IST írt egy szerintem piszok jó összefoglalót az évről. Én ilyet most nem tennék, max egy dologgal egészíteném ki: nagy változás nem várható, posztok lesznek idén is, de meg kell vallanom őszintén, hozzám inkább a személyesebb hangvételű posztok írása áll közelebb. Nem szeretnék az MTI hírek utánközlésével foglalkozni - sem időm, sem kanalam hozzá - hanem, ha látok, tapasztalok valamit, és arról van véleményem, ami érdekelhet másokat is, akkor azt megoszthassam. Azt hiszem, valami ilyesmi lenne a blog alapgondolata... talán ennyivel egészíteném ki IST dolgait. E mellett remélem, 2012-ben is sok érdekes posztot olvashatunk majd itt.
Ha már említettem a személyes jelleget, akkor az idei első posztban is egy személyes élményt szeretnék megosztani azzal, akit érdekel. Az év végét Olaszországban töltöttem, pihenés, síelés céljából. A hely egy kis falu az olasz Dolomit-hegységben. Három éve már jártam ugyanezen a helyen, és egy Velencei kirándulás során Calalzo vasútállomáson egy Kandó mozdonyra hasonlító szerkezetet láttam. Azt hiszem, anno erről írtam is a kirándulás kapcsán. Idén elhatároztam, hogy elcsalok a síelésből egy pár órát, és átugrom a szomszédba, és szemügyre veszem a masinát alaposabban.
Korábban a Google Earth-ön is megnéztem, merre van a mozdony, vajon ott van-e, megvan-e - tartottam tőle, hogy esetleg elviszik. Az állomás peronjáról lőttem az első képet a gépről, mikor ismét megláttam és megnyugodtam, hogy nem hiába jöttem. Szerettem volna közelebbi képeket készíteni a mozdonyról, ez azonban a kitérőkörzet végén foglalt helyet, ahhoz, hogy megközelítsem, át kellett volna vágnom a síneken. Ezt csak úgy, nem szerettem volna. Mondhatja bárki, hogy nyúlbéla, meg csak két perc, miegymás, de amúgy sem szeretek bunkó módjára, bejelentés, vagy engedély nélkül berontani bármilyen területre, pláne nem egy idegen ország vasúti létesítményébe... Szerencsémre az állomási rendőrségre bemenő tisztet elkaptam az ajtóban, és megkérdeztem, hogy csinálhatnék-e pár képet a kinn álló régi mozdonyról. Vesztenivalóm nem volt, legfeljebb, ha nemet mond, majd lefotózom a gyalogoshídról. Nézett rám, mosolygott, és mondta, hogy természetesen, de ne a sínek között menjek, hanem a raktár melletti úton, mert az pont oda visz, és nem fogok hasra esni a síneken. És majd menjek fel a közeli gyalogos hídra is, mert arról is lehet a mozdonyt látni, biztos tudok onnan is jó képeket készíteni. Megörültem, tök rendes volt a fickó. Én a "nefotózzááááá.......vaaanyááád" és hasonló dolgokhoz vagyok itthon hozzászokva...
Google Mapsben ennyit látni a mozdonyból (Kép: Google)
A lényeg, hogy kibotorkáltam a mozdonyhoz, és jól körbefotóztam. Nézegettem, vajon tényleg Kandó lehet-e, nem tudtam eldönteni. Hasonlított egy régebben látott képen lévő géphez, de amikor mondta az egyik vasutas, hogy triphase, meg ungherese, keztem biztos lenni abban, hogy érdekes dolgot láttam.
Itthon utánaolvastam: a mozdony, illetve ami maradt belőle, az 550-es sorozatú olasz villanygépből átépített 40-es sorozatú hóeke. Kikaptak a gépből belőle mindent, ami a hóeke funkcióhoz nem kell, kapott új kerekeket, és kiválóan alkalmas lett a hóakadályok leküzdésére. Arrafelé ilyen - mármint nagyobb hó - szokott lenni.
Node mi is az a 550-es sorozat? Nem, sajna ez nem az a mozdony, amit a Ganz gyárban készítettek a Valtelina-vasút részére, hanem egy későbbi gép. Ezt a mozdonyt a Westinghouse gyártotta, amikor Kandó náluk dolgozott, 1908-tól kezdődően. Szóval mégiscsak Kandó-gép, a mérnök egyik korai munkája. Érdekessége, hogy a futóműve kísértetiesen hasonlít a Kandó-féle próbamozdonyéra, a V50-re, azonban itt még nem látni a Kandó-féle háromszöget a hajtásban. Gondolom, az itteni tapasztalatok alapján kezdte továbbfejleszteni a megoldást Kandó.
A mozdony nem hóeke formában, múzeumban. (Kép: Wikipédia).
No, nem akarok vasúttörténeti posztot írni, de érdekes volt látni a magyar kéz nyomát külföldön járva, hiszen mégis egy magyar mérnök nevéhez köthető nagyszerű műszaki alkotásról van szó. Aki arra jár, és van egy kósza fél órája megnézni a gépet, annak érdemes egy pillantást vetni a mozdonyra. Az állomás hivatalos neve Calalzo Piave di C - Cortina, a menetrendben Calalzo C. C. néven fut, amúgy pedig Calalzo di Cadore faluban van, Cortina mellett.
Utolsó kommentek