Lehet bármit mondani, de aki azt állítja, hogy az év végi modellvasúti megjelenések közül nem az ACME H0-ás Gigantja a legfontosabb újdonság, annak nincs ki a két forgóváza. Vártunk rá nem keveset, volt körülötte nagy felhajtás, majd nagy csend is, és most meg szép csendben megjelent. Ez azért nem egy iPhone, hogy attól kelljen tartani, hogy a konkurens modellgyár lenyúlja az ötletet, és a modell megjelenése előtt rárepül a témára. Mégiscsak egy teljesen magyar jármű, nagyszériás modellje. Ilyet meg Fuggerth Jenőn kívül még senki sem produkált, talán megért volna valami nagyobb hírverést.
Nekem is a kezembe lett nyomva - kíváncsi vagyok a véleményedre megjegyzéssel. Ezen ne múljon, azt sajnálom csak, hogy a mérőállomásom még nem készült el, és nem tudtam az áramfelvételét, meg a sebességekhez tartozó feszültségeket megmérni. Mikor indul meg, mikor kezd el kellemetlen lenni a hangja, etc... Na majd legközelebb.
Kaptam egy kemény dobozt, rajta egy Gigant ábrájával. A meglepetés a kibontás után jött - egyrészt a mozdony papírba és műanyagfóliába is be volt csavarva, és úgy volt belehelyezve a szivacs keretbe. Azonban a másik meglepetés a magyar nyelvű használati útmutató volt a vasútmodell dobozában. Leírom még egyszer: a Lajtán túli messzeségből érkezett vasútmodell dobozában magyar nyelvű útmutató volt. Nem "nagy öröm ez számodra hogy ez terméket van tarthatod kezedben boldogan vasútmodellező barát" stílusban, hanem ékes magyar nyelven. Respect.
A gépet kivéve a dobozból nem ért sok meglepetés. Tisztában vagyok vele, hogy 2011-et írunk, és nem pontozóval alakítják ki a fröccsöntő-szerszámon a szegecsek helyét, hanem mindent CAD rendszerekkel terveznek, és a modern megmunkálási technológiák révén a legapróbb részleteket is a helyükre tudják rakni a jómunkásemberek, ha akarják. Manapság már nem illik a részletekkel spórolni. Na, ezek az olaszok úgy néz ki, akarták ezt, mármint a legapróbb részleteket. Legelső látásra én a fűtési csatlás, és a oldalsó létra alapján mondtam azt, hogy kész van ez, mint a mateklecke.
A modell a 12-es pályaszámú, Krupp forgóvázas V63-as mozdonyt modellezi, egyesek szerint ötös korszaknak, mások szerint hatos korszaknak megfelelő színezésben. A lényeg az, hogy rajta van, hogy H-MÁVTR. Szép ez a betűszó, mindig megcsodálom.
Azt még egyszer meg kell említenem, hogy a részletek nagyon szépek. A mozdony oldalán a létra, a forgóvázak kidolgozása, a rácsok oldalt, minden. Különösen szépek a levegőszerelvények alul. Olyat, hogy a tartályok a mozdony alján rendesen tartályok, és nem csak valami imitált dolog, ami három milliméter múlva egy kockában folytatódik, ritkán látni. Pláne nem műanyag modelleknél. Mert a Fulgurex meg a Bachmann Brassworks megcsinálja, csak ott egy nullával több a számla végösszege, és nemigen kapni náluk magyar mozdonyt. Még a légtartályokhoz vezető csövekről írnék: szépek, íveltek - fémből vannak, nem az elsőre letörni akaró verzió. Ugyanez igaz a korlátokra is: fémből vannak, szépek. Nem minden korlát készült egyforma fémszálból: ahol vékonyabb az igazi, ott a modellen is vékonyabb korlát van.
Ha még nem említettem volna, a mozdony felöltöztetve került a dobozba: fűtési csatlás, létra, ablaktörlő, kapaszkodók, egy dolgot kivéve: a visszapillantó tükröket, mert azok garantáltan törtek volna a csomagolás során.
Hogy ne csak pozitívumot szóljak a modellről, találtam két kifogásolható dolgot: A kapcsoló befogatása az a vicc kategóriába tartozik, 2011-ben már illene egy közelkapcsoló-kinematikát valahogy ráálmodni a mozdony elejére. A másik, az áramszedő. Filigrán, maga a paletta talán túlontúl is vékony - szerintem az igazin a paletta vastagabb, de mondjuk ez orvosolható egy kis festékkel. Amit viszont nem értek, az az áramszedő alja. Hogy ezt miért kellett ilyen bumfordi módon műanyagból elkészíteni, nem tudom. Nem a műanyag a baj, mert pl. a Kato N-es áramszedői is műanyagból vannak, inkább a bumfordiságával van baj. Én biztos átalakítanám. Persze, rendelnék plusz áramszedőket, és azon reszelgetnék, de azt a műanyag tömböt mindenféleképp eltüntetném az áramszedő alól.
Olvastam a fórumokon, hogy az orr oldalán van egy, a fröccsöntő szerszámok illesztéséből adódó él, amit kifogásoltak többen. Engem ez nem zavart, szerintem lehet vele élni. Kellően sötét a kék ahhoz, hogy ezt a kis hibát elrejtse.
Mielőtt a belsőről írnék, egy kis kitérőt tennék. Elgondolkoztam azon, hogy miként lehet, hogy az olasz gyárnak megéri kiadni egy olyan mozdony modelljét, amit csak nálunk közlekedett. Gondoltam olyanra, hogy lehet valami csalás a dologban, valami más gép aljára, hajtására húzták rá a kasztnit. De amikor megmértem a hosszt, a tengelytávokat, a kerékátmérőt - a mérési pontatlanságom is figyelembe véve a mozdony rendben van. Vagy van egy, a Gigant paramétereivel megegyező modell (talán a CFR hatlábú?), vagy talán mégis számít valakinek a magyar modellező, mint vásárlóerő, és megéri beletolni egy teljesen új szerszámba a pénzt?
Belső - egy szóval: kulturált. Végre valaki veszi a fáradtságot, és csatlakozókkal látja el a panelt - ha le kell venni, akkor nem jön a világítás is mindenestől, mert a kapcsolat bontható. Talán egy furmányosság van a modellbe: a megszokottól eltérően a nyák alján van a dekóder-csatlakozó, így a panelt ki kell szerelni dekóderesítéskor. Mondjuk aki mindennap cseréli a dekódert, annak kellemetlen lehet, egyszer azonban ki lehet bírni. Főleg, hogy ha hangdekódert rak a gépbe az ember, akkor megvan a hangszórónak is a hely, és a panel alatt elférnek a vezetékek. Külön tisztelet az ACME-nak, mert nem 21 tűs dekóderfoglalatot rakott a mozdonyba, hanem a rendes, NEM 652 szerinti nyolctűset. Ha nem kell hang, sima dekóderből olcsóbbat is lehet találni, mint a 21 tűsek.
Kipróbáltam a modellt, igen erős. Van tapadógyűrű egyes kerekeken, de szerintem felesleges. Van elég súlya a modellnek, lenne tapadása rendesen - gumigyűrű nélkül is teljesítene. Azt nem mondhatom, hogy életem legcsendesebb modelljét fogtam a kezembe, de azért traktorhangja nincs. Viszonylag kis feszültségen megindul, és nem veszélyes a végsebessége sem, ami külön jó, hogy ha Ödönke' kitekeri az FZ1-et, akkor nem gyorsul a második kozmikus sebességig. és nem száll el az első ívben. Váltott fényű világítása van, ez mondjuk az a fajta megoldás, amelynél az ellenkező fény szeret fel-felvillanni koszos sínen - tiszta sínt kíván.
A végére ezt írhatom, hogy bár a 65eFt-os ár nem a legolcsóbb, de ennyiért szokták adni más gyárak a német témájú villanymozdonyokat is. Akkor inkább százszor a Gigant. Nem hibátlan a modell, de a miénk, magyar témájú, és szerethető, szép kidolgozású. Szerintem H0-s magyar témát gyűjtő modellezőknek kötelező darab, pláne ha lesz rendes MÁV verzió is, nem csak trakciós.
Utolsó kommentek