Múlt hétvégén egy nagyon kedves barátomat látogattam meg Debrecenben. Mivel ő az egyetemhez közel lakik - meg úgyis nagyon régen jártam már ilyen mélyen a városban - úgy döntöttem gyalog megyek ki hozzájuk, közben legalább a készülő kettes villamos vonalát is bevizsgálom. 1998 és 2003 között 5 szép évet töltöttem el a cívisvárosban így furdalta az oldalamat a kíváncsiság, vajon hogyan illesztik be a meglévő környezetbe a vágányokat, merre megy a vonal és milyen megállókat alakítanak ki? Anno több villamosvonal is volt a városban, tehát egy tősgyökeres debreceninek ez nem újdonság, azonban a 70-es években az Ikarus gyár ontotta magából az olcsó hazai buszokat - amik ráadásul gyorsabbak is voltak a sokszor csak egy vágányon közlekedő kötött pályás járműveknél - így a villamosok sorsa az egyes - ma is létező - vonal kivételével meg volt pecsételve. Egy részük helyett busz jár, másuk helyett troli. Erről egyébként egy remek könyv is jelent meg Debreceni villamoskalauz néven (Balogh László, Gara Kálmán és Végh Dezső a szerzők) . Aki meg szeretné rendelni (és ezt nem reklám céllal mondom) annak tudok elérhetőséget adni, a neten nem egyszerű rábukkanni.
Sétámat a nagyállomásnál kezdtem, ahol a meglévő végállomást kibővítették. Eddig is egy pihenő és egy "áthaladó" vágány volt, viszont ezeket meghosszabbították.
Ezen a képen az egyes vonalán közlekedő KCSV6 típusú villamos látható.
Az "indulási oldalt" áthelyezték a nagyállomástól távol a trolimegálló mellé. Így jóval többet kell majd gyalogolni a vonattól, de gondolom két peronnak csak itt volt elég hely. Az előtérben az "érkezési oldal" látható.
A vonal a Debrecen plázáig közös az egyessel, átmegy a főtéren, ahol a nagytemplom található. A legenda szerint a látóképi csárdának (108-as vasútvonal) a küszöbe egy magasságban van a templom tornyával. Ezt a tényt nem tudom megerősíteni viszont szomorú, hogy a három óra három különböző időt mutat és egyik se pontos.
A vonalon a spanyol CAF által gyártott járművek fognak közlekedni, ilyenek közlekednek majd az egyes és a hármas villamos vonalán is a felújítás után Budapesten. Érdemes megfigyelni, hogy amíg Szegeden és pl. Bécsben is a villamosoknak csak az egyik oldalán van ajtó és egy vezetőállásosak - tehát mindenhol hurokvágány van - addig Budapesten irtják ezeket (pl. 17-es villamos a Margit hídnál) és Debrecenbe is "kétirányúak" kerültek.
A plázánál a kettes villamos balra fordul és a 31-es busz vonalán megy tovább. A viszonylat ezt a buszcsaládot (31-es és 32-es) hivatott leváltani, mely Debrecen legforgalmasabb vonala. Eredetileg nem a Péterfia utcáról fordult rá a busz a Hunyadi útra, hanem a Bethlenről, azonban a főtér átépítésével párhuzamosan előbb utóbbira kényszerült, majd meg kellett kerülnie a sétálóutcát a Kossuth utca - Burgundia utca - Hunyadi utca útvonalon. Ekkor hozták létre a 32-est, ami ugyanezt csinálja, csak a másik irányból (Bethlen utca - Hatvan utca - Nyugati utca - Széchenyi utca). Változás még emlékeim szerint, hogy az egyes villamos megállója a vasútállomás felé átkerült a másik oldalra.
Tovább haladva már az új vonalon egy megálló következik - a képen látszik, hogy ezen még az utolsó simításokat végzik!
Ezen viszont totál kiakadtam és az óra mellett ez a másik negatívum: látszik, hogy az egyik oldalon tökéletes az illesztés, a másikon viszont iparosmunka. A villamoshoz kapcsolódó beruházások még júliusig tartanak, remélem addigra kijavítják ezt is!
Budapestnek van, Szegednek van, most már Debrecennek is: füvesített villamospálya. A valóságban a téli idő miatt persze nem volt ilyen szép zöld de az IrfanView automatikus színkorrekciója után annyira megtetszett, hogy így hagytam :)
A vonal ezzel a kanyarral hagyja el a Hunyadi utcát és fordul rá a Csemete utcára.
Itt pedig egy újabb megálló. Amikor végigmentem rajta még sercegett a lábam alatt a homok - csak azért mertem megtenni mert velem szemben is átjött rajta valaki.
Kijelző már van, el is lát minket hasznos infókkal.
A megálló túloldalára pedig egy lámpa került - szerintem fölösleges, mert itt csak a gyalogos megy át (a kettővel ezelőtti képen is látszik).
A vonal bemegy a Csemete utca közepére. Sokan féltek, hogy az itt levő fákat ki kell vágni és ebben lehet is valami, mert látni, hogy elég sok újat ültettek. Kíváncsi vagyok mennyire tudják ezeket kordában tartani? A parkolósáv viszont megszűnt, mert a villamos mellett irányonként csak egy-egy nyomvonalnak jutott hely.
Úgy néz ki azért nem kellett minden fát kivágni, bár ránézésre némelyiket eléggé megkopasztották. Érdekes megfigyelni a képen látható megállót is, ez az első olyan az új vonalon, ami egy kereszteződés két különböző végén helyezkedik el.
Íme a másik fele és itt is látszik, hogy azért maradtak meg középen fák. Más kérdés, hogy mekkora dugó van itt reggelente mert itt régebben két sáv volt, aminek azt hiszem a végén már nem parkoltak.
A haverjaim tudják, hogy kedvenceim a panelházak, tátott szájjal bámultam az Avas lakótelepet ahogy a vonat bement Miskolcra amikor meg ülök a 130-ason kinézek az ablakon és látom, hogy világít a 10.-edik emeleten a lámpa azt várom, hogy mikor bukkan elő fáradt arccal és jelez Mágenheim doki! Következzen most egy kép a másik irányból is, amin egy ilyen ház is látható.
Malompark kereszteződés villamosmegállóval.
A 32-es busz utascserézik a Malomparknál. Március elseje után ez a kép a történelem része, ugyanis másodikától már a CAF villamosok fogják szállítani az utasokat a DKV honlapja szerint.
A Nádor utca az új villamosvonallal. Régebben itt is két sáv volt.
32-es busz halad el a Dienes László Gimnázium és Egészségügyi Szakképző Iskola előtt - egy évig én is erre jártam az egyetemre.
"Dienes" és a villamos. Ja és persze egy (számomra) új lámpa!
A villamos a kanyar után megint kimegy az út szélére.
Én szombaton eddig jutottam, itt le kellett kanyarodnom a barátomékhoz. A megnyitóra ha lesz kedvem meg olyan idő lesz le fogok menni - ha nem akkor csak nyáron. A villamosvonal így első blikkre tetszik, azon viszont lehetne vitatkozni, mennyire érte meg felépíteni? Nem lett volna olcsóbb megtartani a buszokat - ezek az újak már messze nem annyira szennyeznek, mint az Ikarusok - esetleg trolit is lehetett volna építeni - hisz itt nem utazik olyan sok ember, hogy konvojban mennének a buszok. Mindenesetre a tömegközlekedést fejleszteni kell és én kifejezetten örülök annak, ha valahol egy új villamosvonal épül, ha meg még ismerem is a helyet az csak hab a tortán, mert így sokkal nagyobb élményt jelent végigutazni majd rajta.
Utolsó kommentek