Ma zorky vendégposztját olvashatjátok. Összegyűjtötte, rendszerezte, hogy milyen tartályvagonok futnak hazánk vasútjain, és most modellező szemmel megmutatja nekünk, hogy miért is lehet érdekes az N+1-edik festésű német tartályvagon is a magyar modellezőnek. Én élvezettem olvastam, remélem ti is így lesztek a dologgal.
A Brawa idén megjelenő kvg-s vagonja kapcsán felmerült, hogy érdemes volna áttekinteni a magyar vonatkozású tartályvagonokat. Jelentős mennyiségben 2008 óta fényképezem vonatokat, leggyakrabban Kelenföldön. Az érdeklődésem kifejezetten a tehervagonok felé húz, így bár általában a tartályvagonok nem tartoznak a legattraktívabb emberi alkotások közé mégis igyekeztem az előforduló típusokat begyűjteni. Most 191 csoportra osztott tartályvagon képeimből szemezgettem. Alighanem a legnagyobb változatosságban a magyar vasút vonalakon éppen tartályvagonokból van, így most csak azokat mutatom be amiket azonos, vagy legalábbis szinte azonos kivitelben és festésben, N-es léptékben gyártanak.
A képeket a modellekkel összehasonlítva észre lehet venni, hogy termsézetesen teljes azonosságról egyik esetben sem beszélhetünk. A legkevesebb eltérés esetén is előfordul, hogy a vagonok egyes berendezések máshol vannak, vagy azokat a N-es modell legyártása óta újakkal egészítették ki. A legvalószínűbb, hogy már az N-es modell legyártásánál hasonló típusokat összevonva készítették a modell terveit.
Saját benyomásom alapján manapság (2008-tól 2012-ig) A leggyakrabban GATX, VTG és Ermewa vagonokat láthatunk, ezekből is fordul elő a legtöbb alaptípus; 191-ből, 26 VTG, 25 Ermewa, 22 GATX. A három társasággal gyakran előfordul, hogy a szerelvénnyikben szinte csak a tulajdonukban lévő kocsik jelennek meg, még ha azok különbözőek is, de az se ritka, hogy egyetlen típusból állítanak fel szerelvényt. Magyar tulajdonban lévő vagonokat csak igen ritkán látni, általában azok is más társaságok vagonjai között keverve. Egész szerelvényeket leginkább vidéki kisebb álomsásokon láttam tároló vágányokon. :(
Lássuk hát a képeket.
Brawa 67232 Ez a kép 2010-08-08 készült látható, hogy GATX tulajdonban van. A csőcsatlakozások, elzárok más alvázon lévő szerelvények máshol vannak bár ezt minden későbbi modellre is el lehet mondani. A vagon utólag egy csővel egészült ki. Az alváz a modellen a tartállyal azonos színű. Úgy fest számomra, hogy a Brawa újdonság katalógusban H0-s kép van, ha ilyen jól kidolgozottak lesznek a emelő szerelvények és a korlátok már elégedettek lehetünk.
Az előző testvér darabja. Brawa 67233 a szín az eredetin ugyan teljesen más, engem kifejezetten meglep, hogy a Brawa ennyire sötét árnyalatot választott, de elképzelhetőnek tartom, hogy ilyen is járt már nálunk.
Trix 15254 szettből. Bár személyes benyomásom szerint leggyakrabban GATX-es vagonokat látni sajnos N-es létpékben magyar vonatkozással egyedül ezt a típust gyártják tudomásom szerint. Ha jól tudom nyugat Magyarországon a Trix 15514-es nagy GATX feliratos tartálykocsikat is látni. Ezeknél a tábla, alvázszerelvvények elhelyezésben, színekben kis eltérések vannak, de azt hiszem kijelenthetem, hogy a téma legszebb darabja.
Arnold NH6196. Magam is meglepődtem a képeket áttekintve, hogy egy ilyen kisebb társaság vagonját is gyártják. Szokásos eltéréseken felül, a modell alvázának oldalán lévő hatalmas sárga elzáró elég riasztó. A korlátok és a tartályfedél is magasabb a modellen, ráadásul az alváz is különbözik.
Trix 15291 szintén igen ritka darab egyetlen egyszer láttam. A feliratozásban a katalógus nagyban eltért a gyártott modelltől, ezen a vagonon a létra elhelyezése is máshol van.
Ellenben Kvg dec jelzésű vagon ezen változatából jó ideje gyakran látni Magyarországon, egy egész szerelvényre való honos nálunk. Szerelvényben már egész mutatós sajnos ilyen típust nem gyártottak N-ben. Ennek ellenére az bízom benne, hogy a jövőben lesz ilyen modell mivel igen mutatós és az Arnoldnak van hasonló konstrukciója.
Trix 15265. VTG-s N-ben is kapható vagonok közül ezt látni a leggyakrabban. A modellel a legfeltűnőbb különbség színben van, ami feltételezem a korróziónak tudható be. A másik feltűnő különbség a létra mögötti süllyesztés és a kármentesítő perem, ami nem mindegyik vagonon látható.
Trix 15221 és hasonló még a Trix 15151. Festésben feliratban itt is vannak különbségek, de mind közül a GATX-s vagonnal együtt ezek a legélethűbbek magyar viszonylatban.
Fleischmann 8486 és 8487. A felvezető létra kicsit más helyen van, és a belső bordák is kisebbek, de modell elég jól hasonlít.
Roco 25512 is említésre méltó, az elülső vagonnal összehasonlítva, mivel a hátsónak más, szélesebb az alváza. Az idők során a valódi vagonokra felkerült egy karménesítő perem és cső.
Trix 15265 szettből a szokásos eltérésekkel, és persze a szetten Mol matrica sincs.
Arnold NH 6230. A modellre itt felkerült a bumszli sárga elzáró és az alváz is vékonyabb.
Roco 2332C Nagy ritkaság manapság már a két tengelyes tartályvagon egyszer sikerült egy VTG-t lecsevégre kapni.
Roco 25541 az előző testvére.
--
Nos, eddig tart a vendégposzt. Bevallom, a poszt elolvasása előtt még badarságnak véltem megvenni a Minitrix 16db-os GATX tartályvagon-szettjét, most pedig azon gondolkozom, hogy vajon milyen mozdony kellene elé a modulon? Egy biztos, ezentúl másképp tekintek a német tartályvagonokra.. És, már most kíváncsian várom, hátha zorky a jövőben másfajta tehervagonokat is górcső alá - izé objektív elé - vesz.
Utolsó kommentek