2013. május 15.-e óta, a gyorsvonati pótjegy bevezetésével ugyanannyiba kerül Egerbe gyorsvonattal utazni, mint Intercity-vel! Ez persze csak a 2012. decemberétől közlekedő közvetlen vonatokra vonatkozik, viszont akkor is nevetséges a szituáció, amikor izzadva a 30 fokos nyári melegben a posta bhv-ban ülve ugyanannyit fizetünk, mintha szerencsénk lett volna és kaptunk volna még jegyet egy kocsival előbb a kellemesen hűs fülkékbe.
Ahhoz, hogy az egészet meg lehessen érteni, egy kicsit korábbra kell visszamennünk. Talán nem térek el nagyon a valóságtól ha azt mondom, Eger távolsági közlekedése a 2000-es évek elején hanyatlani kezdett - már ami a fővárossal való összeköttetést illeti. Először a gyorsvonatok lettek Hatvan és a hevesi megyeszékhely között belassítva, majd pedig 2004 telén megszűnt a vasárnap délutáni két, elég szép kihasználtsággal közlekedő mentesítő IC. Utána maradtak a 4 kocsis - csúcsidőszakban rendszeresen tömötten közlekedő gyorsvonatok, majd pedig jött az ütemes menetrend és a reggeli, illetve visszafele délutáni egy-egy közvetlen helyjegyes vonat is megszűnt. Helyette lett kétóránként gyorsvonatunk, de ezek csak a nevükben voltak gyorsok (majd később sebes lett belőlük). Az út felét ugyanis araszolva tették meg gyűjtve a kis települések lakóit, Füzesabonyban pedig - ha utolsó vonatról volt szó - 10-15 perc helyett egy órát is vártak a késő kör IC-kre. Az átlagos menetidő így 2:20 - 2:30 perc között volt. Ugyan minden - Miskolc felől jövő helyjegyes vonatra volt ráhordás, de az átszállás és a két órás út - amit korábban a gyorsvonatok is tudtak - nem volt versenyképes a volánnal szemben és néha még a végsőkig a MÁV-csoport mellett kitartók idegeit is próbára tette.
A new hope
És jött 2012 decembere - egy új menetrend - mikor is Eger 7 pár intercity vonatot kapott. Ezek persze nem mérhetők össze a vonalon közlekedő többi ilyen jellegű vonattal, hisz Gödöllőn, Aszódon, Hatvanban, Vámosgyörkön, Kál-Kápolnán és Füzesabonyban is megállnak, viszont az előző évekhez képest mégis ugrást jelentett, hogy újra normális gyorsvonatunk lett, aki pedig akar, az a vonat végén található IC kocsiban felár ellenében kulturáltan utazhat a Keleti és a borok városa között. Így ez a vonat inkább a szegedi vegyesre, mintsem a többi IC-re hasonlít, viszont a pozitív hatás sokak számára már az első napokban érezhető volt. A szerelvény összeállítása a fentieknek megfelelően inkább gyorsvonati - 5 posta bhv - viszont a mozdony mögött egy klímás kocsi közlekedik, ami általában egy Avmz (DWA) vagy ABmz (Gosa).
Mivel ezek teljesen - vagy részben első osztályúak - természetesen visszaminősítve, másodosztályként vehetők igénybe, a díj pedig amit ezért az extra szolgáltatásért le kell szurkolnunk 205 forint (aki hamarabb száll le annak természetesen arányosan olcsóbb). Ez az összeg megegyezik a Volán járatain Budapest és Eger között bevezetett távolsági felárral, így a vonat még mindig nem drágább, mint a busz, a menetideje pedig lefele megegyezik, felfele pedig csak 6 perccel hosszabb az 1 óra 50 perces expressz járat menetidejénél. A gyakorlatban azonban a busz még ennél is hamarabb ide tud érni, azonban a kezdeményezés mindenképp pozitív irányba mozdította el a vasúti közlekedés minőségét a főváros felé.
Shake that
És eljött a tavasz, egyik délután pedig érdekes képeket vettem észre a személykocsis topikban: felújított A-s és B-s gördülőállomány. Pár nappal később hivatalos lis ett a Start oldalán az úgynevezett Fecske program ("remélem ez nem az egy fecske nem csinál nyarat" akarja jelenteni...), a különböző médiumokon pedig megjelentek a gyorsvonati felárral kapcsolatos híresztelések. Mint annó még a 80-as évek derekán, amikor a gyorsvonat drágább volt, mint a személy. És azt már megszokhattuk, hogy amit a bulvársajtóban egyszer megszellőztetnek, az valóra válik: R. Kárpáti Pétert kiírták a Barátok köztből, Ricky Martin coming out-olt - és a személyszállító vállalat is bejelentette, a gyorsvonataira ezentúl pótdíjat kell fizetni. És mit ad Isten, ez pont megegyezik a buszokra bevezetett távolsági felár mértékével.
D-day
Aztán eljött szombat reggele, én meg haza akartam vonatozni Egerbe a 9 órás IC-vel. Helyjegyvásárlási szokásaimról tudni illik azt, hogy - mivel eddig én még soha nem utaztam olyan egri IC-n, ami fullon lett volna - mindig indulás előtt egy órával veszem meg a jegyet. Így ugyanis nem az első néhány fülke valamelyikébe kapok - ahol tapasztalataim szerint gyakran utaznak kisgyerekes családok és egyéb - számomra zavaró tényezőként ható utasok. Volt már olyan, hogy néhány órával előtte vettem meg - 1. fülke... - így mostanában ha tehetem kivárok. Persze ez nem minden IC-nél megy, pl. a miskolciaknál pénteken vagy szombat délelőtt ez kész életveszély, de az egrinél eddig még sose volt gond. Tehát kiállok a trolimegállóba várom a csápost a telefonomon pedig szorgalmasan pötyögöm a www.elvira.hu-t. Megadom a kedvezményt, kiválasztom a vonatot - és láss csodát, nincs helyjegy! Aztán azonnal le is esett, miért! Én ugyanis bíztam benne, hittem abban a Start nem csinál olyan marhaságot, hogy ugyanolyan árban lesz a gyorsvonat és az IC Eger között, és mégis:
Innentől kezdve világos, teljesen mindegy, még ha csak Gödöllőig utazik is valaki, egyértelműen az IC részbe kell jegyet vennie hacsak nem allergiás a klímára (vagy nem tart attól, hogy nem fog működni). Vagy ha nem diák, nyugdíjas illetve Start Klub kártyás az ember, mert nekik továbbra sem kell pótjegyet venni. Persze azért utólag megbizonyosodtam róla - tényleg igaz -e ez, de az egri pénztáros is megerősítette a netes jegyvásárlás információit. Akkor pedig - mivel a laptopom is nálam volt és nem akartam a gyorsvonati részben utazni - átbuszoztam a Stadionokhoz, és mint egy pár éve is tettem, felszálltam az Egerbe tartó expressz járatra - igaz itt nem tudtam érvényesíteni a Start Klub kártyám után járó kedvezményt - és megismerkedhettem a kínai ipar egyik újabb csodás remekével, a Kinglong autóbusszal. Bár kicsit OFF lesz a következő másfél sor - meg szeretném említeni semmi gond nem volt vele - én ugyan egy pár fokkal hidegebb klímát el tudtam volna viselni, kellemesen hűs volt az idő - 100-zal jött - és 20-25 perccel indult később az IC-nél mégis 1 perccel előbb beért... Meg 8 ember ott maradt Pesten mert már nem fért fel, tehát igény még mindig van rá.
A jövő
A jelenlegi rendszert szerintem ebben a formában mihamarabb meg kell változtatni. Egyrészt amikor beindult ez az egész egri IC én féltem, nem fogják -e az Aszódig, Hatvanig utazók elvenni a helyet az Egerbe menők elől? A tapasztalatok azt mutatták nem, mert mindig volt még szabad ülés a feláras kocsikban viszont most megint fontos tényező lesz ez. Hisz a posta bhv-k most már nem olcsóbbak. Ugyanannyiba kerülnek és nyáron a nagy melegben csak jó a hűs klíma még rövid távra is. Persze tudom, egy darabig a szintén modern Flirt-ök is eljárnak de azoknak azért mégis hosszabb a menetidejük, mint a gyorsoknak.
Másrészt a piros csíkos kocsi - még ha fel is van újítva - nem ad olyan komfortérzetet, mint egy Gosa vagy egy DWA-kocsi:
A kép alapján egész jól néznek ki - sőt ha szerencséje van az embernek még Wifi is van bennük - viszont a nyári melegben azért mégis csalogatóbb - sőt kényelmesebb is egy klimatizált fülke.
Meg azért azt sem szabad elfelejteni, a Fecske program nem megy egyik napról a másikra így még mindig van olyan szerelvény, amibe csak régi posták vannak és nincsenek illúzióim - mivel az egri szerelvények a feláras kocsik nélkül beforognak Sülysáp fele is - pár év múlva ezek is ugyanúgy fognak kinézni, mint a most még felújításra váró társaik. Meg aztán a mi vonalunkon is van egy olyan rétege az utazóközönségnek - amit talán csak a kamerák tartanának vissza. És pont ezért elég bosszantó az, ha ugyanannyit fizetek egy ilyen kocsiért - nyáron pedig ugyanannyi pénzért beleizzadok a textil ülésbe, mintha egyel előrébb ülnék a klímás fülkékben - ahol talán még nincs internet, viszont kulturáltabb körülmények között lehet utazni. Aki pedig a gyorsvonati részt szereti - ilyen ismerősöm is van - őt is bosszanthatja, miért fizet annyit mint az IC-ben utazók?
És persze nagy kérdés, miben látja a Start a probléma megoldását - ha egyáltalán vannak ilyen szándékaik? Remélem nem az IC megszüntetése lesz a válasz (azt meg aztán végképp remélem ez az egész nem csak azért van). A pótjegy emelése esetleg szóba jöhet, de ez utasszám csökkenést eredményezhet. Felármentesíteni is lehetne az egri gyors / IC-ket, talán valamivel megnőne a miskolci gyorsok helyett az egri vonatokkal utazók száma - meg aztán furán nézne ki, hogy a miskolciakra kell gyorsvonati pótjegy az egriekre meg nem - viszont a mi vonataink nem mennek el a borsodi megyeszékhelyre, úgyhogy csak az emberek egy részének jelentenének alternatívát. Minden esetre kíváncsian várom a fejleményeket mert a mostani rendszer szerintem az utóbbi évek egyik leggroteszkebb szituációja - ami a nem rendszeres utazók szemében a társaság imidzsét is rontja!
Utolsó kommentek