Régóta lesegetem már az angol gépek hazai szereplését, modellezői szempontból. Egyrészt kuriózum voltuk miatt, másrészt az elmúlt időszakban annyi class86-os által vontatott vonatot láttam az irodaablakból, hogy már-már szinte megtetszett. Legutoljára, mikor a Facebook-on Matiz megosztott egy képet arról, hogy feléjük próbázott az újonnan érkezett class56-os, elkezdtem komolyan agyalni, hogy jó lenne, ha volna egy ilyenem modellben. Kézenfekvő volna, rendelni, és festeni egyet.... igenám, de ennek vannak nehézségei.
Aki egy cseppet is ért a vasútmodellezéshez, tudja, hogy legalább négyféle N-es méretarány létezik: az általunk ismert 1:160, az angliában használt 1:148 és 1:152, és a japán 1:150. Felénk - német orientáltságú vidéken - az 1:160 dívik, az 56-ost pedig 1:148-ban épp most tervezi piacra dobni az egyik modellgyár. Mivel nem szeretnék addig fél lábon állni, amíg a max. három magyar modellező miatt, akit érdekelhet ez a gép, a modellgyártó 1:160-ban is kiadja a modellt, elkezdtem agyalni, hogy miként passzolhatna a többi jármű közé az 56-os, és végeztem néhány próbát.
Az agyalás onnan indult, hogy az angol méretarány szerinti gépek kb. nyolc százalékkal nagyobb méretűek, mint az európában megszokott méretarány szerint épített gépek. Ezt korábban már meg is mutattam, amikor IST class66-osát az enyém mellé raktuk. Azonban, az angol mozdonyok kisebbek a szűkebb angol űrszelvény miatt - egy európai jármű óriásinak tűnhet mellettük - igazából meg kellene nézni, miként festenek az angol járművek mellett a hazai kocsik. Rábírtam IST-et egy újbóli fotózásra, hogy hozzon némi plusz járművet - egy 57-est, ami majd' ugyanakkora, mint az 56-os.
Legelőször egymás mellé állítottunk két class66-ost. Egy angol, és egy német példányt - a festésen kívül a méretarány különbözik. Látszik, hogy a hátsó gép jóval nagyobb, mint az elülső. Ez nem lepett meg, ezért egymás mellé raktunk két tehervagont is. Az egyik egy normál G kocsi, míg a másik egy kompozásra és angol űrszelvényre alkalmas, eltolható oldalfalú kocsi volt. Ez utóbbinak a valóságban kisebbnek kell lennie - kíváncsi voltam, modellben ez a méretkülönbség miként jön elő.
Itt azt hozta a 'ránézésre' mérce, hogy a két kocsi nagyjából ugyanakkora. Nem nyugodtam meg, mert az angol kocsinak kisebbnek kellene lennie. Ezért, amikor a mozdony mögé tehervagont raktam, nem csak egyfélével tettem próbát.
Az első képen látszik, hogy az 1:148-as mozdony még így is egy cseppet kisebb, mint az 1:160-as tartály. A második képen van az a kocsi, amely alapján egy kicsit elszörnyülködtem, hogy mennyire nagy a mozdony, de egy Herkulessel ellenőriztem a látványt:
Ezen alapján a kép alapján nem a mozdonnyal van a gond. Arra jutottam, hogy a tartályvagonhoz viszonyítva a zöld mozdony nem eltúlzottan nagy. Ha beleveszem, hogy az 56-os fekete, tehát egy cseppet kisebbnek is hat majd, akkor simán elé rakhatom a tartályszerelvénynek. Igaz, nem lesz ordítóan kisebb a mozdony, mint a valóságban, de így is egy lehelletnyivel alacsonyabb, mint a tartálykocsi. Tehát, nem lehetetlen angol modelleket német járművekkel együtt szerepeltetni
Az 56-os képért köszönet Matiznak, az angol modellekért meg IST-nek, hogy rendelkezésemre bocsátotta őket egy fotózás erejéig.
Utolsó kommentek