Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) kato (16) Kato (1) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasút (12) kisvasut (3) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁÉV (1) LÁEV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasut (1) modellvasút (63) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Vendégposzt - Téli utazás a Mátra alján

2012.02.19. 20:30 crash

Kép 00.JPG2012 februárjának derekára két kisvasutas fotóvonatot is meghirdettek. Ez természetesen önmagában remek hír, csak hát két egymást követő szombatról van szó, ami megnehezítette azok dolgát, akik mindkét eseményen ott szerettek volna lenni. Jómagam abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy csak az egyik program érdekelt - nevezetesen egy felsőtárkányi fotósvonat -, azt azonban a rendkívüli időjárás miatt lemondták. Ám lett helyette egy másik: a mostanában igen aktív Mátravasút hozott össze egy menetet a nemrég még kolonc, ma már megbecsült "Gyöngyi" gőzmozdonnyal. Eszembe villant, hogy a bő három évtized alatt összekattintgatott több ezer képem között egyetlen havas kisvasúti fotó sincs és úgy döntöttem, hogy benevezek a február 11-ére tervezett kiruccanásba. A helyszínt közúti közlekedési eszközzel közelítettem meg a MÁV előző napi produkciója hatására, de később kiderült, nyugodtan utazhattam volna vasúton is. De így legalább nyugodt voltam, hogy nem kell esetleg a szomszéd állomásról visszafordulni, ha késés miatt nem érem el a csatlakozó vonatot. Bár előzetesen többen feliratkoztunk a szervezőnél, a részvételi jegyet a Mátravasút pénztárában kellett megvenni. A bejelentkezésre azért volt szükség, hogy a kisvasutasok ismerjék a várható létszámot, negyven főnél kevesebb utas esetén ugyanis a vonat nem indult volna el.

Kép 01.JPG

Erdei vasúthoz nem igazán illő és kisvasúthoz képest igen nagyszabású felvételi épület várja az utasoka a gyöngyösi nagyállomástól két saroknyira. Pénztár, forgalmi iroda, szolgálati helyiség kapott helyet benne, sok nagyvasúti állomás is megirigyelhetné. Nem sokkal azután, hogy kezembe vettem a részvételi jegy szerepét játszó számlát, beállt a peron mellé a szerelvény. A 10 órai indulással meghirdetett utazás egy késve érkező utasra várás miatt jó negyedórás csúszással indult.

Kép 02.JPG

A Mátravasút egyik - a vasútrajongók számára - leglátványosabb pontja, amikor a kisvonat keresztezi a Bene utat. Az egyenesen folytatódó, Mátrafüredre vezető "fővonal" szerelvényei nem érintik ezt az akadályt, azonban a Lajosházára tartó vonatok az elágazásnál két alkalommal is megállásra kényszerülnek. Bár az úttörővasutas korszakban volt szolgálat a ma is álló őrhelyen, napjainkban a vonatszemélyzet kezeli az elágazás váltóját és a közutat fedező sorompót.

Kép 03.JPG

A következő megállás Gyöngyössolymos falu határában, Jánoska megállónál volt. A vonat mozdonya az előírások miatt a hídon állt meg, így fotózáskor a leglátványosabb része takarásba került. A megállóhely névadója a háttérben látható, sajnos háttal álló kápolnában lévő, XVIII. századi eredetű Nepomuki Szent János szobor, melyet a köznyelv egyszerűen csak Jánoskának emleget. gróf Eszterházy Károly egri püspök, a település akkori földesura emeltette.

Kép 04.JPG

A falu utcáin tovazakatoló vonat következő stációja Toppancshíd. A gyöngyösi kiindulóponttal rendelkező hálózat egyik jellemzője, hogy a sínpár nagyrészt beépített területen, vagy országút mentén húzódik. Vonatunk az elágazástól szűk nyolcszáz métert tett meg nyílt terepen, szőlőültetvények között, de annak egy részét is a Gyöngyöst és Gyöngyössolymost összekötő Szabadság út mellett. A vonal a képen látható szakaszon a Gyöngyös patak partján vezet.

Kép 05.JPG

Igaz, hogy vonatunk nem erdőben halad, ám az utcai utazás is hangulatos: akik kint voltak, megálltak megnézni a menetet, kutyák ugattak, még a macskák is odafordították fejüket. Vélhetően a lakosság tűréshatárát nem lépi át, hogy egy-egy napon néhány pár szerelvény átcsattog a falun, az éjszakai nyugalmukat nem zavarják a vonatok. A sínpár mellékutcák szélén, sokszor a kerítés tövében húzódva, az utcasarkokon kanyart vetve húzódik végig Gyöngyössolymoson.

Kép 06.JPG

Ferde híd, az olyan híd, amelynek a tengelye az áthidalandó út v. vízfolyás tengelyére nem merőleges. A képen látható, a Nagy-patak felett átívelő műtárgynak korábbi emlékeim szerint ilyennek kellene lennie, ám amikor a tilalom ellenére a fotóscsapat átgyalogolt rajta, a síneket párhuzamosnak találtam a korlátokkal. A vonalat a múlt évtizedben a vasúti pályát ért árvízkárok miatt felújították, talán akkor épült át ez az átívelés is, amely pedig a Mátravasút egyik jellegzetességének számított.

Kép 07.JPG

A híd után a vonat átkel egy veszélyes útátjárón, majd megérkezik Zemanek megállóhelyre. Névadója Zemanek György érseki uradalmi erdőmérnök, akinek a kisvasút építésében is komoly érdemei vannak. A szláv (cseh-szlovák) eredetű szó jelentése egyébként földesúr. Az utasok egy része kifejezetten a vonatok fényképezése miatt jött, míg a többiek egyszerűen csak élvezték az utazást. Az előbbi csoport szórakozását alaposan megkeserítette a változó inzenzitású napsütés, mely szinte végig hátulról érte a vonatot.

Kép 08.JPG

Végigdöcögünk még egy hosszú utcán és elhagyjuk Gyöngyössolymos települést. Innen már igazi erdei vonatozás vár az utasra. Gyöngyössolymos állomás következik, melyet jó magyar szokás szerint a falun túl helyezték el. A közelben bányatelep található, ahova sajnos nem vezet iparvágány. Pedig a régi, szép időkben a kisvasút nem kevés követ leszállított a nagyvasúti pályaudvarra. A teherforgalom az 1980-as évekre teljesen megszűnt, azóta a Mátravasút kizárólag az idegenforgalmat szolgálja.

Kép 09.JPG

Következő megállónk, Cserkő neve is az ipari múltat idézi: a közelben található a Cserkő bánya, valamint a hasonló nevű tó, amely szintén a kőzetkitermelés eredménye. Ahogy haladunk mind beljebb az erdőbe, egyre növekszik a hó vastagsága. Érdekes tél ez az idei, hiszen minél északabbra haladunk az országban, annál csekélyebb a fehér takaró mennyisége. Gyöngyös lakott területén mindössze 5-10 cm körüli volt, de az érintetlen természetben talán a duplája is megvan.

Kép 10.JPG

A Kishegy vulkáni eredetű riolit építőköve országosan ismert, fagy- és vízálló, zúzalékát többféle ipari célra is használják. Feldolgozását hatalmas ipari komplexumban végezték, amely napjainkban elhagyatva áll az erdő közepén. Itt található az Őrlőmű megálló, ahol leszállva az utazó turistautak között válogatva folytathatja útját. Az építményt igénybe vették több film - köztük egy horrorfilm - forgatására is. A felvétel a legfelső emeltén nyíló egyik ablakból készült.

Kép 11.JPG

Vonatunk, mielőtt Lajosháza végállomásra beérkezne, hídon keresztez egy patakot, melynek folyását Gyöngyössolymostól követte. Lajosháza korábban fontos kisvasúti csomópont volt, napjainkban azonban egy csöndes, eldugott zug, a magányra vágyók igazi menedéke. Egyetlen létesítmény az állomás mellett álló, a visontai erőmű által épített vendégház. A vasutat 2007-ben továbbépítették a szintén pihenőterületnek számító Szalajkaházig, ám a pálya mindössze öt üzemnapot élt meg: elmosta az ár.

Kép 12.JPG

Mivel tovább nem járható a pálya - és kérdés, egyáltalán az lesz-e valaha - utazásunk itt véget ért. A mozdony körüljárta az egyetlen kocsi alkotta vonatot és kis pihenő után a menet megindult vissza. Mint már említettem, Gyöngyös környékén kevesebb hó esett, mint az Alföldön, ám ahhoz elég, hogy ellepje a kisvasút apró sínjeit. Ez a megtömörödött, összefagyott hóréteg aztán fel is adta a leckét "Gyöngyi" mozdonynak, amely az első vágány közepén, az állomásépület előtt elakadt. A visszaút ettől az intermezzótól eltekintve eseménytelen volt, a résztvevők egy igazán különleges, tartalmas kirándulást tudhatnak maguk mögött.

--Tastam

1 komment

Címkék: tél kisvasút fényképek mátravasút

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr564120620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2012.02.17. 01:01:39

Szép képek, az ajánló mellett lévő kis kép egyenesen pazar. A horrorfilmes építményre kíváncsi lettem volna, sosem lehet tudni, mikor ismerném fel (és tenném szóvá hangosan) film közben, hahaha.

Az elakadás talán még színesítette is a programot :)
süti beállítások módosítása