Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) cfr (1) CFR (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) Kisvasut (1) kisvasút (12) kisvasut (3) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) MÁV (13) máv (4) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) Scale H0 (1) scale h0 (3) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale TT (1) scale tt (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasút (4) vasut (1) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Kandó mozdony Olaszországban

2012.01.03. 21:29 crash

IST írt egy szerintem piszok jó összefoglalót az évről. Én ilyet most nem tennék, max egy dologgal egészíteném ki: nagy változás nem várható, posztok lesznek idén is, de meg kell vallanom őszintén, hozzám inkább a személyesebb hangvételű posztok írása áll közelebb. Nem szeretnék az MTI hírek utánközlésével foglalkozni - sem időm, sem kanalam hozzá - hanem, ha látok, tapasztalok valamit, és arról van véleményem, ami érdekelhet másokat is, akkor azt megoszthassam. Azt hiszem, valami ilyesmi lenne a blog alapgondolata... talán ennyivel egészíteném ki IST dolgait. E mellett remélem, 2012-ben is sok érdekes posztot olvashatunk majd itt.
Ha már említettem a személyes jelleget, akkor az idei első posztban is egy személyes élményt szeretnék megosztani azzal, akit érdekel. Az év végét Olaszországban töltöttem, pihenés, síelés céljából. A hely egy kis falu az olasz Dolomit-hegységben. Három éve már jártam ugyanezen a helyen, és egy Velencei kirándulás során Calalzo vasútállomáson egy Kandó mozdonyra hasonlító szerkezetet láttam. Azt hiszem, anno erről írtam is a kirándulás kapcsán. Idén elhatároztam, hogy elcsalok a síelésből egy pár órát, és átugrom a szomszédba, és szemügyre veszem a masinát alaposabban.

_DSC9888.jpg

Korábban a Google Earth-ön is megnéztem, merre van a mozdony, vajon ott van-e, megvan-e - tartottam tőle, hogy esetleg elviszik. Az állomás peronjáról lőttem az első képet a gépről, mikor ismét megláttam és megnyugodtam, hogy nem hiába jöttem. Szerettem volna közelebbi képeket készíteni a mozdonyról, ez azonban a kitérőkörzet végén foglalt helyet, ahhoz, hogy megközelítsem, át kellett volna vágnom a síneken. Ezt csak úgy, nem szerettem volna. Mondhatja bárki, hogy nyúlbéla, meg csak két perc, miegymás, de amúgy sem szeretek bunkó módjára, bejelentés, vagy engedély nélkül berontani bármilyen területre, pláne nem egy idegen ország vasúti létesítményébe... Szerencsémre az állomási rendőrségre bemenő tisztet elkaptam az ajtóban, és megkérdeztem, hogy csinálhatnék-e pár képet a kinn álló régi mozdonyról. Vesztenivalóm nem volt, legfeljebb, ha nemet mond, majd lefotózom a gyalogoshídról. Nézett rám, mosolygott, és mondta, hogy természetesen, de ne a sínek között menjek, hanem a raktár melletti úton, mert az pont oda visz, és nem fogok hasra esni a síneken. És majd menjek fel a közeli gyalogos hídra is, mert arról is lehet a mozdonyt látni, biztos tudok onnan is jó képeket készíteni. Megörültem, tök rendes volt a fickó. Én a "nefotózzááááá.......vaaanyááád" és hasonló dolgokhoz vagyok itthon hozzászokva...

ScreenShot.jpg

Google Mapsben ennyit látni a mozdonyból (Kép: Google)

A lényeg, hogy kibotorkáltam a mozdonyhoz, és jól körbefotóztam. Nézegettem, vajon tényleg Kandó lehet-e, nem tudtam eldönteni. Hasonlított egy régebben látott képen lévő géphez, de amikor mondta az egyik vasutas, hogy triphase, meg ungherese, keztem biztos lenni abban, hogy érdekes dolgot láttam.

_DSC9891.jpg

_DSC9898.jpg

_DSC9900.jpg

Itthon utánaolvastam: a mozdony, illetve ami maradt belőle, az 550-es sorozatú olasz villanygépből átépített 40-es sorozatú hóeke. Kikaptak a gépből belőle mindent, ami a hóeke funkcióhoz nem kell, kapott új kerekeket, és kiválóan alkalmas lett a hóakadályok leküzdésére. Arrafelé ilyen - mármint nagyobb hó - szokott lenni.

Node mi is az a 550-es sorozat? Nem, sajna ez nem az a mozdony, amit a Ganz gyárban készítettek a Valtelina-vasút részére, hanem egy későbbi gép. Ezt a mozdonyt a Westinghouse gyártotta, amikor Kandó náluk dolgozott, 1908-tól kezdődően. Szóval mégiscsak Kandó-gép, a mérnök egyik korai munkája. Érdekessége, hogy a futóműve kísértetiesen hasonlít a Kandó-féle próbamozdonyéra, a V50-re, azonban itt még nem látni a Kandó-féle háromszöget a hajtásban. Gondolom, az itteni tapasztalatok alapján kezdte továbbfejleszteni a megoldást Kandó. 

800px-E551-001pietrarsa1999-04-08.jpg

A mozdony nem hóeke formában, múzeumban. (Kép: Wikipédia).

_DSC9904.jpg

No, nem akarok vasúttörténeti posztot írni, de érdekes volt látni a magyar kéz nyomát külföldön járva, hiszen mégis egy magyar mérnök nevéhez köthető nagyszerű műszaki alkotásról van szó. Aki arra jár, és van egy kósza fél órája megnézni a gépet, annak érdemes egy pillantást vetni a mozdonyra. Az állomás hivatalos neve Calalzo Piave di C - Cortina, a menetrendben Calalzo C. C. néven fut, amúgy pedig Calalzo di Cadore faluban van, Cortina mellett.

13 komment

Címkék: fs kando villanymozdony

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr463514828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bazd meg 2012.01.03. 23:37:52

Nagyon jo cikk volt, kosz

Gizi a laborból 2012.01.04. 00:07:34

Wellingtonban (Uj Zealand) a palyaudvaron egy tabla hirdeti, hogy a Ganz Mavag altal kidolgozott szisztema alapjan korszerusitik a palyaudvart es a vasuti irnyitasi rendszert.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2012.01.04. 06:02:50

Kösz, hogy figyeltél :)
A műszaki tények kemény embereket követelnek, ott nincs népszavazás -2/3
sajatkezuleg.freeblog.hu/archives/2011/02/25/A_Ganz_villamos_csillagai/

IST 2012.01.04. 06:54:58

@sanyix:
Egyik legnagyobb élményem, hogy kipróbálhattam ezeket a motorvonatokat Wellingtonban:
www.vonatmagazin.hu/2010/03/ganz-motorvonatok-uj-zelandon/

Idet 2012.01.04. 08:04:39

Hát igen. Ha nem a sajtót olvassuk, mindjárt nem annyira gázos a magyar... nagyon tetszetszik a poszt, az meg külön, hogy vetted az az erő, és utánamentél.

Tell Vilmos 2012.01.04. 08:47:07

Korrekt munka, köszi!
Jók ezek a régi gépek. Időtállóak!

hörgőszelep (törölt) 2012.01.04. 08:51:15

Ez egy ún. Krokodil, ami nem magyar!

isssti 2012.01.04. 10:10:40

Hiába, no: tudnak ezek a cseszlovákok!!

Deneware. 2012.01.04. 10:59:49

A '80-as évek elején még eredeti Kandók vontatták a szenes vagonokat a pécsi külfejtéstől a szénelőkészítő üzemig, keresztül a 6-os úton a Budai Vám-nál. A síneket már jó pár éve felszedték, a szénelőkészítőt is felrobbantották, a mozdonyokkal ( ha jól emlékszem 2 db volt) meg ki tudja mi lehet?

Skuzzy 2012.01.04. 11:35:29

Köszi a cikket:-) Az Indóház újság valamelyik őszi számában van pont egy nagyobb cikk Kandóról és ezekről az olasz gépekről.

hörgőszelep: köszönjük.., a krokodil egész más.

kulalak 2012.01.04. 19:04:13

@Deneware.: Hujjjjj, most beleremegtem, meg szinte hallom a csillek csorompoleset a 6-os folott a laktanya mellett. Emlekszem a mozdonyokra is, nem tudtam, hogy Kandok voltak es sajna azt sem tudom, hogy mi lett veluk. Azt tudom, hogy mi tortent a Szenbanyaval...

Jo poszt, jo kepek, kosz.

rezgaras 2012.01.06. 14:35:17

@hörgőszelep:

Ez, ahogy Crash is írja, az olasz 550-es sorozat, amit Kandó "Cinquanta"-nak nevezett. Budapesten a Mikó utcában tervezte.
süti beállítások módosítása