tud" a kiadvány, plusz egy ötszázasért úgysem kapni sehol vasúti kocsit, és még jól jöhet valahová díszítő elemként.
Nos azt kell, hogy mondjam, ez az egész így ahogy van, nem is ér többet 490 forintnál. A szöveg Kandóról meg a hazai vasutakról erősen Wikipédia szagú, ennek megfelelően pár kattintással öt perc alatt is többet tud meg az ember az internetről ezekben a témakörökben. De ezt még meg is bocsátanám neki, ha legalább a vagon megugorná a minimális minőségi szintet, csakhogy olcsó, zörgős műanyag az egész. Biztos, hogy nem fogok több pénzt áldozni erre, maximum akkor, ha majd a későbbiekben mellékelnek valami szép teherkocsit, azt is azért fogom megvenni, mert most épül nálam a Revell 1:87-es BR 43-as mozdonya (a sok harckocsimakett után most témát váltottam), és a diorámára jól jönne még valami mutatós tehervagon. Alapos antikoláson átesve persze.

kaldvi 2016.09.21. 17:23:56

Sziasztok, még teljesen kezdő vagyok.
4. számig megvettem, de 35k-ért tuti nem veszem meg a mozdonyt.
Akkor érdemesebb lenne leállni a gyűjtéssel, és a boltokban nézelődni?
A magazinhoz mellékelt cuccok kompatibilisek más 1:87 arányú dolgokkal?

juba01 2016.09.22. 09:12:07

Teljesen laikusként és kezdőként kérdeznék. Nekem tetszett az ötlet.Van pár véleményem, amiért biztosan totál leoltotok majd. Az első: miért kell egy terepasztalnak a magyar valósághoz hűnek lennie? Tudom, hogy alapjában véve valósághűre tervezik a vonatokat, a kiegészítőket. De! Miért nem lehet egy terepasztal kitalált terepasztal? Engem pl soha nem érdekelt, hogy egy állomás úgy néz-e ki, mint a valóságban. Nekem a terepasztal úgy nézzen ki, ahogy nekem tetszik. Szóval nem baj, ha nem magyar stílusú a víztorony vagy a ház, stb.stb. Azért mert pl a "komoly" modellezőknek számít a típus, a szín, a magyar "alak", nem biztos, hogy mindenkinél számít. Ezeknél az embereknél ez az újság jó választás lehet. Azt is felhoztátok többen, hogy a talpazatot nekünk kell még pluszban hozzá venni. Miért? Amikor "komoly" db-okból építetek asztalt, azt ingyen adják hozzá? Azt is nektek kell megvenni, szóval ez nem jó érv szerintem...
Ezzel együtt nem ellenetek vagyok, csak véleményt mondok, és reakciót várok, mert tényleg nem biztos, hogy nekem van igazam.
A másik: nem kell, hogy minden számot megvegyél. Véleményem szerint egy-egy ház, fa, autó, stb olcsóbban jön ki, ha megveszed az újságot.
Segítséget kérnék akkor tőletek. Mikor megjelent az első szám, megvettem, mert nyilván kíváncsi voltam rá, és gyerekkori álmom megvalósításának (részét) látom benne. Elkezdtem a neten keresgélni, hogy azok a kiegészítők, amit az újság 100 része kínál, mennyibe kerülhet. Lehet, hogy én néztem rossz webáruházban, de ha darabonként megveszem őket, drágábban jöttek ki, mint az újság. (Most a vasúti kocsik minőségére - arra a 6 db-ra nem térek ki). Kérlek segítsetek, hogy hol érdemes kiegészítőket venni.
Minden tanácsot szívesen veszek.
Hangsúlyozom, nem vitatkozni, hanem érdemben vitázni szeretnék, ötleteket, tanácsokat, elkerülendő hiba-jelentést keresek :)

U.I.: Azt a terepasztalt amit kínálnak, nem szükséges pont úgy csinálni. Én a kiegészítők miatt veszem meg az újságot. És csinálok egy saját asztalt. Így a netről megrendelt kiegészítők posta / szállítási költségét is megspórolom.

IST 2016.09.22. 21:19:57

@kaldvi:
Szerintem, és tényleg hangsúlyozom, hogy szerintem, érdemesebb boltokban nézelődni és a szívednek kedves témában megvásárolni egy terepasztalhoz a kiegészítőket, vagy esetleg elkészíteni.
A kompatibilitásról nem nyilatkoznék mert nem H0-zom, de a kocsi például biztosan el fog menni más H0-s síneken is. A sín csatlakoztathatósága már más kérdés, az többmindenen múlik.
A 35k egy mozdonyért amúgy nem sok - mármint a többi H0-s mozdonyhoz mérve, egyébként nézve meg az -, de 28 körül már előfordulnak Piko Taurus-ok és Traxx-ok is.

IST 2016.09.22. 21:42:40

@juba01:
Jó, hogy írtál, nem érzem vitatkozásnak a hozzászólásodat, inkább érdeklődésnek.
Természetesen nem KELL magyar témát modellezni, lehet mást is, én például brit és japán témakörben mozgok. Lehet persze keverni az egyes országokra vonatkozó dolgokat, csak nem lesz szép. Legalábbis nekem nem jön be az ennyire vegyes stílus, furán néz ki az amerikai víztorony errefelé például. Kezdőknek persze nem szokott ez gondot jelenteni, viszont azt vettem észre, hogy minél több időt tölt valaki vasútmodellezéssel, annál inkább megpróbálja a valóság egy szeletét bemutatni és annál inkább bánja majd, hogy olyan dologra költött ami már igazából nem is tetszik neki és inkább be sem építi a terepasztalba. De mások vagyunk, ha valakinek így tetszik ezzel a vegyes felhozatallal, akkor neki azzal tetszik, ízlés dolga. Azért fájlalom ezt egyébként, mert ha megnézed a fentebb linkelt brit és japán verziót, akkor azok közelebb állnak a saját országuk pályájához.
Hozzátenném, hogy én nem vagyok annyira szegecsszámláló, nekem simán belefér, hogy egy oszakai és egy tokiói busz legyen a terepasztalon egy toyamai villamos mellett. Ezt a japánokon kívül úgysem venné észre senki. De egy német vasútállomás vagy egy svájci parasztház már jobban zavarna ha körülöttük Sinkanszen rohangálna. Remélem érthető.

Igazad van abban, hogy nem kell minden számot megvenni és így egyesével olcsóbbak lehetnek a cuccok. Valóban például a nyitó szám áráért nem fogsz személykocsit kapni semmilyen boltban. Azonban a minősége ezeknek erőteljesen megkérdőjelezhető. A zörgősség, a kidolgozatlanság, a műanyag kerekek nagyon gyenge minőségűvé, igazi játékká teszik a modelleket. Persze ez is elég lehet, lásd fentebb. A kérdés az, hogy játszani szeretnél, vagy elkezdeni modellezni. Utóbbi sajnos többe fog kerülni időben és bizonyos esetekben anyagiakban.

Hogy összességében kinek mi éri meg jobban az ténylegesen egyéni ízlés kérdése. 200 ezer forintból nagyon sokmindent lehet csinálni. Ennyiből simán megépítek 10-15 T-trak modult, de ha megnézed egy korábbi cikkemet egy japán villamosos mini terepasztal építéséről akkor láthatod, hogy az sem került többe 60 ezer forintnál.

Valószínűleg az kellene például neked is, hogy netes videók, cikkek alapján összerakod fejben, hogy mit szeretnél megépíteni. Aztán nekiállsz összekeresni hozzá a cuccokat webáruházakban (vasutmodell.com például vagy vasutmodell-centrum.hu), nagyjából összeadod mennyibe is kerülne, aztán így rájössz, hogy inkább az újságot gyűjtöd tovább és lesz egy olyan asztalod mint a többieknek, vagy csinálsz egy sajátot.

A szomszédom szomszédja 2016.09.24. 22:34:56

@juba01:

Szia!
Az első szám hatására előszedtem a régi, gyerekkori modellvasutamat, és én is elhatároztam, hogy terepasztalt építek, szóval most átnyergelek egy másik lóra a makettezésről.
Tényleg arról van szó, hogy érdemes alaposan utánanézni, webáruházban olcsóbb megvenni bizonyos holmikat, vagy beszerezni az újságot? Most például megjelent a 3. és 4. szám, abban van benne az első családi ház két részletben. Ha ezt megveszed, az összesen 4000 forint, ezzel szemben a neten már 2500-3000 körül kapni hasonlót. De ott van az első szám, az például megérte, mert 490-ért még a Vaterán sem kapsz személyvagont. Igaz, elég olcsó kis műanyag, nem árt rajta alakítani, én például szétszedtem és átfestettem az üléssort, tettem bele LED-világítást, kívülről kiemeltem panelező tollal az ajtókat, tettem rá vasúttársaságot jelölő matricát stb. (Megjegyzem, ilyen kis munkálatokra sokszor szükséged lesz).
Ami a stílust illeti, valóban az az elsődleges, hogy a te tetszésedet nyerje el, hiszen egy terepasztal építése rengeteg pénzt (akár több százezer forintot) rengeteg időt (akár több évet) emészt fel, világos, hogy akkor van csak értelme, ha tetszik. De a kevert stílus tényleg bántja az ember szemét, és utólag szerintem te is bánnád. Igaz, én is helyeztem már II. világháborús harckocsit sci-fi diorámára amikor maketteztem, de az át is volt alakítva "házilag" hogy illeszkedjen abba a fantáziakörnyezetbe. Bár ha már a fantáziavilágnál tartunk, akkor azt sem kell elfelejteni, hogy a terepasztal bizonyos szempontból egyébként sem képezi le tökéletesen a valóságot, hiszen a valóságban az állomások nem állnak olyan közel egymáshoz, és a vágányhálózat sem tér vissza önmagába, hogy körbe-körbe járjon a vonat, de ez azért ne szegje a kedvedet.
A lényeg, hogy én úgy gondolom, bőven van olyan stílus, ahol keveredés nélkül is tudsz neked legjobban tetsző asztalt építeni, hiszen a valóság is szinte végtelen; mi tetszene leginkább? Régi gőzmozdonyos hálózat vagy modern vasút? Vidéki terep szántóföldekkel, fateleppel, vagy városi környezet lakóházakkal? Esetleg ipari terület darukkal, tartályokkal, teherautókkal kiegészítve? Sík pálya vagy hegyvidéki üzem? Van bőven variáció :-)

juba01 2016.09.26. 14:19:49

Köszönöm szépen az építő jellegű hozzászólásotokat. Valóban elgondolkodtató volt pár dolog, ami írtatok. Végeztem egy kis kutatást, és próbáltam összeszedni, hogy mi mennyibe kerülhet, ha apránként veszem meg az elemeket. Csináltam egy rövid listát, hogy meg tudjátok ti is nézni. Próbáltam mindenhol az alacsonyabb árral számolni (hiszen tudjuk, határ a csillagos ég). Igyekeztem nagyon hasonló házakat, fákat, stb. kigyűjteni, hogy releváns képet kaphassak. Db-számnak kb annyit írtam fel, mint amit az újság képe szerint kaphatok a végére. Az újság szerint adják hozzá azokat a kiegészítőket is, amiket én nem számoltam bele, mert fogalmam sincs mennyi kellene belőle (pl fú, sínágy, kavics, stb...)
Itt van a link, ahol megnézhetitek:
kepfeltoltes.hu/view/160926/Terepasztal-alkatr_szek_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Az már biztosan megszületett a fejemben, hogy nem ezt a terepasztalt fogom megcsinálni, mert nekem az álmom egy hegyes, hidas, nagy alagutas terepasztal. Valóban nem kell majd minden részt megvenni, de talán érdemes lehet.
A 100 rész plusz a mozdony+trafó 235000-re jön ki, amiket én válogattam össze, az pedig 280.000. Szóval aki "kicsiben" akarja csinálni, szerintem megéri.

Ettől függetlenül nagyon szívesen vennék még pár hasznos tanácsot, linket, amiket adtok, mert fejben már szeretném lassan összerakni, mit is akarok, de még ehhez nagyon sok infó kell.
Annak is örülnék, ha meg tudnátok nekem mondani, melyek azok a márkák (főleg a kocsiknál, mozdonynál) amit érdemes szerintetek venni (mert ahogy írtátok is, az újságban kapható modellek gyenge minőségűek).
Nem akarom feltétlen terhelni itt a fórumot, privátban is szívesen beszélgetek. Bár, úgy vélem, hogy velem hasonszőrű kezdőknek is jól jöhet még minden infó! :)

Rudymester · http://retrofaktor.blog.hu 2016.09.29. 07:17:28

@juba01: Szerintem költséghatékonyabb a mozdony+trafó helyett kezdőkészlettel kezdeni. Abban már van 2-3 kocsi, meg egy alap sín mennyiség.

juba01 2016.09.29. 13:47:53

Ebben is van valami :) Igaz.

juba01 2016.09.29. 13:48:49

Abban tudtok nekem segíteni, hogy arról hol találok infót, hogyan kell a terepasztalok vezetékelését megcsinálni, egészen a kezdetektől? Erről alig találok számomra használható infót!

SplashyEarth 2016.09.30. 11:01:50

El döntöttem, hogy én ezt meg építem, illetve ki találtam, hogy majd van amit nem veszek meg hanem „be pótolom” pikó készletből. (kezdő makett-ező vagyok). Gyorsan ki derült, hogy a sín nem kompatibilis semelyik általam ismert sín típussal. Az első számhoz kapott kocsit fel tettem a pikó sínre.. hát van egy zörgő – nyekergő hangja. A kis házat meg építettem (készre, mert az utolsó lépések a következő számban lesznek le írva.. de nem kellet hozzá sok ész, hogy be fejezem.) Remélem a Trafó jó lesz hozzá a pikós (van három is). Minden esetre végig kigyűjtöm és az újság „tanácsai” alapján meg építem. Maga az újság egy szemét, kár érte festéket pazarolni. Ha valaki igényli dokumentálom minden „építési lépést” és közre adom. Első szám címlapján látszik, hogy 3-szor lesz a zöld kocsi, ezért meg vettem az első számot 3-szor. (így 1500-ból meg van, 5500 helyett). Meg néztem Orosz kiadáson, hogy ugyan úgy 1 sínnel adják később majd, szóval ez jó „üzlet volt”.

kaldvi 2016.09.30. 22:20:10

Akkor mivel kompatibilis magazin sínje?

A szomszédom szomszédja 2016.10.01. 15:37:58

@juba01:

Átolvastam a listát. Ha azt nézzük, "mibe fáj" egy terepasztal, akkor a 280 ezer nem is sok, de azért én javasolnék némi költségcsökkentést.
Mozdonyt, trafót, vagonokat ne vegyél külön-külön. Vásárolj egy egy start készletet (25 ezertől már kapni), abban lesz 1 mozdony, 2-3 kocsi, és minimum 2 egyenes valamint 12 darab íves sín. Később ezt majd bővítheted további vagonokkal és sínekkel.
Látom teherautót 5 ezerért találtál. Szerintem jobban kijössz, ha valamelyik makettező boltban veszel Trumpeter vagy ICM márkájú teherautó makettet, általában 1:72-es méretarányú ponyvás és tartályos ZIL-t találsz már 2000 forint körüli ártól. Ezeknek az lehet esetleg a hátránya (bár szerintem ez nem hátrány), hogy ezek ténylegesen makettek, neked kell összerakni és lefesteni őket, továbbá a méretarányuk 1:72, míg a H0-ás vasúté 1:87, de az az igazság, hogy ez a méretbeli különbség egyáltalán nem látszik köztük, nekem kettő is van, remekül mutatnak a vagonok mellett, és teljesen megy hozzájuk, nem aránytalan.
A farakást és a kábeldobot gondolom a tehervagonok rakományának szánod. Ha szeretsz barkácsolni, akkor viszont rakományt tudsz készíteni házilag, még ha kábeldobot nem is, de számtalan más dolgot igen.
Én például készítettem már homokrakományt,és fémcsöveket. A homokrakományt úgy készítettem, hogy kivágtam hungarocellből egy akkora téglalapot, ami pont belefér a magas oldalfalú vagonba, ennek a tetejét átkentem tapétaragasztóval, majd valódi homokot szórtam rá. Megvártam amíg teljesen megszárad, majd egy ecsettel alaposan lesepertem róla a rá nem ragadt maradékot, nehogy a villanymozdony motorjába kerüljön valahogy, ezután beletettem a vagonba, és kész :) A fém csövek vastag szívószálból készültek amiket gúlába raktam, összeragasztottam és fém színűre festettem. Figyelembe véve, hogy a kész rakományok mennyibe kerülnek, ez több ezer forint spórolást jelent.

juba01 2016.10.03. 14:31:12

@A szomszédom szomszédja:

Köszönöm szépen a hasznos tanácsokat. A kezdőcsomagot más is említette, tuti, hogy igazatok van! :) Ezt észben tartom, megfogadom. Ahogy raktam össze a listát, amit olvastál, az jutott eszembe, hogy elég sok autó van rajta (ami persze a terepasztal nagyságához nézve nem sok, de a vasúthoz és egyéb kiegészítőkhöz képest igen). Szóval ha kevesebb autót számolok, a megmaradt pénzt simán tudom másra is költeni. A kábeldobot és a farakományt azért írtam külön, mert az újság képén a víztorony alatt vannak (gondolom dekorációnak).
Abban tudsz nekem segíteni, hogy arról hol találok infót, hogyan kell a terepasztalok vezetékelését megcsinálni, egészen a kezdetektől? Erről alig találok számomra használható infót!

A szomszédom szomszédja 2016.10.03. 15:48:41

@juba01:

Nem tudom, én még sosem kerestem ezzel kapcsolatos leírásokat, csak megcsináltam a saját műszaki tudásom szerint, de ha beírsz a Google-ba ilyen kulcsszavakat, hogy terepasztal vezérélés, vagy terepasztal elektronika, akkor biztos találsz infót.
Megjegyzem, mivel még csak most kezded, túl bonyolult elektronikára egyenlőre nem lesz szükséged. Arra gondolok itt például, hogy elsőre szerintem nem kell elektromos váltó, jó lesz a kézi is. Ha világítást akarsz készíteni (utcára, házba), akkor oda meg egy sima LED-es égő kell csak, a műszaki üzletben megmondod, hová akarod bekötni, adnak hozzá mindent, és el is mondják mit csinálj vele, nem bonyolult.
Ha több mozdonyt is akarsz, szakaszolni kell majd a pályát, mert a trafó az összes sínt áram alá helyezni, tehát minden mozdony egyszerre indul el, külön-külön külön kell tehát bekötni minden elágazó pályaszakaszt.
Ajánlanám neked Károly Imre Vasútmodellezés című könyvét. Nyolcvanas években kiadott kötet, pár száz forintért megkapod antikváriumban vagy a Vaterán, és tele van hasznos infókkal, többek közt az említett vezetékelésről, vágányszakaszolásról, de a terepépítésről, karbantartásról is. Ilyen tipikus egy délután alatt kivégezhető könyv, mert alig 100 oldal az egész, az is tele ábrákkal, fotókkal, azt szerezd meg és olvasd el, rengeteg infóhoz jutsz általa.

SplashyEarth 2016.10.03. 18:57:09

@kaldvi: nem tudom :D lehet semmivel.

SplashyEarth 2016.10.03. 19:07:04

@juba01: Eextreme digitalon most akciósak a kezdő készletek. Én is vettem most intercity express szetbe, 14.000ft-ért (akciós kuponnal) ingyen szállítással. Igaz ehhez nem lehet semmilyen kocsit kapcsolni.
Van 12.-ért is.
Olcsóbb, mint ha használtan meg vásárolod alkatrészenként. Sajnos az újság sine ehhez se jó.
A mostani rész egy kicsit se érte meg 2000Ft-ért :D

juba01 2016.10.04. 08:35:06

@SplashyEarth:
Igen, pont tegnap néztem, hogy amit kaptam benne sínt, nem kompatibilis egy régi, piko-s sínnel. Nem lehet a másikkal összeilleszteni, mert nem olyan a kiképzése. Persze, nyilván nem véletlen, nehogy az újságon kívül máshonnan be tudd szerezni olcsóbban :)
Nah, megnézem az az IC-t :)
A mostani újságban mi volt? Ez már az 5. szám?

juba01 2016.10.04. 08:36:55

@A szomszédom szomszédja:
Köszönöm szépen! Már előrébb vagyok vele! :)
Tegnap találtam, hogy két hét múlva lesz otthon (Szolnokon) vasútmakett kiállítás, a helyi vasútmodellező kör csinálja. Elmegyek mindenképpen, és ha van lehetőség, próbálok hozzájuk csatlakozni, hátha befogadnak egy amatőrt is :)
A könyvet pedig beszerzem!

SplashyEarth 2016.10.05. 19:35:09

@juba01: Most vettem kézbe az új "lapot". 2 sorompó, valami féle kunyhok talán 2db, táblák, és valamik. A mostani újságból nem derül ki, hogy mik ezek. Ez már most a 6. szám. Következőbe fű és tartály lesz kocsihoz. Nem ér szerintem nagyon semmit, de ha az újságot nem veszed meg, nem tudod össze rakni a 6.dik szám anyagát. Mindig következő számba van a megoldás.. Így esélyem sincs ki hagyni a nem kellő számokat.. Ja 5.-be egy fa volt :D

Rudymester · http://retrofaktor.blog.hu 2016.10.05. 21:20:37

@SplashyEarth: Gondolom a fa kibontásához nem kellett a következő számot megvenni. :) Amúgy bakterház lesz a kis kunyhó.

IST 2016.10.05. 22:21:00

@juba01:
A helyi vasútmodellklub meglátogatása valóban jó ötlet lehet. Jellemzően mindenhol örülnek az újoncoknak.
Szolnokon már mi is jártunk, a klubosok pár tagja szokott is minket olvasgatni, így lehet, hogy közben már jól fel is készültek rád. :-) Az SZVMK vezetőjével mindig beszélgetek pár mondatot ha találkozunk.
vonatmagazin.blog.hu/2013/04/09/szolnoki_kirandulas
Esetleg ha van kedved akkor a most hétvégén megrendezésre kerülő Temofeszten keress meg engem vagy crash-t az N-es modulasztaloknál aztán beszélgethetünk egy kicsit a hogyan továbbról!

tommy.696 2016.10.06. 19:00:12

Sziasztok!
Jómagam is csatlakoztam a kiadvány megvásárlóihoz. Bár hosszas internetes kutakodás és az itt olvasottak után még mindig bizonytalan vagyok, hogy az összes számot megvásárolva építsek terepasztalt vagy ahogy javasoltátok itt is egy kezdőkészlettel indítsak és azt bővítsem tovább.

Elvileg nálunk is az orosz változat szerint érkeznek az alkatrészek:
www.eaglemoss.com/ru-ru/model-making/electro-train/

A zárt tehervagont én például nem találtam meg, hogy melyik számhoz adják majd. A további két személyvagont is darabokban kapjuk meg.

A mozdony illetve a trafó megvásárlása nálam is kimarad. Beszereztem egy Pikó Fz1-es trafót, régi mozdonyok illetve személy- és tehervagonok pedig Piko készletből vannak. Bár a villanymozdonyom most valamiért mozgásképtelen lett.

Az én véleményem is az, hogy nem minden szám éri meg az árát még ha a papír, festék, nyomda, csomagolás költséget nem is számolom. Minden esetre ügyesen ki van találva.

A terepasztal alapját minden esetre már összeraktam. Sőt a maradék faanyagból még plusz egy asztal kijönne.

Most annak akarok utána járni, hogy esetleg a Piko U-profilos vágányzat átmeneti vágánnyal összehozható vagy sem. Ráadásul nem mindegy a sínkorona magassága illetve a szélessége sem. Mivel nincs átmeneti vágányom szeretném megkérdezni, hogy szombaton a Temofeszten lehetséges ilyet venni? Valamint egy mozdony beszerzésén is gondolkodom. Így a költségek talán nem szöknek az égig.

SplashyEarth 2016.10.06. 20:44:27

@tommy.696: Minden újság kinyitása után el gondolkozom, hogy meg veszem-e a következőt  De a hétfő eljöttével úgy rohanok az újságoshoz, mint kis gyerek a karácsonyfához, és szét tépem a fóliát mint foxi a lábtörlött.

tommy.696 2016.10.06. 22:05:38

@SplashyEarth: Nálam a véletlenek játszottak közre. Az újság reklámozásával kb. egy időben hagyatékból (sajnos) kerültek elő az említett Piko-s dolgok némi vágányanyaggal és az 5 és fél éves ikreinknek raktam össze, de a vonat nem ment magától így jött a trafó beszerzése. Ezután jött a tv reklám és innen már a szokásos a történet. A beszerző nálunk a feleségem, mert Budapestre jár dolgozni és az aluljáróban veszi meg. Bevallom volt, hogy a szerdai megjelenési napon nem kapott és kicsit "csalódott "voltam :-)
Nálam így működik a válaszában közölt érzés.

A mai nap a szomszéd település postáján volt dolgom és a vak szerencsének mondható, de 490,- Ft-ért volt egy db első szám. Gondolhatja(tod) (elnézést a tegezésért) nem hagytam ott :-)

Ameglévő régi U-profilos vágányzatot össze szeretném párosítani a kiadványban lévővel. Ha sikerül akkor a maradék faanyag felhasználásával egy plusz modult össze lehetne még hozni. Mondjuk akkor az újság által közölt pályatervet is módosítani kell.

Az is érdekes számomra, hogy külön személy és teherszállító szerelvény szerepel a reklámban is, így ha jól gondolom kétszer kellene 35.000,- Ft-ért mozdonyt venni, ha pont úgy akarom megcsinálni?

Arra azért kíváncsi lennék, hogy IST által linkelt orosz és japán kiadványok mennyire voltak sikeresek. Első ránézésre tetszetős a japán változat is, jobban illetve részletesebben kidolgozottnak tűnik az én szememnek így abszolút kezdőként.

A második személyvagon beszerzésénél gondolkodtam el, hogy barkácsanyagból fém kerekeket teszek rá. A forgóváz szétszedhetetlen keréktörés nélkül. Most ezt a dolgot félretettem.

VT 135 2016.10.08. 17:00:09

Nem olvastam el az összes hozzászólást, de minden, a kiadvány kapcsán vasútmodellezéssel kacérkodónak azt tudom javasolni, hogy ha nem akar elsőre sok pénzt feccölni ebbe a hobbiba, akkor nézzen körül a vaterán, nézzen körül az index vasútmodell börze fórumán - de előtte tájékozódjon, nyugodtan kérdezzen, mert sok, segítőkész ember van! Illetve újabban a vaterán egész elképesztő árakon hirdetne dolgokat... A régi, NDK-s gyártmányok többsége ma is megállja a helyét, mindenekelőtt az alapszinttű vasútmodellezésnél. És az áruk töredéke a boltban kapható termékeknek. Később aztán, ha úgy érzitek, h komolyabban foglalkoznátok és sokkal több pénzt is beletolnátok ebbe a hobbiba, még mindig továbbadhatjátok ezeket a vasútmodelleket. Én is ezt az utat jártam be.

juba01 2016.10.08. 20:55:04

@IST:

Köszönöm szépen! Budapest nincs messze, gondolkodtam is, hogy felmegyek szombaton, de sajnos ez most kimarad, mert vasárnap épp Pesten vagyok, de a másik hobbimnak hódolok, maratont futok éppen! :) Utána már nem lesz erőm körbesétálni a terepasztalokat :) Így marad a szolnoki kiállítás, amit már nagyon várok!

Ha él a felajánlásod, egy beszélgetés a hogyan továbbról, szívesen venném, akár skpye-on is, akár email-ben, hogy ne fárasszunk másokat az én személyes kérdéseimmel. Bár, lehet a kapott válaszok másoknak is segítenek!

Lenne egy kérdésem azokhoz, kik már csináltak terepasztalt, legyen az félkész, akár kész állapotban. Mivel véditek az asztalt a kosztól, és a portól??? Ez számomra egy fontos kérdés, mert gondolom, hogy hamar tönkremehet ha nem tartjuk karban!

juba01 2016.10.08. 21:03:43

@SplashyEarth:

Nah, igen, pont erre mondtam, hogy nem kell megvenni minden számot, én sem vettem meg a fát tartalmazót! A sín nem számít, mert mivel nem kompatibilis a régi pikos- sínemmel, nem ebből a sínből fogom megépíteni a pályát. Az első számból vettem én is 3 db-ot, arra jó lesz az ott kapott sín, hogy azon lehet majd gyakorolni először a kövezést, és nem élesben már az asztalon.
Bár nem vagyok nagy makettes, de azt hiszem hogy különösebb tájékoztató nélkül is össze lehet rakni egy kisebb házat. (Nyilván nem túl bonyolult, amit az újságban adnak. Megnéztem a 3-4. számban lévő házat, ha nem adnának hozzá utasítást, akkor is meg tudnám építeni. Max kicsivel több időt venne igénybe, mert át kell előtte nézni, hogy melyik elemez melyik kell). Szerintem a sorompót és a házat is össze lehet majd rakni. Szóval én nem félek tőle. Azt valószínűleg megveszem, mert 2000 ft-ért olcsóbb, mint ha önállóan veszem meg a makettet.

tommy.696 2016.10.08. 21:33:19

@juba01: Helló! Mint írtam fentebb én is a meglévő Piko U-profilos vágányzatomat szerettem volna összeépíteni az újság vágányával. Ma kint voltam a Temofszten és beszereztem a hiányzó átmenti vágányt és minden gond nélkül összetudtam rakni a két eltérő profilú vágányt.

IST 2016.10.09. 07:01:29

@juba01:
Kérdezni itt is lehet bátran, végülis azért van a honlap, attól meg tartózkodnék, hogy vasútmodellezés témakörben én mondjam meg a tutifrankót, én is csak borzalmasan amatőr szinten űzöm ezt a hobbit.

Por elleni védekezés: lakásban nem mutat jól, de klubban/kiállításokon működőképes a nagyon vékony festőfólia, mely kellőképpen könnyű ahhoz, hogy ne nyomjon le semmit, viszont a portól megvédi a terepasztalt. Otthoni témakörben láttam már plexilapokból felépített "kockát" terepasztalon, csakúgy mint függönnyel eltakartat.

SplashyEarth 2016.10.09. 15:59:13

@IST: Az én terepasztal készítésem, lassan munkahelyi program lesz. Kicsit átterveztük a világítást az asztalon. Szabályozható fényerővel, sokkal több világító testel. A tetejét plexiböl tervezzük mi is. Az asztal alatt lenne egy irányító polc. (már a munkahely előadó termében épül)
Makett házakat néztem tegnap este a boltban. (mert a feleségem berángatott a Centerbe valami Glamour napokra..) Mi környékünkön nincs makett vagy bármi ilyesmi bolt, így csak a játékbolt van. Hát ha ott vásárolnám meg a dolgokat, akkor még olcsóbb lenne az újság is. Nagyon béna kisház 4000ft.
Ma a neten nézegettem, kész házak 800-1400Ft-ért vannak. Sajnos már összerakva. (egész kikapcsol, mikor próbálok egyet összerakni)
Lehetséges, hogy végül az újságból nem lesz meg véve az összes szám.

kaldvi 2016.10.09. 21:35:00

Most lehet hogy a magazinból újraterjesztés van, volt az első számból egy példányom, és a héten egy immedio újságárusnál még volt 5.
Egyébként én variálható terepasztalt szeretnék csinálni, tehát a síneket meg a dekorációt nem ragasztanám csak letűzném.
Gondolom ha vennék két Pikó startkészletet plusz vágánykiegészítéseket akkor egybe tudnám építeni a terepasztalokat, meg csatlakoztatni tudnám átmeneti vágánnyal az újság terepasztalát is.
(persze nyilván nem egy év mire összejön rá a pénz)

SplashyEarth 2016.10.11. 15:00:21

@kaldvi: Lehet, mert a Spár + Tesco-ba megint kapható előző számokat! De a 7-es meg nem érkezett ma se.

tommy.696 2016.10.11. 15:55:38

@SplashyEarth: Mindegyik szám újra kapható vagy változó, hogy melyik szám van még meg az említett boltokban? Én úgy tudom minden héten szerdán jelenik meg a legújabb szám.

SplashyEarth 2016.10.12. 07:53:28

3-4-5-6 számok vannak a boltban a polcokon. Lehetséges, hogy bent ragadt, vagy ki küldték újra őket. Igen szerdán jelenik meg az új, de van hogy kedd este meg érkeznek.

A szomszédom szomszédja 2016.10.15. 11:23:59

Na tessék, lemaradtam az 1. szám újra terjesztéséről, pedig kellene még egy személyvagon :-(((
Nincs valaki köztetek, aki esetleg többet vett, de nincs rá szüksége és eladná nekem? Bolti áron megveszem tőle, és állom a postaköltséget is.

Mityu Addideapénzt kft LE 2016.10.16. 06:31:46

Szép napot! :)

Eddig megvettem a 3. 4. 6. 7. számot a kiadványból. :)
Főként épületek (egy háromszintes lakóház, egy bakterház melléksufnival), valamint egy pár csapórudas sorompó, vasúti átjáró közúti jelzéssel vannak alkatrészek, összeállítandó dolgok. :)

Pár negatívum (már ha lehet annak nevezni, de hát ilyen ez a popszakma): a sorompó rudakat, hogy szépen nézzenek ki, le kell sorjázni. Így viszont újra kell festeni őket. :) Az újságban az összeállítási útmutató eléggé felületes, s nem mentes a hibáktól. :) Pl. a 7. számban propán-bután gáztartály van, nem olajszállító. A leírásban olajszállító tartályt említ a költő. :) Mindegy, gáztelep lesz amúgy is belőle, nem tehervagon. :)
A bakterházat a leíráshoz képest fordítva kell összerakni. :) A leírás alapján a bejárattól balra kellene a pados részt illeszteni. Az építőelemekkel viszont jobboldalra rakható össze. :)

A vasúti átjáró előjelző közúti jelzés táblák matricái rossz színnel készültek. Nem pirosak, hanem narancssárgával színezettek. Részben festeni fogom őket "színhelyesre" :)

S akkor jöhetnek a pozitívumok. Az épületelemek, kiegészítők számomra nagyon jó anyagminőséget mutatnak elsőre. Precízen illeszkednek, kevés az öntéshiba. A falak belső illesztőperemekkel vannak ellátva, 45°-szögben vágva gyárilag az oldalszélek. Elősegítve a 90°-os összerakást. Az épülethez tartozó tetőnek szintén kialakított illesztő peremei vannak (a bakterháznak és a sufni tetejének is). Még rá sem ragasztottam, nagyon pontosan illeszthető a helyére. :) Pár apró ötletesség is felfedezhető a készletben. Pl. a bakterház ajtaját nem csak csukott állapotban rakhatom be, hanem van az ajtó elemnek kialakított része, amivel az épület falára belül ragasztva nyitott állapotban építhető be. :) Ablaküvegnek raktak külön fóliát, de a csomagolás is használható "üvegként" az ablakokba. :)

Síneket, vagonokat nem veszem meg, mert TT-s rendszerhez vannak dolgaim. :)

Azt hiszem nem sokmindent hagytam ki. :)

SplashyEarth 2016.10.16. 08:31:38

@SplashyEarth: Monor Shell, Törökszentmiklós Shell, Szolnok Shell, úgy emlékszem itt láttam bent maradt magazinokat. Gondolom az anyukák nem itt veszik meg a gyerekeik számára!

kaldvi 2016.10.18. 16:01:01

@A szomszédom szomszédja: van összesen 6 darab, csak az a baj h mindet kibontottam :D
ha így is megfelel akkor küldök
(vagy ha Debrecenben jársz személyesen is oda tudom adni)

A szomszédom szomszédja 2016.10.18. 17:27:31

@kaldvi:

Szia!
Csak egy darabra lenne szükségem, de arra nagyon :-D
Nem baj, ha ki van bontva, kimondottan csak a személyvagon kell. Mostanában nem megyek Debrecenbe, de Tiszaújvárosba el tudod postázni?

kaldvi 2016.10.18. 18:43:30

Biztos el tudom postázni, de ezen az oldalon nem jelenik meg nekem a privát üzi, küldj egy ímélt a kaldvi(kukac)gmail.com címre.
A sínt is elküldöm ha szükséged van rá.

A szomszédom szomszédja 2016.10.18. 20:13:53

@kaldvi:

Írtam emailt.
Szerintem maradok a két darab vagonnál.

SplashyEarth 2016.10.19. 18:00:35

Meg van a 8. szám. Annyit tudok mondani, hogy nagyon tróger a tartály kocsi alváza, a kerekei meg már a nevetséges kategória. 2 éves keresztfiam játék vonatja komolyabb.

tommy.696 2016.10.19. 20:29:01

@SplashyEarth: Hát izé, szóval kellett pár perc mire lenyugodtam miután összeraktam a tartálykocsit. A kerek viccesek. Most nem bírtam megállni úgy mint a személy vagonnál, és csináltam kerék cserét, mert sem a személyvagonnal sem a meglévő Pika kocsikkal, vonatokkal sem tudtam összekötni a kerekek miatt. Egyenes vágányon nincs különösebb gond, de íves vágányon a kerék beleér az alváz keresztmerevítésébe. Nem tudom, hogy a valóságban is létezik ilyen kisméretű kerékkel vagon stb., de azt sem értem, hogy egyáltalán a kiadó a gyártás előtt tanulmányozott egyáltalán valamilyen szabványt? A 35ezerért vásárolható mozdonynál milyen méretű kerekek lehetnek, mert a képeken az vontatja a tehervagonokat. Gondolok itt a modellezésben alkalmazott NEM szabványra. A folytatásra még alszom egy párat.

A szomszédom szomszédja 2016.10.19. 20:46:37

Nagyon "tróger" a tartálykocsi, ráadásul 4 ezerért. Ugyanennyiért számos webshopban már kapni kéttengelyes Piko-t, maradok azoknál.

juba01 2016.10.20. 15:32:41

@Mityu Addideapénzt kft LE:

Azt mondod akkor, hogy kis javítással a sorompós átkelő rendben van? Az melyik számban volt, most már összecsúsztak előttem, nem tudom :)
Mert akkor azt lehet, hogy megvenném...

tommy.696 2016.10.20. 16:35:59

@juba01: Szia! A 6. számban volt a sorompós átkelő.

juba01 2016.10.21. 10:40:03

@tommy.696: Köszi szépen! Nagyon gondolkozom, hogy azt beszerzem!

Mityu Addideapénzt kft LE 2016.10.22. 08:20:55

@juba01:

Ahogy Tommy írta, 6.-os szám a sorompó. :) A tartálykocsihoz képest szerintem használható darab a sorompó, feltéve, ha nem akar az ember automatizmussal működőt. Bár a sorompórúd mozgathatóan összerakható. :)

@A szomszédom szomszédja: a tartálykocsi alját nem vettem meg. A tartályból gáztelepet csinálok. :)

juba01 2016.10.27. 11:41:43

Tudtok ajánlani valami jó terepasztal tervező szoftvert, amit viszonylag kevés angol szakmai nyelvismerettel is megértek? :)

tommy.696 2016.10.27. 11:56:10

@juba01: Szia! A SCARM-ot próbáld ki

tommy.696 2016.10.27. 12:08:32

@juba01: lemaradt: ingyenes és tud magyarul link: www.scarm.info/index.php 09.034-es verzió

juba01 2016.10.27. 13:01:56

@tommy.696:

Köszönöm szépen! Megnézem :)

tommy.696 2016.10.27. 16:50:54

@juba01: Szívesen. Nem tudom ezekkel találkoztál-e már, de ajánlom figyelmedbe a PIKO pálya-tervrajzok és a TT-s pálya-tervek régi, de nagyon hasznos kiadványokat.

juba01 2016.10.28. 10:50:15

@tommy.696: Kicsit segítenél benne? Melyik kiadványokra gondolsz?
Van már amit találtam, de minden infó bőven jól jön :)

tommy.696 2016.10.28. 13:31:57

Segítenék, de ide nem tudok a borítokról képet beilleszteni. Az egyik 100 oldalas a másik 59 oldalas pdf-ben van meg. Keresek rá linket és úgy Te is letudod menteni.

SplashyEarth 2016.11.01. 21:06:29

Sziasztok!
Ma olvasgattam, és elvileg a Mehano gyártja a dolgokat.
Mehano T737 "ICE 3" H0 Analóg kezdőkészlet + komplett terepasztal 38.000ft.
(www.vasutmodell-centrum.hu/vasutmodellek/vasutmodell-kezdokeszletek/mehano-t737-ice-3-h0-analog-kezdokeszlet-+-komplett-terepasztal-p-13451-72-1.html)
Értem én, hogy sokkal több dolog van a „mi” asztalunkon, de hogy 200.000 a vége.

tommy.696 2016.11.02. 10:13:26

@SplashyEarth: Szia! Megnéztem a Mehano készletet. Ami azt illeti elég gyenge holminak néz ki. A 10. számot még megveszem, hogy a peron komplett legyen és befejezem az újság további megvételét. Így 20.000-et elöltöttem talán nem feleslegesen, de rossz az ár érték arány. Maradok a Vatera és egyéb beszerzéseknél meg a régi PIKO-s stb. dolgoknál.

SplashyEarth 2016.11.02. 11:16:09

@tommy.696: Most már még gyengébbek jönnek. Lesz amikor az első szám kocsijának, a fülkéje lesz csak egy számhoz. Lesz amikor a kereke, egy darab sínnel. :D

tommy.696 2016.11.02. 11:26:21

@SplashyEarth: Igen én is végignéztem az orosz kiadás számait és nevetséges amit adnak 2.000 Ft-ért (1 db vágány vagy 1 db konténer stb.). Nálam a biztosítékot a négyezerbe került tartálykocsi vágta le, de nagyon. Négyezerért a Vaterán normális fedett 4 tengelyes tehervagont vagy 2 db 2 tengelyes tehervagont lehet venni.

SplashyEarth 2016.11.02. 11:41:56

@tommy.696: Valószínűleg én is szűrni fogom a dolgokat. Kezd igen csak nevetséges lenni a dolog. Amúgy jó fogason első szám már 3000Ft. Lehet el kell adni :D

tommy.696 2016.11.02. 12:14:52

@SplashyEarth: Annyiért nem valami Jófogás :-) Én már nem szűrök semmit. Csinálok a meglévő anyagból saját 250 cmx120 cm-es terepasztalt, beszerzek még egy kis vágányanyagot, kocsiszétkapcsolót, jelzőt stb. A többi kelléket meg apránként beszerzem és még így sem kell hozzá két év.

juba01 2016.11.04. 12:37:59

@tommy.696:

Köszönöm, tanulmányozom őket!

Én egy kicsit nagyobbat gondoltam, 3m X 2m körülit. Valahogy két szinteset álmodtam meg, annak a kivitelezését tervezgetem.
Csak hát ugye, nagyban befolyásol a viszonylag kicsi emelkedőszint lehetősége...

tommy.696 2016.11.04. 14:17:32

@juba01: Szívesen nincs mit. Szintemelkedéses pályában én is gondolkodtam, de elsőre maradok a Piko 27-es pályatervnél. Emelkedésnél nagyon figyelni kell az 1 méteren a max 3-4 cm-es szintkülönbségre.

juba01 2016.11.04. 14:24:30

@tommy.696:
Igen, próbálom a hétvégén lemakettezni. Tervezek benne egy spirált, így azért lehet még pár cm-t nyerni. Egy kb 2,5m hosszú szakaszba építve ez akár 10 cm-t is jelenthet, ami akár nekem elég is lehet. Majd kiderül :)
Köszönöm a tanácsot!

SplashyEarth 2016.11.12. 22:02:09

Mostani újságban van valami, átlátszó műanyag. MI lehet az? Mert nem a kabin ablakai.. ? Én nem vettem meg!

SplashyEarth 2016.11.14. 13:32:06

@tommy.696: Szeretnék én is venni! Mi a szak neve? Hol lehet beszerezni?

SplashyEarth 2016.11.14. 13:32:06

@tommy.696: Szeretnék én is venni! Mi a szak neve? Hol lehet beszerezni?

SplashyEarth 2016.11.14. 13:33:57

@tommy.696: Sínkorona magassága: 2,1 mm - 2,5 mm?

tommy.696 2016.11.14. 13:37:04

@SplashyEarth: Elnézést kérek, de nem értem pontosan, hogy mit és hol szeretnél venni?

tommy.696 2016.11.14. 13:41:05

@SplashyEarth: az újságos vágánynak 2,1 mm

SplashyEarth 2016.11.14. 13:59:40

@tommy.696: Köszönet! Igen erre voltam kíváncsi, csak nem sikerült jól le írni. Tehát akkor ez elvileg jó lesz, hogy pikóval folytassam:
www.vasutmodell-centrum.hu/palyaepites/sinrendszerek/piko-55208-atmeneti-sin-gue62-u-piko-a-gleis-es-mas-25-mm-es-sinek-kozott-62-mm-hosszu-h0-p-19512-73-3.html?utm_source=termek-kartya&utm_medium=termek_kep&utm_term=termek-Piko 55208&utm_campaign=termekkartyarol-adatlapra

tommy.696 2016.11.14. 14:16:44

@SplashyEarth: az újságos 2,1 mmm a PIKO A Gleis 2,5 mm neked a 2,1 mm-2,5 mm közötti átmenetet kell megoldani. Szerintem ez kell:
www.vasutmodell-centrum.hu/palyaepites/sinrendszerek/piko-55294-sinosszekoto-eltero-magassaggal-6-db-h0-p-19547-73-3.html

A biztonság kedvéért mérd meg a sín szélességet is, mert lehet, hogy az is eltérő (az újságos 2 mm) erre pedig ez lehet a megoldás:

www.vasutmodell-centrum.hu/palyaepites/sinrendszerek/piko-55293-sinosszekoto-eltero-szelesseggel6-db-h0-p-19546-73-3.html

SplashyEarth 2016.11.14. 14:21:45

@tommy.696: Köszön szépen! Otthon mérés lesz :D

SplashyEarth 2016.12.13. 14:54:48

Ajándékba adják végül is a trafót az előfizetőknek, de gondolom nem csak nekem tolják az arcomba a reklámot..

tommy.696 2017.01.11. 21:13:24

@SplashyEarth: Szia! Én valahol a 10. számnál abbahagytam. A kifizetett összeg és a kapott termék (mennyiség, minőség) aránya nem érte meg. A vagonokat, vágányokat nem is használtam fel. A peron meg az a pár épület még talán felhasználásra kerül.

SplashyEarth 2017.01.11. 21:26:59

@tommy.696: Én vonat kocsikat ki hagyom, meg azokat a számokat, ahol csak sín van. Házat eszközök ez amaz jöhet. Illetve pl. nem veszem meg a következő két számot, mert kanyar sín + üres kabin.. inkább az az utáni számból veszek kettőt (2 fa + kanyar sín) jobban meg éri, és végül is ugyan úgy meg van a sín mennyiség, csak plusz két fám is lesz.

SplashyEarth 2017.01.11. 21:32:07

Mehano autó vs Herpa autó..
Érdemes meg nézni a minőségi különbségeket.. Mai számhoz kapott autót fotózottam.

www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=51415978258_1279603752096.jpg

www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=11715970706_1279603762096.jpg

tommy.696 2017.01.11. 21:38:19

Igen lehet így sakkozni és csak azt megvenni ami valóban kell és fel is lehet használni. Én most kábelezésnél, alakjelzők bekötésénél tartok, nálam a fa, fű stb. még messze van.

SplashyEarth 2017.01.12. 08:25:49

@tommy.696: Igen nekem még minden nagyon messze van:D Még a bevásárlás szakasznál, tervezésnél. Úgy szeretném meg csinálni, hogy a vezérlő felület az asztal alatt egy ki húzható sín rendszeren legyen, illetve mindent az asztal aljára szeretnék rögzíteni, és alkony kapcsolót is be kötni, hogy házakba és utcán magától kapcsoljon be este a fény, de úgy hogy házakba le föl kapcsolódjanak..

tommy.696 2017.01.12. 10:33:49

@SplashyEarth: Erre írtam, hogy a minőség enyhén szólva is gyengus. Vaterán H0-ban 900 - 1800 Ft-ig lehet jó autókat venni Herpa-t, Wiking-et is ami még az újságosnál is egy fokkal jobban néz ki. Szerintem még a 2500 Ft-os modellek sem mondhatók drágának.

SplashyEarth 2017.01.12. 11:00:49

@tommy.696: hát igen, ez egy műanyag paca le festve :D

Mityu Addideapénzt kft LE 2017.01.13. 01:08:47

Meg van az iskola. Három számból áll össze. Relatíve olcsóközép/drága 3x1990,--ért. :)
MInőségre jónak mondható anyagból készült, szépen illeszthető, mint az első lakóépület is. :)
Ablak-üvegfóliát adtak, ellenben fekete maszk, világítás, függönyimitáció már nincs, mint a lakóépülethez volt. :)

De nem baj, megoldom, részben Viessmann 5079 épület belső világítás készlettel fogom feltuningolni. :) Részben LED csíkból való LED-ekkel. :)

Függönyözve szalvéta egy rétegével, illetve pzs egy rétegével függönyözöm. :)

Bár az is lehet nyomtatok belső képet, ahogy a Viessmann 6045-ös belső világítással egyben lévő kulisszáinál van megoldva az ablakokhoz. :)

A 16-os számmal kapott kék építkezéshez való konténer ablakira pedig csillagszóró drótból fogok rácsot szerkeszteni. :) Az is kap egy LED belső világítást. :)

izsak 2017.02.27. 17:53:29

@IST Nem gondolom, hogy túl korrekt dolog egy 100 számból álló sorozatról végérvényesnek ható véleményt mondani egyetlen kiadvány alapján.

IST 2017.02.27. 19:14:43

@izsak:
Van abban valami amit írsz, viszont amilyen visszajelzéseket hallottam eddig azoktól akik megvásárolgatják a számok egy-egy darabját, az nekem alátámasztotta azt amit írtam a cikkben vagy a kommentekben.
Láttam ugyanilyen kiadványt a japánoknál, láttam a briteknél (még mielőtt írtam volna a fentieket) és a "hazaiból" is megtekintettem pár példányt. Ugyanazt írnám le most is, mint anno.

De nem magyarázom a bizonyítványt, mert felesleges. Te másképp gondolod, mint én, van ez így, szerencsére sokféle ember él a Földön, mindenkinek lehet más véleménye. :-)

neduddgién 2017.03.02. 17:02:59

Sziasztok!
Elnézéseteket kérem, tudom, hogy ez nem az adás-vétel színtere.
Az a helyzet, hogy nővérem megvette a kisfiamnak az első 17 számát ennek a modellvasútnak. Aztán persze rádöbbent, hogy mire mindent megvesz hozzá, egyrészt eltelik két év, másrészt kifizet kétszázezret, plusz még venni kell egy mozdonyt is. Én viszont ha akarnám sem tudnám megvenni a többi számot. De ebben a méretarányban helyünk sem lenne tovább bővíteni, na meg drágállom is.
Viszont szeretnék a kisfiamnak egy egyszerű, induló szettet összeállítani, "N"-ből. Kilenc éves lesz a nyáron, szerintem most érdemes elkezdeni. Ráadásul a későbbiekben senkinek sem kellene gondolkodnia azon, hogy mi is legyen a karácsonyi ajándék. :o)
Ha valamelyiktek tudná használni ezt a 17 elemet, és lenne használt, de működőképes N-es holmija, szívesen elcserélném, bizonyos mértékig értékegyeztetéssel is. Nem kellenek drága, nagyon márkás elemek. A „már nem játék – még nem az igazi” kategória a kezdéshez teljesen megfelel.
Persze, ha a csere nem megy, el is adom, de csak egyben. Természetesen kevesebbért, mint amennyibe került. :-(

Adorján Gergő 2017.04.06. 20:16:06

Sziasztok!
Tudna valaki abba segíteni hogy hogyan vagy hona tudnám újrarendelni a vasútmodellezés 27., 28., 29. számát ? :)
süti beállítások módosítása