1988-ban egy német villamos került Japánba: Hannover városa ajándékozott egy 1928-ban készült síndöcögényt Hiroshima városának abból az alkalomból, hogy öt éve lettek egymás testvérvárosai. A mindkét végében vezetőállással, mindkét oldalán elöl-hátul ajtóval, egy áramszedővel és két tengellyel rendelkező jármű a német festésen kívül német és japán feliratot kapott: Hannover köszönti Hiroshimát. Kihagyhatatlan ziccer ez egy vasútmodell gyártó cégnek és a Kato ki is használta: 2009-ben megjelentette a villamos modelljét N-es méretarányban.
Azóta eltelt öt év és az apró modell gyakorlatilag eltűnt a piacról. Mondjuk ez nem meglepő, derék japán barátaink mindent felvásárolnak. Ennek megfelelően ami feltűnt az elmúlt években a neten, azért meglehetősen pofátlan árakat kezdtek el kérni. Ugyanakkor aki a japán piacot ismeri az tudja: ami nagy siker, az előbb-utóbb úgyis újrakiadásra kerül. Ez történt a hannoveri villamossal is, a 14-070-es cikkszámot magán viselő, 200-as sorozatú, 238-as pályaszámú jármű 2013 decemberében ismét piacra került egészen elképesztő, 25 dolláros áron. És ezért egy működő, szépen kidolgozott modellt kapunk.
Túl sok mindent nem érdemes tudni a modellről: a Katotól megszokott módon a formavilága remekül visszaadja az eredeti alakját, a festés szép, a feliratok helyesek és méretarányosnak tűnnek, ugyanakkor remekül olvashatók. Bár a Kato saját honlapján azt írja, hogy a modell világít előre, ez sajnos nincs így, emiatt aztán az iránytábla sem világít, holott a cég motorvonatai tudják ezt a funkciót. A villamos orrán a két szélső vörös prizma(?) magasabban van a kelleténél, a valóságban ezek lejjebb találhatók. A jármű teteje nem túlzottan kidolgozott, borzasztóan műanyag hatást kelt, ennél tud sokkal jobbat is a Kato, ugyanakkor az áramszedő kellemesen részletes. Az ajtóknál az én szememnek hiányzott a zöld fellépő, az azért még dobott volna a gép hangulatán. A megszokott módon a modell dobozában elrejtésre került egy lap matrica, melyről útvonaltáblát és járatszámot adhatunk a modellnek, kissé élethűbbé varázsolva ezzel. A fotóimon ezek nem jelennek még meg.
Sajnos a Kato nem érezte úgy, hogy átgondolja a modellt és ennél is hasznosítsa a Portram villamosai által megtapasztalt alacsonypadlós hajtás gyönyöreit, megmaradt az öt évvel ezelőtti megoldásnál. Emiatt aztán az utasteret elég rendesen elfoglalja a motor, így nem is lehet átlátni igazán az ablakokon, szóval semmi értelme sem lenne utastéri világításnak: nem is került bele. A motor nem a leghalkabb, de bőven a jobbak közé sorolnám, a lassúmenete is szép, viszont a két tengely miatt kicsit érzékenyebb a pálya koszolódására, erre érdemes lehet figyelni. Csúcssebessége a Shinkanseneket idézi, sajnos távol áll a Portramok precíz beállításától. A modell alig 66 mm hosszú, így aztán a két tengelyével elmegy a Kato legkisebb, 117 mm sugarú ívén is. Megemlíteném még, hogy hiányoznak a járműről a visszapillantó tükrök, ezeket külön zacskóban sem mellékeltek hozzá.
Persze a fentieket nem árt annak fényében olvasni, hogy egy gyakorlatilag 5 500 forintba kerülő modellről van szó. Ezért az árért lassan már egy vagont sem lehet kapni, főleg a nagyobb méretekben. Az alacsony ár ellenére egyáltalán nem kell szégyenkeznie a többi modellel összehasonlítva. Nálam jól megfér a kis japán városkámban, de átfestéssel német asztalon is jól mutathat.
Utolsó kommentek