Crash sok-sok vasútmodell újdonságokat tartalmazó bejegyzése után éppen itt az ideje, hogy én is írjak valamit a témában. Mivel a briteknél sajnálatos módon még nem jelentkezett sem a Graham Farish, sem a Dapol az idei évre szánt újdonságaival, Japán felé vetettem a tekintetemet és megkértem Nyerges Norbit, hogy egy 2012-es Kato katalógust postázzon el nekem. Ebből fogok lentebb csemegézni, még akkor is, ha ez a katalógus jelentősen eltér attól, amit az európai gyártóktól megszokhattunk.
Katoéknál ugyanis az járja, hogy nem a 2012-ben várható modellekkel pakolják tele a 268 oldalas kiadványt, hanem azokat mutatják be amik már megtalálhatók a boltok polcain (már persze ha éppen nem adták el mindet és mindenki az újrakiadásra vár). Az újdonságok bemutatására az újdonságlapok valók, amelyek persze ingyen letölthetők a példának okáért a cég saját honlapjáról. Szerintem ez azért így jóval barátibb megoldás, aki szeretné megismerni az új dolgokat, az a honlapról is hozzáférhet az információkhoz. Hiszen ők vannak értünk, nem igaz?
Na persze azért Katoéknál sincs minden a régiben, a 2012-es katalógusban meglepő újdonságokat fedeztem fel, már ami a könyv tartalmát illeti. Mindez persze a modellek terén is okozott egy-két meglepetést...
Korábban a könyv szerkezete annyiban merült ki, hogy szépen sorban bemutatásra kerültek az N-es járművek, sínek és sínkészletek, épületek, egyéb kiegészítők, H0-s cuccok. Példának okáért így nézett ki (és így néz ki most is) a járműbemutatós rész:
Szerintem egészen korrekt. Van több fotó is a járművekről, némi adattal, valamint rajzzal, hogy milyen elrendezésben szokott futni. Utóbbi ott adja meg az igazi értelmét, ahol mondjuk megveszed a négy kocsis alapszettet, és töprengsz, hogy a kiadott további két kiegészítő közül melyiket kellene megvenned, hogy megkapd a valóságban is futó vonatösszeállítást. Nyilván a legtöbb esetben mindet, de persze bőven vannak kivételek.
Na mindegy is, elkalandoztam, nem ez az újdonság ami a szerkezetet illeti, hanem az az, hogy bemutatják néhány oldalon, hogy az előző katalógus kiadása óta eltelt időben mi az ami megjelent vasútmodell fronton. Márpedig ez szerintem nagy szám, jó látni összefoglalva, hogy mi az amiről lemaradtam (például a szürke színű Centram villamos vagy a zsír új E5-ös Shinkansen modellje, de említhetném az itthon minden valószínűség szerint "Playtime" kategóriába sorolandó olcsó 103-as motorvonatokat is).
De inkább nézzük azt, hogy mi fog befutni idén, illetve mit jósoltak 2012-re! A különbség Európához képest ismét megvan, nincs ötezer fajta bejelentett modell, az újdonságok listája viszonylag szűk, ami mellett persze a régi dolgok újrakiadása folyamatosan játszik. Tehát. Az EF81-es villamos mozdony új formát kap, ráadásul 6+5 kocsis pakkokat vehetünk hozzá, hogy meglegyen egy teljes szerelvény ebből a hálókocsis vonatból. Gőzösök terén a D51-et hozzák ki, villamos motorvonatoknál pedig a tokiói metró 16000-es sorozatú szerelvényét. A H0-sok EF510-es sorozatban reménykedhetnek, míg az N-es villamosokkal bűvészkedők (így például én is) a Kato kitérőiben. Utóbbit mutatja a lenti kép is, fentről a második fotót tessenek nézni, van ott érdekesség bőven a kiágazásokat tekintve.
Sínek terén új készletről egyelőre nincs hír, ami új az egyrészt a már megjelent Y alakú kitérő, másrészt az útátjáró. Utóbbi alapból egyvágányos, de kiegészítő szettel kétvágányos pályára is alkalmazható. Kellemesen néz ki, a valóságnak megfelelő hangja is van, ráadásul többféle is, cserébe viszont iszonyatosan drága (az alapszett kerül 55 ezer forintba). Íme a hivatalos videó is róla:
Nagyjából ennyi. Az itthon megszokott Roco / Fleischmann / Piko, stb. kínálathoz képest ez igencsak gyérnek mondható, de továbbra is az újdonságlapok figyelésére vessétek inkább a tekinteteket ha a Katoról van szó.ddd
Utolsó kommentek