Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) CSD (1) csd (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasut (3) kisvasút (12) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasutmodell (1) vasútmodell (15) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Egy mozgalmas hét

2014.06.16. 18:16 Tastam

144.jpgEgy mozgalmas hét – sokatmondó cím, azonban most, rögtön az irományom elején leszögezem: az alábbiakban semmi különösről, semmi szenzációról nem fogok beszámolni. Mindössze arról van szó, hogy bár az elmúlt időszakban különböző okok miatt kissé visszafogtuk magunkat a vonatozás, vasútfotózás terén, a Pünkösd környéki napokban több helyre ellátogattunk, s több – számunkra – érdekes dolgot láttunk. Mindezekhez remek időjárás párosult, s bár a hirtelen jött, s ugyanolyan gyorsan elmúlt hőség nem gyakorolt túl jó hatást a szervezetünkre, vállaltuk a megpróbáltatásokat és igyekeztünk minél jobban kihasználni a kínálkozó lehetőségeket. No és természetesen jól esett pár napra kiugrani a mókuskerékből, s bár némileg nyomasztott, hogy elhanyagoljuk kertünket, úgy éreztük, nem fog megártani egy kis feltöltődés.

Az egész június 6-án, pénteken kezdődött. Aznap eredetileg a romániai határállomásra, Érmihályfalvára (Valea lui Mihai) szándékoztunk átruccanni, hogy ott örökíthessük meg a biharkereszetesi vágányzár miatt kényszerből arra kerülő Székely Gyorsot. Csakhogy a munkáltatóm beosztott dolgozni, így kénytelenek voltunk megelégedni az itthoni fotózással.

120.jpg
Mivel a nevezetes zarándokvonat igen korán rugaszkodott neki a fővárosból, a fényviszonyokra tekintettel a lassújellel ellátott ceglédi állomás bejárati körzetét szemeltük ki a fotózáshoz. Szerencsére a vonatot kitérő irányban engedték be az állomásra, ami miatt még jobban lelassított, így aztán a még csupán erőlködve pislákoló nap gyenge fénye mellett is sikerült elfogadható felvételt készíteni az elmúlt évekhez képest igen rövidkére sikeredett szerelvényről.
121.jpg
Miután hazaértünk, a nejem megemlítette, hogy látott még az állomáson egy Laminátkát és a GYSEV egy V43-asát. Egy kicsit bosszantott a dolog, mivel még nem sikerült igazán jó fotót készítenem a zöld-sárga vasútvállalat napi szinten erre bóklászó gépeiről, de megnyugtattam magam, hogy még úgyis korai lett volna az óra a képkészítéshez. Két órával később azonban, amikor munkába indultam, még mindig a pályaudvaron tartózkodott, s mivel az aktuális vágányzári menetrend miatt úgyis háromnegyed órát kell Cegléden dekkolnom, legalább meglett a fotó.
122.jpg

Éppen vissza akartam indulni a felvételi épülethez, amikor feltűnt, hogy az első peron végére kiáll egy LTE felirattal ellátott sárga mellényt viselő fiatalember. Gondoltam, nem árt még egy kicsit várni, hamarosan tehervonat érkezik. Nem is csalódtam, befutott a 185 639-es pályaszámú, Rurtalbahn Cargo feliratú Traxx Kecskemétre tartó szállítmányával.
A következő nap ismét a GYSEV-vel kezdődött: kora reggel érkezett az értesítés, hogy várható a Wagner-matricás Taurus. Erre a szombatra azonban gőzösfotózást terveztem be, így reggel nyolckor útnak indultam. Albertirsán találkoztunk a Wagner-mozdonnyal, amely kitűnően fotózható módon állt a mellékvágányon, csakhogy a piros villamosból (FLIRT) nem igazán lehet fényképezni. Pár másodpercem volt eldönteni, hogy szálljak le és programozzam át a szépen eltervezett utam, vagy maradjak az eredeti elképzelések mellett. Végül az utóbbi mellett döntöttem, és nem is bántam meg.

123.jpg
Úticélom Alsógöd megállóhely volt, ahol régebbi emlékeim szerint viszonylag rövid vonalszakaszon változatos fotóhelyek voltak elérhetők. Bár a környezet némi átalakuláson ment át azóta, nem ért csalódás. Az első témára nem kellett sokat várni (a Wagner-mozdony fotózása esetén erről le kellett volna mondanom), a Nosztalgia Kft. szobi gőzmozdonyos vonata a következő váci személy után, azaz bő félóra múlva volt esedékes. Ehhez visszasétáltam mintegy fél kilométert a főváros felé, ahol az elég jellegtelen háttér előtt a kedvezőtlen napsütés ellenére elfogadható képet sikerült lőnöm.
Az érkező szerelvény összeállítása egy csöppet sem lepett meg: mintha az egyeduralkodó hazai nagyvasúti gőzmozdony-üzemeltetőnek csak egyetlenegy működőképes vasparipája lenne, a 109.109-es. No de ne legyünk telhetetlenek, így sem volt mindennapos látvány. Még egy óra tartózkodásra számítottam, az idő alatt meg kellett jelennie a fő attrakciónak, ideutazásom valódi célpontjának, a szlovák 498.104-esnek, ismertebb nevén az Albatrosznak.
124.jpg
125.jpg
126.jpg
127.jpg
Szerencsére ez az óra nem telt eseménytelenül, sem én, sem fotómasinám nem unatkoztunk. A 70-es (szobi) vonal forgalma igen változatos, s annak ellenére, hogy hétvége volt, több tehervonat is elhaladt előttem. Egyedül a vonal védjegyének számító BDVmot, alias Hernyó nem jött, amit, be kell vallanom, kicsit sajnáltam. Azonban ez várható is volt, hiszen szombaton, vasár- és ünnepnapokon a főváros valamennyi villamosított elővárosi vasútját ellepik az székesfehérvári és a hegyeshalmi vonalról a kisebb hivatásforgalom okán felszabadult FLIRT-ek. Fentebb néhány felvétel látható annak az egyre forróbb hatvan percnek a terméséből.
128.jpg
129.jpg

Az Albatrosz játszott egy sort az idegeimmel, végül az utolsó pillanatban, közvetlenül a hazatérésre kiszemelt személyvonat előtt haladt el előttem. Az impozáns mozdony hosszú szerelvényével rövid időre megállt Göd állomáson, ezt jól láthattam a gyalogos felüljáróról. Elegáns indulást produkált, nem túl hangos, mégis erőteljes hangja tiszteletet parancsolt. Szlovákiában a gőzösmeneteket kötelezően követnie kell egy tűzoltóvonatnak, az Albatrosz után haladó menetet a párkányi (Šturovo) határállomáson a különvonat végére akasztották, de nekem úgy tűnt, a T478.1201-es pályaszámú dízelgép nem dolgozott. A vonat egyébként a Vasúttörténeti Parkba tartott, ahol a gőzmozdony-matiné külföldi sztárjaként lépett fel.

130.jpg
A mozgalmas két napot két nap pihenő követte, amikoris némi kert-karbantartást (főként sövényigazítást és fűnyírást) végeztünk, hogy aztán kedden ismét belevethessük magunkat a sűrűjébe. A Balatonhoz készültünk, ahol egy barátunk családjának a szemesi nyaralójába voltunk meghívva. Egy ilyen szíves invitálást pedig nem szabad kihagyni. A találka Cegléd állomásra volt megbeszélve, ahol a Záhonyból érkező személyvonat késése miatt némi plusz-időnk adódott. Ezt a negyedórát az épp ott várakozó 450.006-os "gyászhuszár" fotózására használtam fel.
131.jpg
A délután már a Balaton partján köszöntött ránk. Az izzasztó hőségben jól esett egy gyors mártózás a várakozáson felül kellemes hőmérsékletű vízben, utána pedig felfedezőútra indultunk Balatonszemes községben. Természetesen nem hagytuk ki az igen lerobbant állapotú dél-balatoni vaspálya megtekintését sem. A vonatok alacsony sebessége kedvező a fotósoknak, azonban az utazók vélhetően kevéssé örülnek a hosszú menetidőnek. Némi bizakodásra ad okot az a sajtóhír, amely szerint a nyári hónapokban az ország egyik legforgalmasabb vonalának felújítása a szezon végeztével megkezdődhet.
132.jpg
133.jpg
Első igazi, teljes napunkat részletesen megterveztünk, amit aztán az események rendesen felül is írtak. A programot Keszthely környéki túrázással kezdtünk. Érdekes, hogy a magyar tenger környékén elég sok Bzmot-tal találkozhatunk, melyek – sokak szerinti – kényelmetlenségükön túl a kánikulai időjárásban elviselhetetlen utastéri klímájukról is híresek. Ráadásul nem csak a villamosítatlan északi parton, hanem a déli, drót alatti pályán is felbukkannak, nyilvánvalóan jobb híján. A felső felvételen a Keszthelyről Balatonszentgyörgyre közlekedő déli személyvonat látható kevéssel a kiindulóállomás elhagyása után.
Azonban a magyar vasutak legkorszerűbb vontatójárműveinek sorába tartozó 480-asok is megfordulnak a Balaton környékén. Az alsó kép egy Keszthelyről (Balatonszentgyörgyön nagykanizsai vonatrésszel kiegészülő) Budapestre tartó sebesvonatot mutat a tizenegyes Traxx-szal Fenékpusztánál.
134.jpg
135.jpg
A délutánt a balatonfenyvesi kisvasútnak szántuk. A 760 mm-es nyomközű, szebb napokat is látott hálózatnak ma csupán egy ágán zajlik forgalom, a kora délutáni vonatpárral terveztünk egy fordulót Somogyszentpál végállomásig és vissza. Csakhogy a 35 fok körüli párás, fülledt melegben nem igazán volt kedvünk beülni egy átforrósodott konzervdobozba, melyet a csekély sebesség miatti elenyésző menetszél sem hűt át igazán, hogy aztán a falu szélén elterülő pályaudvarról a C50-es körüljárása után azonnal induljunk is vissza. No meg ott volt az a kiragasztott, érdekes felirat, amely szerint a vonaton válthatunk jegyet, méghozzá 2000 forintos pótdíj megfizetése mellett. Ennyit nem szántunk az útra, így aztán megelégedtünk néhány felvétel készítésével, majd indultunk vissza a nyaralóhoz, hogy lehűthessük magunkat a kellemesen hűs vízben. Közben visszagondoltunk azokra az időkre, amikor a külföldiek által is jól ismert és kedvelt kisvasúton többkocsis szerelvények jártak, sőt még gőzmozdony is közlekedett.
136.jpg
A következő napon, csütörtökön Veszprémet kerestük fel, látogatásunk súlypontja a nevezetes Zoo felkeresése volt. A városnak régebben keskeny nyomközű úttörővasútja is volt, egy ilyen azonban a mostani állatkertbe sem jönne rosszul. A létesítményt folyamatosan bővítik, azonban a völgyben fekvő, hangulatos területtel ellentétben az új részt képező kopár fennsík kiábrándító. Ráadásul hosszú utakat kell megtenni az afrikai állatok részére kiképzett kifutók között, milyen jó lenne azt egy – akár gumikerekű – kisvasúton megtenni! Vonat híján végül csupán egy zsiráfmintás traktort örökítettem meg a veszprémi állatkertben.
137.jpg
Közben megérkezett a beígért hidegfront, amely számottevő lehűlést egyelőre nem hozott, azonban szelet és felhőket igen. Mi közben Nagyvázsony érintésével visszaindultunk Balatonszemesre, a kellemes, dombos terepen haladva Aszófőnél értük el a tavat és a vasutat. Szerencsés időpontban érkeztünk, ugyanis rövid időn belül két vonat érkezése volt várható. A felvétel a Tapolcáról a fővárosba tartó sebesvonatot mutatja, élén a remotorizált M41-esek egyikével (418 324). A háttérben a Balaton és a Tihanyi félsziget látható.
138.jpg
139.jpg
140.jpg
141.jpg
142.jpg
A Balatonnál töltött utolsó napunkon az időjárás kellemesre váltott, megszűnt a fülledt hőség, azonban többször befelhősödött az ég, sőt helyenként kisebb-nagyobb eső is volt. Komolyabb fürdésre nem volt kilátás, ezért egy kaposvári kiruccanás mellett döntöttünk. A kisváros jól karbantartott, hangulatos központjában tett séta után természetesen kilátogattunk a vasútállomásra is.
A kaposvári pályaudvar különlegessége abban rejlik, hogy két kiállított mozdonnyal (egy gőzössel és egy motorkocsival) büszkélkedhet. Emellett nem túlzottan combos forgalma igen tarkának bizonyult, annak ellenére, hogy épp akkor Dombóvár felé pályakorszerűsítési munkálatok miatt szünetelt a vonatforgalom. Éppen érkezett egy sebesvonat Celldömölkről hagyományos M41-es (418 142) vontatásával, benn volt a helyi tolatós a 478 319-es vezényletével és legnagyobb meglepetésünkre befutott az AWT vasútvállalat 753 705-ös pályaszámú Búvárja egy gabonaszállító kocsikból összeállított szerelvénnyel. Mindezeken kívül természetesen láthattunk még néhányat az elmaradhatatlan Bzmot és V43 típusokból is.
143.jpg
Rövid balatoni tartózkodásunk, és ezzel együtt mozgalmas hetünk azonban egyre inkább a végéhez közeledett. Még lubickoltunk egyet a már hűvösnek tűnő vízben, majd vacsora után egy búcsúsétát tettünk Szemes és Lelle között a vaspálya mentén. Elképzeltem, hogy hamarosan, a pályafelújítás után – a nemzetközi előírásoknak megfelelően – itt, és a magyar tenger mellett szinte végig zajvédő fal fogja elcsúfítani a tájat, és beleborzongtam. Eszembe jutottak régebbi, kellemes emlékeim is, amikor errefelé mindennapos volt az M40, M61, M62 sorozat, s melyeket magam is bőszen fotózgattam. Most, a mozgalmas hét utolsó fényképe egy 1116-os villanymozdony lett, sajnos gépmenetben. Másnap indultunk haza, utána pedig ismét a megszokott hétköznapok következtek, visszaszálltunk a mókuskerékbe.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr106289998

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása