Amikor a Brawa bejelentette a halberstadti kocsiját, mindenki megörült az N-es táborban - DR, DB gyűjtők, és a magyar modellezők is - hiszen a MÁV és Gysev színeiben is futnak ilyen kocsik. A Brawa-t mindenki úgy ismeri, hogy nem repül rá minden témára, de aminek nekiáll, azt tisztességesen megcsinálja. Majd másfél éve - a bejelentés után rendeltem meg a kocsikat, de a végére csak megérkeztek. Közben az Arnold is bejelentette az ugyanilyen típusú kocsik N-es modelljét, és azok korábban meg is érkeztek. Árban, témában közel azonosak, csak az Arnold előbb jelent meg. Kérdés, hogy érdemes volt-e várni a Brawa modelljeire?
Vártam a kocsikat, de mikor megérkeztek, nehezen adták magukat. A tető sz szerint rá van szorítva a dobozra, nekem csavarhúzóval kellett lefeszegetni. Szerintem az lehetett, hogy valaki a Brawa-nál kitalálta, hogy újfajta dobozt készíttet a kocsiknak, aminek a teteje rászorul az aljára, hogy a modellezők frászt kapjanak, ha ki akarják bontani.
Azonban a kocsi kibontás után csodaszép látványt nyújt. Az első képekkel ellentétben a teli ablakok helyesen el lettek készítve, és az Arnold-nál feltűnően vastag, ajtó körüli keret sem csúfítja a kocsit. Amit érdemes megnézni, hogy a fűtési csatlások a kocsi végén ki vannak dolgozva, a kapaszkodók nem csak simán a kocsi kasztnijából állnak ki, hanem szépen vannak kialakítva. A forgóváz meseszép, sokkal szebb az Arnold-énál. Nem tudom, mi az az alkatrész, ami a szekunder rugót összeköti a forgóvázzal - talán kígyózásgátló? - de A nyomatéktám nagyon szépen ki van dolgozva, és rá van építve a forgóvázra.
A feliratozás szép, részletes. Az akkuláda feliratok a helyükön vannak. Sajnos csak DR-es Arnold kocsim van, így nem tudtam a kettőt egymás mellé rakni, hogy melyik feliratozása a szebb, de ránézésre a Brawa-t készítő kínai munkások jobb szerszámokkal dolgoztak.
A kocsi szépen gurul, futása kiváló. Nem az a fajta, amiből meggondoljuk, négyet, vagy nyolcat rakunk egy szerelvénybe, mert bármilyen mozdony (na jó, nem bármilyen, de egy tisztességes biztos) vígan elhúzza.
Egy negatívumot tudok csak kiemelni: ámbár a kocsi KKK-val szerelt, de valahogy elmérték a jómunkásemberek', és ha két kocsit egymáshoz kapcsol az ember, akkor három mm-es rész van a gumihurkák között, ami sok. A dolgon a Fleischmann Profi klupplung sem tud segíteni - ennek is túl messze vannak a kocsivégek egymáshoz, míg az egyetlen megoldásnak látszó Graham Farish rövid szárú kapcsolója a kocsi NEM foglalatából kiesik. Amíg a Brawa ezt nem korrigálja, drótból lehet a kocsik közé fix kapcsolót szerkeszteni - de így a szétkapcsolás csak kézzel lehetséges.
Két magyar vonatkozása van a Brawa halberstadtiaknak: egyrészt a Gysev festésű változatok már kaphatóak - hamarosan írok erről is egy gyors bemutatót. A másik magyar vonatkozású dolog, hogy a katalógusban a H0-ás MÁV-os és GySEV-es kocsik illusztrálására N-es modellrajzokat használtak, ebből arra lehet következtetni, hogy készen vannak a modellgyártó boszorkánykonyháján az N-es MÁV-os kocsik tervei is - hátha ezekből is lesz hamarosan valami. Én mindenesetre örülnék neki.
A végére annyit tudok mondani, ha nem lenne kapcsolók hossza elrontva, a modell tökéletes volna.
Utolsó kommentek