Gyorsan írom még mielőtt mindenki sietve elkattintana innen, hogy IST nekiállt osztani az észt magyar nagyvasút ügyében, hogy ezúttal egy magazinról van szó, amelyről szerintem már mindenki hallott akit egy kicsit is érdekelnek a vonatok. Többször megemlékeztünk már A mozdonyok világa nevű kiadványról, így túl sok újat már nem lehet róla írni, aki vett már ilyet tudja, hogy miről van szó, aki nem az meg inkább olvasson vissza. Most azonban magyar témával szolgálnak, a 24-es számot viselő lap ugyanis alapvetően a MÁV 1047-es sorozatát mutatja be, a hozzá tartozó műanyag makettel együtt. Emellett esik még benne szó a Maglevekről a Class Q3-as gőzmozdonyról, az egysínű vasutakról, valamint a Lima Locomotive Works gyárról a megszokott néhány mondatban, úgyhogy semmi egetrengetőt nem kell tőle várni szokás szerint. A makettről viszont csináltam néhány képet.
Elöljáróban annyit mondanék el, hogy ha kérhetném senki se ez alapján ítélje meg az N-es modelleket, mert a kidolgozottság sajnálatos módon köszönő viszonyban sincs azzal, mint amit ebben az építési nagyságban el lehet érni. Nyilván az 1.390 forintos ár alapvetően meghatározza a minőséget, de véleményem szerint ha már formát kellett készíteni akkor lehetett volna jobban is. Mondjuk az gyanús, hogy kifogtam egy kellőképpen selejtes példányt, mert például az enyémben a szélvédő mozog, a fényszórók is mozognak, az egyik ütköző kijön a helyéről, ezeket pedig nem tapasztaltam a munkahelyemen lévő darabnál, amelyet még jópár éve az eBay-en vettem mint ugyanennek a magazinnak egy külföldi kiadásának mellékletét.
A dobozolást már megszokhattuk, teljesen korrektül védi a járgányt az újságárusnál a különböző behatásoktól és a hátsó kartonlap is illik a járműhöz. Apróság, de ha a 1047 001-es Teknő került makettként bemutatásra, akkor vajon miért nem arról szerepelnek képek a magazinban? Gyanítom, hogy frissíteni akarták a fotókat, csakhogy ez szerintem most rosszul sült el: az újságban egy kivétellel mindenhol (lásd a címlapot is) már nem mint MÁV-os, hanem mint MÁV-Trakciós mozdonyokról készült fotók szerepelnek ami szerintem hiba, szó nem esik arról, hogy mióta tartoznak utóbbi cég flottájába a járművek. Tudom, hogy szerencsétlen dolog ez, mi is összemossuk mindig a MÁV-ot és a MÁV-Trakciót, de azt gondolom jobb lett volna megkülönböztetni és felhívni erre a figyelmet a magazinban is.
A jármű amúgy a sín fölött lebeg, a két tartója kellően magas ahhoz, hogy a kerekek ne érjenek el az imitált sínszálig. Ránézésre amúgy a pályakotrók is túl nagyok, ha levettem volna a tartókról akkor szerintem a kotrókon állt volna a makett és nem a kerekein. Ezt azonban sajnálatos módon nem tudtam kipróbálni, a két csavar közül ugyanis csak az egyik volt hajlandó megmozdulni, a másikat semmilyen csavarhúzással, ráolvasással, fenyegetőzéssel sem bírtam kiimádkozni a helyéről.
Megdöbbentő amúgy a feliratok kezelése is: nem szenvedtek az apróbetűs információk megjelenítésével, sima fehér vonalak kerültek felfestésre az alvázra. Különösen nem értem ezt azért, mert a JR800-as sorozatú Shinkansennél odafigyeltek erre. A mozdony formája is eléggé esetlenül bumfordi, a lámpatestek aprók, az áramszedők a vicc kategóriába esnek, a festések jól láthatóan megfolytak, szóval egyértelműen nem ez lesz senki polcának sem a dísze.
Az viszont tény, hogy magyar téma, tehát aki erre izgul és nem zavarják a fentebb felsoroltak az battyogjon vagy hajtányozzon el a legközelebbi újságárushoz és kérjen magának egy példányt! Akinek pedig arra van ingerenciája, az tegyen mellé egy Hobbytrain és/vagy Fleischmann N-es Teknőt, fotózza le és küldje el nekünk, hogy meg tudjuk mutatni a különbséget vasútmodell és makett között.
Utolsó kommentek