Egy ideje sláger a vasútmodell-kiegészítőket gyártó cégek kínálatában a lézervágott termékek gyártása. Olcsóbb - nem kell fröccsöntő-szerszám - és gyors megoldás új, szép modellek piacra kerülésére. Lesegettem a lézervágott kiteket én is, gondoltam ki kellene próbálni - de eddig nem volt olyan, amelyik az érdeklődésemre számot tartott volna. Német állomásépületek, raktárak nem hiányoznak, elvagyok a magyar dolgokkal, köszönöm szépen. Most azonban a klubba vettünk egy lézervágott híd építőkészletet, mert mást ilyen méretben, hosszban nem találtunk. Nem hegyi környezetbe szánjuk - kis patak fölé lesz, de addig megteszi, amíg nincs jobb, illetve hogy egy kis mesét is kerítsek a dolog köré - láttunk már olyat, hogy bontott hidat máshol használtak fel. A kitből a hídpillérek jóval alacsonyabbra lesznek vágva, és megnézzük, belefér-e, beleillik-e a híd a környezetbe. Ennyi csúsztatás belefér, más egész terepasztalt épít fantázia alapon.
Eredetileg szkeptikus voltam ezekkel a lézervágott kitekkel kapcsolatban. Ugyanis ezek nagyrészt papírból vannak - az igényesebb, kisszériás (drágább) darabok falemezből, de ez ritka. És mivel a modellezést nem most kezdtem, láttam már olyat, hogy egy szépnek kinéző papír épület az évek során miként megy tönkre a levegő nedvességtartalmától. De az esélyt meg kell adni, amúgy pedig érdekelt is a dolog, és talán nem is végleges megoldásnak szánjuk a hidat a klubban.
A dobozban vagy egy zacskó lézervágott papír alkatrészekkel, két hídpillér, egy összeállítási útmutató, és egy kis tubus ragasztó. Két dolog, ami elsőre feltűnik: az egyik, hogy papír az alapanyag (nem voltam boldog), és hogy szépek az apró részletek. A papír alapanyag miatt a vágások szélei nincsenek megbarnulva, és a felületek egy része mintás. Konkrétan a szegecselés, ahol kell, préseléssel van kialakítva, ami végeredményében jó hatást ad.
A lézeres megmunkálásnak hála, az alkatrészek igen pici fülekkel csatlakoznak csak az azokat tartalmazó lapokhoz - éles szikével könnyen leválaszthatóak. Ahogy nézegettem a levágott alkatrészeket, meg kellett állapítanom, itt-ott már-már túl filigrának. A korlát pl. igen sérülékeny, és az alaplemezen is vannak olyan részek, amelyek óvatos hozzányúlás esetén is leszakadhatnak. Az összerakás nem túl nehéz, egy óra alatt megvan vele az ember - leszámítva, hogy az összerakási útmutató egy másik modellhez tartozik. Számos olyan alkatrész van rajta, amelyek a csomagban nem találhatóak meg.
Ha már összerakásnál tartok - a mellékelt ragasztó a leírás szerint négy perc alatt köt. Először nem hittem el, hiszen ez is egyfajta faipari ragasztó - de bebizonyosodott, hogy tényleg ennyi idő alatt köt. Ami nem jó, mert mire végigkentem minden ragasztandó felületet, már elkezdett meghúzni. Szerencsére a meghúzás csak a ragasztó "bőrösödésében" jelenik meg, mert apró, biztos fogású csipesszel az alkatrészek óvatosan összenyomhatóak, a biztos ragasztás elérésének érdekében. A nyomással viszont csak óvatosan, mert a papír alkatrészek igen sérülékenyek.
Ahogy raktam össze a hidat, úgy lett egyre felemás érzésem a modellel kapcsolatban. Először a híd váza készült el, és eléggé csetlett-nyaklott, tekergetni lehetett. Miután több réteg papíralkatrész felkerült a hídra - például a rácsos tartók két rétegből tevődnek össze - elég merev lett a szerkezet, talán nem nyaklik össze a vonatok súlya alatt. Viszont az modell igen szép, ilyen filigrán és részletes hidat nagyszériás gyártótól még nem láttam.
Azt meg kell említeni, hogy szép, részletes modell készíthető az építőkészletből. Talán ezek az apró, filigrán részletek azok, amelyek miatt az ember nem bízik abban, hogy a modell bírni fogja a strapát. A puding próbája az evés - ha bírja a strapát, akkor a jövőben gyakrabban nézek ilyen kitek után. De ahhoz, hogy ez beigazolódjon, helyt kell állnia a hídnak 1-2 évig a modulon.
Amit tapasztalatként leírhatok a kit összerakása után:
- A gyári ragasztó használhatatlanul gyors. Sima expressz faragasztó jobban megfelel a célra
- Tűhegyes, jól és erősen záródó csipesz mindenképp elkél az összeállításhoz. A 2x3mm-es apró alkatrészek másképp nem rakhatóak a helyükre
- Éles szike kell az alkatrészek levágásához, hogy az apró csapok egy mozdulattal elvághatóak legyenek, és a papír ne szőrösödjön ki a vágás helyén.
- És a legfontosabb: óvatosan! Az apró részletek sérülékenyek, és az apró alkarészek hajlamosak több méter messzire elpattanni, ha az ember rosszul fogja meg őket a csipesszel
Utolsó kommentek